Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - کارگردان نمایش «الیور توئیست»، موضوع این اثر داستانی کلاسیک را جذاب و فرامرزی توصیف کرد و در عین حال در مورد بازی دو چهره مطرح سینمایی در این نمایش گفت: یک کارگردان صرفا نمی تواند به خاطر حضور چهره مردمی، محبوب یا چهره شاخص سینمایی مردم را دعوت به خرید بلیت تئاتر کند بلکه دوام یک اثر نمایشی وابسته به کیفیت آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رمان «الیور توئیست» نوشته چارلز دیکنز، از جمله آثار مشهور این نویسنده انگلیسی است که به خاطر برخورداری از داستانی اجتماعی و پرکشش، همواره مورد توجه بسیاری سینماگران و هنرمندان تئاتر بوده است.
چارلز دیکنز در این رمان، داستان پسرکی یتیم به نام الیور توئیست را روایت می کند، که در پی شوربختی های گوناگون و مواجه با آدم های شر و فاسد در نهایت عاقبت به خیر می شود و بدکاران به سزای عمل خود می رسند.
دیوید لین کارگردان صاحب انگلیسی 70 سال پیش، نسخه ای سینمایی از این رمان را روانه پرده کرد، و در سال های اخیر، مضمون به روز و جذاب این رمان، رومان پولانسکی کارگردان فیلم های «بچه روزماری» و «پیانو» را ترغیب کرد اثر سینمایی دیگری از «الیور توئیست»(2005) خلق کند.
حسین پارسایی از جمله هنرمندانی است که افزون بر سابقه مدیریت تئاتر کشور، نمایش های همچون «قصیده بلند باران»، «یلدا»، «بانوی آب و آینه» و «سردار مهر و ماه» را به صحنه برده و این روزها تصمیم گرفته، شاهکار چارلز دیکنز را در قالب اثری موزیکال از آذر ماه در تالار وحدت با نقش آفرینی نوید محمدزاده و مهناز افشار دو چهره مطرح سینمایی و نیز همراهی 150 بازیگر به صحنه می برد.
خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا به بهانه اجرای نمایش «الیور تویست» گفت وگویی با حسین پارسایی انجام داده که در پی می آید:

** ایرنا: به عنوان کارگردانی که همواره نمایش های ایرانی را به صحنه بردید، دلیل انتخاب یک اثر خارجی چیست؟ آیا نمایش های ایرانی کشش و جذابیت خود را نزد مخاطب از دست دادند؟

- پارسایی: خیر، هر نمایش ایرانی یا خارجی می تواند برای مخاطب جذاب باشد. مخاطب با سلیقه های مختلف برای تماشای یک نمایش و ارزیابی اجراهای قبلی اقدام به انتخاب می کند، بنابراین همانطور که ممکن است یک اثر ایرانی به لحاظ موضوعی و ساختاری گاه فاقد جذابیت باشد شامل آثار خارجی هم می شود.
الیور توئیست برای من صرفا یک اثر خارجی نیست یک موضوع جذاب مربوط به همه آدم ها و فراتر از مرزهاست این داستان به مسائل انسانی، اخلاقی و مسئولیت های اجتماعی می پردازد همچنین ارزش های اجتماعی هر جامعه ای که بین خوبی ها و بدی ها مرز قائل است و تلاش انسان ها برای حفظ امید برای یک زندگی بهتر را نشان می دهد.

** ایرنا: دلیل انتخاب داستان الیور توئیست به عنوان یک اثر کلاسیک و ادبیات داستانی با توجه به اینکه بارها آثار سینمایی و نمایشی از آن ساخته شده چیست؟ مهمترین جاذبه و کشش این داستان چیست؟

- پارسایی: مهمترین جاذبه این نمایش موزیکال بودن است به عنوان مثال اگر یک قطعه شعر بخوانید لذت خواهید برد اما زمانی که تبدیل به قطعه ای آوازی شود، بطور قطع شنیدنی تر و جذاب تر می شود و ارتباط بهتری با شما برقرار می کند، طبیعی است که تبدیل یک اثر کلاسیک به موزیکال که برای آن ترانه ها سروده و شنیداری و دیداری شده از جذابیت بیشتری برخور دار خواهد شد و خیلی علاقه مند بودم که چنین تجربه ای را انجام دهم.

** ایرنا: چه میزان به متن اثر در اجرا پایبند بودید؟ آیا متن به روز شده است؟

- پارسایی: نمایشنامه را از متن اثر الیور توئیست اقتباس کردیم تا حد امکان که با ظرفیت های تئاتر امروز ما نیز سازگار و هماهنگ باشد البته به خط اصلی قصه پایبند بودیم اما یک نمایشنامه ای که دراماتوژی می شود یا از یک رمان اقتباس و تبدیل به نمایشنامه می شود ناخود آگاه سلیقه نگارنده یا دراماتوژ و ایده های اجرایی کارگردان اعمال می شود که نشان دهنده امروزی شدن اثر است زیرا ما در اکنون زندگی می کنیم و دریافت ها و باورهای ما می تواند تاثیر مستقیم بر طراحی و اجرای این اثر داشته باشد.

** ایرنا: چرا تصمیم به اجرای موزیکال اثر گرفتید؟

- پارسایی: به این دلیل که نمایش موزیکال الیور توئیست و تعدادی دیگر از نمایش های موزیکالی که به عنوان شاهکارهای بزرگ کلاسیک دنیا هستند تجربیات درخشانی را در اختیار دست اندر کاران اثر گذاشتند به نظر من شاید قصه به ظاهر شنیده شده و تکراری الیور توئیست این بار از منظر شنیداری و به صورت موزیکال بتواند تجربه جدید باشد و طبیعی است که کارگردانان در تجربیات جدید خود دنبال چالش جدید هستند تا بیاموزند و با تجربه و تمرین نمایش را در معرض دید عموم قرار دهند و احساس کردم که موزیکال الیور توئیست می تواند من را به چالش بکشاند.

** ایرنا: آیا گزینه حرفه ای تر در بازی تئاتر به غیر از نوید محمدزاده و مهناز افشار نداشتید؟

- پارسایی: افراد حرفه ای در هنر تئاتر زیاد داریم که حتی در سینما از آنها بهره می برند و بی تردید پشتوانه غنی بازیگری در سینمای ایران هنرمندان خوب و حرفه ای تئاتر هستند، انتخاب بازیگر حق کارگردان است و کارگردان هم بر اساس ایده های اجرایی اثر انتخاب می کند. فکر می کنم که در میان همه این بهترین ها و حرفه ای ها نوید محمدزاده برای نقش «بیل ساکس» و مهناز افشار برای نقش «نانسی» مناسب تر هستند.

** ایرنا: آیا انتخاب این دو بازیگر که غالبا چهره سینمایی دارند صرفا با نگاه به گیشه بوده است؟

- پارسایی: انتخاب نقش ها بر اساس ایده های کارگردانی شکل می گیرد. یک کارگردان صرفا نمی تواند به عنوان چهره مردمی، محبوب یا چهره شاخص سینمایی مردم را دعوت به خرید بلیت کند بلکه دوام یک اثر نمایشی و تبلیغات دهان به دهان کیفیت اثر است و هرگز کسی نمی تواند صرفا با داشتن دو چهره سینمایی بالغ بر دو ماه تماشاگر داشته باشد بلکه قابلیت های بازیگر و البته چهره محبوب به تبلیغات مردمی کمک می کند و باعث ترغیب بیشتر مردم برای تماشای اثر می شود. در این نمایش نیز نگاهی صرفا فرهنگی داشتم که اگر همراه با فروش گیشه باشد خوشحال خواهم شد.

** ایرنا: آیا تصمیمی برای اجرای خارج از کشور دارید؟

- پارسایی: خیر، این نمایش در شرایط حاضر غیر از تالار وحدت در فضایی دیگر نمی تواند اجرا داشته باشد و اجرا برای خارج از تالاری با مشخصات وحدت با بیش از 200 نفر هنرمند همکار و عوامل پشت صحنه هزینه های بسیاری خواهد داشت که اصلا مقرون به صرفه نبوده مگر اینکه طراحی مجدد برای سالن مورد نظر انجام شود.

** ایرنا: این نمایش با حمایت کدام نهاد اجرا می شود و آیا اسپانسری برای جذب سرمایه تولید دارید؟

- پارسایی: خیر، از سوی هیچ نهادی حمایت مادی نشدیم، البته بنیاد فرهنگی هنری رودکی و تالار وحدت برای استقرار گروه و تمرین کمال همکاری را با ما داشتند و از فضاهای آموزشی برای آماده سازی نمایش استفاده کردیم تا این لحظه هم این نمایش هیچ اسپانسر مالی نداشته و تهیه کننده نمایش موزیکال الیور توئیست موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق است و مقرر شده تا از طریق فروش بلیت تعهدات مالی آن انجام شود و تنها در حوزه تبلیغات شهری شرکت آپ به عنوان اسپانسر صرفا تبلیغاتی با ما همکاری داشته است.
فراهنگ ** 7561 ** خبرنگار: سارا کریمیان * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۳۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جی اوسو دلیل نمایش ناامیدکننده مقابل برادرش در رسلمنیا 40 را فاش کرد/ اخبار WWE

جی اوسو اعتراف کرد که بازی او و برادرش در رسلمنیا 40 ناامیدکننده بود.

برادران اوسوز پس از اینکه چند ماهی اختلافات خود را به دنبال انتقال جی به اسمکدان کنار گذاشته بودند، دوباره با شروع سال جدید میلادی با یکدیگر وارد درگیری شدند. این استوری لاین در نهایت به دیداری یک در مقابل یک بین این دو برادر دو قلو برای اولین بار در رسلمنیا 40 منجر شد. با این وجود، به اعتقاد بسیاری از هواداران و منتقدین نمایش آنها ناامیدکننده بود.

طرفداری | مین ایونت جی اوسو به تازگی در مصاحبه با Gorilla Position درباره آن دیدار به اظهارنظر پرداخته است. اگرچه جی اعتقاد داشت که آنها هواداران را ناامید کردند، اما قهرمان سابق تگ تیم فاش کرد که اوسوز به دلیل تغییری که در برنامه اولیه پیش آمد مجبور به کاهش زمان بازی خود بودند.

یک جورایی احساس می‌کردم که مردم را ناامید کردیم. " واقعا چنین حسی داشتی؟" بله، چون من هم می‌خواستم به استیج بروم و یک نمایش درخشان ارائه دهم. می‌خواستم علاوه بر انجام بخش کشتی گرفتن ماجرا مطمئن شوم که بخش احساسی آن را نیز به خوبی انجام می‌دهم. اما ما مشکل زمان داشتیم و شما باید نقش خود را در تیم به خوبی ایفا کنید. این اتفاقی بود که رخ داد. اما هنوز هم خوشحال هستم که یک بازی تک نفره با برادرم در رسلمنیا تجربه کردم. این که من و او در رسلمنیا با هم چهره به چهره شدیم، تصویر بزرگی است که من برای همیشه عکس آن را قاب خواهم کرد. این اتفاق جایگاه ما را ارتقا داد. فقط ای کاش به روشی انجامش می‌دادیم که می‌دانم از پس آن بر می‌آمدیم.

اکنون جی اوسو خود را برای بازی برابر دمین پریست در رویداد پرمیوم بکلش برای کسب کمربند سنگین وزن جهان آماده می‌کند. از سوی دیگر، جیمی اوسو به دنبال حمله تاما تونگای تازه وارد دچار مصدومیت شد و در فهرست منتشر شده برای درفت هفته آینده نیز حضور ندارد.

از دست ندهید ????????????????????????

افتضاح تاریخی و رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر دل هوادار کودک چلسی شکست؛ قرار بود بجنگید! سرمربی پاری سن ژرمن قول چهارگانه داد! حمایت امیر جعفری از سیدحسین حسینی + عکس

دیگر خبرها

  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنر‌های نمایشی به کار خود پایان داد
  • جی اوسو دلیل نمایش ناامیدکننده مقابل برادرش در رسلمنیا 40 را فاش کرد/ اخبار WWE
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • دورهمی پیشکسوتان عرصه موسیقی و تئاتر استان یزد
  • هنر نمایشی ابزار‌ی برای انتقال موضوعات و مفاهیم به جامعه