Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین- رئیس شورای اسلامی شهر قزوین از تصویب لایحه بسته تشویقی برای ساماندهی و نوسازی وضعیت هادی‌آباد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حکمت‌اله داودی سه شنبه شب در جلسه علنی شورا اظهار کرد: بر اساس این مصوبه ۱۰۰ درصد عوارض پروانه ساختمانی و تراکم به شهروندان ساکن در بافت فرسوده هادی‌آباد به‌منظور نوسازی و بهسازی این بافت بخشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بسته تشویقی مربوط به ساختمان‌های مسکونی است و شامل واحدهای تجاری نمی‌شود.

داودی افزود: بسته تشویقی مذکور شامل پلاک‌های فاقد عقب‌نشینی نمی‌شود و این پلاک‌ها تنها در صورت تجمیع با سایر پلاک‌ها مشمول برخورداری از این تخفیف خواهند شد.

این عضو شورای اسلامی شهر اضافه کرد: مصوبه مذکور از زمان تصویب قابلیت اجرا داشته و عطف به ماسبق نخواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: شهرداری به‌منطور ساماندهی بافت فرسوده هادی‌آباد با تمام توان وارد میدان شده اما اجرای این طرح زمانی عملیاتی خواهد شد که تمام دستگاه‌های مربوطه با شهرداری همکاری کنند.

وی ریزدانگی پلاک‌های واقع در هادی‌آباد را از اساسی‌ترین مشکلات این قسمت از شهر خواند و با تاکید بر لزوم ساخت سازه‌های مقاوم در این بخش گفت: اسکان شهروندان در زمان نوسازی یکی از مسائل مهمی است که باید توجه قرار گیرد.

داودی بیان کرد: شهرداری به تنهایی قادر به اجرای طرح مذکور نیست و نیاز است تا همه دستگاه‌ها در این خصوص همکاری داشته باشند تا از بروز هرگونه تلفات جانی و خسارت مالی پیشگیری شود

فصیحی، عضو شورای اسلامی شهر قزوین؛ طرح نوسازی هادی‌آباد آماده است

فرج‌اله فصیحی رامندی، رئیس کمیسیون مالی- اقتصادی شورای اسلامی شهر قزوین بیان کرد: ۱۰۰ درصد عوارض صدور پروانه و تراکم مشروط بر عقب‌نشینی و تجمیع پلاک‌ها به ساکنان بافت هادی‌آباد تخفیف داده می‌شود.

وی با بیان این مطلب که تخفیف مذکور تنها شامل واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده می‌شود و واحدهای تجاری مشمول این طرح نیستند پیشنهاد داد: ابلاغ این مصوبه به برگزاری جلسه حوزه معاونت شهرسازی شهرداری با دستگاه‌های مربوطه از جمله نظام مهندسی، اتحادیه انبوه‌سازان، اداره کل راه و شهرسازی، استانداری و بانک‌ها و همکاری این دستگاه‌ها منوط شود.

فصیحی با بیان این مطلب که شهرداری سال‌ها پیگیر نوسازی بافت فرسوده هادی‌آباد است، گفت: اعطای تسهیلات تشویقی و دولتی در نوسازی تمام بافت‌های فرسوده به جز هادی‌آباد موفق بوده است.

وی ریز دانه بودن پلاک‌ها و احداث غیرقانونی بناها را از مهم‌ترین مشکلات بافت هادی‌آباد برشمرد و افزود: تملک پنج هکتار زمین در هادی‌آباد و ساخت ناموفق ۳۰۰ واحد در این ناحیه از جمله تجربیات ناموفق شهرداری در هادی‌آباد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین از آماده بودن طرح نوسازی بافت هادی‌آباد و  تایید کمیسیون ماده پنج در این خصوص خبر داد و اضافه کرد: ایجاد دفاتر تسهیل‌گری برای اسکان مالکان و تجمیع پلاک‌ها، اعمال بسته‌های تشویقی از سوی شهرداری و اعطای تسهیلات بانکی کم بهره سه اقدامی است که شهرداری در جلسه ستاد بازآفرینی موظف به انجام آن شده است.

فصیحی با اشاره به تخفیف ۱۰۰ درصدی هزینه عوارض و تراکم ساختمان در هادی‌آباد اشاره کرد و با بیان این مطلب که مقرر است تا  دولت این هزینه را به شهرداری را بپردازد گفت: دولت در خصوص تخفیف عوارض در نوساری بافت‌های فرسوده ۱۲ میلیارد تومان به شهرداری بدهکار است.

وی گفت: اگر زلزله‌ای در هادی‌آباد رخ دهد هیچ واحدی سالم باقی نخواهد ماند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین؛ هادی‌آباد، دچار شکاف اجتماعی است

مهدیه سادات قافله‌باشی، سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این جلسه از بین رفتن اعتماد اجتماعی را علت اصلی عدم اجرای طرح‌های شهرداری در بافت هادی‌آباد دانست.

وی گفت: با توجه به اجرای ناموفق طرح‌های متعدد در هادی‌آباد، اعتماد شهروندان این منطقه از دست رفته و ساکان هادی‌آباد به اجرای بهترین طرح‌ها هم اعتماد ندارند.

رئیس کمیسیون اجتماعی، فرهنگی و هنری شورای اسلامی شهر قزوین مشکلات زیست محیطی و بهداشتی هادی‌آباد را بسیار جدی دانست و بیان کرد: این بخش از شهر دچار فرسودگی، خروج از شهر و شکاف اجتماعی شده که حوزه معاونت شهرسازی قادر به بررسی آن نیست.

قافله‌باشی با بیان این‌که عملکرد فرهنگسراها در هادی‌آباد منطبق با خواست مردم نبوده گفت: مشخص‌ترین راه در کنار اعطای تسهیلات به شهروندان بافت فرسوده، جلب مشارکت مردم است.

این نماینده مردم قزوین در پارلمان محلی تاکید کرد: در ساماندهی بافت فرسوده هادی‌آباد جلب مشارکت عمومی و سرمایه اجتماعی ضروری است و از این رو لازم است تا کنشگران اجتماعی پیش از اجرای هر طرح عمرانی در این بافت به کمک مدیریت شهری بیایند.

اعطای تسهیلات به تنهایی رافع مشکل هادی‌آباد نیست

مهدی عبدالرزاقی، رئیس کمیسیون املاک و مستغلات شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این جلسه عدم توان مالی ساکنان هادی‌آباد را اساسی‌ترین مشکل موجود در مسیر نوسازی این بافت دانست.

وی از ریزدانه بودن پلاک‌های هادی‌آباد به‌عنوان مشکل بعدی این بافت نام برد و بیان کرد: پلاک‌های واقع در هادی‌آباد به قدری کوچک مقیاس است که حتی با ادغام و تجمیع دو پلاک باز امکان صدور پروانه مهیا نخواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر با بیان این مطلب که اعطای تسهیلات به تنهایی رافع مشکل هادی‌آباد نیست، ادامه داد: بدون همکاری دستگاه‌ها تا زمان فراهم نبودن امکانات و عدم توان مالی شهروندان، شهرداری به تنهایی قادر به حل مشکل هادی‌آباد نخواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۴۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر

محمد آئینی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است گفت: طبق سند ستاد بازآفرینی، دستگاه‌های اداری موظف هستند یک سوم اعتبارات و طرح‌های تملک دارایی سرمایه سهم ادارات را برای نوسازی و بازسازی محلات با بافت فرسوده اختصاص دهند که در این راستا بیشتر معابر محله‌های ده گانه محروم و کم برخوردار آسفالت ریزی گردید و امیدواریم امسال نیز شاهد آسفالت همه معابر در مناطق ۱۰ گانه این شهرستان باشیم.

وی در سفر یک روزه به شهرستان اهر و شرکت در مراسم افتتاح معابر شهری بافت فرسوده به طول ۲۱ کیلومتر این شهرستان افزود:سال گذشته با صدور ۹۰ هزار پروانه بافت فرسوده در بحث بازسازی و نوسازی مساکن فرسوده، تاکنون در مجموع ۲۶۳ هزار پروانه واحد بافت فرسوده در کشور صادر شده است که رکورد ۳۰ ساله را شکسته‌ایم و امیدواریم امسال با کمک مردم این رقم به ۴۰۰ هزار پروانه افزایش یابد

وی در ادامه به تخصیص اعتبارات، تشویقی‌ها و تسهیلات بانکی برای نوسازی و بازسازی بافت مساکن فرسوده اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم موضوع نوسازی مساکن را در اختیار مردم گذاشت و سعی گردید با مشارکت مردم، اعطای تشویقی‌ها، تسهیلات بانکی و ... زمینه را برای شرکت مردم در نوسازی مساکن فرسوده مهیا سازیم که امیدواریم این مشارکت در منطقه ارسباران و شهرستان اهر که مشکل مساکن فرسوده دارند بیشتر تحقق یابد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی به اشاره به اینکه کار‌های زیادی در زمینه بازسازی و نوسازی بافت فرسوده در منطقه ارسباران و شهرستان اهر انجام شده است گفت: متاسفانه آمار ساخت و ساز‌ها نسبت در این شهرستان و منطقه ارسباران پایین می‌باشد و امیدواریم به این امر اهتمام ویژه‌ای صورت پذیرد.

آئینی همچنین از اختصاص سهم ۸۰ درصدی مشابه وام نهضت ملی برای نوسازی بافت‌های فرسوده در مناطق تاریخی خبر داد و افزود: در این راستا ۸۴ هکتار از بافت‌های فرسوده مناطق تاریخی شهر اهر نیز تحت پوشش این وام قرار می‌گیرد و نیازمند است که شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهر نسبت به این موضوع با جدیدت تمام ورود کنند تا تجربه زلزله ارسباران را شاهد نباشیم.

وی در ادامه به برخی تسهیلات بانکی، تخفیف‌های عوارض ساخت و ساز، وام‌های تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده نیز اشاره کرد و گفت: در روز شوراها، هدیه شهرداری و شورای اسلامی شهر اهر اهدای پروانه با تخفیف ۱۰۰ درصدی در عرض ۲ هفته برای نوسازی واحد‌های فرسوده می‌باشد و در خصوص تسهیلات بانکی نیز۹۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ۳ ساله با کارمزد کم برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده اعطا خواهد شد.

گفتنی است با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در اهر، شش هزارمین واحد مسکن روستایی بصورت نمادین در روستای خونیق افتتاح شد.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۰ کیلومتر مربع آسفالت ریزی در شهرستان اهر با اعتبار ۲۹ میلیارد تومان انجام گردید که نسبت به چندین سال قبل بی سابقه بود. 

احمد محرم زاده با اشاره به سابقه و قدمت تاریخی شهرستان اهر گفت: اهر دارای علما، دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان زیادی بود که سهم بزرگی در توسعه و پیشرفت فرهنگی و ... این شهرستان، منطقه ارسباران و حتی کشور داشتند و از این رو برای توسعه و پیشرفت این شهرستان باید توجه ویژه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • اختصاص بیشترین سهم قیر رایگان استان آذربایجان شرقی به اهر
  • تخصیص ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران و توسعه روستاهای گلستان
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • اعلام شرایط تخفیف ۱۰ درصدی کل قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی
  • ۳۰ درصد شهر اهر دارای بافت فرسوده و ناکارآمد است