Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: پیشنهاد می‌کنم سال ۲۰۱۸ در منطقه اکو سال "فرهنگ کتاب و کتابخوانی" اعلام شود و با این رویکرد که هر انسان روزی ۲۰ دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه کتاب کند، به استقبال این سال برویم.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، متن سخنرانی محمدمهدی مظاهری در چهارمین نشست روسای کتابخانه‌های ملی عضو اکو در تاجیکستان به این شرح است:

جامعه بشری در برگیرنده انسانها و میراث بشری است و فرهنگ،  حاصل تعامل انسانها در محیط است که همواره به طور مداوم تکامل یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تکامل مرهون ابزارهای اطلاع رسانی نوین و انقلاب اطلاع رسانی است که شیوه های سنتی اشاعه اطلاعات فرهنگی را دچار تغییر و تحولات بنیادین کرده و سطح تعاملات فرهنگی بین ملت های مختلف را ارتقا بخشیده است.

فرهنگ به عنوان میراث ملی، مظهر همه ارزش ها و وسایلی است که به کمک آن، ما انسانها کوشیده ایم تا محیط را با خواست های آزادی خواهانه و خرد انسانی سازگار کنیم و از آن طریق زندگی و ارتباطات خود را با جهان پیرامون خود، گسترش داده و پویا تر کنیم.

در این راستا یکی از وسایل و ابزارهایی که به تعاملات فرهنگی بین کشورها کمک می کند،  کتاب و کتابخانه هاست. کتابخانه ها با ارائه خدمات، منابع و محصولات خود از طریق محمل های نوین اطلاع رسانی مرزهای بین فرهنگ ها را درنوردیده و مفکوره ها و اندیشه های مختلف را در دسترس جامعه وسیع تری قرار داده است. آشنایی ملت های مختلف با تفکرات و اندیشه های یکدیگر، به توسعه فرهنگی آن ها انجامیده و باعث نزدیکی بیشتر فرهنگها می‌شود. از سویی کشورهای یک منطقه مشخص به دلیل فاکتورهای مشترکی مانند اقلیم، جغرافیا، زبان و نژاد نزدیک به هم، دارای عناصر فرهنگی مشترکی نیز هستند که هم پذیری و هم گرایی فرهنگی را بیشینه می سازد.

کشورهای منطقه اکو با آگاهی از این مشترکات فرهنگی و نقش برجسته آن در تعاملات سیاسی و اقتصادی، دریچه های هنر و فرهنگ بومی خود را به روی هم گشوده اند، تا از این طریق به حفاظت از آنچه میراث فرهنگی مشترک گفته می شود، قدم های موثرتری برداشته شود.

در این راستا موسسه فرهنگی اکو، با هدف تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به وجود آمد تا در زمینه گردآوری و حفاظت از میراث مشترک فرهنگی کشورهای عضو و ارتقای تفاهم بیشتر میان مردم منطقه با تاکید بر ادبیات، فرهنگ مردمی، موسیقی، آداب و رسوم ملی کشورها، گردشگری، باستان‌شناسی، مردم شناسی و هنرهای زیبا ابتکاراتی را در دست گیرد.

تاسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی، کتابخانه ها، موزه ها و آرشیوهای کشورهای منطقه، در راستای حفاظت از میراث فرهنگی غنی منطقه، از جمله اهداف این نهاد است. بر همین اساس از بدو تاسیس تا کنون، موسسه فرهنگی اکو همواره از برنامه های ثبت میراث فرهنگی مشترک، آموزش محققین در زمینه مرمت نسخه های خطی و دست نوشته ها، تبادل تجربیات دانشمندان کشورهای عضو در عرصه های دانشگاهی، چاپ و انتشار کتاب‌ها و مجلات در زمینه معرفی فرهنگ منطقه، بهره گیری از رسانه ها، برگزاری نمایشگاههای عکس، نقاشی، خطاطی و غیره، برنامه مبادله منابع معلوماتی و آثار هنری، برگزاری سمینارها و کنگره هایی به منظور معرفی تاریخ، هنر و فرهنگ منطقه استقبال کرده و این برنامه ها را در دستور کار خود قرار داده است.

موسسه فرهنگی اکو در راستای ارتقای جایگاه فرهنگی منطقه، با پیگیری های فراوان چهارمین نشست روسای کتابخانه های ملی منطقه اکو را با  همکاری سازمان کتابخانه و مرکز اسناد ایران و میزبانی کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار می کند. این رویداد نقطه عطفی است که موسسه فرهنگی اکو مفتخر است آن را بعد از هفت سال وقفه برگزار می‌کند. در این نشست روسای کتابخانه های ملی اکو گردهم آمده اند تا درباره مهمترین موضوعات مشترک کتابداری، اطلاع رسانی و حفاظت از میراث مکتوب منطقه به بحث و تبادل نظر بپردازند تا دریچه های نوینی از همکاری را در عرصه کتابخانه ها، تبادلات و تعاملات فرهنگی در سطح منطقه گسترش دهند.

همچنین اعلام می دارم به دنبال چهارمین نشست روسای کتابخانه های ملی منطقه اکو، اولین نشست روسای دایره المعارف های کشورهای عضو اکو و اولین نشست روسای دانشگاههای منطقه اکو و دومین نشست روسای دانشگاههای هنر به زودی با تلاش و پیگیری مجدانه موسسه فرهنگی اکو برگزار خواهد شد.

موسسه فرهنگی اکو با اعتقاد به اینکه هر گاه شرایط و رشد کتابخانه ها در جامعه ای فراهم باشد، آن جامعه مراتب ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کرده است و هر زمان که به هر دلیلی کتابخانه ها در کنج انزوا و بی مهری قرار گرفته، سیر قهقرایی جامعه آغاز شده است، اعلام می دارد که این نهاد بین المللی رسالت خود می داند تا از کتابخانه ها به عنوان محمل های دانش بشری و حافظ میراث فرهنگی حمایت کرده و زمینه اعتلای چنین نهادهایی را که اهداف و خدمات آن پاسخگوی نیازهای معنوی بشر است، فراهم کند.

به عنوان رییس یک نهاد فرهنگی بین المللی،  با نظر به نقش کتاب و کتابخوانی و توسعه و اشاعه فضای مجازی، اعتقاد دارم که فرزندان ما از کتاب و مطالعه دور مانده اند که جای تحسر است. از همین منبر مساعد، جهت افزایش سرانه مطالعه در کشورهای اکو، پیشنهاد می‌کنم سال ۲۰۱۸ در منطقه اکو سال "فرهنگ کتاب و کتابخوانی" اعلام شود و با این رویکرد که هر انسان روزی ۲۰ دقیقه از زمان خود را صرف مطالعه کتاب کند، به استقبال این سال برویم.

همه ساله تعداد رساله و پایان نامه های فراوانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه و موسسه های علمی پژوهشی کشورهای عضو تالیف و تدوین می شود، پیشنهاد می کنم اتحادیه کتابخانه های ملی کشورهای عضو که با حمایت معنوی موسسه شکل گرفته است، با تاسیس بانک پایان نامه های اکو این موضوع را به طور جدی دنبال کند و این منابع تحقیقاتی را گردآوری کند و در دسترس علاقه‌مندان علم و  مراکز علمی و پژوهشی قرار دهد.

مجله اکو هریتیج (ECO HERITAGE) که یک نشریه پژوهشی است و توسط موسسه فرهنگی اکو منتشر می شود تصمیم دارد،  شماره بعدی را به دستاوردها و ظرفیت های کتابخانه های ملی کشورهای منطقه اختصاص دهد. لذا خواهشمند است جهت انجام این طرح روسای کتابخانه ها همکاری لازم را داشته باشند و مطالب و مواد مورد نیاز را در اختیار مسئولین مجله قرار دهند.

همچنین اعلام می دارم که موسسه فرهنگی اکو با هدف حفاظت از میراث مکتوب منطقه، آماده پذیرش پیشنهادهای اشتراک‌کنندگان این نشست، در زمینه چاپ آثار نفیس که بیانگر میراث مشترک منطقه باشد، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی متولیان امور فرهنگی و مشارکت در برنامه‌های آفرینندگی فرهنگی و هنری کشورهای عضو است.

در خاتمه از میزبانی کتابخانه ملی جمهوری تاجیکستان، همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و حضور و استقبال روسای محترم کتابخانه های ملی اکو در چنین نشست ارزشمندی تقدیر می‌کنم و امیدوارم تصمیم‌های این نشست، قدمی در جهت همگرایی منطقه‌ای باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۳۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی بعدازظهر چهارشنبه در جمع اصحاب رسانه کردستان، به وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار کرد: شبکه کتابخانه کشور شامل سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه مشارکتی و خصوصی و ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه عمومی است.

وی با اشاره به جایگاه ایران در داشتن کنابخانه عمومی بیان کرد: در دنیا جزو ۲۰ کشور اول هستیم که کتابخانه دارد و در آسیا جزو پنج کشور اول هستیم.

وی افزود: شبکه به دلیل ایجاد دسترسی و خدمات به منظور ارائه خدمت به مردم فعالیت داریم و تنوع فعالیت در عرصه کتابخانه‌ها را برای عموم مردم شاهدیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: در کشور دستگاه‌ها برای افزایش خدمات و توسعه فعالیت کرده کار می‌کنند اما کمتر دستگاهی داریم که به سمت گسترش و تنوع خدمات پیش رفته باشد که کتابخانه های عمومی به همت دولت سیزدهم در این راستا قدم برداشته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد: اداره کتابخانه عمومی در دنیا حکومتی اداره می‌شود اما در ایران در این دولت تاکید شده که برای استفاده از ظرفیت مردمی کار شود و ما این مسیر را شروع کرده‌ایم و مردم با حضور خود نقشی در اداره کتابخانه‌های عمومی دارند.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام کتابخانه‌های عمومی در کشور

وی تصریح کرد: سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و بسیاری از پروژه‌ها که سال‌ها متوقف شدند در این دولت تکمیل و به بهره‌برداری رسیده‌اند و کتابخانه‌های عمومی نیز به‌دنبال تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است.

وی گفت: براساس دستور رئیس جمهور، توسعه کتابخانه‌های سیار نیز در دستور کار است که در مناطق حاشیه شهر و روستاها مدنظر است.

وی با بیان اینکه اکنون بیش‌از ۵۰ کتابخانه سیار داریم، اضافه کرد: باید ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار تجهیز و راه‌اندازی می‌شوند.

رمضانی به برنامه‌های در دست اقدام این نهاد در سطح کشور پرداخت و یادآور شد: پیشنهاد داده‌ایم تا مدارس به کتابخانه عمومی متصل شوند و زنگ کتابخوانی در مدارس را داشته باشیم که مقدمات انعقاد تفاهمنامه پیش رفته است.

برگزاری ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های عمومی کشور

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: ۷۰۰ محفل ادبی در کتابخانه‌های کشور شکل گرفته و ۴ هزار و ۷۰۰ ساعت در محافل قرآنی کتابخانه‌های کشور نیز فعالیت صورت گرفته است.

وی از اهتمام نماینده ولی فقیه و استاندار کردستان در حوزه فرهنگ تقدیر کرد و ادامه داد: ۱۰ شهر کردستان فاقد کتابخانه است و باید در صورت تخصیص فضای مناسب کتابخانه راه‌اندازی و تجهیز خواهیم کرد.

رمضانی عنوان کرد: ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند و سه میلیون نفر در این کتابخانه‌ها با امانت بردن کتاب و یا شرکت در فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها فعالیت داشته‌اند.

وی اذعان کرد: سند ملی خواندن در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رساندیم که اگر ابلاغ شود در سطح کلان برای کتابخوان‌تر کردن مردم مواردی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کتاب کودک و نوجوان پرفروش‌ترین کتاب‌های کشور هستند، افزود: سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب منتشر شد که اتفاق فرهنگی بزرگی محسوب می‌شود.

کد خبر 6087741

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است