Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - ایرنا - معاون فرهنگی قوه قضائیه با طرح پرسش هایی مبنی بر اینکه چرا برخی دروغ پراکنی می کنند و چرا رسانه ها در مقابل فرقه «زنبیلیه» مردم را آگاه نمی کنند؟ از رسانه ها خواست تا مقابل فرقه زنبیلیه که این روزها با شانتاژ بازی قوه قضائیه را هدف قرار داده اند، مردم را آگاه سازند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام هادی صادقی روز سه شنبه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات برتر دستگاه قضایی استان کرمان «قلم و عدالت» با توجه با اتفاقات اخیر در کشور و اظهارات محمود احمدی نژاد و حلقه نزدیکان او، افزود: شخصی در کشور مسئولیتی داشته و شکایت هایی شده از اینها، اما ببینید در رسانه ها چه هیاهویی برای آنها بوجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پی اقدامات اخیر حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم، از جمله حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم که با یک زنبیل در دادگاه حاضر شد، بکارگیری عنوان «فرقه زنبیلیه» برای این افراد، در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی متداول شد.
وی ادامه داد: دادگاه وظیفه ‌اش اجرای قانون است، چرا کسانی که از عدالت حرف می زنند خود به عدالت تن نمی دهند؟
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: هیاهو، شانتاژ کردن، دروغ گفتن و اتهام نادرست زدن برخی افراد و گروهها به دستگاه قضا، جای نقد رسانه ای و تحلیل و روشنگری رسانه ای دارد.
وی افزود: آقایی که قبلا مسئولیت هایی داشته و تخلف هایی کرده و دستگاههای نظارتی رسیدگی هایی کرده اند، ببینید چه هیاهویی ایجاد کرده اند و این هیاهوها در فضای بیرون اتفاق می افتد و دستگاه قضایی باید کار قضایی، حقوقی و قانونی خود را دنبال کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکیدکرد: فرد یا گروهی که در مقابل قاضی قرار گیرد از هر گروه، جناحی باشد دادگاه وظیفه اجرای قانون را دارد دستگاه قضایی چه زمانی که سراغ برخی رقبای این آقایان می رفته اند و چه امروز که دنبال خودشان هستند، به دنبال اجرای قانون بوده است.
وی با طرح این سئوال که چرا زمانی سراغ این جناح می روند صدایشان در می آید و زمانی سراغ رقبای آنها می روند، حرفی نیست؟ ادامه داد: شما که طالب عدالت هستید و از مردم حرف می زنید باید بدانید که مردم به دنبال عدالت هستند.
حجت الاسلام صادقی گفت: کسی که از عدالت صحبت می کند خود باید مجری عدالت باشد به حکم قاضی تن دهد که در زندگی امام علی (ع) می بینیم با وجودی که حق با ایشان بود تن به حکم قاضی دادند و هیاهو نکردند.
وی با اشاره به اینکه آنها حالا که نوبت خودشان شده هیاهو می کنند، افزود: چرا رسانه ها وظیفه خود را در برابر این افراد و این فرقه زنبیلیه انجام نمی دهند و آنها دائما تخلف روی تخلف را انجام می دهند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: اهانت به قاضی و دستگاه قضایی تخلف است و هیچ کشوری آن را بر نمی تابد.
وی تاکیدکرد: اگر اقتدار دستگاه قضایی شکسته شود سنگ روی سنگ بند نمی شود و برای سامان دادن به جامعه باید این موضوع برطرف شود.
صادقی تصریح کرد: چرا در مسیری می روید که بی بی سی و رسانه های غربی می خواهند و چرا رسانه ها بیکار هستند و اقدام به آگاهسازی مردم نمی کنند و مردم را آگاه نمی کنند.
وی عنوان کرد: رسانه ها با تحلیل درست می توانند بر دهان کسانی بزنند که به مجموعه عظیم دستگاه قضایی اهانت می کنند؛ نمی گویم دستگاه قضایی بی عیب است اما در برابر قاضی غیر معصوم باید تسلیم بود و حکم وی را پذیرفت.
معاون فرهنگی قوه قضائیه آگاهی دادن به مخاطبان را از کارکردهای مهم رسانه ها برشمرد و ادامه داد: کشف حقیقت از کارکردهای مهم رسانه به شمار می رود و رسانه های حرفه ای به دنبال حقیقت هستند.
وی فرهنگسازی، آموزش، انسجام بخشی را از دیگر کارکردهای رسانه ها برشمرد و افزود: شناخت، حفظ و پاسداری و به پا داشتن حق مهمترین کار فرهنگی است که باید توسط رسانه ها فرهنگسازی شود.
صادقی ادامه داد: عدالت آمال همه مردم است و در هیچ برهه ای از تاریخ نبوده که مردم به دنبال عدالت نباشند و قرار است تاریخ با عدالت به پایان برسد.
این مقام مسئول در قوه قضائیه با بیان اینکه ما باید ارزش قلم را بیش از گذشته بشناسیم و پاس بداریم، اظهارکرد: مطبوعات پیشگامان رسانه ها هستند و در تاریخ رسانه ها درخشیده اند و همواره پیشکسوت بوده اند.
حجت الاسلام صادقی افزود: با تکثر تعداد رسانه ها، فضای رسانه ای آشفته شده و یکی از چالش های بزرگ آن غیرحرفه ای بودن است و این امر موجب انتشار اخبار کذب و نادرست شده که یک خطر بزرگ به شمار می رود.
وی اظهار کرد: رسانه های حرفه ای باید در سالم سازی محیط تولید پیام تلاش کنند و این از رسالت های اصلی امروز است تا مساله وثوق اخبار رسانه ها زیر سئوال نرود.
وی با تاکید بر تثبیت وثایق رسانه ها بیان کرد: به جرات می توان گفت حدود 10 درصد اخبار رسانه ها مورد وثوق هستند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: رسانه ها یک زیست جهان جدید مجازی خلق می کنند و بسته به نوع رسانه ها برخی قوی تر و برخی ضعیف تر هستند و حجم کار آنها متناسب با نیازهای و میزان توجه مخاطبانشان است.
وی با تاکید بر این نکته که با ایجاد زیست جهان های متفاوت می توانند در خدمت حق و عدالت باشند و یا اینکه مسیر دیگری را دنبال کنند افزود: الگوسازی، چهره سازی و خلق ارزش از دیگر کارکردهای رسانه به شمار می رود.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه رسانه ها ذائقه های جدیدی را آفریده اند و مردم را از جدی بودن به امور غیر جدی کشانده اند، گفت: حالا که این کار را می کنند درآن فضای غیر جدی که فضای خلاصی است، باید به درستی برنامه ریزی کرد.
وی تاکیدکرد: یکی از کارکردهای رسانه ها جایکاه نظارتی آنها است که در سالم سازی اجتماع نقش به سزایی دارند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: دستگاه قضائی در تعامل با رسانه به دنبال کاهش دعاوی و کاهش پرونده های ورودی به این دستگاه است.
وی عنوان کرد: نقش پیشگیرانه رسانه ها و مطبوعات نقش بزرگی است که اگر شناخته شود و به کار گرفته شود، موفق خواهیم بود.
وی با تاکید بر جایگاه و نقش رسانه ها و دستگاه قضائیه در جامعه، عنوان کرد: کمک به تقویت اقتدار دستگاه قضایی و شأن قضا از رسالت های رسانه ها است.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی**انتشار دهنده: حسین نوروزیان
7440/ 5054/1021

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۰۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: رویکرد و نگاه شورای ششم، توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر است و با تعریف پروژه‌های مختلف و تخصیص ۵۰ درصد از بودجه عمرانی شهر به این مناطق، به دنبال این هستیم که مناطق کم‌برخوردار در مشهد نداشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، ظهر امروز_ هشتم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، به مناسبت‌های پیش رو اشاره داشت و پیشاپیش هفته شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز معلم و روز کار و کارگر را تبریک و تهنیت گفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در ادامه این نشست، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

حاجی‌بگلو برهمین اساس، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص مسدود شدن حساب‌های بانکی شهرداری مشهد، گفت: مسدود شدن حساب‌های بانکی در ادوار گذشته هم سابقه داشته و سال قبل هم شاهد بودیم که ریشه در حساب‌های فیمابین شهرداری مشهد با بانک مربوطه داشت.

وی افزود: این مسدود شدن در شرایطی اتفاق افتاد که شهرداری از این بانک، ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد؛ در عین حال، به لحاظ حقوقی این موضوع را پیگیری نکردیم و درحال حاضر هم مشکلی وجود ندارد.

حاجی‌بگلو درخصوص جایگاه و اهمیت شهر مشهد هم تصریح کرد: مشهد شهر زیارتی است و برهمین اساس، تمهیدات مختلفی را اندیشیده‌ایم؛ یکی از مهمترین موضوعات، بودجه زیارت و حاشیه شهر بوده که محقق نشده است و برای تصویب و اجرایی شدن آن، باید مطالعات لازم انجام و روال قانونی آن طی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، در پاسخ به خبرنگار دیگری پیرامون رسانه، گفت: نگاه شورای ششم به حوزه رسانه، نگاه ویژه‌ای است و اصحاب رسانه را از خود می‌دانیم و همیشه خود را پاسخگوی آن‌ها می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این رویکرد حمایتی درخصوص رسانه‌هاست و نه «فیک‌نیوزها» که مدعی رسانه هستند؛ به چنین افرادی اهمیت نمی‌دهیم و اجازه توهین به دیگران را هم ندارند.

وی درخصوص روزنامه شهرآرا هم گفت: نسبت به این روزنامه، انتقاداتی داشتیم و در تذکرات مختلف این موضوع را مطرح کردیم؛ مؤسسه شهرآرا هم این نقطه نظرات و دغدغه‌ها را مدنظر قرار داد و امروز این مجموعه به عنوان یک رسانه بسیار قوی شناخته می‌شود.

رایگان شدن خدمات اتوبوسرانی، محور دیگر صحبت‌های خبرنگاران در این جلسه بود که حاجی‌‎بگلو افزود: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، در سال ۱۴۰۱، ۱۰ خط اتوبوسرانی در حاشیه شهر مشمول ۹۰ درصد تخفیف شد.

حاجی‌بگلو اظهارکرد: علاوه بر این، در سال ۱۴۰۲ هم طرح رایگان کردن اتوبوس به تصویب رسید، اما کمیته انطباق فرمانداری آن را رد کرد ولی در عین حال، تابع قانون هستیم.

خبرنگار دیگری از تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد سوال کرد و حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: تفریغ بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید اما نسبت به این مصوبه مخالف بودم و نیازمند بررسی بیشتر داشت.

حاجی‌بگلو افزود: در گزارشات دریافتی پیرامون تفریغ بودجه ۱۴۰۱، برخی مبالغ پرداختی به یک فهرست ۱۰۰ نفره نامشخص بود؛ گزارش حسابرسی هم ایراداتی را نشان می‌دهد، اما هرآنچه قانون تصمیم بگیرد، تابع خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون تعرفه بهای خدمات شرکت «تات»، تصریح کرد: این بهای خدمات، سال گذشته کاهش یافت؛ در سال ۱۴۰۳ مجاز بودیم که این تعرفه‌ها را براساس نرخ تورم افزایش دهیم ولی این تعرفه‌ها حدود ۲۵ درصد افزایش یافت که کمتر از میزان تورم است.

خبرنگار دیگری هم در این جلسه به نام‌گذاری خیابان طبرسی جنوبی به نام مبارک امام‌جواد (ع)، اشاره داشت و پیگیر این مصوبه شد که حاجی‌بگلو در این خصوص گفت: این مصوبه در کمیته انطباق فرمانداری تأیید نشده و نام‌گذاری انجام نمی‌شود.

رویکردهای شورای ششم پیرامون حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی محور دیگر سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود و حاجی‌‎بگلو افزود: شورای شهر و مدیریت شهری، حامی سرمایه‌گذاری است ولی برخی قوانین در این حوزه داریم که دست‌وپا گیر شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: آنچه مسلم بوده این است که جذب سرمایه‌گذار تنها به شهرداری و مدیریت شهری محدود نمی‌شود.

یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون طرح سوال از شهردار نکاتی را مطرح کرد و حاجی‌بگلو در پاسخ گفت: این موضوع در دستورکار جلسه علنی آتی شوراست ولی به لحاظ آئین‌نامه‌ای این موضوع وجاهت قانونی ندارد چراکه شهرداری باید ظرف ۱۰ روز از طرح سوال، پاسخگویی کند؛ در عین حال، مشکل خاصی برای طرح سوال و پاسخگویی نداریم و هر عضوی می‌تواند مجدد طرح سوال داشته باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پاسخ به سوالی پیرامون بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو هم اظهار کرد: این پروژه تا هفته دولت درصدد هستیم که بهره‌برداری شود و همه اهتمام مدیریت شهری نیز بر این بوده است که تا پایان سال ۱۴۰۴ حفاری تونل‌های خطوط قطارشهری مشهد به اتمام برسد و وارد فاز تجهیز و آماده‌سازی شویم.

یکی دیگر از خبرنگاران از اقدامات مدیریت شهری در حاشیه شهر سوال پرسید و حاجی‌بگلو گفت: عملکرد و اقدامات شورای ششم و شهرداری در این دوره، در حاشیه شهر، به اذعان مردم و مدیران، عملکرد مطلوبی بوده است.

وی افزود: سعی ما بر این بوده است که شیب خدمت را به سمت حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار ببریم و با جدیت پیگیر افزایش سرانه‌های خدماتی، ورزشی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی بوده‌ایم تا در این شهر، مناطق کم‌برخوردار نداشته باشیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: براساس همین نگاه بوده که نیمی از بودجه عمرانی شهرداری در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر قرار گرفته است و پروژه‌های زودبازده یک و دو را هم اجرایی کردیم؛ امیدواریم دولت و دستگاه‌های اجرایی دیگر نیز در این خصوص سهم و نقش خود را ایفا کنند.

وی گفت: حتی مطالبات شهرداری از دولت نیز پرداخت نمی‌شود؛ مطالباتی که امروز این عدد به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و حداکثر اگر ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شود.

مطالبات پیمانکاران شهرداری دیگر محور سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود و حاجی‌بگلو در این خصوص افزود: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار دارد و آن‌ها را قلب تپنده اجرایی شهرداری می‌دانیم.

حاجی‌بگلو تصریح کرد: این پیمانکاران، سال‌های سال است که با شهرداری در تعامل بوده و نسبت به مدل پیمانکاری شهرداری نیز اشراف دارند.

وی گفت: تأخیر در واریزی مطالبات پیمانکاران همیشه بوده ولی هیچ‌گاه شاهد به این شکل نبوده که پیمانکاری نتواند طلب خود را وصول کند؛ همه سعی ما بر این بوده که تا نیمه اول امسال، تمامی بدهی‌های به پیمانکاران را تسویه کنیم.

حاجی‌بگلو بخش دیگری از صحبت‌های خود را به پروژه‌های زودبازده اختصاص داد و افزود: طی سه سال اخیر حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها تعریف کردیم که با خواست و مطالبه شهروندان هزینه و پروژه‌ها اجرا می‌شوند؛ این سیاست‌گذاری نیز در راستای تحقق توسعه متوازن و عدالت‌محور شهر مشهد بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه عملکرد و اقدامات شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره، با وجود محدودیت منابع، عملکرد بسیار مطلوبی بوده، گفت: شهردار مشهد هم براساس ارزیابی‌های مختلف صورت گرفته، عملکرد رضایت‌بخش و به مراتب قوی‌تر از قبل داشته است.

یکی دیگر از محورهای سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران، تشریح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات شورای شهر و مدیریت شهری درخصوص توسعه به شرق بود که حاجی‌بگلو در این خصوص اظهارکرد: به مرور زمان این موضوع را پیگیر هستیم و برنامه‌ریزی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است.

حاجی‌بگلو در پایان با تقدیر از خبرنگاران، گفت: بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر مشهد و استان به واسطه همین مطالبه‌گری واقعی و درست و به‌جای اصحاب رسانه به ثمر رسیده است؛ امیدواریم بتوانیم شهری زنده و با نشاط برای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی داشته باشیم.

کد خبر 748410

دیگر خبرها

  • نیازمند آگاه‌سازی پایدار برای نسل جدید هستیم
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • کاهش ۲.۹ درصدی طرح شکایت در دیوان عدالت اداری
  • دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است