Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در سال 95 مقدار 208 هزار میلیارد تومان صرف هزینه های جاری دولت شده و 42 هزار میلیارد تومان نیز صرف پروژه های عمرانی کشور شده.برآورد ها نشان می دهد که بودجه سال جاری نیز کم از بودجه های گذشته ندارد و طبق گفته نمایندگان مجلس بیش از 90 درصد از بودجه گشور صرف هزینه های جاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ نیمه کار ماندن پروژه ها به معنای این است که منابع کشور به دلیل تصمیم دولت در پروژه های مختلف در شهرها و روستاهای کشور پخش و تکه تکه شده و منابع کلان جدید برای اتمام سریع آنها وجود ندارد.

از سوی دیگر نحوه بودجه ریزی و نوع تقسیم بودجه به نهاد های مختلف در دولت باعث شده است که اعتبارات مورد نیاز برای اداره کشور در جاهای اصلی که نیاز به آن وجود دارد هزینه نشود و به همین دلیل این موضوع باعث بالا رفتن هزینه های جاری در کشور شده، که بیشتر آنها نیز مربوط به حقوق کارمندان می شود.

در همین خصوص علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری در خصوص ضرورت تغییر در بودجه نویسی گفت: بودجه نویسی کنونی، از اهداف و انگیزه ها دور شده ، در واقعیت کاری که ما در حال حاضر ما انجام میدهیم بودجه نویسی نیست.

وی افزود: بودجه هدف ها و شاخص هایی دارد که بر اساس این شاخص ها تنظیم می شود اما ما در هیچ بودجه ای ردیف متفرقه و یا بودجه ی متمرکز نداریم و شاخص های بودجه شفاف بودن ، نظارت درست و انضباط است.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: ما بیش از ۳۰۰ دستگاه در راتباط با بودجه داریم که واقعا پاسخگو نیستند! یکی ازمشکلات ما، نسبت بودجه ها ی ملی به استانی است که خیلی زیاد تر است.

نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه موفقیت بودجه نویسی جدید در گرو همکاری و هماهنگی دولت و مجلس است اظهار داشت: مجلس باید مطالعه گر و ناظر باشد و از طرفی دیوان محاسبات کشور نیز باید کمک کند و دولت و مجلس باید توافق و کمک کنند تا بودجه نویسی به روش قیمت تمام شده یا عملیاتی محقق شود و امسال در مجلس این مهم اجرایی شود.

یوسف نژاد ضمن بیان اینکه از مجلس پنجم در قانون برنامه ی سوم بحث بودجه ی عملیاتی مطرح بوده عنوان کرد: حداقل ۲۰ سال از تفکر بودجه نویسی عملیاتی که در دولت های مختلف مطرح شده می گذرد ولی به دلایل گوناگون هیچ وقت اجرایی و عملیاتی نشده که مهمترین دلیل هم اراده و خواست دولت بوده و بودجه های هر سال نسبت به سال گذشته کمتر از نیم درصد تغییر داشته اند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بودجه نویسی فعلی اسیب ها و پیامد های منفی زیادی دارد و گرفتاری های زیادی را برای ما به وجود اورده است. در این روش توزیع بودجه در راه خودش محقق نمی شود و نظارت را سخت می کند.

وی ادامه داد: برای مثال ما در آمد هایی را پیش بینی میکنیم که در مبنای واقعیت ها نیست و از سوی دیگرهزینه ها هم واقعی هستند و وقتی در امد ها با هزینه ها مقایسه میشود متوجه میشویم که بدهی و کسری داریم و این روند سال ها است که ادامه دارد.

یوسف نژاد در پایان با اشاره به نسبت نامناسب بودجه های جاری به بودجه های عمرانی گفت: هر ساله میزان قابل توجهی از بودجه کشور صرف هزینه های جاری می شود در حالیکه بودجه های عمرانی با وجود میزان اندک تخصیص یافته اغلب صرف همین هزینه های دولت می شود و اگر بودجه بر اساس عملکرد و نیاز نوشته شود منابع بهتر توزیع خواهد شد.

 

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت کشور را گران اداره می کند عنوان کرد: افزایش هزینه های جاری مهم ترین دلیل آن این است که دولت خود در تمام کارهای کشور دخالت می کند و مردم حضور کمتری دارند و این امر موجب می شود تا دولت خود وارد میدان شده و با هزینه های کلان اداره کشور را بر عهده بگیرد که اصلا این شیوه صحیح نیست باید مردم هم در اداره کشور سهیم باشند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به نسبت بودجه جاری کشور به بودجه عمرانی کشور تصریح کرد: بالای 90 درصد بودجه کل کشور را بودجه جاری و مابقی صرف هزینه های عمرانی و در اصطلاح به بودجه عمرانی کشور اختصاص می یابد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: نسبت بودجه جاری به بودجه عمرانی باید به نحوی باشد که مردم طعم رفاه و آسایش را بچشند ، اگر بودجه عمرانی بالای 50 درصد از بودجه جاری کشور باشد می توانیم بگوییم مردم در رفاه می توانند زندگی کنند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: دولت هزینه های جاری کشور را به نحوی افزایش داده است تا هیچ بودجه ای صرف عمران و ابادانی کشور نشود، اینکه می گوییم هزینه های جاری افزایش یافته یعنی دولت یک پروژه ای را سال ها به طول می انجامد که در طول این سال نه تنها پروژه پیشرفت نمی کند بلکه مستهلک شده و هزینه های استهلاک آن وارد هزینه های جاری کشور می شود.

 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۲۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، احمد وحیدی، بعد از ظهر سه شنبه در شورای اداری استان تهران طی سخنانی با بیان اینکه تهران یک پنجم جمعیت کشور را در خود جا داده است، گفت: تقسیمات کشوری یک ابزار برای اداره بهتر و رسیدگی بهتر به این جمعیت است.

وی گفت: در استان تهران توازن خوبی نداریم، در بعضی شهرهای استان وضع خوب است و در برخی شهرها وضعیت مناسبی نداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه بحث تقسیم استان تهران مدتی است، مطرح شده است، گفت: هدف از تقسیمات استان تهران جلوگیری از تمرکززدایی و امکان رسیدگی بهتر به شهرهای کمتر توسعه یافته و اداره بهتر است.

وی اضافه کرد: سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت و بهبود رفاه برای شهروندان است و برای بهتر اداره شدن، تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران را در برنامه داریم.

وحیدی جمعیت شهرستان‌های غرب تهران را سه میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این جمعیت از میزان جمعیت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است لذا به منظور ابزار اداره، توسعه، توازن و عدالت بهتر استان‌های جدید در غرب و شرق تهران تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تقسیم تهران توسط دولت در دست بررسی است، گفت: برای این امر مصوبه مجلس را لازم دارد که باید توسط مجلس بعدی بررسی و تصویب شود.

وحیدی به انتقال پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: این امر ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

دیگر خبرها

  • گرگان گران اداره می‌شود/ ناتوانی در جذب سرمایه گذار برای توسعه
  • اختصاص 800 میلیارد تومان به پروژه های محلات کم برخوردار در بودجه سال جاری
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • باید ۲۵ درصد به پایه بودجه فرهنگی اضافه شود
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • پاسخ خبرگزاری مجلس به گزارش‌ها درباره مرکز پژوهش‌ها
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • بدون آرام‌سازی اقتصاد امکان انجام هیچ کاری نیست