Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@11:09:34 GMT

«هدرمندی» تمام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۱۲۶۳

پول نیوز- زمزمه‌های حذف ثروتمندان از لیست دریافت بارانه نقدی در حالی شنیده می‌شود. به تازگی نمایندگان خانه ملت پیشنهاد اصلاح و بازنگری در خصوص پرداخت نقدی یارانه‌ها را مطرح است. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه  گفته است: «باید  یارانه پردرآمدها و افرادی که نیازی به مبلغ یارانه‌های نقدی برای گذران زندگی‌شان ندارند، حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این در حالیست که بر اساس گزارش‌های موجود رقمی در حدود ۶۰۰هزار نفر به تعداد یارانه بگیران اضافه شده است. بسیاری از کارشناسان اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص نحوه اجرای این قانون دارند، شیوه اشتباهی که نه تنها رفاه ایجاد نکرد که به گفته این تحلیلگران موجب شد درصد بالایی از اقشار جامعه معیشتشان زیر خطر فقر قرار گیرد. ماجرا چه بود؟ 

  قانون هدفمندی منابع مالی کشور را به هدر داد. چیزی شبیه به غارت بیت المال  در روز روشن برای اجرای یک نمایش بزرگ به نام « عدالت». این نمایش  در دولت های نهم و دهم اجرا شد اما در دولت یازدهم هم همچنان روی پرده ماند. رئیس دولت های نهم و دهم برای اجرای سیاست های  پو پولیستی‌اش نیاز به منابع مالی داشت تا بتواند سهم  هر ایرانی را از پول نفت پرداخت کند؛ ماهیانه  45 هزار و 500 تومان.شعار محمود احمدی نژاد این بود که پول نفت حق همه مردم است. اما شاید آن زمان کسی تصور هم نمی کرد که قانون هدفمندی یارانه ها رقمی بیش از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی از منابع کشور را نابود کند.    بودجه ای که ابتدا برای پرداخت نقدی یارانه ها در نظر گرفته شد  رقمی معادل 5 برابر بودجه  عمرانی کشور و در حدود 27 هزار میلیارد تومان بوده است. در نیمه راه  هر جا دولت  پول مورد نیاز برای پرداخت نقدی یارانه ها را کم می آورد از سهم تولید برداشت کرد. ابتدا قرار بود 50 درصد از منابع حاصل از صرفه جویی یارانه ها به خانوارها پرداخت شود 30 درصد سهم تولید و 20 درصد هم سهم عمران باشد. اما بر اساس گزارش های موجود تا سال 91 پیش بینی های دولت  از تحقق منابع مورد نیاز هدفمندی به واسطه افزایش قیمت حامل های انرژی محقق نشد و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت بار دیگر از سهم دولت برای پرداخت نقدی یارانه ها بردارد.     تاجایی که بر اساس گزارش تفریغ بودجه سال 94 سهم تولید از هدفندی تنها به 2 درصد رسید. این در حالیست که از سال 89 که اولین فاز هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا شد تا سال جاری،  در حدود 200 هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور برای تامین یارانه نقدی پرداخت شده است. در این هفت سال، هر ایرانی در حدود دو میلیون و 820 هزار تومان یارانه نقدی از دولت دریافت کرده است. اما « رکود» تنها سهم تولید از هدفمندی یارانه ها بود. 
فرصت سوزی یارانه ها    یارانه نقدی فرصت تولید را درکشور سوزاند. کارخانه‌هایی که حالا تنها با 50 درصد از ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند چشم انتظار سهمشان از یارانه هدفمند ماندند.  از دولت‌های نهم و دهم 60 درصد از کارخانه‌های کشور یکی پس از دیگری تعطیل شد تا 200 هزار میلیارد تومان پول نفت به ر قم ناچیز  45 هزار و 500 تومان هر ماه به حساب  هر ایرانی ریخته شود. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند رقمی که تا به امروز برای پرداخت نقدی یارانه اختصاص داده شده 5 برابر بودجه عمرانی کشور است. حیف و میل 200 هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور در حالی به نام « هدفمندی» صورت گرفته که نه تنها مبلغ 45  هزار و 500 تومان رفاهی برای اقشار ضعیف جامعه ایجاد نکرد که اندک توان مالی دهک‌های درآمدی  متوسط و سطح پایین جامعه را از بین برد. برخی گزارش‌های تحقیقی غیر رسمی  حاکی از آن است بخصوص در روستاها و شهرهای کوچک که بعد خانوار بیش از 4 نفر است، پرداخت ماهیانه 45 هزارو 500 تومان یارانه نقدی موجب افزایش چشمگیر بیکار روستاییان شده است . خلاصه کلام اینکه تولید و صنعت به پای پرداخت نقدی یارانه ها قربانی شد.  اگر متوسط هزینه‌های ایجاد یك كارخانه بزرگ صنعتی در كشور را در زمینه‌های مختلف ذوب آهن، نیروگاه، سیمان، ماشین‌سازی و غیره 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شود، با 200 هزار میلیارد تومان پول پرداختی یارانه‌ها دولت این امکان را داشت در حدود دو  هزار كارخانه بزرگ صنعتی در كشور احداث کند. طبیعی است كه هزینه كرد این 200 هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و تولید كشور، ایران را در ردیف یكی از پیشرو ترین و پیشرفته ترین كشورهای صنعتی منطقه قرار می‌داد.   با پول یارانه چه تعداد شغل ایجاد می‌شود؟   به تحلیل کارشناسان اقتصادی؛ حجم عظیم فارغ التحصیلان بیكار دانشگاه‌ها كه تبدیل به نیروی ثابت بازار كار شده‌اند، ضمن اینكه به یكی از معضلات جدی جامعه تبدیل شده است، به چند ده هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای حل آن نیاز است. بر اساس شاخص ارائه شده مبنی بر میزان سرمایه مورد نیاز برای ایجاد هر شغل كه 150 میلیون تومان عنوان می‌شود، 200 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداختی می‌توانست حدود یك میلیون و 330 هزار شغل ایجاد كند. طبق آمار ارائه شده توسط مركز آمار ایران كل تعداد شغل‌های ایجاد شده در 8 سال دولت‌های نهم و دهم 542 هزار شغل بوده است. یعنی حدود 67 هزار شغل در هر سال. روشن است كه اگر 200 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی صرف ایجاد شغل می‌شد، می‌توانست بیش از دو برابر كل آمار اشتغال 8 ساله دولت سابق در كشور اشتغال آفرینی كند.

مقایسه پول یارانه با هزینه‌های بهداشتی و درمانی   در بودجه سال 95 بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان هزینه‌های بهداشتی و درمانی یك سال مردم ایران و همچنین مجموع درآمدهای این بخش پیش‌بینی شده است. كارشناسان برآورد می‌كنند با‌وجود افزایش قابل توجه بودجه‌های بهداشتی و درمانی در چند سال اخیر، بیش از 50 سال زمان لازم است كه بتوان با بودجه‌های كنونی بیمارستان‌های مجهز و مدرن ساخت. به عبارت دیگر فقط صرف هزینه‌های چند ماهه یارانه نقدی می‌توانست ما را 50 سال جلو تر ببرد. احداث یك تخت بیمارستانی بین 10 تا 50 میلیون تومان هزینه برمی‌داشت، با احتساب بودجه 200 هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی طی سال‌های اخیر امكان ایجاد بیش از 5 میلیون تخت بیمارستانی در كشور فراهم می‌شد. تازه ترین آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر در ایران به ازای هر 1000 نفر 34/1 تخت بیمارستانی وجود دارد، یعنی رقمی معادل 100 هزار تخت بیمارستانی در كشور وجود دارد كه از محل رقم 200 هزار میلیارد تومان امكان افزایش 50 برابری آن وجود دارد.  

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۱۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است

ایسنا/لرستان سرپرست فرمانداری معمولان گفت: مدیرانی که نمی‌توانند خود را با شعارها و برنامه های دولت در جهت خدمت جهادی و بدون منت به مردم هماهنگ کنند آماده رفتن باشند.

محمد ناظری امروز هشتم اردیبهشت در بازدید سرزده از ادارات این شهرستان بیان کرد: تاکیدات مکرر دولت سیزدهم در خدمت به مردم بایستی سرلوحه کاری مدیران و کارکنان ادارات باشد و در جهت افزایش رضایتمندی مردمی تمام تلاش و توان خود را به کار گیرند.

وی افزود: قابل پذیرش نیست مردم برای پیگیری مطالبه و حل‌ مشکل خود به ادارات مراجعه کنند و پاسخ یا پیگیری قابل لمسی از سوی مجموعه اداری مشاهده نکنند.

ناظری اضافه کرد: در صورتی که محرز شود اهمال کاری در روند حل مشکلات مراجعه کنندگان در اداره‌ای وجود دارد با جدیت برخورد خواهیم کرد.

وی خدمت بدون منت به مردم را وظیفه خود و تمام مدیران برشمرد و ادامه داد: خدمت بدون منت به مردم یعنی اینکه مدیر برای احصاء مشکلات در میدان باشد و خودش تمام موضوعات را در لحظه بررسی کند و در کوتاهترین زمان به فکر چاره اندیشی و رفع مشکل باشد.

سرپرست فرمانداری شهرستان معمولان گفت: پیرو خط مشی ریاست جمهوری و استاندار لرستان وظیفه ما و تمام مدیران نوکری مردم است، مدیرانی که نمی‌توانند خود را با شعارها و برنامه های دولت در جهت خدمت جهادی و بدون منت به مردم هماهنگ کنند آماده رفتن باشند.

ناظری با بیان اینکه خدمت به مردم توفیق الهی است، بیان کرد: هر پست مدیریتی زمانی به پایان می‌رسد و تمام مدیران بایستی به نحوی خدمت کنند که در زمان پایان مسئولیت در پیشگاه الهی و مردم سربلند باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شارژ کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی است
  • رویکرد دولت سیزدهم خدمت شبانه‌روزی و جهادی به مردم است
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • عدم کفایت مستمری نهادها و یارانه نقدی برای پوشش فقرمطلق
  • حق معلم با مادیات ادا نمی شود
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • تخصیص یارانه دارو به خوبی انجام نمی شود / تلاش دولت برای تثبیت قیمت نان در 1403 با سه برابر کردن یارانه
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز