سلبریتی پروری در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۰۵۳۳
مدتهاست که مخاطبان سر سخت سینمای ایران، همانهایی که به محض آمدن فیلمهای جدید جلوی درب سینماهای کشور صف میکشند تا به تماشای آن بنشینند، انگیزه تماشای فیلمشان را از دست دادهاند. سینمایی که روزی از جنس مردم بود حال با فرهنگ سلبریتی پروری از بدنه جامعه و مردم جدا شده است و روحیهای ماورایی برای خود قائل شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دسته اول افرادی که اصلاً برایشان مهم نیست که چه فیلمی میخواهند ببینند و صرفاً میخواند در کنار دوستشان به تماشای فیلم بنشینند، حال هر فیلمی شد. دسته دوم افرادی هستند که آمدهاند بازیگران محبوبشان را روی پرده عریض سینماهای مدرن ببینند. دسته سوم و آخر هم خانوادههایی هستند که به اصرار فرزندان به سینما آمدهاند، این دسته معمولاً در میانه نمایش فیلم در خواب شیرین فرو میروند. متأسفانه باید گفت که این سه دسته افراد در خوشبینانهترین حالت 80 درصد از مخاطبان سینما را تشکیل میدهند و تنها 20 درصد از مخاطبان سینما حقیقی هستند. اما این حال نامطلوب سینمای ایران چگونه به وجود آمد؟ این موضوع را میتوان با چند سرفصل مورد بررسی قرار داد.
فیلمسازان ایرانی
موضوع فیلم و فیلمسازی همیشه موضوع جذابی برای بسیاری بوده است. موضوعی که اگر چه بسیاری بصورت حرفهای وارد آن شدند و آثار درخشانی در این حوزه تولید کردند؛ اما تعداد افرادی که با ورودشان باعث نابودی سینمای ایران شدند بیشتر است. افرادی که بسیار راحت وارد سینما شدند و باعث حال ناراحت کننده سینمای ایران شدند.
حال مدتهاست افرادی که در آموزش تکنیک و فرم سینما، افراد مطرحی هستند و کلاسهای متعدد فیلمسازی، فیلمنامه نویسی و غیره برگزار میکنند فیلمهایی میسازند که نه تکنیک ، نه فرم و نه مخاطب چشمگیری دارد. افرادی که مدتهاست به سلبریتیسم در سینمای ایران دامن میزنند و سعی میکنند فیلمهای تازیشان را روی فنداسیون نامقاوم سلبریتیها بنا کنند.
فیلمهای سینمایی
یکی از جذابتترین و پرمخاطبترین سرگرمیها در بسیاری از کشورهای دنیا فیلمهای سینمایی هستند. فیلمهای سینمایی که مدتهاست در ایران جذابیتی ندارد و نمیتواند مخاطبان حداقلی را هم به سمت خود جذب کند؛ اگرچه بسیاری آب گل آلود حال حاضر سینمای کشور برایشان فرصت ماهی گیری است، سینمای ایران را باغستان و گلستان تعبیر میکنند. همانهایی که دو دستی گریبان سینمای کشور را گرفتهاند و اجازه نمیدهند نفسی تازه درون شُشهای سینمای ایران دم گرفته شود و بازدم داده شود.
سالهاست که با تشکیل چارتهای مافیایی در تولید، توزیع و عرضه فیلمهای سینمایی در کشورمان، جوانان با استعداد نمیتوانند وارد این حوزه شوند و این موضوع باعث شده است که سینمای ناجذاب ایران پی در پی در داستانهای تکراریش وارونه بزند.
شوراهای پروانه ساخت و نمایش
قبل از آن که شوراهای پروانه ساخت و نمایش به صورت رسمی آغار به کار کنند، اهداف بزرگی برایشان دسته بندی شده بود، اهدافی که اگرچه چهره زیبایی برای سینمای این متصور میکردند، اما حال که سالهاست از شروع به کار این دو شورا میگذرد، اهداف اولیه به قهقرا رفته و شوراها دچار روزمرهگی شدهاند. شورای پروانه ساختی که روزی برای نظم بخشیدن به فیلمنامههای سینمایی تشکیل شد تا فیلمنامههایی وارد مرحله تولید شوند که ارزش ساختن دارند، حال از هر 10 درخواست پروانه ساخت به 9 درخواست مجوز میدهد تا فیلمنامههایی ساخته شوند بعضاً ارزش تولید ندارند. بدون اغراق میتوان گفت یکی از پایههای ضعف سینمای ایران در همین نقطه است.
شورای پروانه نمایش هم که سیاسیترین روزهای خود را میگذراند. شورایی که بعضاً به فیلمهایی پروانه نمایش میدهد که اگر در هالیوود هم ساخته میشدند، اجازه نمایش پیدا نمیکردند.
کلام آخر
در خاتمه سخن باید گفت سینمای حال حاضر کشور حال خوبی ندارد. اگر چه بسیاری از رسانهها که شاید منفعتشان در این حال نامناسب است، حالِ آن را خوب توصیف میکنند. رسانههایی که معترض هستند هر روز گزارش و یادداشت میروند و بر سر شورای صنفی نمایش میکوبند که چرا فرصت اکران به بعضی از فیلمهای سینمایی را نمیدهند. از آن طرف هم شورای صنفی نمایش مانده است که با این حجم از فیلمهایی نامرغوب که میخواهند اکران عمومی بگیرند چه کند؛ بعضی افراد هم انگار نمیخواهند متوجه باشند هر فیلمی ارزش نمایش در سینمای کشور را ندارد.
داستان سینمای ایران، داستان بسیار عجبی است. جشنوارههایی که نام انقلابی دارند، بویی از انقلابیگری نمیدهند که هیچ، در زمان اهدای جوایز به فیلمهای بیارزش جایزه اهدا میکنند.
قطعاً سینمای ایران اگر بخواهد روی ریل پوسیده فیلمفارسی ادامه مسیر بدهد، نابود خواهد شد.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۰۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرفروشترین سینماهای کشور در فروردین اعلام شد
۶۷ درصد از فروش کل سینمای ایران در فروردین ماه ۱۴۰۳ مربوط به ۴۰ سینمای اول کشور در این ماه بود و جمع کل فروش این سینماها بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان اعلام شد.
بر اساس این گزارش، پردیس سینمایی «کوروش» تهران با فروش بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان، پردیس سینمایی «ایرانمال» تهران با فروش بیش از ۸ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان، پردیس سینمایی «آزادی» تهران با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۴۴۳ میلیون تومان، پردیس «هنر شهر آفتاب» شیراز با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان، پردیس سینمایی «مگامال» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۷۲۲ میلیون تومان، پردیس سینمایی «هدیش» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹ میلیون تومان، پردیس سینمایی «هویزه» مشهد با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان، پردیس سینمایی «ملت» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۲۶۳ میلیون تومان، پردیس سینمایی «بام نیایش» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان و پردیس سینمایی «اکومال» کرج با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان به ترتیب در رتبههای اول تا دهم جدول سینماهای پرفروش کشور در فروردین ماه قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر