Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از اجرای چند طرح برای بازآفرینی شهر بندرعباس خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، غلامحسین شیری صبح امروز در همایش بزرگداشت روز شهرسازی با اشاره به بافت موجود شهر بندرعباس گفت: 40 درصد بندرعباس بافت ناکارآمد و فرسوده است و مشکلاتی را برای این شهر ساحلی بوجود آورده است که تلاش داریم این بافت ناکارآمد را با اجرای طرح بازآفرینی اصلاح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چند محله در بندرعباس بافت کاملا ناکارآمد دارند که نیاز به بازآفرینی دارند، خاطرنشان کرد، در اجرای طرح بازآفرینی علاوه بر راه و شهرسازی، دیگر ارگان‌ها نیز دخیل هستند که با یکسری اهداف مشخص و تعیین شده، تصمیم گیری می‌کنند تا یک شهر ایده آل برای زندگی فراهم شود.

به گفته شیری، بافت‌های فرسوده شهری در بندرعباس فاقد سند مالکیت بوده و طی سال‌های گذشته مشکلاتی را بوجود آورده که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت، مشکلات بیشتری انباشته می‌شد.

وی ادامه داد: پیشتر‌ دو هزار خانوار در محله چاهستانی‌های بندرعباس ساکن بودند و به مرور زمان‌ خانه‌های موجود بین فرزندان تقسیم و بعضا بخشی از آن به غیر فروخته می‌شد که باعث شده زمین‌های موجود طی چند سال به قطعات زیاد و کوچکتر تقسیم شود که شرایط را برای بازآفرینی و کارآمد کردن بافت‌ها سخت کرد اما با اجرای طرح سند دار کردن زمین‌ها، جلوی این بی نظمی گرفته و مردم به سند دار کردن زمین‌هایشان تشویق کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: با سنددار شدن زمین محله‌های دارای بافت فرسوده شرایط برای بازآفرینی فراهم می‌شود.

به گفته وی، در مقطعی اجرای طرح سند دار شدن زمین‌های بافت فرسوده بدلیل هزینه‌های نقشه کشی برای مردم، روند سنددارشدن را کند کرد اما ما تصمیم گرفتیم با اجرای نقشه‌های‌ هوایی و زمینی برای هر خانه و کسر هزینه از دوش مردم‌، انگیزه برای سنددار شدن زمین‌ها را بالا ببریم.

شیری افزود: در حال حاضر چهار هزار و 150 واحد مسکونی در محله چاهستانی‌ها وجود دارد که در نقشه کشی‌های راه و شهرسازی مشخص شده‌‌ و تاکنون حدود 40 درصد سند تک برگی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد، در مرحله اول معابر در نقشه‌ها مشخص و پس از عقب نشینی منازلی که در طرح قرار دارند، سند برای آن ها صادر می‌شود؛ با این کار بافت‌های ناکارآمد خود به خود اصلاح می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به اعتبار اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: طرح بازآفرینی و سند دار کردن زمین‌های بافت‌های فرسوده هزینه‌هایی هم در بر دارد که ما با اجرای یک طرح هزینه‌های آن را تامین کرده‌ایم. برای این کار همزمان طرح آماده‌سازی زمین‌های 350 هکتاری اجرا کردیم که از محل فروش آن در اجرای طرح بازآفرینی هزینه می‌‌شود.

وی در ادامه با اشاره به زمین‌های 350 هکتاری گفت: این زمین روبروی راه آهن در دست اجراست که در قطعات ویلایی به متقاضیان واگذار می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در اجرای هر طرحی باید از بهترین‌ها استفاده کرد و برای آن هم هزینه بالایی داد، گفت: معتقدیم اگر در اجرای اولیه کارها از مرغوب‌ترین وسایل و امکانات استفاده کرد، در آینده هزینه کمتری متحمل خواهیم شد و این به نفع آیندگان است. در این راستا از بهترین چراغ‌های معابر، بهترین سازه با عمر بالا و اجرای برق زمینی در اجرای طرح آماده سازی بهره گرفته‌ایم.

شیری همچنین با اشاره به یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای آماده سازی زمین 350 هکتاری گفت: برای این طرح چهار شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن برای آب شرب، آب بهداشتی، فاضلاب و تصفیه فاضلاب خانگی بصورت جداگانه شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، راه و شهرسازی هزینه بالایی می کند تا برای آینده هزینه تراشی نشود و در این مسیر هر کس و هر شهرداری در هر جای هرمزگان حمایت می‌کنیم تا بهترین‌ها برای مردم هرمزگان فراهم آورند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه با بر حذر داشتن شهرداری‌ها از فروش زمین فضای سبز گفت: امیدواریم شهرداران نگاه اقتصادی به فضای سبز نداشته باشند و اجازه دهند تا فضای سبز برای استفاده عموم باقی بماند. اگر زمین فروشی کنیم به آیندگان بدهکار خواهیم شد.

هویت هر شهر نتیجه عملکرد شهرداران است

در این همایش همچنین رضا مدرس سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: هویت هر شهر نتیجه عملکرد شهرداران است.

به گفته وی، شهرسازی هر شهری نماد آن منطقه است که باید به آن با دید مهندسی آمیخته با هنر معماری نگاه کرد.

وی ادامه داد: شهرهای هرمزگان نیازمند بازنگری و بازآفرینی هستند که امیدواریم با هم اندیشی و برگزاری سمینارهای تخصصی این مهم محقق شود.

هرمزگان نیازمند بازآفرینی جدی است

در ادامه این همایش ابراهیم رستم گورانی مدیر معماری و شهرسازی هرمزگان با اشاره به سیاست برگزاری این همایش گفت: بدلیل اهمیت بازآفرینی شهری رویکرد برگزاری همایش امسال بازآفرینی شهری است که استان هرمزگان نیز در این زمینه نیازمند توجه بیش از پیش است.

وی گفت: 40 درصد شهرهای هرمزگان در نوار ساحلی واقع شده‌اند که تلاش کردیم رویکردهای بازآفرینی امسال شهرهای ساحلی باشد.

گورانی از دیگر اهداف این همایش را نهادینه کردن فرهنگ بازآفرینی عنوان کرد و گفت: با این کار مردم هم با بازآفرینی و اهمیت آن آشنا می شوند.

در پایان مراسم از اساتید و مهندسان حوزه شهرسازی، طرح‌های برتر بازآفرینی شهری تجلیل به عمل آمد.

‌انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود

حسین حیدری در هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون شهرسازی و معماری شورا‌های اسلامی و معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر و مراکز استان‌ها در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار داشت: بازآفرینی شهری در واقع یکی از رویکرد‌ها و ره‌یافت در موضوع شهری بود و دنیا در ادامه تفکرات نوسازی به آن رسیده است.

وی بیان داشت: تمام تلاش بازآفرینی و خلق فضا‌ها و مکان‌های شهری برای این است که مردم زندگی استاندارد و با کیفیت داشته باشند.

شهردار بوشهر افزود: توجه به اجتماعات محلی در قالب ایده‌های بازآفرینی تلاش می‌شود بر خلاف روال سابق در ایده بازآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری بیان داشت: اگر با منطق بازآفرینی به این فضا‌ها نگاه شود می‌توان به رفع کمبود مسکن و ایجاد فرصت‌هایی برای زندگی از طریق بازگرداندن مکان زیست و زندگی در زیستگاه‌های شهر کمک شود.

وی گفت: همچنین نابرابری‌های فضایی ترمیم، و اشتغال و کار ایجاد و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق کنترل و در نهایت استاندارد و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.

شهردار بوشهر با بیان اینکه بازآفرینی شهری بدون مشارکت مردم به نتیجه مورد نظر نمی‌رسد اظهار داشت: مردم بهره بردار نهایی و اصلی هستند و بازآفرینی با سه رکن سازمان‌ها، سمن‌ها و جامعه محلی و بخش خصوصی قابل اجراست.

وی گفت: مهمترین مشکل در فرآیند بازآفرینی شهری عدم هماهنگی و نگاه شهری سازمان‌ها به عنوان ذی مدخل در کشور است، همین عدم هماهنگی مشکلات عدیده را به وجود آورده است.

حیدری بیان داشت: وقتی سازمان‌ها هماهنگ عمل نمی‌کنند و منافع سازمانی خود را بسیار مد نظر قرار می‌دهند، همین امر باعث می‌شود که پروژه‌ها زمان بر و هزینه بر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه
  • پرداخت تسهیلات وام مسکن را پیگیری کنید
  • پرداخت تسهیلات وام ها را پیگیری کنید
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • شناسایی و اجرای بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • کاهش بافت فرسوده گرگان با افزایش نوسازی