Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:16:59 GMT

لزوم وارونگی برنامه درسی در تربیت معلم

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۱۱۳۵

لزوم وارونگی برنامه درسی در تربیت معلم

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل گروهی و جمعی اهمیت زیاد دهد، گفت: برنامه درسی در تربیت معلم باید وارونه شود. معلمان با رعایت نکاتی که مطرح شد می‌توانند در تدریس اثر بخش و دارای اعتبار اجتماعی باشند.

به گزارش ایسنا، محمود مهرمحمدی امروز (شنبه) در اولین سمپوزیوم تربیت معلم تطبیقی در اصفهان با بیان اینکه هیچگاه به اهمیت روش تدریس عملی توجه لازم نشده است، اظهار کرد: این سمپوزیوم نقطه شروعی است که می‌تواند به مرحله تکامل یافته‌ای از تربیت‌معلم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصرار داریم تا ستون تربیت‌معلم باشیم و اعتقاد داریم تربیت‌معلم کاردان است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با اشاره به خلاءهایی که وجود دارد گفت: ما این خلاء‌ها را هدف خود قرارداده و امیدواریم با کار علمی و عملی محتوای تربیت معلم را ارتقاء دهیم و اعتقاد داریم این سمپوزیوم تاثیرات مثبت فراوانی را دارد و ما را در رسیدن به اهدافمان کمک می کند.

مهرمحمدی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم که یافته‌های همکاران وطنی و خارجی را بررسی می‌کنیم و در رابطه با موضوع تربیت معلم دقت می‌کنیم که البته امری ضروری نیز است.

وی با بیان اینکه تربیت‌معلم باید تحقیق محور باشد، افزود: تعلیم و تربیت با الهام از هنر بسیار مهم است و اعتقاد دارم از منظر هنر به تعلیم و تربیت نگاه کردن منشاء نوآوری خواهد بود. معلم به مثابه هنرمند و معلمی به عنوان یک هنر بسیار اهمیت دارد و به اعتقاد من معلمی موثر خواهد بود که برای خودش یک وجه هنرمندانه قائل است. معلمی که خودش را با هنر مقایسه کند در رفتار صفت هنری پیدا خواهد کرد و چنین معلمی قطعا اثربخش است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم یادگیرنده مادم‌العمر خواهد بود، افزود: وی دانش حرفه‌ای شخصی را در سایه یادگیری تولید می‌کند و انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل جمعی و گروهی اهمیت دهد اگر چنین عمل نکنیم معلمان اعتبار اجتماعی‌ خود را از دست خواهند داد.

مهرمحمدی با بیان اینکه انتظار از معلم هنرمند این است که به شکل گروهی و جمعی اهمیت زیاد دهد، افزود: برنامه درسی در تربیت معلم باید وارونه شود. معلمان با رعایت نکاتی که مطرح شد می‌توانند در تدریس اثر بخش و دارای اعتبار اجتماعی باشند.

وی با اشاره به ویژگی‌های معلم هنرمند گفت: معلمی که بر اساس تجویزها و قاعده ها عمل نمی‌کند معلم فکوری است و ویژگی ابرشایستگی در او متبلور شده است. برخورداری از ابرشایستگی قدرت تفکر در موقعیت آموزشی این امکان را می‌دهد که معلمان در شرایط متفاوت راه حل‌های مختلفی را به کار گیرند، هم چنین معلم باید آمادگی پذیرش ریسک عدول از تکنیک‌های یاددهی برآمده از پژوهش را داشته باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: معلم به مثابه هنرمند به معنای کنار گذاشتن دانش برآمده از پژوهش نیست، معلم هنرمند باید بداند که راه حل ها قابل تعمیم نیست و مواجه‌ او با دانش نظری مواجه چندوجهی است.

مهرمحمدی با اشاره به عقلانیت که معلم هنرمند باید داشته باشد، تصریح کرد: معلم هنرمند باید این عقلانیت را در جهت خلق اثر هنری به کار گیرد و ویژگی یادگیری باید جزو لاینفک کارهای او باشد. معلم نیاز به تولید دانش خواهد داشت، هم چنین باید ابداعاتی جدید برای بهتر کردن نتیجه کار به خدمت بگیرد تا این دانش تبدیل به دانشی محلی شود. معلم باید در کسوت یک هنرمند در کلاس درس از فرایند هنری بیشتر الهام بگیرد. اگر ما به عنوان مربیان -معلمان ابتکارات لازم را نداشته باشیم ابتکار عمل از آیندگان گرفته می شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۱۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند

ایسنا/گیلان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند، گفت: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد، دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در دیدار با معلمان منتخب و نمونه استان که در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه، به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اشاره و اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد(ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

وی با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، افزود: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود معلم جبهه مقاومت شد.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه طبق روایت امام سجاد(ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراه خوب داشته باشد و لذا در هرجا نیازمند به معلم هستیم، معلمی که به ما درس و پیام دهد، گفت: طبق روایتی دیگر از بزرگان «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیاء دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقاء خود سعی کنید برای ارتقای علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هرآنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید. اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده به این دلیل است که‌ آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تأکید بر ضرورت همراهی‌ با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کرمان
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • مرحوم مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب زده و شیفته غرب نبود
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • شناسایی ۹۳ هزار معلم نمونه با ارزیابی‌های چندگانه
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند