Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله آمادگی ازبکستان برای سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی ایران، تلاش ایران برای حفظ مشتریان آسیایی نفت خود، نشست 3 ساعته برای تمدید توافق کاهش تولید نفت در دستور کار اوپک، پوتین سزار انرژی جهان و روسیه و لیبی آماده حمایت از تمدید توافق کاهش تولید نفت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری آذرنیوز به نقل از شرکت ملی پتروشیمی ایران از آمادگی ازبکستان برای خرید سهام شرکت های پتروشیمی ایران در اطراف خلیج فارس خبر داده است.
به گفته این پایگاه خبری، ازبکستان از نظر منابع گاز طبیعی یک کشور غنی است، اما این کشور آماده سرمایه گذاری در (پروژه های پتروشیمی) مناطقی است که فراوانی گاز و دسترسی به آبهای بین المللی وجود داشته باشد.

* ایران می کوشد مشتریان آسیایی نفت خود را حفظ کند
رویترز گزارش کرد، به گفته سه منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت خام خود را در ماه دسامبر (آذر - دی) برای مشتریان آسیایی در مقایسه با نفت خام عربستان به پایین ترین رقم در چند سال گذشته رسانده است.
منابع تجاری گفتند، شرکت ملی نفت ایران نخستین بار قیمت رسمی نفت خام سنگین خود را برای ماه اکتبر (مهر - آبان) در مقابل نفت عرب لایت عربستان کاهش داد و این کاهش را برای محموله های ماه دسامبر نیز دوباره تکرار کرد.
این کاهش قیمت ها برای ماه اکتبر موجب شد تا خریداران ژاپنی و هندی، خرید خود از ایران را افزایش دهند و انتظار می رود این حجم بالای خرید را در ماه های بعد نیز ادامه دهند.

* مازاد عرضه در بازار جهانی گاز وجود ندارد
رویترز به نقل از سید محمد حسین عادلی دبیرکل مجمع کشورهای صادر کننده گاز اعلام کرد که این مجمع هیچ مازاد عرضه ای در بازار جهانی گاز نمی بیند.
عادلی گفت: اگر میزان تولید را با میزان مصرف مقایسه کنید، می بینید که تولید بالاتر از میزان مصرف نیست. انتظار می رود میزان مصرف گاز در سال جاری میلادی 2 درصد افزایش یابد که به طور عمده، ناشی از رشد تقاضا در اروپا و آسیا خواهد بود؛ در بازار انرژی رقابت بسیار مهم است، زیرا اگر رقابت پایین باشد، بازار قادر به نخواهد بود عملکرد مطلوبی داشته باشد
در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز با حضور کشورهای ایران، قطر، روسیه و ونزوئلا در بولیوی، شیوه های قیمت گذاری مورد بحث قرار گرفت.

* نشست 3 ساعته برای تمدید توافق کاهش تولید در دستور کار اوپک قرار گرفت
به گزارش رویترز، پیش نویس تهیه شده برای نشست 30 نوامبر (9 آذر) سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، در وین نشان می دهد که مدت این نشست 3 ساعت خواهد بود، که وزیران نفت و انرژی کشورها در مورد تمدید یا عدم تمدید توافق کاهش تولید تصمیم گیری می کنند.
در نظر گرفتن این مدت زمان کوتاه برای جلسه نشان می دهد که اوپک برای تصمیم گیری در این زمینه چالش چندانی پیش رو نخواهد داشت.
یک نشست پشت درهای بسته برای وزیران عضو اوپک و دبیرکل برای ساعت 12 ظهر به وقت وین پیش بینی شده است. سپس برای ساعت 3 عصر نشستی میان اوپک و تولید کنندگان غیر عضو پیش بینی شده است.

* تمدید توافق اوپک قیمت نفت را بالا نمی برد
بلومبرگ نوشت: بیل باروک، رئیس مؤسسه بلولاین فیوچرز، با پیش‌بینی تمدید توافق جهانی کاهش تولید نفت، اعلام کرد: نباید انتظار داشت این موضوع سبب جهش قیمت نفت شود.
وی در واکنش به برخی پیش بینی ها درباره خودداری روسیه از همراهی با توافق جهانی کاهش تولید نفت، گفت: روسیه اکنون تنها در پی قدرت نمایی است و آنها می‌خواهند نشان دهند درباره اقدامی که می‌خواهند انجام دهند، قدرت تصمیم‌گیری دارند؛ آنها سرانجام با سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، همکاری خواهند کرد؛ به باور من هیچ شکی نیست که این توافق محقق می‌شود اما گمان نمی‌کنم تمدید برنامه سبب افزایش ناگهانی قیمت شود.

* پوتین سزار انرژی جهان شده است
به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت عربستان بیش از نیم قرن با بر زبان آوردن چند کلمه قادر بود بازار نفت را تکان دهد، اما اکنون این نقش به روسیه و شخص ولادیمیر پوتین رسیده است.
از زمان توافق تولید کنندگان غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، به رهبری روسیه با اوپک برای همراهی در زمینه کاهش تولید که سال گذشته اتفاق افتاد، پوتین به عنوان تاثیرگذارترین بازیگر در میان این گروه از تولید کنندگان ظهور کرده است.
هلیما کرافت، تحلیلگر موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس در نیویورک در این باره گفت : پوتین اکنون سزار انرژی جهان و پادشاه اوپک شده است.

* روسیه آماده حمایت از تمدید توافق کاهش تولید نفت است
به گزارش رویترز، روسیه کمتر از یک هفته پیش از نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و غیراوپک آمادگی خود را برای حمایت از ادامه توافق کاهش تولید نفت اعلام کرد، گرچه این کشور هنوز در مورد مدت زمان تمدید اظهار نظری نکرده است.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت: 50 درصد از مازاد عرضه جهانی نفت کاهش یافته و قیمت این کالا به تعادل رسیده است گرچه هنوز به نقطه هدف نرسیده ایم پس همگی از تمدید توافق استقبال می کنیم تا به طور کامل به اهداف مورد نظر دست یابیم.

* لیبی: اوپک توافق کاهش تولید را تمدید می کند
به گزارش رویترز، محمد طاهر سیاله، وزیر امور خارجه لیبی معتقد است که اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، به منظور کنترل مازاد عرضه نفت، در نشست 30 نوامبر درباره تمدید توافق اوپک تصمیم گیری می کنند و این کشور نیز از چنین تصمیمی حمایت می کند.
سیاله گفت: در صورت لزوم، همگی ما باید این برنامه را ادامه دهیم، ما با در نظر گرفتن منفعت دیگر کشورها، از تصمیم احتمالی پیروی می کنیم.

* روسیه: ادامه مازاد عرضه گاز می تواند موجب بحران قیمت شود
رویترز به نقل از الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که اکنون عرضه جهانی گاز از میزان تقاضا فراتر رفته است و این وضعیت می تواند منجر به بحران در قیمت ها شود، همانطور که در مورد نفت اتفاق افتاد.
به گفته نواک، قیمت گاز طبیعی تحت تأثیر مازاد عرضه در 10 سال اخیر 80 درصد کاهش یافته و آمریکا به عنوان نخستین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در جهان تولید نفت و گاز را در سال های اخیر به شدت افزایش داده است.

* روسیه عرضه‌کننده عمده نفت به چین برای هشتمین ماه متوالی
به گزارش رویترز، آمار گمرکی نشان داد که روسیه در ماه اکتبر (مهر - آبان) برای هشتمین ماه متوالی، جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین عرضه کننده نفت به چین حفظ کرد. در 10 ماه نخست سال جاری میلادی، صدور نفت روسیه به چین 15.9 درصد رشد سالانه داشت.
فروش محموله های نفت روسیه به چین در ماه اکتبر به چهار میلیون و 649 هزار تن، معادل یک میلیون و 95 هزار بشکه در روز، رسید. گرچه این میزان 1.9 درصد کمتر از مدت مشابه پارسال بود. بالاترین میزان مربوط به ماه سپتامبر با یک میلیون و 545 هزار بشکه در روز می شود. پس از روسیه، میزان صدور نفت عربستان به چین نیز در اکتبر یک میلیون و 86 هزار بشکه در روز بود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*9189*2025
خبرنگار: هما همت خواه*ناشر: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱,۹۶۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۳۵ تومان (۱.۷۵ درصد) کاهش یافته است. هر واحد لیر ترکیه، روز گذشته با قیمت ۱,۹۹۵ تومان معامله می‌شد.

امروز لیر ترکیه در بازار آزاد مانند دیروز با کاهش قیمت روبرو بوده است، قیمت لیر ترکیه که دیروز با کاهش قیمت ۱۵ تومانی به ۱,۹۹۵ رسیده بود، امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۳۵ تومانی (۱.۷۹ درصد) به ۱,۹۶۰ رسید.

بالاترین قیمت لیر ترکیه در ۲۴ ساعت گذشته ۱,۹۸۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱,۹۵۵ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی لیر ترکیه نسبت به هفته گذشته ۴.۸۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد لیر ترکیه در شش ماه گذشته حدود ۵.۰۹ درصد افزایش یافته است.

tags # قیمت لیر ترکیه سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • «پوتین» ماه می به چین سفر می‌کند
  • قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • رشد بیش ‌از یک‌درصدی تولید انرژی ‌الکتریکی در نیروگاه شهیدرجایی
  • فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در ۲۰۲۴ رکورد خواهد زد
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • تولید بیش از ۵۸۷ میلیون کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • رشد بیش از یک درصدی تولید انرژی الکتریکی در نیروگاه شهید رجایی قزوین