Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:45:27 GMT

واشنگتن پست: داعش خشن و خطرناک تر می شود

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۰۴۳۴۳

واشنگتن پست: داعش خشن و خطرناک تر می شود

تهران - ایرنا - روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در تحلیلی اعلام کرد: داعش که خلافت خود را در منطقه خاورمیانه از دست داده است، از این پس خشن تر و خطرناک تر می شود.

به گزارش ایرنا، در این تحلیل به قلم 'گِرِگ جافه' و 'جابی واریک' آمده است: بررسی تحولات اخیر در منطقه به ویژه اقدام دیروز تروریست ها در حمله به مسجدی در سینای مصر نشان می دهد که تروریست های داعش بعد از از دست دادن پایگاه سیاسی و نظامی (خلیفه گری) خو در منطقه، از این پس حتی به اقدامات خشونت باری روی می آورند که بسیار خطرناک تر از قبل خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تروریست ها روز گذشته (جمعه) با حمله به مسجد الروضه در بئر العبد در شمال سینا و آتش باری به سمت نمازگزاران – طبق آخرین آمارهای رسمی - 305 نفر را کشته و 128 نفر دیگر را زخمی کردند.
طبق اعلام دادستانی کل مصر 27 تن از کشته شدگان، کودکانی بودند که همراه با خانواده هایشان در نماز جمعه حضور یافته بودند.
گروه انصار بیت المقدس وابسته به گروه تروریستی - تکفیری داعش، امروز (شنبه) مسئولیت حادثه تروریستی روز گذشته (جمعه) مسجد الروضه در بئر العبد در شمال سینا را به عهده گرفت.
براساس تحلیل واشنگتن پست، بررسی دقیق حادثه مصر ثابت می کند که خشم انباشته شده در میان تروریست های داعش و گروه های وابسته به آن بعد از ازدست دادن پایگاه های شان در عراق و سوریه موجب شده است آنها امروزه به قدری مخرب شوند که بعید نیست از این پس به اقداماتی خشن تر با عواقب خطرناک نیز دست بزنند.
این تحلیل آمار داعشی های مصر را تا هزار نفر برآورد کرد و افزود: با این وجود آنها تاکنون بیش از آمار خود از شهروندان مسلمان و مسیحی این کشور از جمله نیروهای امینتی و پلیس مصر قربانی گرفتند، در حالی که هنوز در این کشور پایگاه ثابتی مثل آنچه که در عراق و سوریه داشتند، ندارند.
آنها حتی موفق شدند در سال 2015 پرواز 9268 روسیه را با 224 مسافر که عمدتا گردشگر بودند، سرنگون کنند.
آنها پیش از این صرفا به غیرمسلمانان حمله می کردند اما به تازگی حتی هم کیشان مسلمان سنی مذهب خود را نیز هدف قرار می دهند و در آخرین مورد، دیروز سنی های صوفی را در صفوف نماز هدف قرار دادند، اقدامی که معادله ذهنی همه تحلیگران بین المللی و مقامات رسمی آن کشور را نیز برهم زده است.
به اعتقاد تحلیلگران این روزنامه، این اقدام نادر داعش نشان می دهد که آنها در پی جنگ قدرت جدیدی در سطح جهان هستند که گستره آن بی تردید از آنچه قبلتر صرفا به غیرمسلمانان و یا شیعیان محدود می شد، فراتر می رود.
در واقع این نشان می دهد که داعش با از دست دادن پایگاه های سیاسی و نظامی خود در سوریه و عراق، به نیروهای وابسته به خود در سراسر جهان این امکان را می دهند تا برای جبران مافات هر چه در توان نظامی دارند، انجام دهند.
این تحلیل با استناد به اظهارات هفته گذشته دانیل بنیامین، هماهنگ کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ضد تروریسم و استاد دانشگاه دارتموث آمریکا افزود: اگرچه داعش پایگاه فیزیکی خود را صرفا در عراق و سوریه از دست داده است اما موفقیت و یا شکست آن به شرایط زمانی و مکانی وابسته است، یعنی چنانچه شرایط زمانی و مکانی اقتضا کند این گروه تروریستی باردیگر زمینه ظهور و بروز خود را پیدا خواهد کرد تا به مراتب خطرناکتر از قبل عمل کند.
اقدام اخیر داعش نشان می دهد که آنها در منطق دینی خود نیز تجدید نظر کرده و حتی سنی های صوفی مسجد الروضه که دارای سابقه ای چند صد و حتی چند هزار ساله در خاورمیانه و شمال آفریقا هستند را نیز جزو کفار به حساب آورده اند تا در کمال یاس دینی و سیاسی ثابت کنند که همچنان از همه فرقه های اسلامی برحق تر هستند.
براساس این تحلیل، برنارد هیکل استاد دانشگاه پرینستون نیوجرسی (آمریکا) نیز که از زمان ظهور این گروه تروریستی در باره آنها تحقیق کرده است، معتقد است که یاس بعد از یک شکست به انسان و گروه های اجتماعی این جرات را می دهد تا برای اثبات 'به دینی' و حقانیت خود دست به هر اقدامی خطرناکی هم بزنند، حتی اگر انگ تندور ترین گروه نیز به آنها بچشبد.
تحلیلگران واشنگتن پست معتقدند که تروریست های داعش در ادامه راه به هر ابزار سیاسی متوسل می شوند تا شکست گذشته خود را جبران کنند، بطور مثال آنها امروزه در مصر به مخالفان عبدالفتاح السیسی که زمانی از حامیان اخوان المسلمین بودند روی آوردند تا بتوانند با کمک آنها اهداف جدید خود را در آن کشور عملی کنند.
در واقع داعش امروزه تلاش می کند با حمایت های مختلف از گروه های شورشی در جوامع مختلف ابتدا به عنوان اهرمی برای پیشرفت آنها عمل کرده و سپس با جلب توجه آنها بتواند بار دیگر خود را در سطح منطقه ای و جهانی مطرح سازد.
از جمله اینکه در تازه ترین اقدام سعی کرده است خود را در لیبی بازسازی کند و در خشن ترین این اقدامات در دیر العبد مصر که به یک شهر کاملا امنیتی معروف است دست به یک نمایش قدرت جدید بزند.
گروه تروریستی - تکفیری داعش در سال 2011 (1389) ابتدا در سوریه از سوی آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به حکومت سوریه و مقاومت اسلامی ایجاد شد و سپس در 17 خرداد سال 93 با یورش به عراق، بخش های زیادی از این کشور را اشغال کرد؛ این گروه تروریستی در سال های اخیر فعالیت خود را در غرب آسیا همانند مصر و تونس نیز گسترش داده است.
شبد**خاورم 1378**1379
مترجم علی نصیری** انتشار دهنده: هادی افتخاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۰۴۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشته بر اثر حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید

براساس اعلام پلیس واشنگتن، یک فرد پس از برخورد (با خودرو) به موانع امنیتی اطراف کاخ سفید، کشته شد.

به گزارش مهر به نقل از نیویور‎ک‌پست، پلیس واشنگتن دی‌سی اعلام کرد فردی که خودروی او به موانع امنیتی اطراف کاخ سفید برخورد کرده بود، کشته شده است.

براساس اعلام دپارتمان پلیس واشنگتن، واحدهای گشتی این دپارتمان دیشب در تقاطع خیابان‌ (پانزدهم و پنسیلوانیا) در نزدیکی کاخ سفید گزارش تصادف دریافت و پس از حضور در محل حادثه، جسد یک نفر را پیدا کردند.

هنوز جزئیات دیگری درباره این حادثه، علت یا انگیزه احتمالی آن مخابره نشده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ۴ کشته و زخمی در پی تیراندازی در نیویورکِ آمریکا پلیس کانادا سه هندی را به اتهام قتل رهبر سیک‌ها بازداشت کرد

دیگر خبرها

  • عملیات خطرناک نجات حیوانات خانگی هنگام فوران آتشفشان + فیلم
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • فیلم| میدان شهدا در دانشگاه جورج واشنگتن!
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کرد
  • عکس/ مجسمه جرج واشنگتن دانشگاه هاروارد بعد از اعتراضات!
  • یک کشته بر اثر حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید
  • حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید/ یک نفر کشته شد
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا