Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:03:40 GMT

نظر اهالی فرهنگ و هنر درباره روز کتابگردی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۶۱۲۴۴

نظر اهالی فرهنگ و هنر درباره روز کتابگردی چیست؟

تهران - ایرنا - برخی هنرمندان، بازیگران و چهره های فرهنگی وهنری با استقبال از روز کتابگردی که قرار است امروز(پنجشنبه آذر ماه) در سراسر کشور برگزار شود، از عموم مردم دعوت کردند که در این پویش مشارکت فعال داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران سه سال پیش در ابتکاری جالب آخرین پنجشنبه هفته کتاب را روز کتابگردی نام نهاد و از همگان خواست تا با پیوستن به این پویش به کتابفروشی های سراسر کشور بخصوص کتابفروشی های کوچک رفته و از کتابفروشان، نویسندگان، مترجمان و پدید آورندگان کتاب قدردانی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این پویش از همان ابتدا به دلیل خودجوش بودن و دولتی نبودن مورد استقبال اقشار مختلف از دانش آموز تا بازیگر قرار گرفت و باعث شد حداقل یک روز در سال به کتاب و کتابخوانی به عنوان مهمترین شاخص توسعه توجه شود.
امسال به دلیل همزمانی آخرین پنجشنبه هفته کتاب(20 تا 26 آبان ماه) با ایام سوگواری ماه صفر، کتابگردی برای چهارمین سال متوالی به پنجشنبه این هفته (دوم آذر ماه) موکول شد.

** معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیه ای، ضمن اعلام مشارکت در طرح کتابگردی، از اهالی فرهنگ و هنر درخواست کرد در این روز به کتابفروشی‌ها رفته و کتاب بخرند.
محسن جوادی تقویت کتابفروشی‌ها به عنوان آخرین حلقه از زنجیره‌ نشر را مهم دانست و افزود: کتابفروشی‌ها به واسطه ارتباط مستقیم با مخاطب نقطه‌ تلاقی فرایند نشر با جامعه محسوب می‌شوند.

** مدیر عامل خانه کتاب
مدیر عامل خانه کتاب نیز در پیامی به همین مناسبت کتابفروشی را اصلی‌ترین نقطه تلاقی کتاب با مردم دانست و گفت: جایگاه والای کتابفروشی و کتابفروشان عزیز ما، می‌طلبد که با حضور خود در این کتابفروشی‌ها به ادای احترام و دین به این جایگاه و کتابفروشان عزیزمان بپردازیم.
مجید غلامی جلیسه افزود: حضور من و شما در کتابفروشی‌های محلی و شهری احترام به کتاب و کتابخوانی و تاکیدی است بر لزوم دوام و پایندگی هر کتابفروشی، که اگر نبودند کتابفروشان عزیز و زحمت کش عرضه فرهنگ و هنر هیچگاه میسر نبود.

** مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی هم در پیامی به مناسبت فرارسیدن روز کتابگردی تاکید کرد: هنرمندان سینما همچون سال‌های گذشته، پنجشنبه دوم آذر ماه با حضور در کتابفروشی‌ها و خرید کتاب، هموطنان عزیز را به حضور در این رویداد دعوت می‌کنند.
علیرضا تابش کتاب را پایدارترین میراث بشر دانست و گفت: سینماگران ایران همچون سال‌های گذشته در هر جای ایران، با دعوت از هموطنان عزیز به حضور در این رویداد از رونق کتابفروشی‌ها حمایت می‌کنند.

** بهاره رهنما
بازیگر سینما و تلویزیون نیز کتابگردی را یادآوری کتابخوانی در جامعه عنوان و اضافه کرد:
در اغلب کشورهای دنیا چنین برنامه‌هایی برای تشویق و ترغیب نسل جوان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود، زیرا نوعی انرژی مثبت در میان آنان ایجاد می‌کند.
وی کتابخوانی را یک دغدغه مهم برای جامعه به شمار ‌آورد و افزود: با روز کتابگردی به کمک اقتصاد اهالی نشر به خصوص کتابفروش‌ها می‌رویم که به عنوان آخرین حلقه صنعت نشر در کشور فعالیت می‌کنند و مشکلات زیادی دارند.

** افشین هاشمی
بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما هم با اعلام شرکت در کتابگردی گفت: هر فعالیت تبلیغی برای تقویت جایگاه کتابفروشی‌ها موثر است به‌عبارتی هر کاری که کتاب را به یاد مردم بیاورد خوب است.
افشین هاشمی افزود: در دهه 60 کتاب‌‌ها در مساجد در اختیار دوستداران کتاب قرار می‌گرفت اما بیشتر این کتاب‌ها موضوعات مذهبی بود؛ بنابراین معتقدم برای اینکه مردم کتابخوانی داشته باشیم بهتر است علاوه بر کتابگردی که تلاش قابل توجهی است، کتاب‌ها را به منازل مردم نزدیک کنیم.

** ستاره اسکندری
بازیگر سینما و تلویزیون نیز در پیامی اینستاگرامی کتاب را از پایدارترین میراث های بشری و کتابخوانی را از شاخص های توسعه معرفی کرد و گفت: این دو در فرهنگ و سنت ما جایگاه قابل توجهی دارند.

** مرضیه برومند
مرضه برومند کارگردان، بازیگر و عروسک گردان کشورمان هم با پیوستن به پویش کتابگردی اعلام کرد: روز پنجشنبه در کانون کتاب صادقی در نیاوران، ابتدای کاشانک حضور خواهد داشت.

** خانه اندیشمندان علوم انسانی
خانه اندیشمندان علوم انسانی هم با استقبال از این حرکت فرهنگی اعلام کرد: این خانه به سهم خود با این پویش همراه شده و از همه اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان دعوت می کند برای حضور در کتابفروشی ها و دیدار با علاقه مندان فرهنگ و هنر گامی استوار برداشته تا در آینده شاهد یک کتابفروشی به وسعت ایران باشیم.

** نشر قدیانی
نشر قدیانی نیز با پیوستن به پویش کتابگردی برنامه امسال خود را به کودکان کار اختصاص داد و با حضور این افراد در این روز میزبان نویسندگانی چون غلامرضا حیدری ابهری،مریم اسلامی و مژگان شیخی خواهد بود.

** مصطفی رحماندوست
مصطفی رحماندوست نویسنده کودک و نوجوان و شاعر شعرهای دوران کودکی هم با پیوستن به این پویش پنجشنبه دوم آذرماه به مناسبت روز کتابگردی در جشن «کودک و کتاب» در استان یزد شرکت خواهد کرد.
شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، فخرالسادات محتشمی پور فعال سیاسی، منصور ضابطیان روزنامه نگار و تهیه کننده برنامه های رادیویی، احمد رضا احمدی نویسنده و شاعر، لیلی رشیدی بازیگر تئاتر سینما و تلویزیون، تینا پاکروان کارگردان و بازیگر سینما از دیگر افرادی هستند که به پویش روز کتابگردی پیوسته اند.
به نشر، نشر ثالث، نشر مرکز، انتشارات تیمورزاده و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از دیگر استقبال کنندگان از این پویش فرهنگی هستند.
امسال نیز بسیاری از بازیگران، هنرمندان و چهر‌ه‌های فرهنگی برای حضور در کتابفروشی های سراسر کشور در روز کتابگردی اعلام آمادگی کردند، امید است این حضور گامی مثبت در جهت ترویج کتابخوانی، علاقه به مطالعه و آشتی با این یار مهربان در کشور شود هرچند فروش کتاب هم می تواند به رونق صنعت نشر بیانجامد.
فراهنگ ** 1880 *1724* خبرنگار: پروین اروجی * انتشار: حسین فتح الهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۶۱۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «آن روی دیگران» نوشته کئوتر ادیمی به تازگی با ترجمه آذر نورانی توسط نشر نیستان منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب روایتی از الجزایر معاصر است که بحران‌های اجتماعی و فرهنگی بسیاری را از سر گذرانده است.

کوثر عظیمی (کئوتر ادیمی) نویسنده معاصر الجزایری‌الاصل، در اولین داستانش از زندگی خانواده‌ای صحبت می‌کند که انگار فقط در سختی‌ها و تلخی‌های روزمرگی‌هایشان با هم شریک‌اند. در داستان پیش رو، هر شخصیت فرصت دارد بخشی از دغدغه‌هایش را برای خواننده بازگو و او را با خلوت خود همراه کند. تلاقی رخدادها و چندصدایی روایت‌ها از جذابیت‌های اصلی این رمان است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«… بابا ما را ول نکرده است. قرار است برگردد. برمی‌گردد. مامان می‌داند. برای همین جلوی پنجره منتظر می‌نشیند و دستش را در موهایم می‌کند. او برمی‌گردد و من دیگر موهای سفید نخواهم داشت. موهای سفید نبود باباست. آن‌ها روزهای بدون بابا هستند. همین‌که برگردد، موهای سفید هم می‌روند.»

این‌کتاب با ۷۲ صفحه و قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6090717 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • ورود ترجمه «آن روی دیگران» به کتابفروشی‌ها
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند