Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان از اجرای طرح‌هایی در محله چاهستانی‌های بندرعباس که امروز یکی از بزرگترین‌ سکونت‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده هرمزگان شناخته می‌شود و سنددار دار کردن اراضی این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، غلامحسین شیری ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز شهرسازی با اشاره به بافت موجود شهر بندرعباس اظهار داشت: 40 درصد بندرعباس بافت ناکارآمد و فرسوده است و مشکلاتی را برای این شهر ساحلی به‌وجود آورده است که تلاش داریم این بافت ناکارآمد را با اجرای طرح بازآفرینی اصلاح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه چند محله در بندرعباس بافت کاملا ناکارآمد دارند که نیاز به بازآفرینی دارند، خاطرنشان کرد، در اجرای طرح بازآفرینی علاوه بر راه و شهرسازی، دیگر ارگان‌ها نیز دخیل هستند که با یک‌سری اهداف مشخص و تعیین شده، تصمیم‌گیری می‌کنند تا یک شهر ایده‌آل برای زندگی فراهم شود.

شیری با بیان اینکه، بافت‌های فرسوده شهری در بندرعباس فاقد سند مالکیت بوده اضافه کرد: این مسئله در سال‌های گذشته مشکلاتی را به‌وجود آورده که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت مشکلات بیشتری انباشته می‌شد.

وی ادامه داد، پیش‌تر دو هزار خانوار در محله چاهستانی‌های بندرعباس ساکن بودند و به مرور زمان، خانه‌های موجود بین فرزندان تقسیم و بعضا بخشی از آن به غیر فروخته می‌شد که باعث شده زمین‌های موجود در چند سال به قطعات زیاد و کوچک‌تر تقسیم شود که شرایط را برای بازآفرینی و کارآمد کردن بافت‌ها سخت کرده، اما با اجرای طرح سنددار کردن زمین‌ها، جلوی این بی‌نظمی‌ها گرفته شد و مردم به سند دار کردن زمین‌هایشان تشویق شدند.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان افزود: با سنددار شدن زمین محله‌های دارای بافت فرسوده شرایط برای بازآفرینی فراهم می‌شود.

به گفته وی، در مقطعی اجرای طرح سنددار شدن زمین‌های بافت فرسوده به‌دلیل هزینه‌های نقشه‌کشی برای مردم، با کندی روبرو شد، اما ما تصمیم گرفتیم با اجرای نقشه‌های‌های هوایی و زمینی برای هر خانه و کسر هزینه از دوش مردم، انگیزه برای سنددار شدن زمین‌ها را بالا ببریم.

شیری افزود: در حال حاضر چهار هزار و 150 واحد مسکونی در محله چاهستانی‌ها وجود دارد که در نقشه‌کشی‌های راه و شهرسازی مشخص شده‌اند و تاکنون حدود 40 درصد سند تک برگی دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مرحله اول معابر در نقشه‌ها مشخص و پس از عقب‌نشینی منازلی که در طرح قرار دارند، سند برای آن ها صادر می‌شود؛ با این کار بافت‌های ناکارآمد خود به خود اصلاح می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه به اعتبار اجرای این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: طرح بازآفرینی و سند‌دار کردن زمین‌های بافت‌های فرسوده هزینه‌هایی هم در بر دارد که ما با اجرای یک طرح هزینه‌های آن را تامین کرده‌ایم، برای این کار همزمان طرح آماده‌سازی زمین‌های 350 هکتاری اجرا کردیم که از محل فروش آن در اجرای طرح بازآفرینی هزینه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به زمین‌های 350 هکتاری گفت: این زمین روبروی راه‌آهن در دست اجراست که در قطعات ویلایی به متقاضیان واگذار می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه با بیان اینکه در اجرای هر طرحی باید از بهترین‌ها استفاده کرد و برای آن هم هزینه بالایی داد، گفت: ما معتقدیم اگر در اجرای اولیه کارها از مرغوب‌ترین وسایل و امکانات استفاده کرد، در آینده هزینه کمتری متحمل خواهیم شد و این به نفع آیندگان است. در این راستا از بهترین چراغ‌های معابر، بهترین سازه با عمر بالا و اجرای برق زمینی در اجرای طرح آماده‌سازی بهره گرفته‌ایم.

شیری همچنین با اشاره به یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای آماده‌سازی زمین 350 هکتاری گفت: برای این طرح چهار شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است که براساس آن برای آب شرب، آب بهداشتی، فاضلاب و تصفیه فاضلاب خانگی به‌صورت جداگانه شبکه آبرسانی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، راه و شهرسازی هزینه بالایی می‌کند تا برای آینده هزینه تراشی نشود و در این مسیر هر کس و هر شهرداری در هر جای هرمزگان حمایت می‌کنیم تا بهترین‌ها برای مردم هرمزگان فراهم آورند.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان در ادامه با برحذر داشتن شهرداری‌ها از فروش زمین فضای سبز اظهار امیدواری کرد؛ شهرداران نگاه اقتصادی به فضای سبز نداشته باشند و اجازه دهند تا فضای سبز برای استفاده عموم باقی بماند، اگر زمین‌فروشی کنیم به آیندگان بدهکار خواهیم شد.

*هویت هر شهر نتیجه عملکرد شهرداران است

رضا مدرس سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در ادامه گفت: هویت هر شهر نتیجه عملکرد شهرداران است.

به گفته وی، شهرسازی هر شهری نماد آن منطقه است که باید به آن با دید مهندسی آمیخته با هنر معماری نگاه کرد.

وی ادامه داد: شهرهای هرمزگان نیازمند بازنگری و بازآفرینی هستند که امیدواریم با هم‌اندیشی و برگزاری سمینارهای تخصصی این مهم محقق شود.

*هرمزگان نیازمند بازآفرینی جدی است

ابراهیم رستم گورانی مدیر معماری و شهرسازی هرمزگان نیز در ادامه این همایش با اشاره به سیاست برگزاری این همایش گفت: به‌دلیل اهمیت بازآفرینی شهری رویکرد برگزاری همایش امسال بازآفرینی شهری است که استان هرمزگان نیز در این زمینه نیازمند توجه بیش از پیش است.

وی گفت: 40 درصد شهرهای هرمزگان در نوار ساحلی واقع شده‌ که تلاش کردیم رویکردهای بازآفرینی امسال شهرهای ساحلی باشد.

گورانی، از دیگر اهداف این همایش را نهادینه کردن فرهنگ بازآفرینی عنوان کرد و گفت: با این کار مردم هم با بازآفرینی و اهمیت آن آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/

R7720/P1336/S6,58/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۳۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 

محمد آئینی اجرای طرح کلید به کلید را اولویت ویژه شرکت بازآفرینی شهری ایران دانست و گفت: استان‌های قزوین، قم، زنجان و هرمزگان پیشرو در اجرای این طرح هستند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزای دانشجو، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر اجرای طرح کلید به کلید تأکید کرد و گفت: اجرای طرح کلید به کلید، اولویت ویژه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال جاری به شمار می‌رود و باید از این فرصت طلایی جهت گره‌گشایی از بافت‌های فرسوده استفاده کنیم.

آیینی گفت: طرح کلید به کلید فرصت طلایی برای سرعت بخشی به بازآفرینی محلات شهری و بهبود کیفیت محیط زندگی شهری در محلات هدف بازآفرینی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که طرح کلید به کلید فرصت مناسبی برای بازآفرینی شهری به شمار می‌رود، افزود: این طرح علاوه بر این که یک قانون و لازم‌الاجراست در برنامه هفتم توسعه نیز پیش‌بینی شده است، بنابراین اجرایی شدن این طرح باید با جدیت پیگیری شود و از مزایای آن به نحو مطلوب بهره‌مند شد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که این طرح فرصت خوبی برای شهرداری‌ها نیز به شمار می‌رود، تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با هوشمندی تعامل خوبی با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برقرار کرده و پروژه‌های مشترک تعریف کنند و از این فرصت برای گره گشایی و نفوذپذیر کردن بافت‌های ناکارآمد استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بازآفرینی شهری منجر به ایجاد ارزش افزوده در محلات می‌شود، عنوان کرد: از پروژه‌های مرتبط با طرح کلید به کلید استقبال می‌کنیم و از استان‌ها نیز می‌خواهم که این طرح را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و با جدیت بیشتری پیگیر این مهم باشند. تعیین محدوده‌ها و زمین‌های مناسب و نیز شناسایی محلات دارای اولویت، گام اول اجرای طرح مذکور به شمار می‌رود که باید با همکاری ادارات کل راه و شهرسازی و نیز شهرداری‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای تامین زمین از تمام ظرفیت‌های وزارت راه و شهرسازی می‌توان استفاده کرد، گفت: در شهر‌هایی که املاک و اراضی مناسب وجود ندارد می‌توان با استفاده از ظرفیت نهضت ملی مسکن و الحاق زمین به شهر مشکل کمبود زمین را برطرف کرد.

لازم به یادآوری است؛ طرح کلید به کلید در واقع بند «ث» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است که بر اساس آن جهت تشویق ساکنان بافت فرسوده به مشارکت در نوسازی محله‌های فرسوده و حاشیه‌ای، وزارت راه و شهرسازی مجاز است در فرایند کلید به کلید واحد‌های بافت فرسوده و حاشیه‌ای با واحد‌های نوساز یا اراضی تحت مالکیت خود تا سقف ۴۰ درصد تخفیف در قیمت کارشناسی واحد‌های نوساز یا اراضی مذکور اعمال کند.

دیگر خبرها

  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • نزدیک به ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی نوسازی می‌شود
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • اجرای طرح کلید به کلید، اولویت شرکت بازآفرینی شهری 
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار