Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوشهر- ایرنا - رامسر با داشتن مناظر طبیعی، جاذبه های تاریخی و گردشگری که از آن عروس شهرهای شمال ایران یاد می شود، به دلیل نداشتن تصفیه خانه در معرض تهدید فاضلاب های خانگی قرار دارد .

به گزارش ایرنا، گزارش های رسمی گویای این واقعیت است که معضل سرریز فاضلاب های خانگی به داخل نهرها و رودخانه های منتهی به دریا در این شهر گردشگرپذیر فاجعه بار و به مرز بحران رسیده به گونه ای که در پی پایش های زیست محیطی اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی هم اکنون 300 فقره پرونده با موضوع تخلفات سرریز فاضلاب های خانگی و هدایت آن به داخل رودخانه ها تشکیل و در دستگاه قضا در حال رسیدگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق آمار منابع رسمی، سالانه 400 میلیون مترمکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می شود که فقط 40 درصد آن تصفیه می شود و 60 درصد بقیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دریای خزر می ریزد.
کارشناسان و صاحب نظران نیز تاکید دارند اغلب شهرهای ساحلی مازندران بویژه غرب این استان به خاطر قرار گرفتن در مجاورت دریا و درپی آن بالا بودن آب های زیرزمینی با نفوذ ناپذیری خاک روبرو هستند و همین عامل دفع بهداشتی فاضلاب را در این مناطق با مشکل مواجه کرده است.
نکته مهم آنکه عمده رودخانه های مهم استان مازندران نیز به علت عبور از داخل شهرهای ساحلی به تخلیه گاه فاضلاب این شهرها تبدیل شده و این اتفاق فاجعه بار علاوه بر پیدایش مشکلات حاد زیست محیطی ، اکوسیستم دریای خزر را نیز به مخاطره انداخته است.
یک کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر در خصوص آلودگی محیط زیست بر اثر فاضلاب ها گفت : فاضلابها یکی از مهم ترین عوامل آلودگی محیط زیست هستند که باید آنان را ازطریق بهداشتی جمع اوری و از محیط زندگی انسان دور کرد.
مهرداد رستم پور به ایرنا گفت : در شهرهای شمال کشور با توجه به بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و با توجه به اهمیت آب آشامیدنی سالم احداث سیستم جمع آوری فاضلاب و هدایت ان برای مصارف ضروری است.
وی افزود : فاضلاب به علت وجود میکرو ارکانیسم های بیماریزا در ان بسیار خطرناک بوده و دفع غیربهداشتی ان می تواند باعث ایجاد بیماری های روده ای و انگلی ، وبا و حصبه و همچنین مسمومیت های غذایی ، سیاه زخم و ... شوند همین امر اهمیت دفع بهداشتی ان را دو چندان می کند.
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری رامسر نیز روز دوشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ سرریز فاضلاب های شهری به داخل رودخانه های منتهی به دریا در این شهر گردشگرپذیر بسیار نگران کننده است.
محمد صالح وهابی افزود :‌ هم اینک حدود 300 فقره پرونده با موضوع تخلفات زیست محیطی ناشی از سرریز فاضلاب های خانگی حوزه شهری در این منطقه در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.
وی اظهارداشت :‌ درحال حاضر اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری برای حل این معضل زیست محیطی و بهداشتی در دستور کار است امیدوارم با همکاری و همراهی شهروندان این شهر یک نقطه ای برای ایجاد تصفیه خانه در این منطقه مکان یابی شود.
عملیات اجرایی طرح شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری طبق اسناد موجود از سال 1374 درمازندران زمانی که گلستان نیز جزو این استان بود، آغاز شد به طوری که اجرای این طرح بنا به گفته برخی از مسئولان ذیربط با 9 سال تاخیر دراین استان نسبت به دیگر استان های کشور آغاز شد.
از سال 92 کار مطالعاتی برای احداث این تصیفه خانه در چندین نقطه از سطح شهرستان رامسر صورت گرفت و در نتیجه حوالی روستای طالش محله که از نظر زیست محیطی و بهداشتی نیز مشکل خاصی برای منطقه به وجود نخواهد آمد ، مشخص شد.
به همین منظور اجرای این طرح ملی اخیرا در دستور کار مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت که با مخالفت تعدادی از ساکنان روستاهای بخش مرکزی این شهرستان مواجه شده است.
جمعی از اهالی روستاهای طالش محله ، شاه منصور محله فتوک و توبن بخش مرکزی رامسر هفته گذشته با در دست داشتن پلاکارد های مختلف خطاب به فرماندار ، نماینده مردم شهرستان و دیگر مسئولان خواستار جلوگیری از ساخت این تصیفه خانه فاضلاب شهری شدند.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز گفت : اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری و تصفیه خانه فاضلاب به دلایلی مختلف از جمله واقع شدن رامسر در مجاورت دریا ، پاسخگو نبودن چاه های جذبی به علت سنگی بودن زمین در بیشتر مناطق آن وآب های گرم جوشان معدنی در این شهر ضروری است.
عزیز یزدان پناه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ نکته دیگر اینکه معاهده بین المللی کنوانسیون تالاب های رامسر مسائل مهم تری است که هرسال بسیاری از شخصیت ها و مقامات کشورهای خارجی عضو این معاهده برای نشست در این کنوانسیون که در این شهر برگزار می شود حضور می یابند بنابراین برازنده این شهر با این همه اهمیت نیست که چنین وضعیتی داشته باشد.
کنوانسیون رامسر قدیمی ترین معاهده بین المللی، با تاکید بر حفاظت از طبیعت در جهان است. آغاز آن در دوم ماه فوریه ۱۹۷۱ ( ۱۳ بهمن ۱۳۴۹) در شهر رامسر ایران بوده که کنوانسیون نام خود را از این شهر اقتباس کرده است. کنوانسیون رامسر در سال ۱۹۷۵ جنبه قانونی یافت.
این معاهده ۱۵۸ کشور عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالابهای با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می نماید. بیش از ۱۷۰۰سایت با مساحت کل حدود ۱۵۰ میلیون هکتار در حال حاضر در این کنوانسیون به ثبت رسیده اند.
**تصویب 281 میلیون یورو تسهیلات از منابع بانک توسعه اسلامی برای اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مازندران
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت :‌ با پرداخت این میزان تسهیلات این طرح در شهرهای قائمشهر ، آمل ، محمود آباد ، تنکابن و رامسر اجرایی می شود.
یزدان پناه اظهار داشت :‌ با آغاز عملیات اجرایی این طرح در 6ماه نخست سال آینده و بهره برداری از آن دستکم 450 هزار نفر از مجموع یک میلیون و700 هزار نفر جمعیت شهری مازندران از این شبکه بهره مند می شوند.
وی زمان تخصیص این اعتبار به استان را اوایل سال آینده اعلام کرد و برجام را دلیل تسهیل در پرداخت این تسهیلات به ایران برشمرد .
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت که هم اکنون 11 درصد از جمعیت شهری یک میلیون و 700 هزار نفری این استان از فاضلاب شهری برخوردارند که نسبت به میانگین کشوری حدود 33 درصد عقب هستیم .
در حال حاضر 44 درصد از جمعیت شهری کشور از فاضلاب شهری برخوردارند.
یزدان پناه افزود : ‌تا قبل از دولت تدبیر و امید فاضلاب شهری در 6 شهر مازندران اجرایی شده بود و در چهار ساله دولت تدبیر و امید این طرح درپنج شهر اجرا شد.
استان مازندران در شمال کشور دارای 58 شهر با تراکم جمعیتی بالا است.
وی میزان اعتبار تخصیصی در دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح فاضلاب شهری در مازندران را سه هزار و 580 میلیارد ریال اعلام کرد.
وی گفت که از این میزان تسهیلات حدود 80 میلیون یورو برای اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب های شهری و ساخت تصفیه خانه در شهر رامسر پیش بینی شده است.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با بیان اینکه در فرآیند اجرای این طرح ساخت تصفیه خانه فاضلاب در زمین های کشاورزی با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی این استان انجام می گیرد ، گفت : در رامسر نیز این موازین رعایت می شود و مردم این شهرستان نباید از هیچ لحاظ نگران معضلات زیست محیطی و بهداشتی ناشی از اجرای این طرح در این منطقه باشند.
یزدان پناه افزود :‌ مساله دیگر آنکه سیستم تصفیه خانه فاضلاب که درآینده نزدیک در رامسر راه اندازی می شود طبق اسناد موجود منطبق با استانداردهای نوین دنیا است به گونه ای که هیچگونه آلاینده های زیست محیطی و بهداشتی ندارد.
وی همچنین گفت که هم اکنون برای اجرای این طرح در دیگر شهرهای این استان از جمله نور ، رویان ، ایزدشهر ، فریدونکنار ، نکا ، بهشهر و گلوگاه نیز درآستانه دریافت ردیف بودجه اجرایی هستیم.
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران گفت :‌ تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه تلاش می کنیم که آمار جمعیتی شهروندان درپی اجرای این طرح در مازندران به حدود 40 درصد تا 50 درصد برسد .
یزدان پناه برای تسریع در روند اجرای این طرح از اعضای شوراهای اسلامی ، دهیاران و شهرداران شهرهای این استان خواستار همکاری بیشتر شد.
شهرستان 70 هزار نفری رامسر واقع درغرب مازندران به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده و به همین خاطر در تمامی روزهای سال بویژه نوروز پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.
گزارش : مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 /1602/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۱۴۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره

به گزارش خبرگزاری مهر، علی محمد نادرخانی گفت: این طرح‌ها شامل اجرای خطوط انتقال شمال شهر خرمدره به طول ۴ کیلومتر، آبرسانی به فاز ۳ شهرک گلدشت، تأمین آب آشامیدنی سایت اداری و مساکن ملی خرمدره، تکمیل مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی سوکهریز است.

وی افزود: احداث ۲ کیلومتر خط انتقال آب روستای فلج، یک کیلومتر خط انتقال روستای قلعه حسینیه، حفر و تجهیز چاه شماره ۱۶ خرمدره و تکمیل مخزن ۴۰۰۰ متر مکعبی خرمدره از جمله دیگر طرح‌هایی است که امسال در دستور کار شرکت آبفا قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان بیان کرد: سال گذشته نیز ۱۰ طرح آبرسانی با اعتبار بالغ بر ۹۷ میلیارد تومان در شهرستان خرمدره اجرا و به بهره برداری رسید.

نادرخانی گفت: اجرای ۸۰ میلیارد تومان طرح‌های توسعه‌ای در تصفیه خانه آب ابهر و خرمدره نیز از جمله اقدامات شرکت آبفا در سال گذشته در شهرستان خرمدره بود.

این مسئول یادآور شد: توسعه خدمات آب و فاضلاب به ویژه در حوزه روستایی از اولویت‌های کاری شرکت آبفا در سال جدید است که در این راستا روستای نصیرآباد خرمدره به عنوان نخستین روستای استان، از خدمات جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب برخوردار شد.

گفتنی است شهرستان خرمدره با ۷۵ هزار نفر جمعیت و ۳۴ هزار مشترک یکی از ۸ شهرستان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب در استان زنجان است.

کد خبر 6089966

دیگر خبرها

  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است
  • حرکت عادی خودرو‌ها در جاده‌های شمال
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • اجرای ۹ طرح آبرسانی در شهرستان خرمدره
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال