Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران– ایرنا– رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نبود برنامه ریزی مطلوب به منظور استفاده بهینه از کارشناسان کشاورزی، جنگلبانی و محیط زیست، درباره تعطیل شدن دانشکده های منابع طبیعی و کشاورزی در آینده نزدیک هشدار داد.

دکتر هادی کیادلیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار کرد: نتیجه نبود هماهنگی بین آموزش، مدیریت و تحقیقات در کشور شرایطی هشدار دهنده را باعث شده است که در معرض تعطیلی قرار گرفتن دانشکده های منابع طبیعی و کشاورزی در بیشتر دانشگاه های کشور از آن جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این در حالی است که کشورمان در حال حاضر با انواع و اقسام بحران های کشاورزی، زیست محیطی و منابع طبیعی دست و پنجه نرم می کند و این بلایا روز به روز در حال افزایش است.
رئیس انجمن جنگلبانی ایران همچنین اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر دانشجویان دیگر رغبت لازم برای تحصیل در رشته های کشاورزی و منابع طبیعی و رشته های زیست محیطی را ندارند.
وی با بیان این که در بخش های مختلف اجرایی به نیروهای متخصص و توانمند نیازمندیم، افزود: اما این که در طول سالیان اخیر شماری از دانشمندان و دانشجویان توانمند کشورمان در بخش های مختلف در مقاطع بالا در سایر کشورها جذب کار شده اند، جای سوال دارد.
به گفته کیادلیری، کوچ این دسته از تحصیلکرده ها از کشور به دلیل آن است که برای این دانشجویان بازار کار برای امرار معاش بعد از فراغت از تحصیل فراهم نیست و سازمان های مربوطه برنامه ریزی لازم برای ایجاد بستر و فضای لازم برای جذب این فارغ التحصیلان دانشگاهی را نداشته اند.
وی در ادامه، اظهار کرد: ما از یک طرف در سازمان های اجرایی مربوط به کشاورزی و زیست محیطی با کمبود نیروی کارشناس مواجه هستیم و از یک سو نیز با خیل فارغ التحصیلانی مواجه شده ایم که برنامه ای برای جذب آنان نداریم و همین امر باعث شده است که دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی در سراسر کشور در معرض تعطیلی قرار گیرند.
دکتر کیادلیری تاکید کرد: امروزه یکی از ارکان توسعه پایدار در تمام بخش ها، استفاده صحیح و مطلوب از افراد کارآزموده، متخصص و آموزش دیده است.
رییس انجمن جنگلبانی ایران افزود: حتی اگر تمامی منابع مادی را در اختیار داشته باشید اما یک شخص کارشناس و آموزش دیده نداشته باشید، تمام این منابع هدر خواهد رفت، متاسفانه این اتفاق که مشکل چندوجهی است در حال رخ دادن است و امیدوارم هشدار از سوی متولیان امر مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، براساس آخرین سرشماری مرکز آمار در خردادماه سال جاری، ایران ٤‌ میلیون کشاورز دارد که به گفته اسکندر زند، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی، میانگین سنی کشاورزان ایران رو به کهولت می‌رود و نگرانی‌های جدی‌ را برای آینده کشاورزی ایران ایجاد می‌کند.
این موضوع در حالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار، بیشترین دانش‌آموختگان بیکار در رشته کشاورزی تحصیل کرده‌اند. بر این اساس نرخ بیکاری دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، جنگلداری و شیلات و محیط‌ زیست تا ٤٩‌درصد نیز می‌رسد.

علمی ** 1836 **
خبرنگار:یوسف درویشی* انتشار: محتشمی پور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۳۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام، احشام اهالی ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده است.

به گزارش خبرنگار استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در بازدید از مناطق جنگلی گالیکش در شرق گلستان اظهار کرد: در طرح ساماندهی خروج دام، اراضی به تصرف دولت درآمده و مناطق بعد از خروج دام جنگلکاری می‌شود.

وی افزود: در راستای اجرای طرح ساماندهی خروج دام ۲۴ روستا و آبادی محاط جنگل در گلستان کوچ داده شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به سطح جنگل‌های استان افزوده شده است. 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها در روستای عرب کلو و خسرو آباد در سال ۱۳۷۹ شروع شده است.

سلامتی ادامه داد: در روستای عرب کلو ۳۳ خانوار دایم و ۴ خانوار موقت با ۱۹ دامدار حضور داشتند؛ در روستای خسروآباد هم، ۲۶ خانوار دائم و یک خانوار موقت با ۱۲ دامدار حضور داشتند. ۱۲۱ نفر در طرف قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در روستا‌های این طرح کوچ داده شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در اجرای این طرح حدود ۷۰۰ هکتار جنگلکاری با گونه‌های پهن برگ و سوزنی برگ شده است که حدود ۳۰۰ هکتار زمین‌های خود روستا و ۴۰۰ هکتار جنگل‌های مخروبه در آن محدوده بوده است. 

سلامتی افزود: با اجرای این طرح بخش۷ وسیعی از جنگل‌های منطقه به دلیل حذف عوامل تخریب مثل حضور دام و خانوار‌های جنگل نشین با جنگلکاری بازسازی و احیا شده است که در توسع‌ها جنگل و حفظ منابع آب و خاک تاثیر بسیار مطلوبی داشته است. 

وی گفت: طرح ساماندهی و خروج دام از جنگل‌ها یکی از طرح‌های خوب بوده است که به دلیل عدم وجود اعتبار تداوم پیدا نکرده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

دیگر خبرها

  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟