Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این‎که یگان حفاظت این اداره‎ کل تاکنون اثری از تخریب روی پل سفید اهواز مشاهده نکرده است، گفت: برای بررسی دقیق‎تر این موضوع باید نظر دفتر فنی شهرداری را جویا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرجان شوشتری اظهار داشت: پل سفید اهواز به عنوان اثری ارزشی که دارای پیشینه‎ای تاریخی است، باید به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح و فراتر از صرفا ارتباط دادن غرب و شرق رودخانه کارون از آن بهره‎برداری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
 
شوشتری افزود: پل سفید با المان‎هایی که در اطراف خود می‎بیند، تعریف کاملی از یک جاذبه گردشگری را در سطح شهر اهواز ارایه می‎دهد زیرا این پل از سمت غرب به دانشکده سه‎گوش، میدان ساعت و میدان راه‎آهن ارتباط دارد که خود پیشینه‎ای تاریخی را یدک می‎کشند و از سویی نیز به فلکه شهدا ختم می‎شود که بخشی از این فلکه نیز دارای بافتی تاریخی است و تنها ساباط و سرای موجود یعنی مجموعه معین‎التجار را در خود می‎بیند. علاوه براین، وجود رستوران قدیمی خیام در مجاورت رود کارون که با پل سفید اهواز عجین شده است نیز خود یک جاذبه محسوب می‎شود چراکه چشم‎انداز این رستوران بخش وسیعی از رودخانه کارون، پل سفید و سرای معین‎التجار را پوشش می‎دهد. 
 
 معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به این‎که وجود این مجموعه‎های تاریخی در کنار یکدیگر، چگونگی شکل‎گیری بافت تاریخی - سنتی حوزه لب کارون را از سال 1335 تاکنون به تصویر می‎کشد، افزود: این منطقه در کنار منطقه عامری، دو بافت سنتی شهر را تشکیل می‎دهند. از طرفی، خود رودخانه کارون یک عنصر طبیعی با ارزش در استان خوزستان است و بسیاری از دوره‎های تاریخی به واسطه همین رودخانه کارون شکل گرفته و ایجاد شده‎اند. با تمام این تفاسیر، قطعا باید با پل سفید اهواز رفتاری خاص داشت و از آن در راستای گردشگری نیز استفاده شود. 
 
وی در ادامه با اشاره به برخی صحبت‎های اخیر مبنی بر آسیب دیدن پل سفید توضیح داد: برای دریافتن این موضوع که آیا پل سفید اهواز به مرحله‎ای رسیده است که توان بهره‎برداری و عبور وسایل نقلیه را دارا نیست و باید مانع تردد خودروها روی آن شد، باید گفت به دلیل آن‌که شهرداری چند سال پیش سازه این پل را تقویت کرد، باید نظر این ارگان و دفتر فنی آن را جویا شد.

شوشتری بیان کرد: ما در اداره‎کل میراث فرهنگی تا به امروز نامه‎ای از سوی شهرداری مبنی بر این که پل سفید نیازمند توجهی ویژه از بُعد ایمنی باشد یا این که توان حمل و نقل موتوری را روی خود نداشته باشد دریافت نکرده‎ایم و طبیعی است چنانچه چنین نامه‎ای دریافت کنیم، قطعا بنا به وظیفه خودمان در قبال آثار تاریخی، همکاری لازم را با شهرداری انجام خواهیم داد. این در حالی است که یگان حفاظت میراث فرهنگی استان هم تاکنون اثری از تخریب روی این پل مشاهده و اعلام نکرده است.
 
وی با تأکید بر این ‎که تمام پروژه‎های شهری‎ که در اطراف پل سفید انجام می‎شود، تحت نظارت اداره‎کل میراث فرهنگی استان هستند، اضافه کرد: اجرای هر نوع طرحی برای آثار تاریخی یا در محدوده آن‎ها چنانچه به لحاظ فنی، منظری و معماری بر پل تاثیرگذار باشند، قطعا مورد بررسی قرار می‎گیرد تا از هرگونه عملیاتی که به آثار تاریخی خدشه وارد کند، جلوگیری شود.
 
معاون میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: قطعاً هیچ‎یک از مسئولان اداره‎کل میراث فرهنگی استان، امنیت مردم را در مرحله دوم قرار نخواهند داد و همان‌طور که یک اثر تاریخی از ارزش والا برخوردار است، امنیت مردم و توسعه پایدار شهری که توجه به محیط زیست را نیز شامل می‎شود، دارای اهمیت بسیار است.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۶۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، سید محمد رستگاری در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان با اشاره به بهسازی و آماده‌سازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج افزود: آنچه روستای تاریخی فهرج را منحصربه‌فرد کرده، وجود مسجد کهن و قدیمی‌ترین مسجد کشور، بافت تاریخی ارزشمند و بسیاری از ویژگی‌های دیگری است که از حیث میراث‌فرهنگی آن را ارزشمند کرده است.


وی ادامه داد: به‌عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشور برای قرارگرفتن در لیست برترین دهکده‌های گردشگری دنیا، این روستا نیز مطرح است و این انتخاب از سوی سازمان گردشگری جهانی اتفاق خواهد افتاد و پرونده تهیه‌شده برای انتخاب این روستای تاریخی به‌عنوان بهترین دهکده گردشگری به وزارت میراث‌فرهنگی آماده و این پرونده تا دوشنبه آینده برای ارائه به سازمان جهانی گردشگری باید نهایی شود.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اعلامی که انجام شده است عزمی در روستا شکل گرفت و اهالی روستا، استانداری و مجموعه دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی روستای تاریخی فهرج تلاش کردند و این اقدام ارزشمند انجام شد.


وی تصریح کرد: زمینه دسترس‌پذیری آسان برای افراد دارای معلولیت، مرمت بنا‌های تاریخی، کاه‌گل معابر، احداث سرویس‌های بهداشتی استاندارد و نصب تابلو‌های بین‌المللی در روستا از جمله اقدامات عمرانی است که در فهرج در حال انجام است.


مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد اضافه کرد: ۲۵۰ متر طول مسیر گردشگری روستا با اضافه‌کردن کف‌سازی و بدنه‌سازی در قالب مشارکت نهاد‌های مختلف در حال انجام است و دستگاه‌های مختلفی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا بتوانیم در یک بازه زمانی فشرده اقداماتی که شاید سال‌ها خلأ آن در روستای فهرج وجود داشته را انجام دهیم.


رستگاری با اشاره به اینکه رویداد‌ها و آداب‌ورسوم فهرج نیز باید معرفی شود، افزود: امیدواریم با شاخصه‌هایی که معرفی‌شده، همتی که انجام شده و محتوایی که تهیه می‌شود، روستای فهرج بتواند امتیازات لازم را کسب کند تا این اتفاق مهم برای کشور با معرفی فهرج به‌عنوان یکی از روستا‌های برتر گردشگری دنیا رخ دهد.


وی اظهار کرد: خوشبختانه همه ظرفیت‌های لازم برای انتخاب روستای تاریخی فهرج وجود دارد و از بین دو هزار روستا به‌عنوان دومین روستا در کشور توسط میراث‌فرهنگی مورد موافقت قرار گرفت تا اقدامات لازم انجام‌شده و پرونده این روستا به سازمان جهانی گردشگری ارسال شود.

دیگر خبرها

  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • توقف تردد خودروها در بعضی از خیابان های شهر ایلام به اثر سیلاب
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • پاسخ میراث فرهنگی به ماجرای «سنگلج»