Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴- با نزیدک شدن به پایان سال، حساسیت‌ها در مورد نرخ دلار بیشتر می‌شود. سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفتگو با اعتمادآنلاین از دلایل افزایش نرخ ارز بعد از انقلاب و لازمه فرهنگ سازی در این مورد سخن گفت.
 سیدعلی با توجه به دلایل افزایش نرخ ارز در دوران بعد از انقلاب گفت: عوامل متعددی در افزایش نرخ ارز بعد از انقلاب در ایران تاثیر داشته که از جمله آن می‌توان به  افزایش نقدینگی، کاهش قیمت نفت، کمبود درآمدهای ارزی بانک مرکزی، اضافه شدن مصارف فصلی و همچنین جو روانی جامعه اشاره داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
سیدعلی در پاسخ به این سوال که بعد از انقلاب، سوء مدیریت چگونه باعث افزایش نرخ ارز شده پاسخ داد: یکی از مسائلی که همیشه بعد از انقلاب در کشور ما مطرح بوده این است علی رغم تورم بالا نتوانسته‌ایم به گونه‌ای با مردم صحبت کنیم تا مشخص شود با نرخ تورم 10 درصدی، نرخ ارز نیز افزایشی خواهد بود. افزایش نرخ ارز نسبت به نرخ تورم، یک بحث کاملا علمی با چارچوبی کاملا مشخص است. 
وی ادامه داد: اگر کشوری توانسته باشد ضمن افزایش نرخ تورم، نرخ ارز را کنترل کند، یا از ذخایر خود هزینه کرده یا در نهایت قیمت ارز را که شناور بوده، افزایش داده است. سید علی افزود: در صورتی که قضیه نوسان ارز را نادیده بگیریم و تلاش کنیم که نرخ آن را ثابت نگه داریم، نشان از این دارذ که اصول علمی مربوطه در این زمینه را نادیده گرفته‌ایم که این موضوع به نوبه خود می‌تواند بر مساله واردات و صادرات و تاثیرگذار باشد. 
سیدعلی با اشاره به کنترل‌های بانک مرکزی در حوزه ارز گفت: کنترل‌های بانک مرکزی به نوبه خود بر نرخ ارز تاثیر دارد. در این مورد ما باید منابع ارزی کشور را به گونه‌ای مدیریت کنیم که شاهد علامت‌های نادرست در بازار ارز نباشیم. نباید از تصمیمات‌مان نتیجه‌گیری شود که ممانعت از افزاش نرخ ارز به عمل آمده است. این همان بحث سوء مدیریت است.
وی افزود: ارزش یورو در مقابل دلار دارای نوساناتی بوده است. در سال‌های گذشته ارزش یورو به دلار، هشتاد درصد بود که در ادامه شاهد افزایش ارزش یورو به دلار شدیم. 
وی تصریح کرد: ارزش نرخ ارزها در دنیا یک مسیر و تاثیر مشخصی را طی می‎کند که این تاثیرگذاری در ایران که کشور تک محصولی است،  تاثیرگذارتر است. 
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، به لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه در قبال افزایش نرخ ارز اشاره داشت و گفت: لازم است که پایه‌های علمی افزایش نرخ ارز تبیین و تصریح شود.
وی ادامه داد: امروز نیز اگر عده‌ای قصد نقد و حمله به دولت را دارند از همین نرخ ارز شروع می‌کنند. نرخ ارز تنها یکی از نمادهای کارکرد دولت محسوب می‌شود. ما باید سایر کارکردها را بررسی کنیم. اهداف اقتصادی در کشور رها شده و تمام و کمال به نرخ ارز خیره شده‌اند. البته درست است که نرخ ارز تاثیر زیادی در زندگی مردم ایران دارد، اما نوسانات 8 الی 10 درصدی باید در ایران عادی تلقی شود. 
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نیست برای تعیین نرخ ارز، به جای دخالت‌های بانک مرکزی و دولت، شاهد تعیین نرخ ارز توسط بازار باشیم» گفت: من با کلیات این سخن شما موافق هستم. اما نباید فراموش کنیم که هیچ کشوری در دنیا یافت نمی‌شود، هنگام احساس خطر در قبال منافع اقتصادی، مدیریت نرخ شناور ارز را اعمال نکند. البته این مساله باید توسط بانک مرکزی اعمال شود و نه توسط دولت. عموم بانک‌های مرکزی در دنیا، برای نوسانات نرخ ارز دامنه‌ای را در نظر می‌گیرند که اگر نوسانات از این میزان کمتر یا بیشتر شد، به آن ورود پیدا می‌کنند. 
سیدعلی در مورد میزان نوسان نرخ ارز تا پایان سال گفت: اگر بانک مرکزی بخواهد در این زمینه درست عمل کند، نرخ ارز نسبت به سال گذشته نباید بیشتر از 12 درصد افزایش پیدا کند. البته این مساله در نهایت به مردم و تصمیمات جامعه جهانی در قبال ایران بستگی دارد.
وی افزود: البته ما از ابتدای انقلاب با این مسائل (تحریم و ایجاد مشکلات) مواجه بوده‌ایم. با توجه به منابع ارزی خوبی (بالای 90 میلیارد دلار) که در اختیار داریم، حتی اگر واردات و خروج سرمایه هم از کشور اتفاق افتد، بازهم منابع ارزی ما تکافوی مصارف داخلی را دارد. نرخ ارز به این دلایل نباید شاهد جهش باشد و از سقف بازار خارج شود. 
این کارشناس حوزه سرمایه گفت: نرخ دلار تا پایان سال در نهایت تا 4300 تومان می‌تواند افزایش داشته باشد.  مگر اینکه بانک مرکزی تدابیر دیگری بیندیشد. 
منبع: اعتمادآنلاین

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • سقوط ین با اقدام بانک ژاپن
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد