Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-05@23:53:19 GMT

ارزش لیر ترکیه سقوط کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۳۶۰۰

در پی تشدید بحران سیاسی در روابط ترکیه و آمریکا ارزش لیر به کمترین میزان خود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون رسید.

به گزارش صدای ایران، در پی تشدید اختلافات سیاسی بین ترکیه و آمریکا و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی بانک مرکزی این کشور در کنترل تورم ارزش لیر به کمترین میزان از ابتدای سال جاری تا کنون رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سخنگوی دولت ترکیه اخیراً آمریکا را به به توطئه مستقیم علیه این کشور محکوم کرده است چرا که آمریکا اخیراً تعدادی از تجار و مقامات سابق این کشور را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرده است.

کاخ سفید و وزارت دادگشتری آمریکا رضا ضراب، تاجر ترکیه ای، و بسیاری از مقامات کنونی و سابق ترکیه نظیر وزیر اقتصاد سابق این کشور و همچنین برخی مدیران بانکی را به دست داشتن در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و میلیاردها دلار مبادله طلا با ایران متهم کردند.

قرار است هفته آینده محاکمه رضا ضراب آغاز شود و این مسئله اختلاف بین ترکیه و آمریکا را بیشتر کرده است.

سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: محاکمه رضا ضراب در آمریکا با هدف تخریب روابط بین ترکیه با ایران و روسیه و برخی کشورها انجام می‌شود.

در پی این بگو مگوی سیاسی ارزش لیر با یک درصد کاهش در آخرین مبادلات بازار ارز به 3.91 لیر در برابر دلار رسید که با این حساب لیر در ضعیف‌ترین زمان ممکن از اواسط ماه ژانویه تا کنون قرار دارد.

اخیراً نرخ تورم در ترکیه نیز به رقم 11 درصد خود بازگشته و انتقادات رجب طیب اردوغان،‌رئیس‌جمهور این کشور که به صورت غیرمستقیم به بانک مرکزی این کشور اشاره داشت نیز نتوانسته است در کاهش تورم مؤثر واقع شود.

یکی از دلایل کاهش ارز لیر نیز فشار سیاسی موجود بر بانک مرکزی ترکیه است چرا که این فشار باعث شده است که بانک مرکزی ترکیه با هدف جلوگیری از افزایش تورم نرخ بهره لیر را افزایش نداده و کارشناسان بانک کامرزبنک نیز اعلام کرده‌اند که هیچ تعجبی ندارد که با این اوصاف ارزش لیر تضعیف شود.

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس اعلام بانک مرکزی، سقف انتقال وجه روزانه کارت به کارت در خودپردازها، موبایل بانک و اینترنت بانک، ۱۰ میلیون تومان و در نرم‌افزارهای پرداخت به پنج میلیون تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: کلاهبردار سایت دیوار دستگیر شد

همچنین، سقف خرید روزانه از طریق درستگاه های کارتخوان با یک کارت ۵۰ میلیون تومان و با تمام کارت‌های هر فرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز است.

علاوه بر این، سقف انجام تراکنش و عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا به صورت غیر حضوری ۲۰۰ میلیون تومان و به صورت حضوری در شعب بانکی ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین، سقف مبلغ انتقال ساتنا در شعب بانکی با ارائه مستندات، بدون محدودیت است.

گفتنی است؛ حداکثر برداشت وجه در خودپردازها برای هر کارت بانکی مانند گذشته ۲۰۰ هزار تومان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229515 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • سقف تراکنش‌های بانکی در یک روز چه قدر است؟
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • روزگار سپری شده اسکناس ایرانی
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • سفر فرزین به ریاض چه تاثیری بر بازار غیررسمی ارز داشت؟
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است