Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از اصلی ترین ابزار حمایتی دولت از کشاورزان است و این مساله مورد توجه دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و بر این اساس شاهد افزایش نرخ و میزان خرید تضمینی محصولات کشاورزی استراتژیک از جمله گندم در کشور بوده ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، نتایج این اقدامات موجب شد تا در تولید گندم در کشور خودکفا شویم و این روند بر اساس اظهارات مقام های مسئول و کارشناسان همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ذخایر بالای گندم در کشور گفت: بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات تا اوایل سال ۹۸ در کشور ذخیره گندم داریم.

بررسی ها نشان می دهد میزان خرید تضمینی گندم در چهار سال گذشته روندی افزایشی داشته است و تنها در سال ۹۶ به دلیل شرایط نامناسب اقلیمی، میزان تولید و در نهایت خرید تضمینی گندم با کاهش جزئی همراه بوده است. بر اساس گزارش ها، میزان خرید تضمینی گندم از سال ۹۲ تا ۹۶ به ترتیب ۴.۸، ۶.۸، ۸.۱، ۱۱.۵ و ۹میلیون تن بوده است.  کارشناسان با اشاره به توجه ویژه دولت به بخش کشاورزی، این حوزه را از نقاط قوت دولت عنوان می کنند و با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور بر ضرورت حمایت  دولت از کشاورزان تاکید می کنند. هر چند که به گفته آنها کمبود منابع باعث ملاحظاتی در میزان افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به ویژه گندم شده است و باید در این خصوص هماهنگی های لازم صورت گیرد.

کارشناسان حوزه کشاورزی عملکرد دولت  در این حوزه را مناسب ارزیابی کرده و با اشاره به افزایش ذخایر محصولات کشاورزی استراتژیک در کشور معتقدند این موضوع باعث افزایش خودکفایی در اقتصاد کشورمان شده است.  در چهار سال گذشته تولید محصولات کشاورزی نسبت به مصرف مان پیشی گرفته است و بر اساس آخرین آمارها تولید مواد غذایی در بخش کشاورزی ۲۱ میلیون تن افزایش داشته است. در حوزه گندم نیز شاهد افزایش تولید در این مدت بودیم و اکنون به شرایطی رسیده‌ایم که علاوه بر تامین نیاز داخلی می‌توانیم بخش مازاد نیاز خود را صادر کنیم و این مساله به گفته اکثر صاحبنظران و  کارشناسان باعث بهبود معیشت کشاورزان شده است..در شروع کار دولت یازدهم نیازمند حدود ۵ میلیون تن گندم بودیم، اما در سال ۹۵ با خودکفایی در تولید گندم، قادریم ۳ میلیون تن گندم صادر کنیم.

برنامه ریزی برای بهبود کیفی گندم

دولت در چهار سال گذشته به دلیل محدودیت منابع آبی کشور و صرفه جویی در مصرف آب سیاست کاهش سطح زیرکشت برخی محصولات مانند گندم را به کار گرفته است. از سویی دیگر  بهبود کیفی گندم یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بوده است و بر این اساس سطح کشت گندم آبی از حدود ۲.۵ میلیون هکتار سطح زیرکشت به ۲ میلیون و ۵۰ هکتار رسیده است و  تاکنون ۴۵۰ هزار هکتار سطح آبی گندم کاهش داده شده است. در واقع برنامه دولت در این خصوص بر مبنای بهره وری است. عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی روز گذشته با تاکید بر اینکه برنامه ما بر مبنای بهره وری است و بر مبنای توسعه نیست به سطح کشت گندم آبی اشاره کرد و گفت: این کاهش هم ادامه خواهد داشت تا ۱.۹ میلیون هکتار تا حدود ۴ سال دیگر؛ سطح زیر کشت گندم دیم هم حدود ۴۰۰ هزار هکتار کم خواهد شد. وی درباره برنامه تولید گندم  برای سال جاری گفت: امسال پیش بینی از برنامه کمتر نخواهد بود برنامه ما نیز ۱۲.۹میلیون تن است . وی با بیان اینکه تقریبا تا اوایل ۹۸ در کشور ذخیره گندم داریم بدون تولید سال بعد و نیاز به واردات، تصریح کرد:  با این شرایط، عده ای خودکفایی را زیر سوال می برند پس تعبیر خودکفایی چیست.

امسال نزدیک ۹ میلیون تن گندم براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری شد.

امسال براساس مصوبه شورای اقتصاد هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید ۲ درصد به مبلغ ۱۳ هزار ریال (۱۳۰۰ تومان) و گندم دوروم ۱۳ هزار و ۳۰۰ریال (۱۳۳۰ تومان) خریداری می شود.

سال گذشته نیز ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزارتن گندم تولید و ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزارتن به ارزش بیش از ۱۴۵ هزار میلیارد ریال خریداری شد که قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی ۱۲ هزار و ۷۰۵ ریال و گندم دوروم ۱۳هزار و ۶۸ ریال بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۹۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حسن بهرام نیا در دیدار با سید مجید هدایت، مشاور وزیر و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت و تیم اقتصادی وزارت کشور اظهار کرد: امید است که خروجی این حضور منتج به یک تحول بسیار خوب با هدف جهش تولید و مشارکت مردم در استان شود.
وی تصریح کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی از جمله: منابع نفت، گاز، کشاورزی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت با توجه به نزدیکی مرز مهران با کشور عراق است که البته در این حوزه‌ها در استان کار شده است؛ اما باید بیش از گذشته با حمایت مسئولان ارشد کشور مورد توجه قرار گرفته است.

بهرام نیا با بیان این که در حوزه بهره وری، چهار حوزه اصلی گردشگری، آب، نفت و گاز و صنعت مورد توجه بوده است، افزود: ۱۸ کمیته زیرمجموعه ذیل این چهار بخش اصلی به منظور بهره وری و ارتقاء تولید و رشد در استان تشکیل شده است.
استاندار ایلام تشریح کرد: استان ایلام، ظرفیت بسیار خوبی در حوزه نفت و گاز دارد که بالقوه است و باید از این ظرفیت‌ها در حوزه‌های پایین دستی و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشگاه استان استفاده شود.
وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان پتروشیمی ایلام، شرکت ارغوان گستر و پتروشیمی ایلام است که با حضور تیم وزارت کشور در استان انتظار می‌رود هر چه زودتر این ظرفیت‌ها به نتیجه برسد و شاهد ایجاد اشتغال و جهش تولید در استان باشیم.

وی با بیان این که در حوزه مهار آب‌های سطحی در سطح استان اقدامات و گام‌های بزرگی در دولت سیزدهم در مقام مقایسه با سال‌های گذشته برداشته شده است، اضافه کرد: سد میمه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و انتظار می‌رود که به زودی به بهره برداری برسد.
استاندار ایلام تصریح کرد: پارک پلی پروپیلن منطقه آزاد هم در دست اقدام است و فرصت خوبی برای صادرات، اشتغال و توسعه استان به شمار می‌رود که حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.
بهرام‌نیا با اشاره به این که مرحله اول سامانه گرمسیری تکمیل شده است و پیش بینی می‌شود، مرحله دوم تا پایان سال به بهره برداری برسد، ابراز کرد: پتروشیمی دهلران، پتروشیمی دره شهر، پتروشیمی هلیلان و صبا انرژی دهلران، می‌تواند یک تحول بزرگ در حوزه اشتغال، انرژی و تولید در استان ایجاد کند.

استاندار ایلام با اشاره به این که در دولت سیزدهم ۲۳۲ واحد از تعداد ۴۷۰ واحد نیمه تعطیل در استان احیاء و فعال شده است، تصریح کرد: تمام انرژی ما به منظور چرخیدن چرخ کارخانه‌ها و واحد‌های نیمه فعال و ایجاد اشتغال در استان است.
وی بیان کرد: استان ایلام، استانی غنی است که در ظرف چند سال آینده به یکی از استان‌های برخوردار کشور تبدیل می‌شود و با این همه ظرفیت و پتانسیل که در استان وجود دارد، همت و تلاش دولت برای توسعه استان بسیار جدی است.
بهرام نیا با بیان این که وحیدی یکی از وزرای جهادی کشور است، خاطرنشان کرد: وزیر کشور در ایام اربعین در استان چندین بار حضور داشتند و نگاه ویژه‌ای به استان ایلام دارند که این استان توانمند شود.
هیأت اقتصادی و صنعتی به سرپرستی سید مجید هدایت، مشاور و دستیار ویژه وزیر کشور در امور صنعت، به پیشنهاد وزیر کشور به مدت ۲ روز به منظور بررسی ظرفیت‌ها و مسائل اقتصادی و صنعتی ایلام به این استان سفر کرده است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح جهش تولید گندم در دیم‌زارهای چهارمحال‌وبختیاری
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • قیمت خرید تضمینی گندم را اصلاح کنید
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است