Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:02:10 GMT

/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۱۴۷۵۱

آخرین فرصت حضور در جشنواره‌ی فیلم فجر 30 آبان ماه،آغاز هفته فیلم اروپایی در تبریز، پنج عضو شورای انتخاب جشنواره تئاتر شهر و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

فردا 30 آبان مهلت ثبت نام فرم تقاضای حضور در بخش فیلم‌های داستانی  و مستند سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به پایان می‌رسد.

بنا بر اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، مهلت ثبت نام بخش سودای سیمرغ شامل فیلم سینمایی و مستند به شرط زمان حداقل 75 دقیقه از اول آبان ماه آغاز شده و فردا 30 آبان به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لازم به ذکر است که فیلم‌های سینمایی حتما باید دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی باشند.

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت جشنواره به آدرس fajrfilmfestival.com  فرم ثبت نام را دریافت و پس از تکمیل تا پایان وقت اداری روز سه شنبه 30 آبان به دبیرخانه جشنواره واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، پلاک 2454، ساختمان موسسه رسانه‌های تصویری، طبقه پنجم تحویل دهند.

آغاز هفته فیلم اروپایی در تبریز

انجمن سینمای جوانان ایران با مشارکت شبکه مؤسسات فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران، هفته فیلم اروپایی را در تبریز برگزار می‌کند.

به گزارش روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، هفته فیلم‌ اروپایی که به تازگی با مشارکت امور بین‌الملل این انجمن و شبکه مؤسسات فرهنگی اتحادیه اروپا در ایران (EUNIC)به‌ریاست الکساندر ریگِرو ‌نمایندگی توماس کلویبر، در تهران، موزه سینما برگزار شده بود، امروز در تبریز با نمایش 4 فیلم آغاز می‌شود.

این رویداد هنری در تبریز با خوشامدگویی و ایراد سخنان شهردار تبریز، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز و نماینده (EUNIC)،عصر امروز، دوشنبه 29آبان‌ماه، افتتاح خواهد شد و با اکران 3 فیلم کوتاه و 1 فیلم بلند از کشورهای اتریش، مجارستان و بلغارستان ادامه می‌یابد.

فیلم کوتاه «بار سنگین خاطره»، محصول اتریش، داستان موسیقی‌دان جوان و باانگیزه‌ای‌ست که برای یافتن یک برگه نت موسیقی به خانه یک موسیقی‌دان مسن‌تر فرستاده می‌شود؛ ولی در آن‌جا درگیر آرشیو ارزشمند، سیستم خراب لوله‌کشی خانه و زندگی پر از اختلال موسیقی‌دان مسن‌تر می‌شود.

فیلم کوتاه «آواز»، محصول مجارستان، درباره دختری به‌نام «سوفی» است که تلاش می‌کند خود را با مدرسه جدیدش وفق دهد. آواز خواندن در گروه کُر مدرسه تنها دغدغه اوست اما با معلم گروه کُر دچار چالش‌هایی می‌شود و ...

فیلم کوتاه «چاق شدن به روش سالم»، محصول بلغارستان، داستانی تخیلی‌ست از هوس و اشتها که با کِششی نادر، پُر از ایده‌های بزرگ، قلب‌های بزرگ و البته انسان‌های بزرگ است.

فیلم بلند «قبل از شفق سحرگاهی»، محصول اتریش، داستان اشتفان تسوایگ، هنرمند بزرگ که علی‌رغم شهرت جهانی در تبعید است و به دلیل زوال اروپا در ناامیدی و یأس به‌سر می‌برد را روایت می‌کند.

هفته فیلم اروپایی در تبریز با نمایش آثاری از 8 کشور این قاره شامل؛یونان، بلغارستان، آلمان، لهستان، مجارستان، دانمارک، هلند و اتریش، با همکاری DMCو گروه هنری آریانا از 29آبان‌ماه تا 2آذرماه از ساعت 18در سینما ناجی شهر تبریز برگزار می‌شود.


پنج عضو شورای انتخاب بخش تئاتر صحنه‌ای شهر معرفی شدند

نادر برهانی مرند، فرشاد منظوفی نیا، رضا صمدی پور ، حسن موذنی و کامران شهلایی انتخاب نمایش‌های بخش تئاتر صحنه‌ای ششمین جشنواره تئاتر شهر را بر عهده گرفتند.

شورای انتخاب بخش تئاتر صحنه‌ای متشکل از نادر برهانی مرند، فرشاد منظوفی نیا، رضا صمدی پور ، حسن موذنی و کامران شهلایی از 30 آبان بازبینی نمایش‌های تولید شده برای حضور در جشنواره ششم تئاتر شهر را آغاز می‌کنند.

نادر برهانی مرند درام نویس و کارگردان تئاتر ، فرشاد منظوفی نیا طراح صحنه ، کارگردان و مدرس دانشگاه ، رضا صمدپور بازیگر و مدرس تئاتر ، حسن موذنی بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون و کامران شهلایی نویسنده و کارگردان تئاتر از سه شنبه 30 آبان مجموعه نمایش‌های تولید شده برای حضور در این بخش را مورد بازبینی قرار خواهند داد.   

پیش از این 62 نمایشنامه به شکل قطعی و 31 نمایشنامه به شکل مشروط برای مرحله بازبینی انتخاب و معرفی شده‌اند.

بازبینی نمایش های جشنواره تئاتر شهر طبق جدول اعلام شده به گروه های نمایشی در پردیس تئاتر تهران برگزار خواهد شد.

ششمین جشنواره تئاتر شهر به عنوان بزرگترین رویداد هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آذر و دی ماه 1396 برگزار می‌شود.

اجرای یک پرفرمنس از لهستان در اصفهان 

پرفرمنس «ما می‌بخشیم اما فراموش نمی‌کنیم...» و نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان»  نوشته محمد چرمشیر و با طراحی رکسانا مهر افزون اول و دوم آذر ماه در موزه هنرهای معاصر  و تالار هنر اصفهان روی صحنه می‌رود.

پرفرمنس «ما می‌بخشیم اما فراموش نمی‌کنیم...» که اول آذر در موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان به صحنه خواهد رفت،بخشی از پروژه‌ی آموزشی‌ای است که توسط باشگاه نوجوانان "لَدِر تیم" لهستان آماده‌سازی شده که در لهستان به اجرا درامد.

در هنگام آماده‌سازی نسخه‌ی ایرانی ، ایده‌ی جدیدی  با الهام ازجمله‌ی "نلسون ماندلا" « ما می‌بخشیم اما فراموش نمی‌کنیم ... » به اجرا افزوده شد. در این بخش شرکت‌کنندگانِ کارگاه‌ها، داستان‌ها و مونولوگ‌های کوتاهی که نشان‌دهنده‌ی نگاه معاصرشان به رویدادهای گذشته از دو منظر؛ پناهندگان لهستانی و از دید مردم اصفهان در برخورد با مهاجران  لهستانی‌ها به هنگام جنگ بود را به نگارش درآوردند. داستان‌ها و مونولوگ‌ها برگرفته از رویدادهای واقعی و بر اساس مصاحبه‌ها، عکس‌ها، ویدئوها، کتاب‌های تاریخی و داستان کوتاه‌های تخیلی شکل‌گرفته است.
نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان»  به نویسندگی محمد چرمشیر پنجشنبه دوم آذر در تالار هنر اصفهان به صحنه خواهد رفت.  طراحی این پروژه بر عهده رکسانا مهرافزون است که با حضور جمعی از نوجوانان به صحنه بُرده می‌َشود. 

این پروژه تحت حمایت همکاران ایرانی و لهستانی از جمله: سفارت لهستان در تهران، موسسه‌ی آدام میسکیه‌ویچ،  PGNiG شرکت دولتی نفت و گاز لهستان، موسسه‌ی گروتوفسکی، کمپانی تئاتر آفتاب، مرکز هنرهای نمایشی، تئاتر شهر تهران، انجمن هنرهای نمایشی ایران، موزه‌ی هنرهای معاصر اصفهان، تالار هنر اصفهان، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان  و بنیاد گندم (مرکز گفت‌وگوی بینافرهنگی)  به اجرا درمی‌آید.
آنا آندرس، فرزند ولادیسلاو آندرس مهمان ویژه‌ی اجرای نمایش "اصفهان شهر بچه‌های لهستان" خواهد بود. ارتش آندرس نام غیررسمی نیروهای ارتش لهستان در جبهه‌ی شرقی در سال‌های 1941 تا 1942 بود، که به خاطر نام فرمانده‌ی این ارتش ولادیسلاو آندرس به این نام خوانده می‌شد. نمایش درباره‌ی مهاجرین لهستانی است که در زمان جنگ جهانی دوم به ایران آمدند.

این گروه از پناه‌جویان به کمک سازمانی به نام ارتش آندرس به شهرهای مختلف ایران اعزام شدند.
 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۴۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت

علی روحی کارگردان نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» گفت: نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، در سال ۱۳۹۴ منتشر شد. این نوشته با ۴ پرسوناژ و صدای یک شخصیت خیالی، در دو پرده که بخش بیشتر صحنه آن در دفتر نخست‌وزیری طی میشد نوشته شده است؛ اما در نسخه‌ای که از ۹ اردیبهشت ماه امسال اجرا رفت، اصلاحاتی در نمایشنامه اعمال شد.

وی ادامه داد: در کنار متن نمایش، سعی شده است تا با استفاده از لباس، موسیقی، نورپردازی، صحنه آرایی و تیم بازیگران ترکیبی از جلوه‌های صمعی و بصری ایجاد شود تا مخاطب ارتباط بیشتری با نمایش و حس همزاد پنداری نزدیکتری با شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، برقرار کند.

روحی درباره خلاصه داستان توضیح داد: مرد جوانی به نام خوزه، شیفته دختری به نام مارتا است اما به دلیل شرایط جامعه مجبور به ترک او می‌شود تا به دنبال تحقق رویا‌های خود برود. سال‌ها بعد وقتی خوزه تبدیل به نخست وزیر خودخوانده شده دوباره مارتا را می‌بیند ولی اینبار شرایط به گونه دیگری متفاوت است.

این کارگردان درباره انتخاب اسم این نمایش گفت: اسم نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» برگرفته از اسم خود نمایشنامه به نویسندگی آرام محضری است که سال ۱۳۹۴ به چاپ رسیده بود. البته نمایشی که درحال حاضر بر روی صحنه  است، تغییراتی نسبت به متن اصلی داشته که با هماهنگی و موافقت نویسنده بوده است. ضمن اینکه متن تغییرات اساسی نداشته است ولی تعداد پرسوناژ‌ها بیشتر شده است و موقعیت‌های چالش برانگیز تری در صحنه اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد:در این چند ماه تمام تلاش گروه از بازیگران گرفته تا سایر عوامل ارائه نمایشی درخور و مورد پسند برای هنردوستان به خصوص مخاطبان جدی و حرفه‌ای تئاتر بوده است که امیدواریم از تماشای این نمایش لذت ببرند و در آخر از همه دوست داران هنر‌های نمایشی درخواست دارم که از تئاتر و نمایش‌های درحال اجرا حمایت کنند.

شایان ذکر است که علی روحی فارغ‌التحصیل دوره فیلمسازی از کانون سینماگران جوان. با سابقه تولید چند فیلم کوتاه و ساخت فیلم مستند در ژانر اجتماعی و همچنین نویسندگی چندین فیلمنامه کوتاه. بعد از تجربه به اجرا بردن اولین نمایش تئأتر خود با نام "نوری که هست"نوشته آرام محضری. درحال حاضر از ۹ اردیبهشت ماه امسال نمایش "عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند" را با همکاری مجدد نویسنده نمایشنامه و در عمارت ارغوان به روی صحنه خواهد برد.

نمایش «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» به نویسندگی آرام محضری، کارگردانی و طراحی علی روحی و تهیه‌کنندگی محمد آئینی است. از عوامی دیگر این نمایش می‌توان به گروه بازیگران احسان شیخی، نازنین بیوک، رسول بابایی، شکیبا کیا و میرنادر مظلومی، دستیار کارگردان و اتاق فرمان سعیده سرلک، طراحی صدا و موسیقی شایان شعله، ضبط موسیقی استودیو بلوط، طراح گریم سولماز جانجان،، مجری گریم حدیث عقیلی، طراح لباس مهدیه خلج زاده، طراح نور رسول بابایی، دستیار صحنه پریسا رسولی، تیزر و استوری موشن بهرام لطفی، تدوین محسن جوادی، تایپوگرافی احمد کریمی، طراح پوستر و بروشور شیدا موحدی، عکاسان دیانا حبیبی، زهرا نیکخواه، ارتباطات رسانه ای علیرضا نیاکان، سیده سعیده  سادات موسوی سالار، مدیر روابط عمومی سعیده سرلک و همکار روابط عمومی شهره آگاه اشاره کرد.

این نمایش از  ۹ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۹ در عمارت نمایشی ارغوان روی صحنه نمایش است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • تماشای «العهد الأبدی» در کارون
  • عکاسی فیلم هیچ‌گاه نمی‌میرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند