Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرسودگی شبکه آب روستایی شهرستان فیروزآباد سبب هدررفت ۶۵ درصدی آب در روستاهای این شهرستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، « مستضعفان ولی‌نعمتان انقلاب اسلامی هستند» این عبارت امام خمینی (ره) برای همه کسانی که ایام انقلاب را درک کردند یا سخنرانی‌های امام خمینی(ره) را شنیده‌اند، عبارتی آشنا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه‌ای که امام خمینی به محرومان داشتند و سفارش ویژه ایشان بر حمایت از این افراد بر کسی پوشیده نیست.

اغلب کارشناسان معتقدند که در نگاه امام (ره) مستضعف تنها فقیر مالی نیست بلکه هدف امام خمینی تمام کسانی است که از حقوق اجتماعی خود به نوعی محروم شدند. خبرگزاری تسنیم در یک سال گذشته تلاش کرده با انتشار گزارش‌هایی با عنوان « گزارش از روستاها» مشکلات روستاها و نقاط محروم استان فارس را منعکس کند.

کمبود آب و مشکلات مربوط به آبرسانی به روستاهای استان فارس به ویژه در سال‌های اخیر که سایه خشکسالی بر این استان افکنده شده، مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است. روستای « پرزیتون» شهرستان فیروزآباد با وجود اینکه از لحاظ منابع آبی و کمیت مشکل ندارد اما به دلیل فرسودگی شبکه آب روستا با کمبود آب روبه‌رو است.

مشکلات آب در «پرزیتون» 2400نفری

به گفته مسعود شریفی میمندی، دهیار پرزیتون این مشکل در تابستان‌ها بیشتر خودنمایی می‌کند و کمبود و افت فشار آب در نقاط مرتفع روستا گاه سبب درگیری میان اهالی روستا می‌شود. شریفی از جمعیت 2400 نفری این روستا سخن می‌گوید که به دلیل شکستگی 6 جای شبکه آبرسانی برای تامین آب دچار مشکل هستند.

به گفته وی شکستگی‌های داخلی شبکه آب مشکلات بهداشتی برای مردم به وجود می‌آورد و اداره آبفای روستایی شهرستان نیز یک پیمانکار دارد که کارهای تعمیر را انجام می‌دهد اما تا نوبت به روستای پرزیتون برسد، یک ماه طول می‌کشد.

شریفی از وعده مسئولان برای حفر یک چاه ذخیره در این روستا سخن می‌گوید که عملی نشده و این مشکلی مضاعف بر مشکلات آب روستا شده است.

صندوق توسعه ملی به کمک روستاها می‌آید

علیرضا اکبری، رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان فیروزآباد با اشاره به عمر 20 ساله شبکه آب روستای «پر زیتون» از فرسودگی بیش از حد این شبکه سخن می‌گوید که سبب شکستگی‌های متعدد در مسیر آبرسانی شده است. به اعتقاد وی این مشکل منحصر به روستای پرزیتون یا شهرستان فیروزآباد نیست بلکه همه روستاهای فارس با آن درگیر هستند.

« بافت خاک روستا به گونه‌ای است که شکستگی‌ها از داخل شبکه انجام می‌شود و همین امر کار تعمیر و مرمت را با مشکل مواجه می‌کند» این را رئیس اداره آبفای روستایی فیروزآباد درباره وضعیت شبکه آب روستای پرزیتون می‌گوید و از تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی برای تعویض شبکه آب این روستا خبر می‌دهد.

به گفته وی 4 کیلومتر از شبکه آب روستای پرزیتون برای تعویض در نظر گرفته شده که این امر در مرحله انتخاب پیمانکار است و با تائید پیمانکار پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این موضوع محقق شود.

اکبری محدودیت اعتبارات را دلیل اصلی کند بودن عملیات مرمت و تعویض شبکه‌های آب روستایی می‌داند و می‌گوید: برای بازسازی هر یک کیلومتر شبکه آب 50 میلیون تومان نیاز است و تنها روستای پرزیتون 25 کیلومتر شبکه آب دارد که تعویض همه آن اعتبار هنگفتی می‌طلبد.

رئیس اداره آبفای روستایی فیروزآباد فرسودگی شبکه آب روستایی این شهرستان را 60 درصد می‌داند که سبب هدررفت 65 درصد آب می‌شود البته وی به این نکته اشاره می‌کند که هدررفت 65 درصدی میانگین است در حالی که در برخی از روستاها هدررفت ناشی از فرسودگی تا 80 درصد نیز می‌رسد.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/

R41382/P1014142/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۷۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی

به گزارش «تابناک»، حسین ایثارگر، جمعه شب به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ بارش تگرگ موجب آب افتادگی برخی منازل روستایی به ویژه در روستاهای "جنبذ" و "علی آباد سیدرحیم" از توابع بخش مرکزی این شهرستان شده است.

وی افزود:‌ گزارش های رسیده حاکی از آن است که سیلاب به بخشی از راه‌ های روستایی و بین مزارع و نیز محصولات کشاورزی منطقه آسیب رسانده است و در موردی حتی یکی از روستاییان با موتورسیکلت هنگام عبور از رودخانه گرفتار سیلاب شده بود، که با تلاش مردم راکب نجات یافت اما موتور وی را آب برده است.

فرماندار ششتمد گفت:‌ با توجه به تعطیلی جمعه، روز شنبه تیم های ارزیاب برای بررسی وضعیت مناطق روستایی مزبور و برآورد خسارات وارده به منطقه اعزام خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:‌ منازل روستایی این شهرستان عمدتا دارای سازه های خشت و گلی است و با مصالح قدیمی و سنتی ساخته شده است که این می تواند در مواقع بارندگی شدید و بروز سیلاب آسیب زا باشد.

مرکز شهرستان تازه‌ تاسیس شِشتَمَد در ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

ششتمد با وسعت سه هزار و ۷۸۶ کیلومتر مربع و ۲۴ هزار نفر جمعیت، دارای ۲ بخش مرکزی و شامکان، ۴۸ دهیاری و ۵۳ آبادی است.

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک‌لک‌ها شد
  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • رفع ترکیدگی خط انتقال آب شرب مجتمع روستایی نازک شهرستان پلدشت
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ساخت پایگاه اورژانس روستایی با اختصاص ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در شهرستان بهار
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • تامین آب آشامیدنی روستای کهن دژ
  • آب آشامیدنی روستای کهن دژ در شهرستان کیار تامین شد
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی