Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه تهران، خاطرات شیرین لهستانی‌ها در دوره حضورشان در جنگ جهانی دوم در ایران را یادگاری‌های این جنگ می‌داند.

به گزارش ایسنا، محمود نیلی‌احمدآبادی روز سه‌شنبه ۳۰ آبان، در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان «در جست‌وجوی خانه دوم» که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، جنگ را یکی از بزرگترین بلایایی دانست که بشر با دست خود بر همنوعانش نازل می‌کند و گفت: همین جنگ در کنار خودش، زیبایی‌ها و شگفتی‌هایی را خلق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه دو ملت ایران و لهستان در تاریخ جنگ جهانی دوم، تقریباً سرنوشت مشابهی داشتند، گفت: هر دو ملت سعی کردند که خودشان را از جنگ دور کنند و نقشی هم در آن نداشتند، با این وجود و علیرغم اعلام بی‌طرفی، هیچ کدام از این دو کشور از مصائب جنگ بی‌بهره نماندند.

وی با اشاره به مهاجرت جمع کثیری از مردم لهستان به ایران، آن را بخشی از زیبایی‌های تاریخ جنگ جهانی دوم دانست و اظهار کرد: در این مهاجرت، مردم ایران که خود درگیر مصائب ناشی از قحطی و کمبودها در کشورشان بودند، به وظیفه انسانی خودشان عمل کردند و به خوبی پذیرای مهاجران لهستانی شدند.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به سخنی از شاعر معاصر لهستانی «آدام مسکیه ویچ» که حیات مردم لهستان را به حیات عیسی مسیح تشبیه کرده است، گفت: ورود بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر به طرف شهرهای ایران، آن هم در شرایط دشوار آن روز و مشکلات عدیده‌ای که برای مردم ایران پدید آورده بود، آزمونی بزرگ برای مردم ایران بود و خوشحالیم که بگوییم آنچه امروز از آن ایام بر جای مانده است، خاطره‌های خوب همزیستی مسالمت‌آمیز ایرانیان و مردم خوب لهستان است.

او گفت: امروز پس از ۷۵ سال از آن ایام تلخ، تنها پیامدها و خاطرات شیرین آن به یاد مانده است، وجود آرامستان لهستانی‌ها در شهرهای تهران، اصفهان، انزلی و مشهد، نشان از احترامی است که مردم ایران برای پناهجویان لهستانی قائل بوده و هستند.

وی با بیان این‌که همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین ایران و لهستان موجب تداوم دوستی و صلح میان دو ملت و دو کشور می‌شود،افزود: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در تقویت دیپلماسی علمی در دنیای پرتنش کنونی، در بعضی موارد، کارآمدتر از دیپلماسی سیاسی هستند.

او با بیان این‌که دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه تهران در این زمینه رسالت مهمی بر عهده دارد، آمادگی این دانشگاه را برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دو ملت و دو کشور به ویژه همکاری‌های علمی و دانشگاهی، اعلام کرد.

یک درد دل از نوع تاریخی

داریوش رحمانیان، دبیر علمی همایش «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و لهستان» وضعیت ایران را در عرصه علمی و فرهنگی بسیار سست ارزیابی کرد و گفت: معتقدم ما در این عرصه کُند گام برمی‌داریم، حافظه تاریخی در کشور ما بسیار ضعیف است، باید در رویارویی با آن دست و پنجه نرم کنیم. روایت ایران و جایگاه ایران در تاریخ جامعه و حافظه ملت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: حادثه رخ داده بین ایران و لهستان که امروز از ابعاد گوناگون بررسی می‌شود علیرغم کوشش‌هایی که در آن رخ داده است هنوز به توجه نیاز دارد. هر چند آثاری در این زمینه منتشر شده و اسنادی مصوب شده‌اند، به ویژه تا امروز فقط دو نفر یعنی آقایان دولتشاهی و نیک‌پور تلاش‌های بسیاری برای جمع‌اوری این اسناد و بررسی‌هایی در زمینه این اتفاق تاریخی انجام داده‌اند.

وی اضافه کرد: با قطعیت می‌گویم جای کارهای روش‌مند و تفسیرهای درست و عمیق و موثر علمی همچنان خالی است.

او با اشاره به این‌که اگر قرار است مناسبات نهاد قدرتمندی مانند دانشگاه تهران که توانمندی‌های زیادی در دنیا دارد دستمایه‌ای برای مناسبات دانشگاهی و رشد مناسبات فرهنگی و گفت‌وگویی بین ایران و لهستان باشد، افزود: از امروز ما ایرانی‌ها برای تولید کالاهای خود با دست پر به جلو برویم.

رحمانیان گفت:‌ما نسبت به این نوع از موضوعات به شدت در غفلت هستیم و نمی‌توانیم از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

او با اشاره به میزبانی ایران از چند سال گذشته از جمعیتی بیش از سه میلیون مهاجم افغانی اظهار کرد: روایت این حضور متأسفانه به ابعادی علیه ایران تبدیل شده است چون ما عقب‌ماندگی و ضعف در تاریخ ایران داریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که ۷۵ سال پیش بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ هزار نفر از کشور دوست به ایران آمدند، پاره‌ای در جنگ، برخی به کشورهای دیگر و برخی برای کار به مناطق مختلف ایران سفر کردند نهادهایی شکل دادند تا خود را در آن نهادها متمرکز کنند. به اندازه‌ای که امروز با نمونه‌های بسیار کوچکی برخورد می‌کنیم.

او صحبت‌هایش را یک درددل تاریخی دانست و گفت: باید به دانش و رشته تاریخ بیشتر توجه شود.

وی همچنین به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: در اعتراض به برخورد نسبت به تاریخ کشور به یکی از مسئولان گفتم زمانی که برای تربیت بدنی خرج می‌کنید یک تشک کشتی می‌خرید و ۵۰۰ میلیون تومان برای تربیت یک کشتی‌گیر هزینه می‌کنید، اما اگر بخواهید کتاب تاریخ بخرید دست و دل‌تان برای هر ریال آن پول می‌لرزد.

به گزارش ایسنا، به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران، «گفت‌وگوی فرهنگی ایران و لهستان: در جستجوی خانه دوم» با هدف بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بین دو کشور، با مشارکت مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی و دبیرخانه گفت‌وگوهای فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، برگزار شد.

در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، در حال برگزاری است، در این گفت‌وگوی فرهنگی برنامه‌هایی مانند موسیقی ایرانی ـ لهستانی توسط گروه «پرسپولیش»، نمایش تئاتر توسط گروه «طمطراق» و نمایش فیلم «مرثیه گمشده» و مستند «مادام» اجرا شده‌اند.

این همایش با حضور «آنا ماریا آندرس»، معاون نخست وزیر لهستان، «کریشتوف اولینسکی»، رییس بنیاد آدام میتسکویچ، «پاتریستا اوزجان کارولوسکا»، سرپرست سفارت لهستان حضور دارند و قرار است در پنل‌های تخصصی خسروسینایی، آنا کراسنوولسکا، رناتا روسک کوالسکا، کاوه بیات، علیرضا دولتشاهی، ایونا نویسکا، رضا آذری‌شهرضایی، حامد کاظم‌زاده، ماتئوس کواگیش، استانیسواو یاشکوسکی، رضا نیکپور، کینگا پاراسکی اویچ و علی شهیدی در نشست بعدازظهر این گفت‌وگوی فرهنگی به ارائه مقاله می‌پردازند.

انتهای

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، اتحادیه جهانی کشتی، محمد مصلایی پور، رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی، مدرس اتحادیه جهانی و داور المپیکی ایران را از لیست داوران المپیک پاریس کنار گذاشت.

مصلایی پور چند روز پیش از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا خودداری کرد و پس از آن نیز اتحادیه جهانی او را از چرخه داورانی که شانس قضاوت در المپیک را دارند، کنار گذاشت.

طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی ۳ داور درجه المپیکی ایران شامل کامران سلطانی زاده،‌ نیما صادقی و مهدی بشیر زاده برای قضاوت در مسابقات جهانی کسب سهمیه المپیک در استانبول ترکیه دعوت شدند اما مصلایی پور به این رقابت ها دعوت نشد تا شانس حضور در المپیک را از دست بدهد.

دیگر خبرها

  • نه به عربستان: ستاره بارسا تصمیمش را گرفت
  • ۲۴ تیم جام‌جهانی فوتسال مشخص شدند/ ایران در سید یک قرار گرفت
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهمیه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • شانس ۶۰ درصدی تیروکمان برای سهیمه المپیک/ هزینه ۱۰ میلیاردی سفر به چین و کره
  • حذف رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی از المپیک
  • سرمربی سابق ایران در لهستان تیم گرفت