Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@13:48:45 GMT

جذب نخبگان بدون مدرک در دانشگاه آزاد

تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۴۸۸۷۵

جذب نخبگان بدون مدرک در دانشگاه آزاد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد از توجه به نخبگان بدون مدرک در معاونت متبوع خود خبر داد و گفت: به دنبال جذب چنین نخبگانی هستیم و باشگاه پژوهشگران جوان نیز در این زمینه به فعالیت می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعیباشگاه خبرنگاران پویا؛ بیژن رنجبر امروز در آستانه هفته پژوهش و فناوری و در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری از 22 تا 26 آذر برگزار خواهد شد و دانشگاه آزاد نیز برنامه‌های زیادی در این رابطه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: برنامه‌ها در سه سطح واحدها، استانها و ملی برگزار خواهد شد که شامل برپایی نمایشگاهها، تقدیر از پژوهشگران برتر، برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانی‌های علمی و پژوهشی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد با بیان اینکه ستاد هفته پژوهش و فناوری در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد تشکیل شده است، توضیح داد: در تمامی استانهای مرتبط با دانشگاه آزاد نیز ستاد هفته پژوهش با محوریت هیئت امنای استان و واحدهای دانشگاهی تشکیل می‌شود.

رنجبر تصریح کرد: تقدیر از  پژوهشگران برتر در حوزه‌های علوم انسانی، فنی و مهندسی، هنر و معماری، کشاورزی، دامپزشکی و علوم پزشکی انجام می‌گیرد و در هر واحد دانشگاهی و استانی این افراد که در حال حاضر انتخاب شده‌اند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری 26 آذرماه انجام می‌گیرد، گفت: در این گردهمایی بزرگ، ریاست هیئت امنا و هیئت موسس به همراه رئیس دانشگاه آزاد به سخنرانی خواهند پرداخت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد به برگزاری نمایشگاه سراسری هفته پژوهش در نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در نمایشگاه سراسری هفته پژوهش نیز فعالیت خواهیم داشت و یکی از عمده برنامه‌های ما نمایش محصولات عمده مراکز خواهد بود.

رنجبر ادامه داد: نمایشگاه سراسری مختص پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد است و استارتاپ‌ها به همراه شرکتهای دانش‌بنیان نیز حضور فعالی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مذکور از تاریخ 22 تا 26 آذر ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: 150 شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها محصولات خود را به منصه ظهور می‌رسانند و هر کدام یک محصول را در نمایشگاه نمایش خواهند داد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد افزود: در استانهای کشور نیز نمایشگاه‌هایی از این دست برگزار خواهد شد که تمامی شرکتهای دانش‌بنیان فقط یک محصول خود را نمایش خواهند داد.

رنجبر با اشاره به شعار هفته پژوهش و فناوری گفت: "‌پژوهش تقاضا‌محور و تجاری‌سازی فناوری با زیربنای تولید و اشتغال" شعار امسال است و به طور قطع از برگزیدگان این عرصه تقدیر و تشکل به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه کارگاههای آموزشی نیز در حوزه حل مشکلات دانش‌بنیان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این کارگاههای آموزشی در هشت دانشگاه کشور برگزار می‌شود که یکی از این دانشگاهها هم دانشگاه آزاد است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد با بیان اینکه مجوز تشویق مالی نیز برای دانشگاهها تدارک دیده شده است، گفت: این مجوز در سالهای قبل نیز وجود داشته و در حقیقت برای تشویق پژوهشگران است که امسال نیز پرداخت می‌شود و حتی رقم آن افزایش خواهد داشت.

رنجبر با بیان اینکه برای تحصیلات تکمیلی پژوهشگران و نخبگان نیز برنامه‌هایی مدنظر است، گفت: طبق مصوبه هیئت امنای دانشگاه این مهم برعهده معاونت آموزش و پژوهش گذاشته شده و ما نیز به پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد دکتری توجه ویژه‌ای خواهم کرد.

وی افزود: قرار است تا پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری را به سمت حل مشکل و مسئله سوق دهیم و بهترین راهبرد نیز بهره‌گیری از همین پایان‌نامه‌های نخبگان و ظرفیتهای پژوهشگران است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد افزود: یکی از مهمترین راهبردها در زمینه پایان‌نامه‌ها را باشگاه پژوهشگران جوان برعهده دارد و آنها نیز وظیفه سنگینی در این حوزه خواهند داشت.

پایان‌نامه‌های دانشگاهی و سوق آن به سمت حل مشکلات

وی تصریح کرد: باشگاه پژوهشگران جوان در سراسر کشور نخبگان و افراد کارآمد را شناسایی می‌کند و ارتباط لازم در زمینه حل مسئله و مشکلات را با آنان در میان می‌گذارد که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری باید به این سمت و سو سوق پیدا کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد همچنین از تشکیل انستیتو نفت در واحد علوم دانشگاهی دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: همکاری دانشگاه و وزارت نفت می‌تواند ثمربخش باشد و ظرفیت خوبی در این حوزه دانشگاهی ما وجود دارد.

جذب نخبگان بدون مدرک در دانشگاه آزاد

رنجبر  یکی دیگر از برنامه‌های معاونت متبوع خود را توجه به نخبگان بدون مدرک دانست و گفت: قطعا به دنبال جذب چنین نخبگانی هستیم و باشگاه پژوهشگران جوان نیز در این زمینه به فعالیت می‌پردازد. 

وی تصریح کرد: آئین‌نامه حمایت از نخبگان دانشگاهی نیز تا یک ماه آینده تدوین خواهد شد و به‌زودی برنامه‌های آن انجام می‌گیرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد درباره نخبگان بی‌مدرک و نحوه جذب آنها نیز اظهار کرد: نخبگان بی‌مدرک یعنی افرادی که مدرک دانشگاهی دارند اما در زمینه‌های دیگر به فعالیت قابل توجه و چشمگیری پرداختند؛ شاید یک فرد در یک رشته تحصیلی مدرک کارشناسی ارشد داشته باشد اما در شاخه‌ای دیگر از علوم به نخبگی رسیده باشد و از این دست افراد در کشور وجود دارد که به طور قطع از آنها حمایت خواهیم کرد؛ برنامه‌ریزی برای این مهم مدنظر خواهد بود.

رنجبر  با بیان اینکه استاندارد‌سازی آزمایشگاهها در دانشگاه‌ یکی از وظایف ما خواهد بود، گفت: چاپ کتاب ایمنی زیستی در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و زیست پزشکی انجام گرفته است که امیدواریم به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

علیرضا ایرانبخش؛ مدیر کل پشتیبانی و شبکه‌های آموزشی دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: در این دانشگاه جایگاه عظیمی از آزمایشگاهها و کارگاهها را در اختیار داریم و حدود 6 هزار و 739  آزمایشگاه و 3 هزار و 399  کارگاه وجود دارد و در حال حاضر 138 هزار و 747 دستگاه وجود دارد که 3 هزار و 400 دستگاه آن هایتک محسوب می‌شود و ظرفیت بالایی در کشور داریم.

انتهای پیام/

R1365/Psaadati/S23,2,1313/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۴۸۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور

مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور همزمان با روز بزرگداشت مقام معلم با سخنرانی دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. هدف از برگزاری مراسم تقدیر از ۱۰۰ استاد شاگردپرور و تقدیر از استادانی است که در راستای فرهنگ شاگردپروری اهتمام داشته و به نوعی در کنار مساله آموزش به امر تربیت و پرورش هم توجه ویژه داشته‌اند.

 این استادان در قالب یک طرح غیرفراخوانی که از شش ماه قبل آغاز شده از طریق دانشجویان دانشکده‌های برتر کشور انتخاب شده‌اند. در این راستا، از ۲۰ هزار دانشجو از ۵۰ دانشکده کشور اعم از دانشکده‌های فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه و علوم انسانی نظرسنجی شده و نهایتا اساتیدی که بیشترین آراء را در میان دانشجویان کسب کرده‌اند، برای تقدیر به این مراسم دعوت شدند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم گفت: دانشگاه‌های ما از قبل از انقلاب تا کنون همیشه مبدا تحول بوده‌اند. قبل از انقلاب بسیاری از جریان‌ها در دل دانشگاه‌ها شکل گرفت و بعد از انقلاب دانشگاه‌ها بودند که نیروی انسانی برای کشور تربیت کردند و بعد از آن مجموعه‌های تحقیقاتی را برای پیشرفت و توسعه کشور پرورش دادند.

او افزود: طی ۲ الی ۳ دهه اخیر ماموریت‌هایی همچون تولید علم در کشور پررنگ شد و اساتید را برای تولید علم تشویق کردیم و کسانی که مقالات علمی زیاد و با کیفیت منتشر می‌کنند مورد تشویق قرار گرفتند. اساتیدی که در حوزه صنعت و حل مسائل کشور مشارکت داشتند نیز تجلیل شدند. دانشگاه کارخانه علم آفرینی، فناوری آفرینی و کارخانه تولید نوآوری بوده و از همه مهم‌تر دانشگاه کارخانه انسان سازی است.

دهقانی ادامه داد: بزرگترین وظیفه دانشگاه که هرگز فراموش نشدنی است پرورش انسان‌ها و شاگردانی بوده که باعث تکثیر ما شوند. در ۵۰ دانشکده برتر سراسر کشور اساتیدی که در همه زمینه‌ها همراه دانشجویان هستند و شاگرد پرور محسوب می‌شوند جایزه شیخ مفید را دریافت می‌کنند.این جایزه شامل یک بسته حمایتی یک میلیارد تومانی است که از سال جاری به ۱۰۰ استاد برتر در حوزه شاگردپروری اعطاء شد و قرار است این جایزه به صورت سالانه به استادان منتخب شاگردپرور اعطاء شود. 

او بیان کرد: این جایزه دارای ۱۵ بخش است؛ اعتبار مالی مستقیم که سبک اعتبار مستقیم آن ۴۰۰ میلیون تومان در سال، استفاده از امکانات شبکه‌های آزمایشگاهی، استفاده از امکان کسر خدمت یا معافیت خدمت سربازی برای دانشجویان، استفاده از پست‌داک و پسا دکتری، استفاده از فرصت مطالعاتی خارج کشور، استفاده از شرکت در کنفرانس‌ها، استفاده از فرصت بازدید و اردو‌های علمی و خدماتی که در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری است که این سبد را در اختیار اساتید برتر قرار دهد.

دهقانی اظهار کرد: فرمی در جهت اعطای جایزه به اساتید ارسال خواهد شد و افرادی که در دبیر خانه مشخص شده‌اند طی یک سال آینده همراه اساتید خواهند بود تا خدمات را ارائه دهند. در این فرم‌های اعطاء هزار امتیاز وجود دارد که ۴۰۰ امتیاز از آن قابل تقدیم برای کمک مالی مستقیم است. انتخاب استفاده از هر کدام از آن‌ها بر عهده خود اساتید خواهد بود. این جایزه به نام شیخ مفید است؛ محمد بن محمد نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن المعلم، فقیه و متکلم و از علمای برجستهٔ شیعه سده چهار هجری قمری بود که مکتب کلامی شیعه را توسعه داد. 

رئیس بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: امید داریم در پایان دوره اول جایزه شیخ مفید بتوانیم ۱۰۰ نفر استاد برگزیده این دوره را به ۵۰۰ الی ۷۰۰ نفر تکثیر و تربیت کنیم. بنیاد ملی نخبگان در پایان این دوره به ۱۰ نفر از استادان شاگردپرور یک گرنت معادل یک سال پژوهانه که کار خود را درست انجام دهند تقدیم خواهد کرد. امروز افتخار داریم که در بین منتخبانی از جمعیت ۲۰ هزار نفری مستعدین بنیاد ملی نخبگان حضور داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • از پرداخت بیش از ۴ هزار وام متاهلی به دانشجویان پزشکی تا تاکید بر استفاده دانشگاه‌ها از سند دانشگاه اسلامی
  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند
  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • افتتاح مرکز آموزش وتوسعه ی فناوری های دانشگاه آزاد اسلامی سنندج
  • اعطای بسته حمایتی یک میلیارد تومانی به ۱۰۰ استاد منتخب شاگردپرور
  • جایزه یک میلیارد تومانی برای ۱۰۰ استاد منتحب شاگردپرور
  • اعطای بسته حمایتی معاونت علمی به یکصد استاد منتخب
  • آغاز بکار دفتر استاندارد و استانداردسازی در چهارمحال و بختیاری
  • برای نخبگان در حوزه‌های مختلف مسیر ویژه‌ای باز خواهیم کرد
  • پژوهش جدید دانشمندان همه باورهای مربوط به کف پای صاف را رد کرد