Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیأت وزیران در راستای قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور، میزان جرائم قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع را اصلاح کرد.

جمال قدوسی، کارشناس محیط زیست و آلودگی آب در این باره با اشاره به اهمیت اصلاح قوانین ناکارآمد و قدیمی در حوزه محیط زیست و با بیان اینکه این مساله نشان دهنده اهتمام دولت به حوزه محیط زیست است گفت باید نظارت کامل به اجرای قوانین حمایت از محیط زیست صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پاد، وی با اشاره به اهمیت تصویب قوانین در حوزه محیط زیست به پایگاه اطلاع رسانی دولت می گوید:  الزام به اجرای قوانین شاید در ابتدا به دلیل جریمه مورد اهتمام قرار گیرد ولی در ادامه نهادینه می شود. دکتر جمال قدوسی، استاد دانشگاه به نهادینه شدن فرهنگ بستن کمربند ایمنی اشاره کرده و می گوید: در حال حاضر این مساله مورد پذیرش قرار گرفته شده است و مردم به این نتیجه رسیده اند که بستن کمربند ایمنی ضامن حفظ سلامتی آنها است. وی با اشاره به اهمیت مقوله محیط زیست بر سلامت مردم، حفظ منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور را لازمه سلامت عنوان کرد و می گوید: بر این اساس تصویب قوانین در این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است. 

این کارشناس در ادامه به لزوم اجرای صحیح قوانین در حوزه محیط زیست اشاره کرده و می گوید: قوانین باید منطبق بر اصول علمی باشد و باید عدالت در آن رعایت شود. وی با اشاره به اینکه شدت و ضعف برخورد قانون باید در خصوص موارد مختلف متفاوت باشد می گوید: زمانی که شاهد انقراض نوعی حیوان خاص هستیم و دراین شرایط آن حیوان شکار می  شود نباید قوانین آن با موارد دیگر که شرایط خاص بر آن حکمفرما نیست یکی باشد. وی با بیان اینکه این مساله نیز در خصوص درختان هم مصداق پیدا می کند می گوید: جریمه یک اصل نهال نباید با درخت تنومند یکی باشد و بنابر این هر گونه اصلاح قوانین در این خصوص تاثیرات مثبت دارد و باید فرمول خاص خود را داشته باشد.

بر اساس مصوبه جدید هیات دولت که در تاریخ ۱۴/۸/۹۶ تصویب شد، جریمه نقدی بریدن، ریشه کن کردن و سوزاندن هر اصله نهال، یک میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار ریال اعلام  شد.  همچنین بریدن و ریشه کن کردن بوته ها و خارها و درختچه های مناطق بیابانی و کویری شش میلیون تا پانزده میلیون ریال اعلام شد.  بر اساس این مصوبه  جریمه نقدی چرانیدن بز در جنگلها و مراتع و مناطقی که از طرف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور چهار میلیون و هشتصد هزار ریال برای هر رأس بز اعلام شد. همچنین جریمه نقدی آتش در تنه درخت جنگلی، از سی میلیون تا هفتاد و پنج میلیون  ریال تغییر یافت.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۹۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

به گزارش صدای ایران از ایرنا، موضوع از این قرار است که در روز‌های اخیر متنی کوتاهی با عنوان " قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر"‌در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران منتشر شده است و در توضیح این اتفاق نیز عنوان شد:‌

این متن با اشاره به قطع ۴۰ اصله درخت در اراضی روستای منجیر بخش کجور توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰ اصله درخت پهن پیکر در اراضی روستای منجیر بخش کجور نوشهر توسط افراد ناشناس قلع و قمع شد.

انتشار تیتر این خبر با عنوان" فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی / نابودی درختان پهن پیکر در کجور " در شبکه‌های اجتماعی برای تمامی دوستداران طبیعت دردآور و سخت و برخورد با عوامل این کار به طور قطع خواسته آنان است، اما جوابیه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مرهمی برای دوستداران طبیعت شده است چرا که این متن مربوط به سال گذشته بود و اکنون از وقوع چنین حوادث دلخراش طبیعی در حاشیه اراضی و عرصه‌های طبیعی روستا‌های بخش کجور خبری نیست.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس روز جمعه در خصوص خبر منتشره " نابودی درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر " در شبکه‌های اجتماعی غرب مازندران آن را مربوط به سال گذشته ذکر کرد.



عبدالله شمس ادامه داد: محل قطع این درختان در عرصه مستثنیات اشخاص قرار داشته که این درختان در سال گذشته و با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده که در نزدیکی این باغ ساختمان اداره محیط زیست قرار دارد.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان اظهارداشت: برای حفاظت از جنگل و منابع طبیعی باید هم مردم تلاش کنند.

شمس از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.



استان مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی دارد که اداره کل منابع طبیعی منطقه نوشهر، بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را زیر پوشش دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.

حوزه منابع طبیعی مازندران منطقه ساری هم حدود ۷۰ درصد از اراضی ملی و جنگل‌های استان را زیر پوشش مدیریتی خود دارد.

استان مازندران ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که حدود ۲ میلیون هکتار از این مقدار را منابع طبیعی شامل جنگل‌ها و مراتع تشکیل می‌دهد.



قدمت جنگل‌های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می‌گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه‌ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته‌ای است. مساحت این عرصه‌های جنگلی در حدود یک درصد جنگل‌های اروپاست ولی تعداد گونه‌های آن ۱۶ درصد گونه‌های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل‌های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می‌شود و تا گُلی داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • خون شهدا ضامن بقای انقلاب اسلامی است
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • مشاهده یک گله مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم
  • مشاهده ۴ رأس مرال در ارتفاعات جنگلی لنگرود + فیلم
  • پرورش‌دهنده حلزون در شهرضا به مراجع قضایی معرفی شد