Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – روزنامه لبنانی الجمهوریه با بیان اینکه « سعد الحریری برای رهبری یک جریان مخالف جدید به لبنان باز می گردد»، نوشت: الحریری هرگز بدون برآورده شدن شروطش، استعفای از نخست وزیری لبنان را پس نمی گیرد، شروطی که در متن استعفای خود در ریاض اعلام و در مصاحبه تلویزیونی مشهورش با تلویزیون المستقبل تکمیل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، الجمهوریه روز سه شنبه مقاله ای را به قلم « طارق ترشیشی» چاپ کرد که در آن آمده است: الحریری باز می گردد تا یک جریان مخالف جدید را رهبری کند و بهترین دلیل نشست های مرکزی فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان و هماهنگی های گروه 14 مارس ( آبی ها) و کادرهای آن است.
« اما الحریری عناوین این جریان مخالف ، برنامه ها و شعارهای آن را در سخنرانی خود در مراسم استقبالی که فردا در'بیت الوسط' در مرکز بیروت و در « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری لبنان برای او ترتیب داده شده است، مشخص خواهد کرد. حزب المستقبل که ریاست آن را سعدالحریری برعهده دارد درصدد است تا این استقبال را به اجتماعی بزرگ تبدیل کرده و از یکپارچگی ، همبستگی ملی و سیاسی که الحریری را حمایت می کند، بهره ببرد».
در این استقبال قرار است همه احزاب گروه 14 مارس و هم پیمانان آنها مشارکت کنند و حتی گفته شده 'اشرف ریفی' وزیر سابق دادگستری که به دشمن الحریری تبدیل شده حاضر خواهد بود وهمچنین حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست « سمیر جعجع» برای این که نشان دهد اختلاف میان آن ها و حزب المستقبل صحت ندارد در این استقبال مشارکت خواهد کرد.
سعدالحریری حدود 16 روز قبل در اقدامی نامتعارف و تردیدآمیز در ریاض و از طریق شبکه سعودی العربیه استعفای خود را از نخست وزیری لبنان اعلام کرد اما لبنانی ها به ویژه ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان این استعفا را نپذیرفتند و با تاکید به اینکه نخست وزیر کشورشان درعربستان در بازداشت و در وضعیتی بغرنج بسر می برد، بر بازگشت سریع او به بیروت برای تعیین تکلیف استعفایش تاکید کردند.
ریاض بعداز فشارهای روز افزون بین المللی و منطقه ای و با وساطت فرانسه مجبور شد به الحریری و همسر و یک فرزندش اجازه دهد راهی پاریس شوند تا چند روز بعد از آنجا به بیروت برود . هنوز دو فرزند نخست وزیر لبنان در گروگان سعودی ها هستند.
الحریری گفته است که بعداز سفر به قاهره فردا چهارشنبه در بیروت و در مراسم جشن هفتادوچهارمین سالگرد استقلال لبنان از قیمومیت فرانسه شرکت و همچنین تکلیف استعفایش را بعداز ملاقات با رئیس جمهوری لبنان روشن می کند.
وی قرار است شامگاه امروز با « عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ملاقات کند.
در ادامه این مقاله آمده است: برخی افراد آگاه از مقدمات استقبال از الحریری تاکید می کنند حزب المستقبل و هم پیمانان آن در این استقبال شرکت کنند بعداز آنکه تصمیم گرفتند از آنچه که الحریری را به اعلام استعفا و اقامت در ریاض برای دو هفته و پس از آن رفتن به پاریس در روزهای اخیر وادار کرد، عبور کنند.
« افراد آگاه فاش کردند که سخنرانی الحریری در مراسم استقبال و پس از آن، سقف سیاسی مطالبات او را نشان خواهد داد و متناسب با بیانیه پایانی اجلاس اخیر وزیران خارجه عضو کشورهای اتحادیه عرب خواهد بود».
اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب یکشنبه شب گذشته به درخواست عربستان عصر در قاهره تشکیل شد و مواضعی ضد مقاومت لبنان و جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرد.
وزیران خارجه قطر، لبنان، سوریه، عراق، عمان،الجزایر دراین اجلاس شرکت نکردند و اما رژیم صهیونیستی از بیانیه استقبال کرد.
در ادامه گزارش الجمهوریه آمده است: شاید به اقتضای بازی های سیاسی در مرحله پیش رو، سقف مطالبات الحریری ازسقف بیانیه اتحادیه عرب هم فراتر رود.
این روزنامه لبنانی افزود: به نظر می رسد در مرحله پیش رو انتظار می رود در چارچوب یک دولت موقت عهده دار امور جاری برای جلوگیری از ایده تشکیل یک دولت جدید، شاهد آمادگی پرشوری برای برگزاری انتخابات پرلمانی در ماه مارس آینده باشیم، حال الحریری این ماموریت را به عهده گیرد و یا شخصیت سیاسی دیگری برای آن انتخاب شود.
« بسیاری از سیاستمداران لبنانی معتقدند، اولا هیچ گروه سیاسی مشتاق به تشکیل دولتی نیست که فقط پنج ماه عمر خواهد کرد و دوم آنکه غیرممکن است یک دولت غیرسیاسی (تکنوکرات) و یا یک دولت سیاسی تشکیل شود که تمام ارکان سیاسی لبنان در آن مشارکت نداشته باشند».
« برخی سیاستمداران باور دارند جریان مخالفی که الحریری قصد دارد رهبری آن را به عهده بگیرد، راه ورودش به کارزار انتخابات پارلمانی و کسب اکثریت کرسی های پارلمان است که در آینده جایگاه او را در هرم قدرت لبنان به ویژه برمبنای برآوردهای انتخاباتی و شرایط پیش از استعفا و مرحله کنونی ، تقویت خواهد کرد».
« این محاسبات و شرایط بیانگر ترس گروه های سیاسی نزدیک به الحریری به ویژه حزب المستقبل از شکست آنها در انتخابات پارلمانی آینده می باشد که قرار است بر مبنای نظام نسبی بودن آرا برگزار شود و بنابر این در این انتخابات هیچ گروهی نمی تواند بدون ائتلاف های انتخاباتی با تعداد زیادی از احزاب سیاسی اکثریت کرسی های پارلمان را کسب کند».
الجمهوریه خاطرنشان کرد: الحریری بر استعفای خود اصرار و آن را به صورت کتبی و شفاهی و مبتنی بر متنی که از طریق شبکه خبری العربیه در ریاض قرائت کرد، ارائه می کند تا زمینه برای تشکیل جریان مخالفی که آن را تحت عنوان « پایان دوران همنشینی و آغاز دوران رویاروئی» رهبری خواهد کرد، فراهم شود.
این روزنامه لبنانی اضافه کرد: در دوران جدید دیگر فرصتی برای هرگونه همنشینی بین الحریری و حزب الله زیر سقف دولتی واحد وجود نخواهد داشت و نشانه های این وضعیت از زمان اعلام استعفایش در ریاض و تکرار آن در بیروت چه قبل و چه بعداز ملاقات با « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان نمایان شده است.
« گروهی از سیاستمداران انتظار دارند که لبنان در مرحله استعفا و تشکیل دولت موقت عهده دار امور شاهد تنش های سیاسی و اقتصادی باشد چرا که در عرصه داخلی لبنان صف بندی های سیاسی جدید و قدیم حاکم خواهد بود و نزاع سیاسی شدیدی بین گروه ها و احزاب سیاسی در چارچوب کارزار انتخابات پارلمانی درخواهد گرفت».
الجمهوریه نوشت: این نگرانی وجود دارد که تحریم های اقتصادی و مالی آمریکا که در مجالس سنا و نمایندگان این کشورعلیه حزب الله آماده می شود زمینه سازتحریک برخی از گروه ها و نیروهای لبنانی مخالف ریاست جمهوری میشل عون علیه حزب الله شود ، به ویژه آنکه در روزهای گذشته نشانه ها حاکی از آن هستند که شانس پروژه های بزرگ نظامی به نفع جنگ های محدود، محلی و یا امنیتی کاهش یافته است و این ترس وجود دارد که ایجاد مقدمات برای شروع جنگی بزرگ در بهار آینده شروع شده است و بسیاری انتظار وقوع آن را دارند.
خاورم**3224 ** 1324
مترجم: پرستو سعیدی // انتشار دهنده: فردین پازوکی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی- سیاسی "ماجرا" که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های ۱۳۶۹ (تجاوز صدام به کویت) و ۱۳۷۷ (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و ۱۳۸۰ (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و ۱۳۸۱ (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض "پرهیز از جنگ" و "نهراسیدن از جنگ"، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، "پیروزی بدون جنگ" را محقق کند.

علی باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

علی باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال ۱۳۶۹ در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال ۱۴۰۳ درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی گردید.

علی باقری با اشاره به اینکه گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: اینکه در اوایل دهه ۱۳۷۰ ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه ۱۴۰۰ از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که "طوفان الاقصی" سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، "وعده صادق" نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه‌تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

کد خبر 6091506 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین
  • بیش از ۵۰ مربی و معلم خوزستانی با رهبری دیدار می‌کنند
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • شهادت ۲ فرمانده جماعت اسلامی لبنان در حمله رژیم صهیونیستی
  • طوفان ‎الاقصی و جنگ غزه محبوبیت حماس را در لبنان افزایش داده است
  • (ویدئو) تشییع پیکر مادر و دختر لبنانی