Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-02@02:58:15 GMT

اجماع عربی یا توطئه غربی- صهیونیستی

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۴۳۱۹۷

اجماع عربی یا توطئه غربی- صهیونیستی

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه لبنانی البناء در دو مقاله جداگانه به بررسی نشست فوق العاده وزرای خارجه اخیر اتحادیه عرب پرداخت که در آن مواضعی ضد ایرانی اتخاذ کرده و حزب الله لبنان را یک حزب تروریستی توصیف کرد. سوالی که اینجا مطرح است، اینکه آیا این تصمیم بر اساس اجماع اعضای اتحادیه عرب بوده و تمامی دولت های عضو نظر خود را در این رابطه مطرح کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ به این سوال از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که مشخص می کند که این مصوبه، مصوبه‌ای تبلیغاتی است یا اینکه پیامدهای سیاسی بر آن مترتب است و دولت های عضو اتحادیه عرب مواضع خود ضد حزب الله را از این منظر اتخاذ کرده اند.
آیا بیانیه اتحادیه عرب با اجماع اعضاء همراه بود؟
در ابعاد تبلیغاتی اینگونه به نظر می رسد که این مصوبه با اجماع اعضای اتحادیه عرب همراه بوده و تنها نماینده لبنان ملاحظاتی نسبت به برخی بندهای بیانیه پایانی این نشست داشته است. اما دقت نظر در این اجلاس و مواضع کشورهای عضو آن واقعیت های زیر را نشان می دهد.

اول: ملاحظه شد که سخنرانی ها در جلسه علنی این اجلاس منحصر به وزرای خارجه عربستان و بحرین بود، این در حالی است که نمایندگان دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس یا نماینده مصر به ایراد سخنرانی در جلسه افتتاحیه نپرداختند و مواضع خود را در راستای مواضع عربستان وبحرین مطرح نکردند. طبیعی است که این یک تصادف نیست، بلکه این موضوع نشان می دهد که عدم سخنرانی آنها برای جلوگیری از ابراز مواضعشان است که می توانست باعث بحران جدیدی در مناسبات عربی- عربی باشد. چرا که مواضع عربستان و بحرین با دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب با یکدیگر تطابق نداشت.

دوم: غیبت وزاری خارجه کشورهایی مثل عراق و لبنان در این اجلاس مشخص بود و این کشورها در سطح نماینده دائم خود در اتحادیه عرب در این اجلاس حضور پیدا کرده بودند. سطح حضور این کشورها پیام‌هایی داشت و نشان دهنده ملاحظاتی بود که باعث افزایش نابسامانی و هرج و مرج در این اوضاع می شود.

سوم: مشخص است که بسیاری از کشورهای عربی به محتوای بیانیه صادر شده از اتحادیه عرب پایبند نخواهند بود. در این رابطه می‌توان به صورت ملموس به کشورهایی نظیر الجزایر و عراق و حتی تونس و سودان و فلسطین اشاره کرد. علاوه بر اینها لبنان نیز ملاحظاتی نسبت به برخی بندهای بیانیه داشته و غیبت سوریه به علت تعلیق از این اتحادیه نیز بر ابهام در رابطه با اجماع آن اضافه می کند. طبیعی است که این کشور با بیانیه اتحادیه عرب در قبال حزب‌الله تعامل نخواهد کرد واین حزب را به عنوان یک جنبش مقاومت به رسمیت می شناسد. بنابریان مصوبه اتحادیه عرب به هیچ وجه نشان دهنده اجماع کشورهای عضو این اتحادیه نیست.

اهداف اسرائیلی در بیانیه عربی
روزنامه البناء لبنان در مقاله دیگری می نویسد: بعد از بیانیه وزرای خارجه کشورهای عربی از مقر اتحادیه عرب و توصیفاتی که این بیانیه در رابطه با سازمان تروریستی نامیدن حزب الله داشت، مشخص شد که این اتحادیه که حدود هفتاد و اندی سال پیش برای اقدام مشترک عربی تاسیس شده ، نسبت به اساسنامه خود که متضمن احترام به تمامیت کشورهای عضو بود، بی تفاوت شده و اهداف توطئه جویانه و کارکردهای تجزیه طلبانه را ضد آنها در پیش گرفته است. این موضوع را با آغاز جنگ تروریستی در سوریه مشاهده کردیم،‌ هنگامی که کشورهای عضو اتحادیه عرب به تبدیل شدن به نوک پیکان حمله و تحریک ضد سوریه اکتفا نکردند، بلکه  تمامی انواع پوشش ها را برای گروه های تروریستی تحت اسامی مختلف ایجاد کردند و بارها از دولت های عربی خواستند تا حمله نظامی مستقیم را برای براندازی دولت سوریه در دستور کار خود قرار دهند.

اطلاق ویژگی تروریستی به حزب‌الله لبنان از مقر اتحادیه عرب، یک موضوع ساده نیست. به ‌ویژه که با دلایل متقن ثابت شده است که چارچوب موسوم به اتحادیه عرب برای تحقق منافع و اهداف دینی و عربی تلاش می‌کند. این موضوع برای اثبات خود نیاز به دلایل زیادی ندارد.

یکی از این دلایل قاطع این است که سوریه به عنوان دولت حامی مقاومت در فلسطین و لبنان دیکته های آمریکا برای بستن دفاتر گروه‌های فلسطینی در دمشق پایتخت خود و فاصله ‌گرفتن از آرمان فلسطین و حق بازگشت آزادسازی مناطق اشغالی را رد کرد. این در حالی بود که دیدیم دولت‌های حاشیه خلیج فارس از مؤسسات اقدام مشترک عربی ضد سوریه استفاده کرده و میلیاردها دلار برای تخریب این کشور به واسطه تروریسم هزینه کردند.  

یکی از این دلایل قاطع این است که حزب الله در لبنان موفق شد روند آزادسازی اراضی لبنان از دست اشغالگری رژیم صهیونیستی را کامل کند. علاوه بر این که موفق شد تا بازدارندگی در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی ایجاد کند. این حزب در جنگ 2006 که برای از بین بردن محور مقاومت و خلع سلاح آن برنامه‌ریزی شده بود، پیروز شد. این جنگ تنها یک جنگ اسرائیلی نبود، بلکه یک جنگ آمریکایی و غربی بود که با توطئه و تأمین مالی رژیم‌های نفتی حاشیه خلیج فارس به راه افتاده بود. به این ترتیب عجیب نیست که می‌بینیم حزب‌الله در بیانیه وزرای خارجی دربارهای عربی به عنوان یک گروه تروریستی توصیف شده است.

دولت‌های حاشیه خلیج ‌فارس که بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب را تدوین کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که پیامدهای این بیانیه صفر است، آنها به خوبی می‌دانند که از تقابل با حزب‌الله ناتوان هستند. چرا که حزب‌الله یک حزب مقاوم است که نبض ملت‌های عربی به شمار می‌رود. آنها بسیاری از شاخه‌های تروریستی خود در سوریه و عراق و ارتفاعات لبنان را از دست دادند. با این وجود این رژیم‌های ناتوان و فرسوده همچنان اصرار دارند که به اجرای اهداف اسرائیلی در بیانیه خود در اتحادیه عرب ادامه دهند.

به این ترتیب بیانیه خلیجی اتحادیه عرب، حزب‌الله را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی نکرد ، بلکه دست داشتن عوامل پشت پرده این بیانیه در روند عادی‌سازی روابط با دشمن و توطئه ضد فلسطین و مسائل مربوط به کشورهای عربی را به اثبات رساند.
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۳۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش اتحادیه جهانی علمای مسلمان به خیزش دانشجویان در حمایت از فلسطین

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، اتحادیه جهانی علمای مسلمان در بیانیه‌ای گسترش اینگونه فعالیت‌ها را به هدف متوقف کردن نسل‌کشی جمعی در غزه خواستار شد. 
  این بیانیه اقدام نیروهای پلیس آمریکا و آلمان در سرکوب اساتید و دانشجویان را محکوم کرد و گفت: گویا ما دربرابر دولت‌هایی استبدادی قرار گرفته‌ایم. 
  اتحادیه جهانی علمای مسلمان همچنین با محکوم کردن ادامه نسل کشی اهالی غزه، توقف این جنگ خونبار را خواستار شد و بر ضرورت دفاع از ملت فلسطین در غزه و کرانه باختری در مقابل ارتش رژیم اشغالگر تأکیدکرد. 
  این بیانیه در پایان این سئوالات را مطرح کرد: سازمان‌های بین‌الملی یا کشورها چگونه می‌توانند از طرف‌های ذیربط بخواهند به قوانین جنگی پایبند بوده و یا به قوانین انسانی بین‌المللی احترام بگذارند، درحالیکه جنایتکاران همچنان از مجازات می‌گریزند؟ چگونه می‌توان این مسئله را درک کرد که کل دنیا در مقابل جلوگیری دشمن صهیونیستی از عبور هزاران کامیون حامل کمک‌های بشر دوستانه از گذرگاه رفح، تسلیم شده است؟ چرا جامعه جهانی در مواجهه با رژیم اشغالگر صهیونیستی و همدستانش در غزه شکست خورد و اجازه داد اوضاع انسانی این منطقه بدتر شده و جنایات علیه اهالی این منطقه تکرار شود؟ 
  دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه کلمبیا از 18 آوریل فعالیت‌هایی اعتراض آمیز را در محوطه این دانشگاه آغاز کرده و به ادامه سرمایه‌گذای‌های این دانشگاه در شرکت‌های حامی رژیم اشغالگر و نسل‌کشی در غزه اعتراض کردند. در جریان این اعتراضات 108 نفر از دانشجویان به دست نیروهای امنیتی و پلیس بازداشت شدند. 
با کشیده شدن تظاهرات دانشجویان در حمایت از فلسطین به دیگر دانشگاه‌های مهم و شناخته‌شده آمریکا، مسئولان دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها برای متوقف کردن دانشجویان از نیروهای پلیس کمک خواستند، که بر اساس گزارش واشنگتن پست، در نتیجه آن طی 10 روز اخیر بیش از 900 دانشجو و استاد بازداشت شده‌اند. از زمان شروع حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه، فعالیت‌های اعتراض‌آمیزی در حمایت از فلسطین در بسیاری از کشورهای غربی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • شهادت رزمنده حزب الله در راه قدس
  • واکنش اتحادیه جهانی علمای مسلمان به خیزش دانشجویان در حمایت از فلسطین
  • اتحادیه جهانی علمای مسلمان: خیزش‌های دانشجویی برای حمایت از فلسطین را ارج می‌نهیم
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان نظامی «برانیت» رژیم صهیونیستی
  • حمله موشکی حزب الله به پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی به نخبگان دانشگاه‌های آمریکا
  • عملیات جدید مقاومت اسلامی لبنان علیه مواضع صهیونیست‌ها