بی توجهی به گریم در تولید آثار نمایشی/ نبود ریسک در انتخاب بازیگر، ضعف سینمای ایران است
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۴۱۲۲
خبرگزاری میزان- بازیگر سریال "فاصله ها" گفت: اگر یک بازیگر در نقشی با ظاهری متفاوت ظاهر شود و دیده شود در فیلم بعدی، فیلمساز به او نقشی با همان موقعیت و کاراکتر را پیشنهاد میدهد تا نیازی به گریم مجدد نداشته باشد، با این اوصاف به گریم نیز در این سینما توجهی نمی شود و خلاقیت و ریسک حتی برای نقش بازیگر وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمید شریفزاده بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درباره آخرین فعالیتهای کاری خود گفت: برای سریال "بچه مهندس" به تهیهکنندگی سعید سعدی و کارگردانی علی غفاری قرارداد بسته ام اما هنوز جلوی دوربین نرفته ام.
وی افزود: همچنین این روزها پیش تولید نمایش دفاع مقدسی "من خیال تو نیستم" را که سال گذشته در مقام نویسنده و کارگردان روی صحنه بردم برای بار دوم به روی صحنه میبرم و در حال حاضر در مرحله انتخاب بازیگران آن هستم.
این بازیگر درباره کمرنگ بودن حضورش در آثار نمایشی اظهار کرد: آخرین فیلمی که بازی کردم مربوط به دو سال پیش است، در این مدت فیلمنامهها و نقش هایی پیشنهاد شده که مناسب نبودند و دوست نداشتم در آنها حضور پیدا کنم بنابراین بیشتر در تئاتر کار میکنم و آخرین نمایشی که روی صحنه بردم "من خیال تو نیستم" در سال گذشته در مقام نویسنده و کارگردان بود.
شریفزاده درباره فضای فعلی هنر از جمله سینما و تئاتر بیان کرد: روابط و ضوابط حاکم در فضای فعلی را درک نمیکنم. جزو کسانی نیستم که بخواهم زبان به گلایه باز کنم، اهمیتی هم برایم ندارد و عجلهای برای حضور در نقشها ندارم اما نمیدانم چرا بسیاری از بازیگران خوب و بعضاً پیشکسوت این حرفه خانهنشین شدهاند. حیف است هنرمندانی که تلاش کرده و بسیار دیده شده اند و مخاطبان با آنها خاطره سازی میکنند ناگهان به دلیل گروه بندی هایی که در عالم هنر وجود دارد کنار بروند.
وی به شرایط حاکم بر عرصه هنر و وجود رابطه به ویژه در آثار نمایشی اشاره کرد و توضیح داد: رابطه قطعاً در این عرصه وجود دارد و نمیتوان منکر آن شد اما باید در هر حرفهای افراد آن قدر به خود اطمینان داشته باشند که در گروه بندی ها غرق نشوند و ناجی مسیر هنری خود باشند.
این بازیگر سینما ادامه داد: در سینما به دلیل جنبه بصری و جذابیتهای بیشتر نسبت به سایر عرصه ها رابطه نمایان تر است. در این شرایط البته باید به تهیهکننده هم به عنوان یکی از اهرم های ورود بازیگر از طریق رابطه به عرصه بازیگری حق داد چون به جهت سرمایهای که برای تولید یک اثر گذاشته است اگر براساس رابطه کار نکند در ابتدای فیلمسازی از این عرصه کنار گذاشته می شود. در روی دیگر سکه فیلمسازی نیز کارگردانان فهیم حضور دارند که به دنبال بازیگری میروند که با نقش مورد نظر فیلم آنها تناسب دارد و صرفاً به دلیل رابطه با بازیگر قرارداد نمیبندند.
بازیگر سریال "فاصله ها" تاکید کرد: 12 سال است حرفه هنری از جمله بازیگری را دنبال میکنم و با تمام عشق و علاقه آن را دوست دارم اما آدم خانهنشین شدن نیستم و با حرف دیگران نیز کنار نمیروم. باید برای مطرح شدن و بهتر شدن هر آدمی باید تلاش کند و این که برخی هنرمندان کمکار میشوند بخشی به قصور خود آنها و بخشی هم به گروه بندی های موجود بر می گردد بنابراین باید بدانند چگونه پای کاری که دوست دارند خود را حفظ کنند.
شریفزاده افزود: در سینما وقتی یک بازیگر نقش معتاد یا شخص فقیری را بازی میکند و در آن نقش جا میافتد در آثار بعدی نیز همان نقش به او پیشنهاد میشود و این ریسک در فیلمسازان وجود ندارد که از بازیگر برای نقش متفاوت تری نسبت به نقش قبلی اش استفاده کنند به عبارتی ریسک در سینمای ایران وجود ندارد و اگر هم باشد بسیار کم است.
وی درباره وضعیت گریم در آثار تولیدی این روزها بیان کرد: اگر یک بازیگر در نقشی با ظاهری متفاوت ظاهر شود و دیده شود در فیلم بعدی، فیلمساز به او نقشی با همان موقعیت و کاراکتر را پیشنهاد میدهد تا نیازی به گریم مجدد نداشته باشد، با این اوصاف به گریم نیز در این سینما توجهی نمی شود و خلاقیت و ریسک حتی برای نقش بازیگر وجود ندارد.
بازیگر "کیفر"درباره حضور یک بازیگر در نقش های متعدد اظهار کرد: یک بازیگر در آثار متعدد حضور پیدا میکند و این موج راه میافتد که فلان بازیگر در همه آثار حضور دارد و مخاطب دارد بنابراین فیلمسازان او را برای بازی در آثار خود دعوت می کنند اما توجه ندارند که این جذب مخاطب به دلیل جلوی دوربین بودن است و اگر این افراد دو سال کار نکنند به طور کلی از یادها میروند. درست نیست که فقط یک نفر برای نقشهای مختلف به کار گرفته شود. باید قدرت ریسک در فیلمسازی بالا رود.
شریف زاده خاطرنشان کرد: سرمایههای خوب و بازیگران ویژهای داشته ایم و داریم که باید به آن ها میدان داده شود تا دوباره در نقش ها حضور یابند و این بازگشت نیاز به یادآوری دارد. سرمایههای بسیاری برای هنرمندان خانهنشین صرف شده است تا شاهد تحول هنر باشیم اما موقع نتیجه گیری که رسید همه آنها خانه نشین شدند.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۴۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افزایش سقف حمایت از تولید فیلمکوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلمکوتاه در سال ۱۴۰۳ تا ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. - اخبار فرهنگی -
بهگزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، این نهاد سقف حمایتهای خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.
انجمن سینمای جوانان ایران بهعنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفهای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران میداند، از طریق پیچینگ به بررسی طرحها و فیلمنامههای کوتاه سینمایی میپردازد و بنابر سطح فیلمساز و فیلمنامه، در سه قالب «فیلم اولی»، «نیمه حرفهای» و «حرفهای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت میکند.
طبق مصوبه هیات مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامهها در فرآیند پیچینگ در سال 1403، فیلماولیها تا سقف اعتبار 25 میلیون تومان، فیلمهای نیمهحرفهای تا سقف 125 میلیون و فیلمهای حرفهای میتوانند تا سقف 250 میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.
پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولیها تا سقف 15 میلیون تومان، فیلمهای نیمه حرفهای تا سقف 75 میلیون تومان و فیلمهای حرفهای تا سقف 150 میلیون تومان حمایت میکرد.
همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالا بودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلماولیها تا سقف 50 میلیون تومان، برای نیمهحرفهایها تا سقف 250 میلیون تومان و برای حرفهایها تا سقف 300 میلیون تومان خواهد بود.
فیلمسازان جوان ایران از سراسر کشور میتوانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به نشانی http://production.iycs.ir/ اقدام به ثبت طرحها و فیلمنامههای خود کنند.
در آئین نامه جدید تولید، اولویتهای مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهمترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.
از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتما پیش از اقدام به ارائه درخواست، آیین نامه تولید 1403 انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه فرمایند.
انتهای پیام/