Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@00:13:06 GMT

لاریجانی: لطمات جدی به داعش وارد شد

تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۵۶۹۹۷

لاریجانی: لطمات جدی به داعش وارد شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم حمایت آمریکایی‌ها از تروریست‌ها، ایران و ترکیه با همکاری روسیه توانستند لطمه جدی به داعش بزنند.

به گزارش مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری دهمین مجمع عمومی مجمع مجالس آسیایی با بن علی ییلدریم نخست وزیر ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیدار ضمن تشکر از برگزاری و میزبانی بین المجالس آسیایی، گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار صمیمانه و دوستانه است و با توجه به جایگاه ترکیه و ایران می توانیم نقش خوبی در ایجاد ثبات، امنیت و آبادانی منطقه داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سفر اخیر اردوغان به تهران، بیان داشت: این سفر نکات مهمی داشت به خصوص در زمینه مسائل اقتصادی تصور می کنیم ظرفیت های خوبی میان دو کشور وجود دارد که می توانیم سطح تجارت را از 12 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار برسانیم.

وی در ادامه با اشاره به تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس و چند محور استراتژیک آن، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و سرمایه گذاری در حوزه انرژی های پاک از مهم‌ترین محورهای آن بود که بسترهای آن را برای سرمایه گذاری شرکت‌های ترکیه فراهم می‌کنیم.

لاریجانی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت‌ها همچون راه‌ها، آزادراه‌ها و خط آهن اظهار داشت: سرمایه گذاری در این زمینه با توجه به دریای عمان و خلیج فارس می‌تواند دسترسی کشورهای مختلف را راحت کند.

رئیس قوه مقننه درباره حوزه معادن بیان داشت: ترکیه می تواند در حوزه معدن نیز در کشورمان سرمایه گذاری کنند همچنین در حوزه محیط زیست که محور استراتژیکی است علاقمندیم تا از ظرفیت‌های ترکیه استفاده کنیم و اتاق های بازرگانی دو کشور نیز در این خصوص نقش بیشتری داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه گفت‌وگوهای سازنده ای در حوزه منطقه میان ایران و ترکیه آغاز شده، یادآور شد: اگر همکاری‌های نزدیک دو کشور نبود مشکل تمامیت ارضی عراق با چالش مواجه می‌شد که این موضوع برای عراق و همسایگان بسیار مهم بود همچنین همکاری‌ها در مذاکرات آستانه بسیار خوب بود و نشست امروز سوچی نیز بسیار مهم خواهد بود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: اینکه ایران و ترکیه توانستند با همکاری روسیه، بحران سوریه را در مسیر درست راه حل سیاسی قرار دهند بسیار مهم بود ضمن اینکه در پارلمان ایران نیز نگاه ها برای همکاری با ترکیه مثبت است.

رئیس مجلس دهم ادامه داد: در دوره ای میان ایران و ترکیه به لحاظ تحلیل مسائل تروریسم فرازونشیب وجود داشت اما مسیر جدیدی که در پیش گرفته شده مسیر درستی است و علیرغم اینکه آمریکایی‌ها از تروریست ها حمایت می‌کردند اما ایران و ترکیه با همکاری روسیه توانستند لطمه جدی به داعش بزنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: برای شرایط منطقه باید نگرانی‌های دیگری هم داشت و آن وضعیت یمن بوده که بسیار نگران کننده است، اینکه می‌خواهند با زور شرایط کشوری را تغییر دهند درست نیست؛ زمانی این مشکلات با یمن است گاهی با قطر است، الان مشکل داعش در سوریه تمام نشده، به دنبال ایجاد مشکل در لبنان هستند و برداشت ما این است که تمام این مشکلات به نفع اسرائیل است.

بن علی ییلدریم در ادامه این دیدار ضمن ابراز تسلیت به خاطر وقوع زلزله غرب کشور گفت: منطقه ما زلزله خیز است و احتمال بروز هرگونه زمین لرزه وجود دارد از این رو در این موقعیت‌های سخت کمک همسایگان به یکدیگر بسیار مهم است که در همین راستا پیگیر وضعیت مناطق زلزله زده غرب کشور ایران بودیم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه با اشاره به دیدارهای روزافزون مقامات ایران و ترکیه، عنوان کرد: ظرفیت زیادی وجود دارد که در تمامی زمینه ها روابط ایران و ترکیه را افزایش دهیم به خصوص در زیرساخت‌ها ضمن اینکه تجارت‌ها با ریال و لیر باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها در حالی که با ایران روابط تجاری دارند اما نمی توانند تجارت میان ایران و ترکیه را بپذیرند اما دو کشور تجارت و افزایش روابط را به عنوان دو کشور دوست و برادر ادامه می‌دهد ضمن اینکه باید روابط پارلمانی نیز گسترش یابد.

ییلدریم با اشاره به اهمیت روابط دو کشور در مبارزه با تروریسم، اظهار داشت: متأسفانه گروه تروریستی پ.ک.ک در عراق هر از گاهی به ترکیه حملاتی دارند لذا از کشور دوست و برادر ایران می‌خواهیم که بیش از این در رابطه با مبارزه با این گروه تروریستی با ما همکاری کند چرا که جان شهروندان ترکیه را مورد تهدید قرار می دهد.

نخست وزیر در ادامه با بیان اینکه متأسفانه آمریکا تحت عنوان مبارزه با داعش با گروه تروریستی پ.ک.ک همکاری می کند، یادآور شد: ممکن است امروز این گروه تروریستی تهدیدی برای ایران نباشد ولی در آینده ممکن است این گروه و سایر شاخه های آن نیز تهدیدی برای ایران باشند.

وی ادامه داد: حضور هر کشوری در سوریه حساب و کتابی دارد، حساب ما این است که خونی که ریخته می شود متوقف شده و ظلم نسبت به ملت سوریه تمام شود و 3.5 میلیون سوری که آواره شده و بخشی از آنها در ترکیه هستند به کشور خود بازگشته و زندگی عادی را آغاز کنند.

ییلدریم افزود: ترکیه هم مانند ایران نسبت به آینده سوریه نگران است، از این رو باید همکاری در عراق و سوریه میان دو کشور ایران و ترکیه افزایش پیدا کند چون ما با آنها همسایه هستیم و تأثیر هر مورد منفی و مثبت به ما نیز سرایت می کند و کشورهایی که هزاران کیلومتر از این منطقه دور هستند، ذره ای از بحران موجود را احساس نمی کنند.

نخست وزیر ترکیه همچنین ابراز داشت: ماجرای رفراندوم اخیر در شمال عراق توانست با مصمم بودن ایران و ترکیه متوقف شود و در رابطه با داعش هم مسیر طولانی را طی کرده ایم؛ اخیرا نیز خیلی از ترکمن ها در توزخورماتو جان خود را از دست دادند، که باید برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی باید به دولت مرکزی عراق کمک کنیم.

منبع: خانه ملت ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۵۶۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با حضور در موسسه آموزشی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با «مهمت آکیف» رئیس این موسسه دیدار و گفتگو کرد.

 به گزارش ایسنا، «محمدحسن حبیب‌اله‌زاده» در این ملاقات با قدردانی از تلاش‌های موسسه آموزشی اکو در چند سال گذشته در جهت گسترش فعالیت‌های موسسه در بین کشورهای عضو اکو، برای مشارکت هر چه بیشتر کشورمان در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی اکو ابراز آمادگی کرد.

سفیر کشورمان در آنکارا  همچنین با اشاره به ظرفیت‌های موجود و پیشرفت‌های علمی برجسته درجمهوری اسلامی ایران به ‌ویژه در دهه‌های اخیر در زمینه‌های گوناگون مانند نانوتکنولوژی، کسب مدال‌های متعدد در المپیادهای علمی توسط دانش آموزان و نیز وجود دانشگاه‌های بسیار معتبر به عنوان بستر لازم برای جذب دانشجویان بین‌الملل به ‌ویژه از کشورهای عضو اکو، نسبت تقویت همکاری‌های آموزشی اعلام آمادگی کرد.

وی همچنین آمادگی کشورمان برای بهره‌برداری بهتر از فرصت ریاست دوره‌ای جمهوری اسلامی ایران بر سازمان اکو در سال ۲۰۲۴ برای تقویت همکاری‌های آموزشی را اعلام کرد.

 مهمت آکیف، رئیس موسسه آموزشی اکو نیز در این دیدار با اشاره به اقدامات این موسسه در سال‌های اخیر در راستای توسعه آموزش در کشورهای عضو اکو، تلاش‌های انجام ‌شده برای انطباق فعالیت‌های موسسه با نیازهای کشورهای عضو را برشمرد.

رئیس موسسه آموزشی اکو همچنین با اشاره به برخی تجارب موفق کشورمان در حوزه آموزشهای تخصصی از جمله دانشگاه‌ علمی و کاربردی، خواستار تقویت همکاری‌ها با کشورمان در حوزه امور آموزشی شد.

در این دیدار برخی زمینه های همکاری میان موسسه آموزشی اکو و وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش ایسنا ، موسسه آموزشی اکو یکی از آژانس های تخصصی سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) است که بر اساس تصمیم نشست ماه می ۱۹۹۸ شورای وزیران این سازمان تاسیس شد.

هدف اصلی این موسسه، توسعه همکاریهای علمی و آموزشی بین کشورهای عضو، تقویت زیرساخت های آموزشی و پرورشی وکمک به توسعه اقتصادی اجتماعی و دستیابی کشورهای عضو به اهداف آموزشی و دانشگاهی است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات ارشد اکو
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • هنوز تشریفات گمرکی برای قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران انجام نشده است
  • تأکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • تاکید وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه
  • ◄ اولین قطار ترانزیت افغانستان به ترکیه در دام سوء مدیریت/ تکرار تجربه تلخ راه آهن شلمچه بصره
  • چگونه مسئله پسماند در گیلان به یک بحران تبدیل شد؟/ دلیل توقف قطار افغانستان _ ترکیه