Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست نقد و بررسی کتاب ام کاکا با حضور راوی و نویسنده کتاب و جمعی از صاحبنظران ادبیات دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جلسه نقد و بررسی کتاب «ام کاکا» که خاطرات حمید حکیم الهی رزمنده دفاع مقدس را روایت می‌کند و به قلم مرضیه نظر لو نگارش شده عصر دیروز با حضور مهدی فراهانی عضو کمیته داوری جلسات خاطرات حوزه هنری، داود قاسم پور پژوهشگر واحد تحقیق و پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی، محمد میرکاظمی رئیس سابق تالیف و انتشار کتاب در بنیاد شهید و امور ایثارگران، نویسنده و راوی کتاب در تالار هویزه موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم داود قاسم پور با بیان اینکه خاطره نگاری با تاریخ شفاهی متفاوت است، گفت: تاریخ شفاهی فرد و واقعیت محور است و اطلاعات مختلف از افراد متعدد جمع آوری می شود. تاریخ شفاهی و خاطره نگاری هر 2 کار تاریخی هستند و گویا سازی و مفهوم سازی مطالب مورد تاکید قرار گرفته و شخصیت ها و افراد و مکان های مختلف باعث می شود وجه پژوهشی پر رنگی پیدا کند.

در ادامه مهدی فراهانی در سخنانی با بیان تفاوت خاطره و تاریخ شفاهی بیان کرد: ما در بحث خاطرات با عنصر واقعه روبرو هستیم. یک شاهد آن واقعه را روایت می کنند و عناصر واقعه برای ما اهمیت پیدا می کند. در خاطره نگاری همه موضوعات با محوریت راوی روایت می شود. صرف اینکه خاطره یک نفر نوشته شود، تاریخ شفاهی نیست بلکه باید افراد مختلف از یک موضوع حرف بزنند تاریخ شفاهی رقم می خورد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم این کتاب اشخاصی است که در آن مطرح شده است. جزئیات شهادت شهید باقری و انبوهی از ناگفته ها و پشت صحنه های باعث جذابیت کتاب است. گاهی سوژه در کتاب های دفاع مقدس به قدری قوی است که ضعف های نگارشی دیده نمی شود.

فراهانی افزود: ایراد اساسی و ریشه ای کتاب مصاحبه گرفتن یک خانم از رزمنده مرد است. در این میان مسیر مصاحبه عوض می شود. در این کتاب پرش های زمانی آزار دهنده است. در خاطره خط زمان یا خط موضوع وجود دارد. کتاب ام کاکا در این 2 محور سرگردان است.

وی گفت: در برخی نقاط کتاب «ام کاکا» زمان و تاریخ گم می شود و مخاطب نمی داند این بخش از روایت متعلق به چه زمانی است. ذهنیت راوی حیرت آمیز است. جزئیات و اسم هایی که در خاطره بیان می شود موقعیتی طلایی را به وجود آورده است.

حمید حکیم الهی راوی کتاب ام کاکا از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او در سخنانی اظهار کرد: من در استان خوزستان به دنیا آمدم و بعد از پیروزی انقلاب به واسطه دوستی با شهید مجید بقایی فرمانده قرارگاه کربلا وارد عرصه دفاع مقدس شدم و تمام ایام 8 سال در میادین نبرد حضور داشتم. دوستم آقای فرامرزی درخواست کردند که به واسطه ذهنیت من از دوران دفاع مقدس درخواست ثبت خاطرات را کردند و به همین دلیل زمینه ای فراهم شد تا این کتاب متولد شود.

وی ادامه داد: عکس روی جلد کتاب «ام کاکا» متعلق به رمضان سال 1366 در عملیات کربلای 10 و در منطقه بانه است. من یک برادر به اسم مجید داشتم که در عملیات خیبر به شهادت رسید. من را در خانه مجید صدا می زند. کاکا در فرهنگ جنوبی ها بار احساسی بسیار بالایی داشت. برادر من همیشه من را «ام کاکا» صدا می زد. نویسنده وقتی ماجرای من و برادرم را فهمید «ام کاکا» را اسم کتاب گذاشت.

در خاتمه مرضیه نظرلو نویسنده این کتاب با اشاره به مشکلات بانوان در عرصه خاطره نگاری دفاع مقدس، اظهار کرد : اولین کتابی که نوشتم «راز گم شده مجنون» درباره شهید علی هاشمی بود که دیده شد. یکی از مخاطبین ایراد تاریخی از کتاب من گرفته بود و همین ریز بینی درباره موضوعات دفاع مقدس من را حساس کرد و متوجه شدم ایشان نیز از رزمندگان دفاع مقدس هستند و خاطرات خوبی دارند.

وی گفت: مشکلات بانوان برای نگارش خاطرات دفاع مقدس یک چیز طبیعی است. اگر کسی قبول کند کاری که انجام می دهد در تاریخ کشور تاثیرگذار است مشکلات آن را می پذیرد. خاطره نگاری دفاع مقدس برای من دنیایی از تجربه است که لحظه لحظه های آن را دوست دارم.

این نویسنده در خصوص زمان نگارش این کتاب گفت: یک تا یک و نیم سال زمان برای مصاحبه با روای این کتاب به طول انجامید. تدوین کار به دلیل حجم زیاد مطالب بسیار دشوار بود. یک و نیم سال کار تدوین نیز زمان برد و پس از 2 بار بازخوانی کار به مراحل چاپ رسید.

انتهای پیام/

R1405/P1356/S4,35,38/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۴۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر پدر شهید دوران دفاع مقدس در سراب
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • ۲ شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران خاکسپاری می شوند
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • خانواده شهید نسیم افغانی پس از سال‌ها شناسایی شدند
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود