Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@09:33:31 GMT

دکترین دفاع اروپایی مکرون

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۲۷۱۶

دکترین دفاع اروپایی مکرون

تهران – ایرنا –اندیشکده کارنگی در گزارشی با بررسی مولفه های سیاست دفاعی فرانسه، می نویسد:دکترین دفاعی مکرون بیش از آن که بر راهبرد قدیمی فرانسه تاکید داشته باشد، بر یک رویکرد عقلانی مبتنی بر یکپارچگی اروپایی و بر ضرورت همکاری راهبردی تمرکز دارد.

گزارش می افزاید: یک اروپای مقتدر، متحد و دموکراتیک. این تصویری بود که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی تاثیرگذار روز 26 سپتامبر خود در دانشگاه سوربن پاریس ارایه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت های اروپایی برای پذیرش دکترین دفاعی فرانسه باید باور و اعتماد خود را افزایش دهند. تاکید برای گسترش اتحاد و دموکراسی در اتحادیه اروپا موضوع جدیدی نیست. اما این که رهبر یک کشور تاثیرگذار اروپایی اعلام کند که یکپارچگی اروپا به جای تضعیف اقتدار ملی آن را تقویت می کند یک ایده جدید و خوشحال کننده است.
«دانیل کیوهان» تحلیلگر اندیشکده کارنگی معتقد است: «با توجه به بحران های اقتصادی و امنیتی و همچنین تصمیم انگلیس در سال 2016میلادی برای خروج از اتحادیه اروپا که نوعی 'بدبینی اروپایی' را در سراسر قاره سبز پدید آورد، می توان گفت که دهه گذشته برای اتحادیه اروپا بازه زمانی بسیار دشواری بوده است».
مکرون در این زمینه تاکید دارد: «ما فراموش کردیم که بروکسل را داریم ... فقط اروپا می تواند در جهان امروز ظرفیت و توانایی عمل‌کردن را به ما بدهد». وی همچنین فهرستی از پیشنهادات سیاسی، از جمله دکترین دفاعی اروپایی، را نیز به این تصویر افزود.
نویسنده در ادامه تاکید دارد: «چشم انداز دفاعی مکرون بیش از آن که به رهیافت راهبردی قدیمی فرانسه تاکید داشته باشد بر یک رویکرد عقلانی و مبتنی بر یکپارچگی اروپایی و بیش از آن، بر ضرورت همکاری راهبردی اروپایی ها با یکدیگر و تبدیل این همکاری به یک فرصت سیاسی، متمرکز است».
کارنگی ادامه می دهد: هدف اصلی مکرون در حوزه امنیتی مبتنی بر اقدام مترک و یکپارچه اروپایی است، یعنی نقش دفاع سرزمینی ناتو با ظرفیت مداخلات فرامرزی اروپا، به ویژه در جنوب اروپا، در هم آمیخته شود. رییس جمهوری جدید فرانسه تلاش دارد تا دولت های اتحادیه اروپا هر چه سریع تر به توافقات اخیر، نظیر صندوق دفاعی اروپا و همکاری پایدار و ساختارمند عمل کنند. وی تمایل دارد که درب ارتش های ملی به روی تمام سربازان سراسر اتحادیه اروپا باز شود.
گزارش ادامه می دهد: مکرون سه پیشنهاد مهم دیگر نیز ارایه کرد: الف) ایجاد یک نیروی واکنش سریع مشترک، ب)بودجه دفاعی مشترک و پ)دکترین مشترک دفاعی.
شکی نیست که برخی از متخصصان برجسته دفاعی این ایده ها را به عنوان ایده های فرانسوی قدیمی ارایه شده در پوشش جدید اروپایی رد کنند. برای نمونه، نیروی 25 سالة ارتش اروپایی (Eurocorps) –نوعی نیروی نظامی مشترک مستقر در استراسبورگ فرانسه که در آن 10 کشور مشارکت دارند- به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین گروه های نظامی اتحادیه اروپا، واحدهای چندملیتی که از سال 2007 میلادی آماده به خدمت هستند، هرگز مورد استفاده قرار نگرفته اند.
اما شاید این افراد بدبین ارتباط میان سه عامل مهم را مورد توجه قرار ندهند.
نخست آنکه؛ فرانسوی ها از زمان پیوستن به ساختار فرماندهی نظامی ناتو در سال 2009 میلادی، رویکردهای نظامی و دفاعی خود را تعدیل کرده اند، یعنی تمامی بقایای ایدئولوژی ضد ناتو کنار گذاشت شده و به جای آن بر هرآنچه از لحاظ نظامی بهترین کارایی را داشته باشد، تمرکز شده است.
دوم، علی رغم مخالفت برخی، مکرون عقیده دارد که درست زمانی که شرایط راهبردی دشوارتر می شود، آمریکا خود را از عرصه امنیتی اروپا کنار می کشد. اروپایی ها باید در زمینه امنیت خود مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند و آنها ناگزیر به همکاری هستند چراکه که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی به مسائل امنیتی بپردازد.
سوم، رهبری فرانسه در زمینه امنیت همراه با رهبری آلمان در زمینه اقتصاد می تواند موتور سیاسی فرانسه-آلمان را دوباره راه بیاندازد؛ موتوری که برای پیشبرد اهداف اتحادیه اروپا ضروری است.
تحلیلگر اندیشکده کارنگی معتقد است: «پیشنهادات مکرون برای ایجاد یک نیروی دفاعی مشترک و بودجه دفاعی مشترک بیش از ایده وی برای پیروی از یک دکترین دفاعی مشترک توجه را به خود جلب کند. چرا که دو ایده پیشین شبیه ایده تشکیل ارتش اروپایی است که مورد حمایت شدید برخی از سیاستمدران فدرالیست (و همچنین مورد انتقاد برخی از بدبینان اتحادیه اروپا) بود».
در واقع، پیشنهادهای مکرون ذاتا شبیه ایجاد یک ائتلاف نظامی حقیقی، از پایین ترین تا بالاترین سطح است، ائتلافی که به جای ایجاد یک ارتش کاملا فدرال اروپایی تحت رهبری نهادهای مستقر در بروکسل، بتواند انواع مختلفی از همکاری های نظامی بین‌دولتی را شامل شود. بیشتر دولت های اتحادیه اروپا در زمینه امور نظامی ذاتا آتلانتیس‌گرا (طرفدار همکاری میان اروپا، آمریکا و کانادا) هستند. مکرون خواهان تقویت هوشیاری اروپایی است.
به نظر نویسنده؛ اما توسعه یک دکترین نظامی مشترک کارآمد می تواند از ایجاد یک بودجه یا نیروی مشترک دشوارتر باشد. دلیل نخست این است که یک دکترین نظامی کارآمد باید این امکان را فراهم کند که نیروهای مسلح با تمرکز بر یک جهان بینی و ارزیابی شفاف و مشخص از تهدیدات و قابلیت ها بتوانند همراه با یکدیگر به برنامه‌ریزی، آموزش و عملیات بپردازند. مطلوب آن است که دکترین های نظامی، نیروهای مسلح را در راستای رویارویی موفقیت آمیز با احتمالات آتی هدایت کنند. این وظیفة آسان و کوچکی نیست.
دوم این که، توسعه یک دکترین ملی مستلزم برخورداری از مجموعه ای از نقش‌آفرینان، از وزارتخانه ها گرفته تا نیروهای مسلح، است. ترکیب چشم اندازهای مختلف دولت های اتحادیه اروپا چالش برانگیزتر است. به دلیل برخورداری از فرهنگ های راهبردی کاملا متفاوت این خطر وجود دارد که دولت های اتحادیه اروپا در عمل، به یک دکترین ناکارآمد و غیرکاربردی برسند.
گزارش می افزاید: یکی از راهکارهای پیش روی فرانسه – که پس از خروج انگلیس از اتحایه اروپا به قدرت نظامی برتر این اتحادیه تبدیل خواهد شد- این است که همانند آمریکا در ناتو، به قدرت تعیین‌کنندة معیارهای دفاعی اروپا تبدیل شود. اما پرسش مهمی که در این جا مطرح می شود این است که آیا دولت بعدی آلمان، صرف نظر از سایر کشورها، به فرانسه این اجازه را خواهد داد؟
برخلاف انتظار، این احتمال وجود دارد که انگلیس بخواهد پس از جدایی از اتحادیه اروپا یکی از متحدان مهم مکرون در زمینه دکترین دفاعی اروپا باشد. لندن بیش از این راهکارهای نظامی اتحادیه اروپا را مسدود نخواهد کرد و گزارش اخیر انگلیس در خصوص موضع گیری دفاعی این کشور پس از جدایی از اتحادیه اروپا نشان داد که لندن تمایل دارد در امور نظامی، از جمله مشارکت در عملیات ها، با اتحادیه اروپا همکاری بسیار نزدیکی داشته باشد.
گزارش تاکید می کند: پاریس آنقدر هوشیار شده است که از تمایل لندن برای حفظ مشارکت نزدیک با اتحادیه اروپا حمایت کند، چرا که فرهنگ راهبردی انگلیس به فرهنگ راهبردی فرانسه بسیار نزدیک است. انگلیس حتی پس از خروج از اتحادیه اروپا نفوذ دفاعی خود را نه تنها در ناتو بلکه در میان دولت های اتحایه اروپا حفظ خواهد کرد و می تواند به رهبری فرانسه کمک کند. انگلیس نیز به نوبه خود آنقدر آگاه هست که از پیشنهادات فرانسه حمایت کند چرا که استانداردهای نظامی اروپایی می تواند به نفع ناتو نیز باشد.
اندیشکده کارنگی در پایان می نویسد: توافق همکاری نظامی اتحادیه اروپا و انگلیس فقط زمانی حاصل می شود که در زمینه توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پیشرفت های بیشتری حاصل شود. با این حال فایده ای که توافق سریع و ثمربخش این همکاری نظامی به دنبال دارد این است که می تواند زمینه را برای مذاکرات گسترده تر پیرامون روابط پس‌از خروج انگلیس با اتحادیه اروپا فراهم کنند.
به عبارت دیگر اگر تصویر جسورانه و هوشیارانه مکرون عملی و محقق شود، سایر دولت های اتحادیه اروپا باید در زمینه دفاعی کمتر به ارایه دکترین بپردازند. همچنین، آنها باید با پذیرش دکترین دفاعی اروپایی تحت رهبری فرانسه بر اعتماد و باور خود بیافزایند.

انتشار دهنده: سهراب انعامی علمداری
لینک اصلی مقاله:
http://carnegieeurope.eu/strategiceurope/?fa=73246&utm_source=rssemail&utm_medium=email&mkt_tok=eyJpIjoiWVRNMk1EWTBZbVl6TURjeCIsInQiOiJUYWozSHpWdlRiUGFydmRmY3g5ZVZIVXlma1dzVDY3MUk2OEFSWFFyTml1RzJVTTZNVEpraGNBODI3cVpNZU1PVEtKSUhrSWNTUDU1b04yRDY4NW1PU1EyV2ZoUXBqeGFuK0NaZklmVlB0eFwvUHpQcnh6NWxuWm5xUVRKVTZZYmsifQ%3D%3D
پژوهشم**1194**2040

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش قدس آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی