Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجتی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار گرفت و رکورد توسعه این طرح شکسته شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ محمود حجتی در پنجمین کنگره خانه کشاورز که امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو، مسئولان و مدیران خانه کشاورز و کشاورزان نمونه در مجموعه فرهنگی شهید باهنر در تهران برگزار شد با اشاره به اینکه توسعه روش های نوین آبیاری و مدیریت مصرف آب از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی و برنامه های اقتصاد مقاومتی در این وزارتخانه است، افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش روش های نوین آبیاری قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی همچنین از اختصاص 300 میلیون دلار تسهیلات برای اجرای روش های مدیریت آب خبر داد و گفت: این بودجه علاوه بر ردیف بودجه ای است که برای توسعه روش های مدیریت مصرف آب اختصاص یافته و قرار است برای توسعه مکانیزاسیون، آماده سازی زمین و توسعه روش های آبیاری نواری اختصاص یابد.
­وزیر جهاد کشاورزی افزود: علاوه بر این یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات نیز در آیین نامه اجرایی توسعه روستایی ابلاغ شده است که 45 درصد از این تسهیلات به فعالیت های کشاورزی با نرخ پایین بهره تعلق دارد.
حجتی گفت: تاکنون روش های مدیریتی گسترده ای برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی انجام شده است اما این بدان معنی نیست که در زمینه منابع آب و محدودیت این منابع مشکلی نداریم.
وی تاکید کرد: تعادل بخشی مصرف آب را در بخش کشاورزی در دستور کار داریم و اگر چه محدودیت منابع آب سبب نگرانی برنامه ریزان، مسئولان و کشاورزان شده است اما با تفاهم و تعامل با کشاورزان این نگرانی قابل رفع است.
­وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دهه های گذشته مدیریت آب و بهره برداری از این منابع در اختیار مردم و کشاورزان بود اما امروز با تغییر این مدیریت در زمینه مصرف آب دچار بدفرهنگی شده ایم بنابر این برای خروج از این بحران باید این مدیریت را با مشارکت مردم و کشاورزان انجام دهیم.
حجتی تصریح کرد: باید دست به دست یکدیگر بدهیم و با استفاده از دانش و امکانات و افزایش بهره وری آب محصولات مورد نیازمان را تأمین و اقتصاد را شکوفا کنیم.
وی گفت: باید با همکاری کشاورزان و استفاده از تجارب آنها برای مدیریت مصرف هر دشتی از کشور نسخه خاص همان منطقه را تدوین کنیم.
­وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر میزان مصرف آب و برداشت از سفره های آب زیرزمینی در دشت های کشور منفی است بنابر این برای مدیریت دشت های کشور باید با کمک بهره برداران برای هر دشتی مناسب با میزان منابع آب، نوع محصول و نوع خاک و همچنین شرایط آب و هوایی نسخه خاص هر منطقه را تدوین و اجرا کنیم.
حجتی گفت: به طور مثال باید نسخه بدهیم که در هر فصلی برای هر محصولی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه چه میزان آب برداشت کنیم با این روش در مصرف آب به پایداری خواهیم رسید و دیگر شاهد استفاده بی رویه از منابع آبی کشور نخواهیم بود.
وی همچنین از روند پیشرفت قابل توجه اجرای طرح های مدیریت مصرف آب در استان های ایلام، خوزستان و سیستان خبر داد و افزود: در مناطق مرزی کشور 227 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش اجرای طرح های توسعه شبکه های انتقال آب قرار گرفته است و در 98 درصد از این اراضی روش های نوین آبیاری اجرا شده است.
­وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح احیای اراضی کشاورزی استان خوزستان و ایلام تاکنون از 550 هزار هکتار اراضی تحت پوشش حدود 280 هزار هکتار به بهره برداری رسیده است و از 46 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان سیستان نیز 20 هزار هکتار آن زیر کشت رفته و در تمامی این اراضی روش های مدیریت مصرف آب اجرا شده است.
حجتی درباره شرایط ارائه تسهیلات بانکی به کشاورزان در زمینه اجرای طرح های نوین آبیاری افزود: با دولت در زمینه تأمین این تسهیلات بارها مذاکره کردیم و دولت نیز بر تخصیص این تسهیلات تاکید دارد اما مشکلات و محدودیت های اعتباری و مالی سبب شده است نتوانیم تسهیلات را در حد قرض الحسنه در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی ابراز امیدواری کرد: با اجرای روش های مدیریت مصرف آب توسعه گلخانه ها، توسعه اراضی تحت پوشش روش های نوین آبیاری و همچنین تدوین برنامه های مدیریتی برای دشت های کشور شاهد کشاورزی پایدار در کشور باشیم.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۱۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسین حسینی بعدازظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش صادرات فرهنگ مصرف آبزیان از مازندران به سایر استان های کشور در راستای افزایش سرانه مصرف این محصول تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه زنجیره تولید آبزیان در مازندران یکی از زنجیره های مهم تولیدات این استان به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: مازندران در حوزه آبزیان مستعد است و از معدود استان های ساحلی به شمار می رود که متمرکز به صید نشده و در حوزه آبزی پروری رتبه اول را دارد و این به معنای توجه به ظرفیت های خدادادی درکنار بسترسازی برای افزایش تولید محصول است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت های شیلات در استان های شمالی که علاوه بر تولید در دریا، در زنجیره ارزش پایانه صادراتی و مصرف خانوار نیز برنامه ریزی های لازم را صورت داده اند، باید مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: در تحقق برنامه های کلان مانند سند امنیت غذایی و برنامه هفتم توسعه یکی از ماموریت های اصلی توسعه دریامحور مورد تاکید مقام معظم رهبری و در کنار آن نقش آفرینی مستقل از فعالیت از دریا بر پایه تولید در مزیت دریایی است.

حسینی با اشاره به اینکه جهش تولید با مشارکت مردمی ماموریت اصلی شیلات به شمار می رود، یادآور شد: استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری مورد توجه است و از آنجایی که اکثر مردم کشور، ماهی را ماهی شمال می دانند باید آموزش مصرف ماهی از مازندران توسعه یابد.

وی اذعان کرد: مصرف یک محصول به نوعی مصرف یک فرهنگ به شمار می رود، از این رو در مازندران تاکید داریم که در زنجیره ارزش صادرات فرهنگ مصرف ماهی و به همراه تربیت نیروی انسانی لازم در این حوزه برای سراسر کشور برنامه ریزی شود.

کد خبر 6093261

دیگر خبرها

  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • رکورد ساخت ایستگاه مترو در کرج شکسته شد
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان
  • کشاورزان هم پاداش می گیرند هم برق رایگان
  • توسعه کشت دیم انجیر در شهرستان خاتم
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد
  • تیراندازی با کمان کاپ جهانی| رکورد تیمی ریکرو بانوان ایران شکسته شد