Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به موقوفاتی که در اختیار اداره کل اوقاف قرار دارد گفت: ما می توانیم با همکاری شهرداری با استفاده از ظرفیت این موقوفات پروژه های فرهنگی خوبی را دنبال کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در جلسه علنی امروز شورای شهر اصفهان پس از تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) و تبریک ولادت امام زمان(ع) اظهار کرد: طی مدت حضور شهردار جدید و سایر شهرداران مناطق ۱۵ گانه همکاری های خوبی میان مدیریت شهری و اداره اوقاف صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه با اشاره به اراضی زیادی که در اصفهان موقوفه هستند گفت: سعی شده تا با استفاده از این موضوع به منظور رفع نیازها و مشکلات مردم اقداماتی شود این درحالی است که ۱۵ هزار موقوفه در اصفهان وجود دارد که ۸ هزار تای آن موقوفات منفعتی و ۷ هزار عدد هم مسجد و تکایاست.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به فعالیت های اداره اوقاف ادامه داد: ما در سه حوزه فرهنگی، حوزه موقوفات و حوزه قرآنی فعالیت می کنیم که شهرداری هم در بخشی از این وظایف نقش مهمی دارند و ما آمادگی این را داریم که با شهرداری به خصوص در بخش فرهنگی همکاری هایی را داشته باشیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان افزود: همچنین در بحث مسابقات قرآنی می توانیم همکاری هایی داشته باشیم و این درحالی است که سال ۹۸ ما میزبان مسابقات قرآنی کشوری خواهیم بود، پیش از این قریب به ۱۲ هزار نفر در شهر در طرح حفظ قرآن و ۳۱ هزار نفر در استان اصفهان شرکت کرده بودند. از این تعداد ۸۰۰ نفر در مسابقات کشوری شرکت کرده و ۴۰ نفر به مسابقات بین المللی راه یافتند، نفر اول در رشته قرائت از اصفهان بود.
وی با اشار به موضوعات فرهنگی اضافه کرد: طرح های بسیاری در این اداره در ایام مختلف اجرا می شود و همکاری شهرداری با ما می تواند منجر به اجرای برنامه های بهتری شود.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به پروژه هایی که در مسیر موقوفات واقع شده بیان کرد: به عنوان مثال مسیر رینگ چهارم تماما موقوفه است و حداقل خواسته ما از شورا این است که این مسیر را به نام خود واقف ثبت کنند، این موقوفه به وسعت ۳۷۵ هکتار است و می توان سرمایه گذاری خوبی در این پروژه انجام داد، البته ۴۰۰ منزل مسکونی در این محدوده ساخته شده است.
مدیر کل اوقاف اصفهان اضافه کرد: بسیاری از پروژه ها هم با اشکالاتی از سوی شهرداری روبرو شده است اما ما می توانیم با همکاری شهرداری پروژه های خوبی انجام دهیم.
وی ادامه داد: در بسیاری از پروژه های موقوفه می توان نگاه اقتصادی داشت تا مشکلات اقتصادی رفع شود، همچنین امامزادگان ظرفیت خوبی برای گردشگری اسلامی دارد.
حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: برای تخریب موقوفاتی که در مسیر پروژه هایی مانند فضای سبز یا سایر پروژه های شهرداری واقع است ابتدا باید از اداره استعلام گرفته شود تا حق موقوف مدنظر گرفته شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان با اشاره به خیر و برکتی که موقوفات دارند گفت: خیر و رحمت الهی به سوی این موقوفات سرازیر می شود.

وی در ادامه با اشار به ترمیم گنبد مسجد امام(ره) گفت: ترمیم این گنبد به عهده اداره اوقاف نیست و در این باره خود ما هم با میراث فرهنگی مشکلات داریم البته در این سه سال گذشته همکاریها بهتری شده است.
حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: مسجد امام موقوفاتی خوبی دارد اما بسیاری از این موقوفات تحت تصرف برخی مسئولان است و حق وقف را هم پرداخت نمی کنند.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه بیان کرد: طبق قرارداد وقف این مسجد ما تنها هزینه های روضه خوانی را می پردازیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از موقوفات قدیمی است و پرسیده می شود امکان تغییر کاربری دارد یا خیر گفت: این مهم امکان دارد اما باید شرایط آن حفظ شود. به عنوان مثال درآمد موقوفات باید صرف روضه ها شود و نباید در نیت واقف دخل و تصرفی شود.
حجت الاسلام صادقی با اشاره به حمام های قدیمی که موقوفه هستند، گفت: در این باره با شهرداری همکاری شد اما اداره بهداشت به تغییر این کاربری اشکال گرفت، از این رو تغییرات کاربری هم درگیر مسائل شرعی و هم درگیر مسائل قانونی است.
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه با اشاره به افزایش کرایه های موقوفات شهر اصفهان گفت: به عنوان مثال مغازه های بازار هنر ماهی ۵ هزار تومان کرایه می دادند اما در دراز مدت این رقم را به ۳۰۰ هزار تومان افزایش دادیم.
وی اضافه کرد: هتل عباسی در گذشته تنها ۳۰۰  هزار تومان کرایه می داد اما به مرور این هزینه را به ۶۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
حجت الاسلام صادقی در خصوص خرید قبوری که در جوار امامزادگان هزینه های زیادی دارد گفت: دریافت هزینه زیاد به این دلیل است که می خواهیم دفن اموات در امامزادگان کاهش یابد.
 

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۲۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • شهر اسلامی را با درآمد حلال اداره می‌کنیم/ مسئله اصفهان‌ستیزی باید در سطوح عالی دنبال شود
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می‌کنیم
  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • رساندن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال دور از دسترس نیست