Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: امروز در کشور همه عزم و تلاش جدی بر پیشگیری و کنترل گرایش به اعتیاد دارند و در این زمینه موثر ترین اهرم فعلی آموزش و اطلاع رسانی صحیح است.

ماهرخ بلوری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پدیده اعتیاد در دنیای امروز بخشی از دغدغه جامعه شناسان ومدیران جامعه را به خود اختصاص داده است، اعتیاد اینترنتی ، اعتیاد شب نشینی ، عادت به تنهایی ، اعتیاد به موسیقی ، دخانیات ، مسکرات و مواد مخدر در تمام کشورهای جهان جزء دغدغه های مصلحان اجتماعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآورشد: مطالعات بسیاری در مراکز علمی و پژوهش جهان در مورد علل ، انگیزه ها ،عوارض ، آثار ، شیوع وجلوگیری از آن صورت گرفته است و عادت های خوب در مقابل عادتهای بد وناپسند قرار دارد.
بلوری اظهار کرد: از آنجایی که فطرت انسان به سمت دیانت، پاکی و صفات پسندیده خدایی متمایل است،انسانها در انتخاب خود از خاک فاصله گرفته و سعی در نزدیکی به خدا دارند و به زیبایی، لطف و خیر گرایش دارند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: در این میان تعداد کمی از انسانهای نا آگاه راه خطا را می پیمایند و تعدادی از آنها به اشتباه برای پیدا کردن فضای امن وآسایش به مواد مخدر پناه می برند، این تعداد اگر چه اندک هستند اما آسیبی که ازناحیه اعتیاد آنان به فرد ، خانواده و جامعه وارد می شود قابل توجه است.
وی خاطر نشان کرد: پدیده اعتیاد به مواد مخدر یک معضل چند وجهی است که جنبه های مختلف زندگی ما از جمله اقتصاد، اجتماع، امنیت، خانواده و سلامت را تحت تاثیر قرار می دهد، صحبت از بیماران مبتلا به اعتیاد نیست، صحبت از عارضه ای است در اجتماع که با عدد و رقم قابل بیان نیست.
بلوری ادامه داد: شاید موضوع از یک تجربه سیگار یا شکست روانی یا تنهایی و یا جسارت و جرات فوق العاده یک جوان شروع شود، اما این آغاز خیلی زود به پایان خود نزدیک می شود و متاسفانه علاوه بر آنکه تمام نمی شود بلکه تمام اطرافیان را با خود و با مساله خود درگیر می کند .
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با بیان اینکه فرد معتاد، انسان مظلومی که اطرافیانش راهکاری برای نحوه برخورد با وی ندارند، گفت: اعتیاد پدیدیه پیچیده است که تمی توان ساده به آن برخورد کرد و یک نسخه برای همه معتادان پیچید.
وی اضافه کرد: اگر بازار مواد مخدر علیرغم پرهیز، ترس، تقوا و پاکی جوانان ما می تواند با تنوع پذیری های وسوسه کننده جوانان ما را درگیر کند، چرا ما نباید بتوانیم با حضور خانواده، دولت، دانشگاه، مدرسه، نهادهای اجتماعی، دینی، امنیتی و رسانه ای تنوع های بدیل را ارائه کنیم.
بلوری با بیان اینکه آنچه که قابل پیش بینی به نظر می رسد تلاش جمعی ما برای پیشگیری از این ابتلا است، تاکید کرد:احترام به خانواده، توجه جدی به جوانان، رصد تغییرات غیر عادی در آنها و یاد گیری آنچه در برخورد با چنین موقعیت هایی لازم است و می تواند بسیاری از هزینه ها را کاهش دهد.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری زنجان گفت: تجربه ثابت کرده است که این پدیده نا هنجار مختص گروه، خانواده و جمع خاصی نیست، همه ما در معرض این پدیده قرار داریم.
وی افزود: گفته می شود در استراتژیهای جنگی جدید هدف، کشتن سربازان طرف مقابل نیست، سلاح های موثر سلاح هایی هستند که عده بیشتری را زخمی کنند تا بقیه استعداد نظامی به جای جنگ، به تیمار مجروحان بپردازند،اگر این نظریه درست باشد یک نفر معتاد در جامعه می تواند بیش از ده نفر از افراد جامعه را در کسوت همسر، فرزند، مادر، پدر، برادر، اقوام و نزدیکان دلسوز، پلیس، قوه قضائیه و اصحاب امر به معروف را به خودمشغول کند.
بلوری یادآورشد: از سوی دیگر عواقب دیگری همچون سرقت، خشونت، رفتارهای ناپسند اخلاقی، تکدی گری و کارهای نابخردانه دیگر را در فضای زندگی اجتماعی مردم پراکنده می کند به همین علت امام خمینی(ره) فرمودند نجات معتاد نجات جامعه است.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری زنجان گفت: در زمان اعتیاد مرد خانواده، زن تمام مسئولیت خانواده را بر عهده می گیرد اما با شکستن این ستون استوار، تمام خیمه بر سر همه اعضای خانواده خراب می شود و دیگر سرپناهی وجود ندارد.
وی اظهار کرد: به نظر می رسد اقدام اصلی باید برای جلوگیری از تشکیل چنین کانونها ودر مرحله جلوتر، افتادن زنان در دام اعتیاد باشد.
بلوری به آمار پایین اعتیاد بانوان به اعتیاد اشاره و خاطر نشان کرد: در درجه نخست پرداختن به نقاط قوت وایجاد تشکل های معنی دار در حوزه های امور عام المنفعه، محیط زیست، کمک به سالمندان، اشتغال زایی، کار آفرینی و فرهیختگان است تا زنان جامعه بتوانند هر کدام با جذب در یکی از این جمعیت ها، نه فقط تا حد امکان از آسیب ها به دور باشند که خود، به عنوان زنان و جوامع مرجع، آموزش های پنهان را در جامعه جاری سازند.
مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری زنجان گفت: در درجه دوم شناسایی نقاط ضعف را مد نظر قرار دادیم مواضعی که می تواند، نقطه آغاز برای اعتیاد و امثال آن باشد و ما سعی داریم آموزش را با حفظ اولویتهای شبکه های مذکور به سمت نقاط آسیب پیش ببریم و در این کار به شدت نیازمند همکاری، حمایت و همراهی نهادهای مسئول هستیم.
وی ادامه داد: با اعتمادی که در جامعه به نهاد های مدنی وجود دارد ما به آسانی می توانیم در کانونهای آسیب با دوستانه ترین شکل ممکن نفوذ کنیم و با ارائه آموزش های مستقیم وغیر مستقیم با همکاری سازمانهای مدنی و مردمی معدود زنان را که در این آسیبها گرفتارند یا در معرض آن قرار دارند نجات داده یا حال وهوای آن کانونها را از وضعیت موجود به سمت یک وضعیت بهتر تغییر دهیم.
بلوری اضافه کرد: قدرت شبکه ای زنان زنجان چنین اجازه ای را می دهد که در یک ماموریت مشترک و با یک برنامه میان مدت اقدامات موجود را تقویت کنیم، به حتم اقدامات پیشگیرانه ما نه فقط زنان و فرزندان را که کل خانواده به ویژه مرد را در امان، حفظ و صلح نگاه خواهد داشت.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: آنچه امروز در بحث اجتماعی شدن به آن نیازمندیم این است که انسانهای توانمند را تربیت کنیم تا آنان بتوانند مهارتهای زیستن را برای زندگی در عصر پیچیده امروز یاد بدهند.
وی تاکید کرد: این زلزله خاموش معضلات جدی را در ابعاد مختلف رغم زده و تا آنجا پیش رفته است که در کنار فقر، مشکلات زیست محیطی و تهدیدات هسته ای یکی از چهار بحران جهان مطرح شده است.
بلوری افزود: اقدامات پلیسی، قضائی و جزا مدار، کارآمدیهای زیادی از خود نشان داده اند و توانسته اند دست خاطیان را کوتاه و امنیت جامعه را حفظ کنند، اما نهادهای مدنی رویکرد متفاوتی خواهند داشت.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: پیشنهاد مشخص این است که روش استفاده از نهادهای مدنی را در زنجان تجربه کنیم هر کدام از سازمان های مردم نهاد، موسسات خیریه یا مجامع محلی یا در اشتراک با هم مسئولیت یک کانون را به عهده بگیرند و برنامه یکساله و پنجساله خود را تدوین کنند.
وی یادآورشد: در صورتی که نتایج پیش بینی شده برای برنامه مورد قبول ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد، اعتبارات مناسب در اختیار قرار گیرید و پس از اجرای برنامه با ارزیابی اقدامات یکساله برای ادامه یا قطع فعالیت تصمیم گیری شود.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار:

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد | خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه

به گزارش جام جم آنلاین، مرکز اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه گزارشی درباره وضع اقتصادی این باریکه هفت ماه پس از تجاوز رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، نرخ فقر در نوار غزه در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

مرکز اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه همچنین تأکید کرد که ۹۵ درصد مؤسسات اقتصادی این باریکه به دلیل جنگ اسرائیل کار خود را متوقف کرده‌اند.

این مرکز افزود که خسارات مستقیم اولیه جنگ در نوار غزه بالغ بر ۳۳ میلیارد دلار بوده است.

این آمار در حالی است که مرکز دیده‌بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه هم در گزارشی اعلام کرد که اسرائیل ۸۰ درصد مدارس غزه را به طور کامل یا جزئی ویران و آنها را به بازداشتگاه یا محل شکنجه تبدیل کرده است.

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی هواشناسی در استان زنجان صادر شد
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • روایت گری جزء اولویت‌های مسئولان باشد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایلام سفر کرد
  • ادای احترام رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به شهدای گمنام ایلام
  • رشد نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد | خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • خزعلی ابعاد «طرح زیست عفیفانه» را تشریح کرد
  • زنان عالِم جایگاه ویژه‌ای در خودسازی و جامعه‌پردازی دارند
  • ۱۴۰ نیروی فنی جذب هنرستان‌های زنجان می‌شوند