Web Analytics Made Easy - Statcounter

وین - ایرنا - آنگلا مرکل کفیل مقام صدراعظمی آلمان که به علت شکست مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی با شدیدترین بحران سیاسی دوران زمامداری خود رو به رو شده است، در پی اعلام آمادگی سوسیال دمکرات ها برای مذاکره، روز شنبه ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی دولت تازه را تشکیل دهد.

به گزارش ایرنا، مرکل در سخنانی در جمع نمایندگان منطقه ای حزب 'اتحاد دمکرات مسیحی' در شهر 'کلونگزبورن' در شمال شرقی آلمان گفت: اروپا به یک آلمان قدرتمند نیاز دارد و به همین علت ضروری است که خیلی زود دولت تشکیل دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

'
این سخنان امیدبخش مرکل یک روز پس از آن ایراد شد که حزب سوسیال دمکرات - شریک دولت قبلی و دولت کفیل کنونی - برای مذاکره با بلوک محافظه کار تحت ریاست مرکل - شامل احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی - اعلام آمادگی کرد.
بن بست سیاسی در آلمان پس از آن ایجاد شد که مذاکرات مقدماتی هفته گذشته حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل با دو حزب لیبرال 'دمکرات های آزاد' و 'سبزها' به علت اختلافات در مورد سیاست های مختلف به شکست انجامید. مذاکرات حزب مرکل (به همراه سوسیال مسیحی ها) با دمکرات های آزاد و سبزها برای تشکیل دولت ائتلافی موسوم به جاماییکا (به علت همسانی رنگ سه حزب با رنگ پرچم کشور جاماییکا در دریای کاراییب) حدود یک ماه ادامه یافت و سرانجام این مذاکرات یکشنبه شب گذشته به وقت محلی با کناره گیری حزب دمکرات های آزاد، به شکست انجامید.
ائتلاف موسوم به جاماییکا پیش از این در سطح ایالتی در آلمان تشکیل شده، اما در سطح فدرال تاکنون تشکیل چنین ائتلافی آزمایش نشده است. این احزاب درباره مسائل مختلفی از جمله مهاجرت، آب و هوا، انرژی و سیاست های اقتصادی و مالیاتی اختلافاتی دارند.
هم اکنون مرکل با دو گزینه تشکیل دولت موسوم به 'ائتلاف بزرگ' با حزب سوسیال دمکرات یا دولت اقلیت - به احتمال فراوان با حزب سبزها - رو به رو است که در این صورت هم به همراهی حزب سوسیال دمکرات در پارلمان نیاز خواهد داشت.
در همین حال 'فرانک والتر اشتاین مایر' رئیس جمهوری آلمان از حزب سوسیال دمکرات نیز تلاش های خود را برای شکستن بن بست سیاسی و ایجاد تفاهم لازم میان احزاب برای تشکیل دولت و جلوگیری از برگزاری انتخابات مجدد افزایش داده و روز جمعه با مارتین شولتس رئیس حزب سوسیال دمکرات دیدار و گفتگو کرد. این حزب پیش از این اعلام کرده بود قصد حضور مجدد در دولت ائتلافی با دمکرات مسیحی ها را ندارد و می خواهد در نقش اپوزیسیون در پارلمان حضور داشته باشد. اما شولتس روز جمعه آمادگی حزبش را برای مذاکره با مرکل برای خروج از بن بست سیاسی اعلام کرد. به این ترتیب احتمال تشکیل دوباره دولت ائتلاف بزرگ با شرکت احزاب اول و دوم انتخابات (دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات) مطرح شده است که در این صورت حزب راست افراطی که سومین حزب بزرگ در پارلمان است، در جایگاه رهبر اپوزیسیون دولت در پارلمان قرار می گیرد که به همین علت و برای جلوگیری از رسیدن جایگاه مهم رهبری اپوزیسیون به راست های افراطی، ممکن است مرکل اقدام به تشکیل دولت اقلیت با وعده حمایت حزب سوسیال دمکرات در پارلمان کند.
در انتخابات دوم مهر ماه حزب دموکرات مسیحی با حدود 33 درصد آراء در رده اول و حزب سوسیال دموکرات با حدود 20 درصد آرا در رده دوم قرار گرفت و هر دو حزب با ریزش آرای بی سابقه رو به رو شدند و حزب راست افراطی 'آلترناتیو برای آلمان' با حدود 13 درصد آرا در رده سوم قرار گرفت.
اروپام**1078**1486**خبرنگار: بابک جعفری**انتشار دهنده: محسن شریفی**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۳۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم

گروه‌‌های اپوزیسیون در شبکه‌های خود از بیداری دانشجویان و استادان دانشگاه در آمریکا و اروپا در دفاع از فلسطین ابراز نگرانی کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • استانداردهای دوگانه آلمان در قبال پوتین و نتانیاهو
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • جلسات قالیباف و رقبایش با منتخبان مجلس دوازدهم به روایت فرید موسوی /فعلا خبری از مرامنامه و مانیفست نیست
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • ابراز نگرانی اپوزیسیون از بیداری دانشجویان آمریکایی + فیلم
  • ابراز خشم و انزجار از رژیم صهیونیستی و حامیانش در لندن
  • رشد اعتبارات سفر دولت در استان سمنان/ واحدهای تولیدی جان گرفتند