Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:38:29 GMT

سرگشتگی «یار مهربان» در بی‌مهری فضای مدرن

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۲۷۷۱۹

سرگشتگی «یار مهربان» در بی‌مهری فضای مدرن

سال‌ها پیش مطالعه و کتابخوانی رنگ و بویی دیگر داشت، به مرور زمان و با گسترش تکنولوژی و فضای مجازی، از دنیای سالم و انسان‌ساز کتاب فاصله گرفتیم و ذهنمان درگیر اینترنت و دنیای مجازی و کانال‌های مختلف شد .

به گزارش ایسنا، فراهم شدن امکان دسترسی آسان و سریع به حجم عظیمی از اطلاعات فایده شاخص فضای مجازی است، این اتفاق در مقابل ضر و زیان فراوانی به همراه دارد و خاموش و بی‌صدا در کمین خانواده‌هاست و تهدید جدی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخلاق‌مداری مطالعه سالم، قربانی تشتت فضای مجازی

یک نویسنده و شاعر فولکلور ملایری به خبرنگار ایسنا گفت: از دودمان کتاب بریده‌ایم و آن اوقاتی را که در حیاط خلوت خویش با خواندن اوراقی چند نصیبمان می‌شد، به دنیای مشوش مجاز و رسانه‌های شفاهی بخشیده‌ایم .

فریدون محمودی افزود: تا همین سالیان قبل پدرانمان شاهنامه‌خوان بودند و داستان‌های اساطیری رستم و سهراب و ادبیات عامه چون مختارنامه، حسین کُرد شبستری و اسکندرنامه و 10ها داستان دلنشین را برایمان نقل کرده و قهرمانان قصه‌ها به شهامت، اخلاق، عدالت و مهر دعوتمان می‌کردند .

وی با بیان اینکه کتاب، چراغ بود و مسیر را به ما می‌نمود و بر گستره دانشمان می‌افزایید و انبار لغات و عبارات در ذهنمان را زیاد می‌کرد، ادامه داد: در دهه‌های قبل گرچه کتاب کم و گران بود اما کتابخوان و افراد مشتاق بسیار بودند .

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: هر مادری ذهنش سرشار از متل‌های خویش بود و کودکان آن روزگار که در کنار گرمای مطبوع مادر با متل‌های شیرین به خواب می‌رفتند، روح آرامی داشتند .

وی خاطرنشان کرد: بازی‌هایمان نشأت گرفته از همین ادبیات کودک بود، ادبیات آرامش، ادبیات اخلاق و منش و ما در کوچه پس کوچه سطرهای کتاب همواره خود را همان قهرمان اصلی کتاب حس می‌کردیم به همین علت در آن زمان کمتر کودکان پرخاشگر و عصبی بودند .

این نویسنده و شاعر فولکلور ملایری اظهار کرد: امروز دنیای مجازی، دیواری به بلندای مجاز میان ما کشیده است، گوشی‌هایمان که باید چراغ‌های رابطه را روش نگاه بدارند کارشان ایجاد فاصله حتی در کانون خانواده‌هاست .

وی تصریح کرد: آن چنان غرق در دریای فضای مجازی هستیم که بدیهی‌ترین حقایق را با چشم سر و دل نخواهیم دید، کارمان فقط شتاب است و شتاب و راهی که از کنار کتاب نمی‌گذرد، با مجموع وجه همه گوشی‌های موجود در جیب مردم این دیار انصافا می‌توان شبیه بزرگترین کتابخانه جهان را هم در همین خیابان‌های ساده خودمان ایجاد کرد .

محمودی خاطرنشان کرد: دنیای مجازی، دنیای غریبه‌هاست و دنیایی که آرمانش حداقل فرسنگ‌ها فرسنگ با فرهنگ ما متفاوت است و این دنیا آدمیانی را می‌پرورد که مهر، عشق و دوستی نصب‌العینشان نیست .

وی یادآور شد: امروز قصه متروکه و جدایی نسل نو در دادگاه‌ها شرحی بی‌نهایت از انسان ساخته سنگینی است که مجازها پرورده‌اند؛ نسلی که دغدغه عشق و استمرار سر زندگی را ندارد، همین فرهنگ شفاهی است که غارتگر قصه‌های فرهنگ، ادب و افسانه‌های ارزشمند مردم ماست .

محمودی افزود: در گذشته و در زمیان مطالعه اگر بیتی از سعدی یا عارفی را می‌خواندیم،بر لوح وجودمان حک و همواره ملکه ذهنمان می‌شد اما امروز هزاران پیام و فیلم و عبارت مجازی را می‌شنویم، می‌بینیم و می‌خوانیم و شباهنگام از یادمان رفته‌اند و جز تشتت و دلهره چیزی برایمان باقی نمانده است .

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه امروز کمتر بساط کتابفروشان کنار خیابان را می‌بینیم و دیگر کتابفروشان دوره‌گرد وجود ندارند، از تبدیل شدن کتابفروشی‌ها به فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها گلایه کرد .

کتاب‌ها باید به دانستنی‌های جامعه هدف خود بیفزایند

یک نویسنده برجسته ملایری نیز با اشاره به اینکه پیشگامان نهضت ما همچون شهید مطهری صاحب کتاب و اندیشه بودند، به خبرنگار ایسنا گفت: امروز کتاب از شکل و ساختار سنتی خود خارج شده و با توجه به استفاده از فضاهای مجازی و اطلاعاتی که در گوشی‌های همراه رد و بدل می‌شود، در کشور ما نیز این امر روز به روز پررنگ‌تر می‌شود .

حمید هنرجو ادامه داد: از شکل سنتی کتاب فاصله گرفته‌ایم و این موضوع ضررهایی را برای ما مترتب می‌کند که حاصل آن پخته‌خوار شدن افراد جامعه است .

وی با تأکید بر اهمیت صدور مجوز و پروانه نشر کتاب، افزود: اگر کتاب‌ها به دانستنی‌های جامعه هدف خود بیفزایند و ناشران هم مخاطب‌شناس باشند و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی نیز دست بخش خصوصی را برای ترویج و نشر کتاب باز بگذارند، در آن صورت مردم به خرید کتاب و مطالعه سوق پیدا می‌کنند .

هنرجو اظهار کرد: کثرت بی‌رویه ناشران یکی دیگر از مواردی است که به کتاب ضربه می‌زند چرا که در بسیاری از این انتشاراتی‌ها، نقد و بررسی اصولی، ذائقه‌سنجی مخاطب و ارزیابی مناسبی صورت نمی‌گیرد.

وی با انتقاد از حضور دستگاه‌ها در کارهای انتشاراتی، عدم واگذاری امور نشر به بخش خصوصی و تشریفاتی شدن کتاب خاطرنشان کرد: کتاب را از منظر سیاست دیدن، کار غیرحرفه‌ای کردن در حوزه چاپ و نشر و رونویسی و بی‌محتوا بودن کتاب‌ها از جمله عواملی است که در کاهش رغبت به کتابخوانی مؤثر هستند .

این نویسنده کشوری تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند نسل جدید را کتابخوان کند و در این میان دیگر دستگاه‌ها و نهادها و از همه مهمتر، رسانه ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توانند نقش اساسی خود را ایفا کنند .

وی با بیان اینکه گلایه و انتقاد نکنیم که چرا مردم مطالعه‌شان کم است بلکه بگوییم چرا کتاب مناسب کم است؟ گفت: علاوه بر فعالیت‌های هفته کتاب و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در سطح کشور برگزار می‌شود، انتظار می‌رود در جامعه‌ای روشنفکر، نگاه‌ها به همه اصول سازنده باشد و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی با شعار فرهنگی آمده، شایسته است از نویسندگان برتر، آرمان‌خواهی و تفکرات سازنده آنان برای گسترش فرهنگ کتابخوانی حمایت و اهتمام شود .

در ادامه یکی از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان ملایر به خبرنگار ایسنا گفت: در این حوزه چهار دیدگاه شامل دیدگاه بی‌تفاوت، دیدگاه انتقادی، دیدگاه انتقادی پیشنهادی و دیدگاه انتقادی عملگرا وجود دارد؛ انسان‌های کتابخوان مؤثر در جامعه در دیدگاه چهارمی قرار می‌گیرند به این علت که جامعه را به سمت روشنایی و سازندگی سوق می‌دهند .

اسماعیل الله‌دادی بر لزوم توجه جدی به افزایش سطح محتویات کتاب‌ها تأکید و اظهار کرد: یک نویسنده خوب باید داشته‌هایش را به روز کند و با سطح دانش جامعه پیش برود .

فضای مجازی جای مطبوعات را گرفته است

یک دانشجوی رشته روانشناسی در ملایر نیز با گلایه از اینکه امروزه فضای مجازی جای مطبوعات را گرفته است، به خبرنگارا یسنا گفت: مردم به جای هزینه کردن برای خرید روزنامه یا نشریات محلی بیشتر از کانال‌های فضای مجازی استفاده می‌کنند .

مرجان ایراندوست این امر را تهدیدی جدی برای خانواده‌ها و راهی برای توجه به شایعات دانست و افزود: حرمت کتاب و مطالعه سالم دارد از بین می‌رود .

وی گرانی کتاب، مشکلات چاپخانه‌ها و نشریات محلی در زمینه کسب درآمد را مزید بر علت عنوان و اظهار کرد: بسیاری از جوانان نخبه ما که پایان‌نامه‌های قابل دفاع و راهبردی را به رشته تحریر درآورده‌اند اگر مورد حمایت مسئولان فرهنگی و آموزشی قرار گیرند می‌توانند به محققان و نویسندگان خوبی تبدیل شوند .

ایراندوست تصریح کرد: باید شرایطی فراهم شود تا این پایان‌نامه‌ها در تیراژ قابل توجه به چاپ برسد و از سوی دیگر انتشاراتی‌ها از نویسندگان جوان، تازه کار و مستعد حمایت کنند .

تهیه از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۷۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز، حضور همیاران مهربان ترافیک را به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی توصیف کرد و گفت: روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سیدعبدالرضا دستغیب در نخستین جلسه تجلیل و هماهنگی همیاران مهربان ترافیک شیراز با اشاره به شعار سال و تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در جهش تولید، اظهار داشت: در بحث جهش تولید ملاک تنها تولید کالا نیست و تولید فرهنگ و مسائل اجتماعی و هر آنچه که ضرورت یک جامعه اسلامی ایرانی است را شامل می‌شود.

وی افزود: حضور همیاران مهربان ترافیک در چهارراه‌ها و نقاط کور ترافیکی و کمک به روان‌سازی ترافیک، همان مشارکت در جهش تولیدات فرهنگی است.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تأکید بر ضرورت توجه مسئولان به مردمی که با وقف مال و ثروت خود و یا با وقف وقت باارزش خود در راه خیر قدم برمی‌دارند؛ عنوان کرد: شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تأکید رهبری بر حمایت مسئولان از مردم است تا مسئولان ضمن قدردانی از خیرین، خدمات آنها را در حوزه خود گزارش دهند و با تقدیر و تجلیل، خیرین را به جامعه معرفی کنند تا بسیج عمومی برای این حرکت فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

دستغیب همچنین با بیان اینکه روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست، تصریح کرد: خدمات فرهنگی در شیراز به راحتی قابل انجام است، چون شیراز پایتخت فرهنگی و تمدنی بزرگ است و شهروندان آماده پذیرش مسائل فرهنگی هستند.

وی با اشاره به حضور 45 نفر از همیاران مهربان ترافیک در مراکز مهم و پرتردد شیراز در ایام نوروز، خدمات همیاران را ارزشمند و قابل تقدیر خواند که با حضور خود گامی موثر در رشد و اعتلای فرهنگ برداشتند.
 
 مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز همچنین به خدمت 130 همیار مهربان ترافیک در طول سال در خیابان‌های پرتردد شهر اشاره کرد که روزانه در کنار پلیس راهور، راهگشای گره‌های ترافیکی هستند.

دستغیب در ادامه گفت: آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن رقمی مشخص و قابل ارائه است، اما بهتر است به دنبال علل تصادفات باشیم تا بتوانیم برای آن راه حل ارائه نمائیم و این همان حلقه مفقوده است. 

وی افزود: پایین بودن فرهنگ رانندگی، استاندارد نبودن خودروها، جاده‌های نامناسب و غیراستاندارد، آموزش ناکافی برای گرفتن گواهینامه رانندگی و عدم سختگیری لازم در آموزش و امتحان رانندگی می‌تواند دلیل تصادفات باشد که لازم است به رابطه معناداری برسیم تا راه حل مناسبی ارائه دهیم، چرا که مرگ و میر ناشی از تصادفات، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی بسیاری به دنبال دارد.

 نایب رئیس مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز هم گفت: ما شهروندان شهری هستیم که مایه فخر و مباهات جامعه بشریت است.
 
طاهری با بیان این که باید به شهر و همشهریانمان افتخار کنیم؛ اضافه کرد: خیر نیکوکاری که علی‌رغم مشکلات موجود به حمایت از همشهریان خود برمی‌خیزد را باید حمایت کرد و ستود.

وی با بیان اینکه بی‌گمان همیاران مهربان ترافیک شایستگی این خدمت و لباس مقدس همیاری را داشته‌اند، گفت: برای یادآوری و آموزش فرهنگ به شهروندان لازم است تا الگو‌های تربیتی را اعمال کنیم و در کنار آموزش رسمی آموزش غیررسمی داشته باشیم.

مدیرعامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز شیراز با تأکید بر اهمیت آموزش به عنوان گام اول در مسائل فرهنگی، گام دوم پس از آموزش را نظارت عنوان کرد و گفت: در اجرای برنامه‌های فرهنگی یا تغییر رفتار و الگوی شهروندی باید ابتدا به آموزش بپردازیم و با نظارت مستقیم، رهاسازی و نظارت غیرمستقیم افراد را تا ورود به بلوغ روانی هدایت نماییم و این راه درستی است که جامعه می‌تواند شهروندانش را به کمال برساند.

حسین جوکار، عضو هیئت امنای مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ ساز و از خیرین نیکوکار شیرازی به مشکلات فراوان اقتصادی در پی تحریم‌ها و ناکارآمدی برخی از مسئولان اشاره کرد و گفت: در کنار مشکلات عدیده در جامعه، زیبایی خدمت برخی از مردم به همشهریان خود ستودنی است.

وی افزود: همیاران مهربان ترافیک علی‌رغم سختی‌های زندگی، وقت باارزش خود را صرف امور خیر، خدمت به خلق خدا و اعتلای فرهنگ جامعه می‌کنند که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند