Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راه برای افزایش همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا این است که اتحادیه اروپا در طرح های هسته ای ایران مشارکت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری روز سه شنبه در سمینار همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها که در قالب سومین دور از گفتگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، در اصفهان آغاز شد، افزود: این مشارکت، اشراف اطلاعاتی ایجاد می کند و موجب برطرف شدن سوء تفاهم ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ما چرخه کامل انرژی هسته ای را در اختیار داریم، اظهار کرد: ما فقط به بحث غنی سازی اکتفا نداریم و می خواهیم انرژی صلح آمیز هسته ای را در صنعت، پزشکی، کشاورزی و سایر فناوری های صلح امیز استفاده کنیم.
حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: ایران آمادگی دارد در رفع هر دغدغه ای که برای کشورهای اروپایی وجود دارد مشارکت کند.
وی با تاکید بر توسعه ایمنی فناوری هسته ای در ایران افزود : در این راستا دولت طرحی را برای عضویت در کنوانسیون پسماند هسته ای به مجلس ارائه داده است.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قبل از برجام، فضای اتهام زنی و توهم علیه ایران وجود داشت و این اتهام های غیر منصفانه ملت ایران را درگیر مشکلات کرد، گفت: بررسی های آژانس هسته ای قبل از برجام و 9 گزارش پس از برجام صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران را اثبات کرد.
حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه دسترسی آژانس به برنامه های هسته ای ایران فراهم است، تصریح کرد: امروز شاهدیم که برخی طرفه های ما با اعمال تحکم قصد دارند به برجام ضربه بزنند و تحریم ها را تمدید و تحریم های جدید را اعمال کنند که بر خلاف حرکت جامعه جهانی است.
وی با قدردانی از مواضع موگیرینی، اشمید و ریستوری گفت: یک طرف برجام ایران و طرف دیگر 1+5 قرار داردو اگر طرفین از برجام خارج شوند برجامی باقی نخواهد ماند بنابراین اتحادیه اروپا باید در حفظ برجام تلاش کند.
وی افزود: اگر ما تاکید بر حفظ برجام داریم به خاطر صداقت و پایبندی بر عهد و پیمان است و تصور نشود که برجام خیلی چیزها به ما داده است.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما عضو پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستیم و باید از حقوق خود بهره مند شویم، ادامه داد: برجام تنها چیزی که می دهد این است که این حقوق را تمام و یکجا داشته باشیم اما با محدودیت و به صورت تدریجی به ما دادند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از جمله آمریکا دچار توهم شده اند اما ما در برجام حقانیت خود و صلح آمیز بودن کار هسته ای خود را ثابت کردیم بنابراین باید پس از برجام از توهم و نفاق سیاسی اجتناب شود و تصمیم گیری با تعقل باشد.
وی افزود: عربستان به عنوان متعهد آمریکایی ها که دم از حقوق بشر می زند تا کنون یک انتخابات در کشورش برگزار نکرده است و در یمن کودک کشی می کند.
وی ادامه داد: آیا در تاریخ دنیا سراغ دارید که نخست وزیر یک کشور را در یک کشور دیگر ببرند و وادار به استعفا کنند و از این اقدام به عنوان فشار علیه همان کشور استفاده کنند.
وی تاکید کرد: ملت ما تا کنون دهها انتخابات برگزار کرده و در همه تغییرات کشور نقش داشته است اما به نقض حقوق بشر متهم می شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در برجام باید حقوق هسته ای ملت ایران تامین شود زیرا دانش هسته ای ما قابل برگشت نیست، گفت: خرید کیک زرد باید برای ایران آزاد باشد اما آمریکایی ها در این هم کارشکنی می کنند.
وی افزود: توقع داریم اتحادیه اروپا در این زمینه وارد عمل شود زیرا ما می خواهیم از همه انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله انرژی آبی، بادی، خورشیدی و هسته ای استفاده کنیم در این زمینه عزم جدی داریم.
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا برای کمک به ایران در این زمینه عزم جدی دارد اما باید کسانی که مانع همکاری ها می شوند را متوجه کنند که کجروی به نفع آنها نیست.
وی افزود: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود در برجام عمل نکنند ایران نیز حق دارد در همکاری های خود با آژانس و پروتکل الحاقی تجدید نظر کند زیرا معامله 2 طرفه است و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند.
حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: آمریکا نه می تواند از برجام خارج شود و نه اینکه فقط اسم آن را حفظ کند و از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند.
وی همچنین با بیان اینکه مجلس از دولت و دیپلمات های هسته ای حمایت جدی دارد، اظهار کرد: در این راستا از نظر سیاسی و تدوین قوانین و تاثیر اعتبارات حمایت خود را انجام می دهد.
سمینار همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها در قالب سومین دور از گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار 2 روزه هستند.
سومین دور از گفت وگوهای سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز گذشته در تهران آغاز شد.
انرژی محیط زیست، مسائل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است.
ت/2093/3011 خبرنگار: اصغر دواتگر** تنظیم کننده: آسیه معینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۹۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت گفت: هم‌اکنون براساس برآوردها کشورهای آفریقایی بالاترین رشد اقتصادی را طی سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و این مسأله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در ۲ دهه آینده رقم خواهد زد.

به گزارش ایسنا، سلیمان قاسمیان ظهر امروز در نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آفریقایی در حوزه صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت و نیز فرصت‌های تکرارنشدنی بازار در این قاره، گفت: هم‌اکنون، براساس برآوردها، کشورهای این قاره بالاترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه ۷.۲درصد از ذخایر هیدروکربوری جهان در قاره آفریقا قرار دارد، افزود: طی دو سال اخیر بیشترین اکتشاف‌های مواد نفتی و گازی جهان به‌ترتیب در کشورها نامیبیا، غنا، آنگولا و آفریقای جنوبی انجام شده است.

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت بیان کرد: هم‌اکنون در حوزه تقاضای فرآورده‌های نفتی و گازی شاهد افزایش تقاضا در قاره آفریقا هستیم. این قاره اکنون ظرفیت پالایشی روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه را دارد که نسبت به مصرف داخلی خود بسیار کمتر است، ازاین‌رو ما می‌توانیم بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی خوبی در این قاره، به‌خصوص در شرق و جنوب آن داشته باشیم.

قاسمیان صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی پالایشگاه‌های موجود و صادرات فرآورده‌های نفتی و گاز مایع را از دیگر فرصت‌های ایجاد ارتباط بیشتر با صنعت نفت قاره آفریقا اعلام کرد.

افزایش ۲۶درصدی مصرف گاز جهان تا ۲۰۴۰

براساس این گزارش، رضا نوشادی - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه تا سال ۲۰۴۰ مصرف گاز در جهان ۲۲ تا ۲۶ درصد افزایش داشته و هم‌زمان شاهد افزایش تقاضای این حامل انرژی خواهیم بود، گفت: ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان همواره یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای تأمین پایدار گاز در دهه‌های آینده خواهد ماند.

وی با یادآوری اینکه صنعت گاز ایران طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی توانسته است تولید خود را از حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۸۷۵ میلیون مترمکعب در حال حاضر برساند، تصریح کرد: هم‌اکنون فرایند تولید گاز، از مرحله تولید تا توزیع، بدون حضور شرکت‌های خارجی و ازسوی متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون مدیریت بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور را بر عهده دارد، افزود: در بخش ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار و پالایشگاه‌های گازی به‌ترتیب ۹۲ و ۷۶ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم. ما و ۲۵۰ شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی مرتبط با ما می‌توانیم در زمینه احداث و تعمیرات خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، به کشورهای آفریقایی خدمات فنی و مهندسی ارائه کنیم.

نوشادی پروژه‌های بازیابی کربن، مینی ال‌ان‌جی، تولید هیدروژن از گاز، ساخت توربواکسپندر و حذف کربن را از پروژه‌های جدید در صنعت گاز دانست و گفت: هم‌اکنون ایران در بحث ساخت دو نوع توربوکمپرسور، بیش از ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقا در حوزه پالایشگاهی

براساس این گزارش، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست تخصصی، گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه تعمیرات اساسی، تأمین تجهیزات، نگهداری و تولید در حوزه پالایشگاهی با کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۰ سال پیش در زمینه تعمیر و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز ۱۰۰درصد به خارج وابسته بود، بیان کرد: در سایه مدیریت دولت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده تحریمی پس از ۴۵ سال تحریم و هشت سال جنگ، هم‌اکنون ضمن خودکفایی کامل در تعمیرات، پالایشگاه‌های نفتی خارجی را نیز تعمیرات اساسی می‌کنیم.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کمپرسورهای فرایندی، کاتالیست‌های بنزین‌ساز، مبدل‌های حرارتی، کولرهای آبی صنعتی، خدمات مکانیک، پایپینگ، عایق، فیلتر، ترانسفورماتور و ابزار دقیق را ازجمله صدها محور صادراتی خدمات فنی و مهندسی به قاره آفریقا اعلام کرد.

ایران سومین تولیدکننده ال‌پی‌جی دنیا

براساس این گزارش، امیر هوشنگ کرمی، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه هم‌اکنون قاره آفریقا در زمینه تولید و مصرف ال‌پی‌جی برابر است، گفت: این قاره به‌شدت به انرژی و سوخت نیاز دارد و ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز مایع (ال‌پی‌جی) می‌تواند در افزایش صادرات این حامل انرژی در این قاره، نقش‌آفرینی کند.

وی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون چین، هند و ژاپن به‌ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ال‌پی‌جی در جهان به شمار می‌آیند و در قاره آفریقا مراکش، مصر، تونس و آفریقای جنوبی به‌ترتیب بزرگ‌ترین واردکنندگان این حامل انرژی هستند.

طبق اعلام وزارت نفت، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران قیمت بالا و نبود اسکله‌های استاندارد را دو دلیل عمده مصرف پایین ال‌پی‌جی در قاره آفریقا دانست و گفت: تولید این ماده در ایران طی چند سال اخیر صعودی بوده و از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری کود اوره به آفریقا

براساس این گزارش، بیژن چگنی، سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در این نشست تخصصی، با تأکید بر اینکه هم‌اکنون عمده محصول صادراتی پتروشیمی ایران به قاره آفریقا کود اوره است، افزود: هم‌اکنون سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار کود اوره به این قاره صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران ۹۵ میلیارد دلار طرح پتروشیمی جدید و در حال اجرا دارد، تصریح کرد: از این مقدار تاکنون ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و مذاکرات برای ۸۲ میلیارد دلار دیگر، از طریق فاینانس در حال انجام است.

سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صادرات کاتالیست را یکی از فرصت‌های ارتباط صنعت پتروشیمی ایران و قاره آفریقا اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ایران در زمینه کاتالیست به خودکفایی ۹۵درصدی رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق