Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@00:23:09 GMT

رویدادهای خبری کوتاه روز یکشنبه افغانستان

تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۱۹۸۲۷

رویدادهای خبری کوتاه روز یکشنبه افغانستان

کابل - ایرنا - ثبت نزدیک به چهار هزار خشونت علیه زنان طی 10 ماه، افزایش ربودن بازرگانان، ربوده شدن سه چوپان همراه دام هایشان توسط داعش در «جوزجان»، تأکید رئیس جمهوری در مبارزه با خشونت علیه زنان و حمله طالبان به پاسگاه ارتش در «فراه» برخی رویدادهای خبری روز یکشنبه افغانستان است.

** ثبت نزدیک به چهارهزار خشونت علیه زنان طی 10 ماه گذشته میلادی
کمیسیون حقوق بشر افغانستان با انتشار گزارشی اعلام کرد که در 10 ماه گذشته از سال میلادی 2017 نزدیک به چهار هزار خشونت علیه زنان در سراسر این کشور ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیماسمر رئیس این کمیسیون نیز به رسانه ها گفت که این خشونت ها شامل 231 مورد قتل بوده است که 120 مورد آن قتل ناموسی است که توسط اعضای خانواده، پدر و شوهر زنان صورت گرفته است.کمیسیون حقوق بشر افزوده است که یک هزار و 351 مورد خشونت فیزیکی ؛ بیش از یک هزار خشونت لفظی و 589 مورد خشونت‌های اقتصادی و 557 مورد هم دیگر انواع مختلف خشونت به ثبت رسیده است.

** افزایش کشته و ربوده شدن بازرگانان افغان
مسئولان اتاق تجارت افغانستان با ابراز نگرانی از افزایش موارد قتل و ربوده شدن بازرگانان و خانواده آنها اعلام کردند که 60 مورد قتل و اختطاف بازرگانان در شهرهای مهم از جمله کابل در دو ماه گذشته رخ داده است.«سیام الدین پسرلی» با اشاره به اتفاقات رخ داده برای بازرگانان در استان های «هرات»، «بلخ»، «قندهار»، «قندوز»، «پکتیا» و کابل اعلام کرد که متاسقانه اوضاع امنیتی برای بازرگانان مساعد نیست و هر روز با تهدید و خطر قتل و ربوده شدن خود و خانواده هایشان روبرو می ‌شوند.

** ربوده شدن سه چوپان و یک هزار و 800 رأس دام همراه آنها توسط داعش
«محمد رضا غفوری» سخنگوی استاندار جوزجان اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در استان «جوزجان» در شمال افغانستان طی سه روز گذشته سه چوپان را همراه با یک هزارو 800 رأس دام همراه آنها ربوده اند.وی افزود که این حادثه در شهرستان «قوش تپه» رخ داده است.

** مبارزه با خشونت علیه زنان از وظایف دولت است
رئیس جمهوری افغانستان در مراسم که به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان در کابل جریان داشت گفت که مبارزه با خشونت علیه زنان و محو آن از زندگی زنان افغان از وظیفه های اصلی دولت است.وی افزود که مبارزه با خشونت علیه زنان از وظایف اسلامی، اخلاقی و ملی ماست که باید برای آن گام های موثر و بنیادی برداشته شود.
اشرف غنی تأکید کرد که باید از زشتی و زیان خشونت علیه زنان به تکرار سخن گفت تا آگاهی جمعی و روان عمومی به آن به یک امر جدی توجه کنند.

** حمله طالبان به پاسگاه نیروهای ارتش در استان «فراه»
منابع خبری افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند که گروه طالبان به پاسگاه های نیروهای ارتش در استان «فراه» حمله کردند که بر اثر آن 9 سرباز کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.در این خبر به منطقه ای که طالبان حمله کرده است اشاره نشده و از تلفات طالبان نیز گزارش داده نشده است.استان فراه که در غرب افغانستان واقع است یکی از استان های ناامن است که گروه طالبان در آن حضور گسترده دارد.

** کمک بانک توسعه آسیایی برای نیروگاه برق خورشیدی در کابل
«محمد اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان روز یکشنبه قرارداد کمک 44.76 میلیون دلاری را با «سمویل تومیوا» رئیس بانک توسعه آسیایی در کابل امضا کرد که از این اعتبار برای ساخت نیروگاه خورشیدی در کابل استفاده خواهد شد.حکیمی گفت که با این پول اولین طرح برق خورشیدی به ظرفیت 20 مگاوات در منطقه «نغلو» در شهرستان سروبی کابل ساخته می شود.در مورد زمان آغاز و مدت اجرای طرح چیزی اعلام نشد و تنها بر مفید بودن این طرح برای جلوگیری از آلودگی هوا اشاره شد.

آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۱۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

طالبان سرگرم همکاری با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای تجارت انرژی است که فروش نفت از روسیه به جنوب آسیا را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان اخیرا در کابل، درباره ایده ایجاد یک هاب انرژی و لجستیک در ولایت هرات در غرب افغانستان، گفتگو کرده اند.

نورالدین عزیزی، وزیر بازرگانی موقت طالبان به رویترز گفت: این سه کشور قصد دارند در این هاب سرمایه گذاری کنند که انتظار می‌رود هاب فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان باشد.

این مقام طالبان اظهار کرد: بر اساس گفتگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

عزیزی به رویترز گفت: پس از نشستهای سه جانبه هفته گذشته در افغانستان، تیمهای فنی از افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان ظرف دو ماه آینده، پیش نویس توافق نامه ای را تهیه خواهند کرد که برنامه های رسمی برای هاب جدید انرژی را مشخص می‌کند.

به گفته عزیزی، این مرکز لجستیک در ابتدا قرار است ظرفیت یک میلیون تن نفت را داشته باشد، اما وی مشخص نکرد که این مرکز چه زمانی می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.

وزارت بازرگانی قزاقستان در بیانیه ای به رویترز گفت: قزاقستان به نوبه خود، به توسعه جاده ها و راه آهن از طریق افغانستان برای برقراری ارتباط با خلیج فارس و جنوب آسیا چشم دوخته است.

در حال حاضر، صادرات نفت خام قزاقستان به لجستیک در روسیه و بنادر این کشور در دریای سیاه، وابسته است.

طالبان در فروش نفت روسیه مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پاییز سال ۲۰۲۲، وزیر بازرگانی طالبان اعلام کرده بود بر اساس قرارداد با روسیه، افغانستان سالانه یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن دیزل، ۵۰۰ هزار تن گاز نفتی مایع و ۲ میلیون تن گندم دریافت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • طالبان خواستار افزایش همکاری‌های تجاری با ازبکستان شد
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله! + فیلم
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت