Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-رئیس موسسه فرهنگی اکو در چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو این سازمان در تاجیکستان، پیشنهاد کرد که سال ۲۰۱۸ در منطقه اکو به عنوان «سال فرهنگ کتاب و کتابخوانی» نامگذاری شود. محمد مهدی مظاهری، رئیس موسسه فرهنگی اکو در سخنانی در چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های عضو اکو که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در حال برگزار است، ضمن بیان اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی، پیشنهاد کرد، سال ۲۰۱۸ در منطقه اکو سال فرهنگ کتاب و کتابخوانی نامگذاری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت: موسسه فرهنگی اکو با اعتقاد به اینکه هر گاه شرایط و رشد کتابخانه ها در جامعه ای فراهم باشد، آن جامعه مراتب ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کرده است و هر زمان که به هر دلیلی کتابخانه ها در کنج انزوا و بی مهری قرار گرفته است، سیر قهقرایی جامعه آغاز شده است، اعلام می دارد که این نهاد بین المللی رسالت خود می داند تا از کتابخانه ها به عنوان محمل های دانش بشری و حافظ میراث فرهنگی حمایت نموده و زمینه اعتلای چنین نهادهایی را که اهداف و خدمات آن پاسخگوی نیازهای معنوی بشر است، فراهم نماید.

به گفته مظاهری، به عنوان رییس یک نهاد فرهنگی بین المللی، با نظر به نقش کتاب و کتابخوانی و توسعه و اشاعه فضای مجازی، اعتقاد دارم که فرزندان ما از کتاب و مطالعه دور مانده اند که جای تحسر است. از همین منبر مساعد، جهت افزایش سرانه مطالعه در کشورهای اکو، پیشنهاد می‌کنم سال ۲۰۱۸ در منطقه اکو سال «فرهنگ کتاب و کتابخوانی» اعلام شود و با این رویکرد که هر انسان روزی ۲۰ دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه کتاب نماید، به استقبال این سال برویم.

همچنین اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به نمایدگی از ایران در این نشست شرکت کرده است طی سخنانی در این نشست، گفت: تعامل بین فرهنگی و ارتباطات علمی در قالب «اکو» کمکی است به دانش افزایی و توسعه علم و معرفت، زیرا کشورهای حوزه اکو از اشتراکات فرهنگی و معنوی فراوانی برخوردارند که ریشه در تاریخی چند هزارساله دارد.

وی تاکید کرد: اجماع دیدگاه های کشورهای عضو «اکو» فرصتی را فراهم می آورد که به دیگران یادآوری کنیم که تقدس دین در حفظ کرامت انسان است و کرامت انسان در حفظ حرمت و حریم انسانی است. این همان امر مقدسی است که در باور آحاد مردم می تواند جوانه بزند و به بالندگی برسد و به همراه خود رشد و شکوفایی اندیشه و دانش بشری را ایجاد کند. قطعا نشر کتاب و کتابخانه در شکل دهی به این امر می تواند موثر باشد. اکوی فرهنگی این رسالت را بر عهده دارد که هم موجب تقریب اندیشه ها و هم موجب حفظ، حراست و صیانت از فرهنگ جوامع شود.
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که به نمایندگی از ایران در این نشست شرکت کرده است، طی سخنانی در این نشست، گفت: تعامل بین فرهنگی و ارتباطات علمی در قالب «اکو» کمکی است به دانش افزایی و توسعه علم و معرفت، زیرا کشورهای حوزه اکو از اشتراکات فرهنگی و معنوی فراوانی برخوردارند که ریشه در تاریخی چند هزارساله دارد.

وی همچنین تاکید کرد : اجماع دیدگاه‌های کشورهای عضو «اکو» فرصتی را فراهم می‌آورد که به دیگران یادآوری کنیم که تقدس دین در حفظ کرامت انسان است و کرامت انسان در حفظ حرمت و حریم انسانی است. این همان امر مقدسی است که در باور آحاد مردم می‌تواند جوانه بزند و به بالندگی برسد و به همراه خود رشد و شکوفایی اندیشه و دانش بشری را ایجاد کند.

بروجردی ادامه داد: قطعاً نشر کتاب و کتابخانه در شکل دهی به این امر می‌تواند موثر باشد. اکوی فرهنگی این رسالت را بر عهده دارد که هم موجب تقریب اندیشه‌ها و هم موجب حفظ، حراست و صیانت از فرهنگ جوامع شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین گفت: در این میان نهاد کتابخانه و در راس آن، کتابخانه‌های ملی، از این قابلیت برخوردار است که همچون پلی ارتباطی بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف، ایفای نقش کند. کتابخانه‌های ملی می‌توانند با تبادل و اشتراک منابع با یکدیگر، به شناخت مردم کشورهای منطقه از یکدیگر یاری رسانند.

به گفته وی، برگزاری انواع کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های کتاب، عکس، نسخ خطی و نظایر آن، از دیگر روش‌های افزایش شناخت و تفاهم میان ملت‌هاست و انتقال تجربیات ارزشمند در هر یک از کشورها در حوزه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس و خدمات کتابخانه ای برای گروه‌های خاص (نظیر معلولان و نابینایان) از دیگر زمینه‌های همکاری است. همچنین در بخش دیگری از این نشست

بر اساس این گزارش، چهارمین نشست روسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو فردا ۲۹ نوامبر به کار خود در در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان پایان می‌دهد.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی