Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم رسمی معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین کرمی به عنوان مسئول جدید نهاد رهبری در دانشگاه تهران در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که روز سه‌شنبه، 7 آذرماه با حضور حجت الاسلام‌والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، از زحمات حجت‌الاسلام کلانتری تقدیر و هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم پس از پخش فیلم مستند کوتاهی درباره فعالیت‌ها و دستاوردهای دفتر نهاد در دانشگاه تهران و دوران مسئولیت حجت‌الاسلام کلانتری، وی که هم اکنون معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است، به سخنرانی پرداخت.

اهداف دانشگاه تولید و آموزش و ترویج علم و اخلاق با نگاه الهی است

کلانتری گفت: امام فرمودند دانشگاه مبدأ همه تحولات است و سعادت و شقاوت ملت از دانشگاه بر می‌خیزد. اولین دانشگاه‌های جهان در اواخر قرن 12 میلادی شکل گرفت و وقتی دانشگاه تهران تأسیس شد، 700 سال از تأسیس دانشگاه‌های مدرن جهان گذشته بود. دانشگاه، چه در غرب، چه در شرق و چه در جمهوری اسلامی، چهار هدف "تولید علم"، "آموزش علم"، "ترویج علم در جامعه" و "ارتقا و نهادینه‌سازی فرهنگ در جامعه" را دارد.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد ادامه داد: دانشگاه یک نهاد اساسی و مهم است که جامعه را به قله‌های تعالی خودش می‌رساند. دانشگاه اگر در غرب باشد به تحقق این اهداف کمک می‌کند، اما با سبک و سیاقی که غرب به آن احتیاج دارد، یعنی تولید علم سکولار، اخلاق سکولار، لیبرالیسم و دموکراسی منهای خدا و وحی. اما دانشگاه در انقلاب اسلامی چنانکه معمار کبیر انقلاب و خلف صالح او ترسیم کرده‌اند، این اهداف را با رویکرد الهی پیش می‌برد؛ تولید و آموزش و ترویج علم و اخلاق با نگاه الهی.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران افزود: نکته دیگر این است که مأموریت‌های چهارگانه از هم قابل تفکیک نیستند و زمانی که این مأموریت‌ها رنگ و بوی الهی پیدا می‌کنند، می‌شوند فرهنگ. اگر آموزش در محور تزکیه و انسان‌پروری باشد، می‌شود یک کار فرهنگی بزرگ و فرقی نمی‌کند که در علوم انسانی، فنی و یا هنر کار می‌کنیم.

وی ادامه داد: پرچمدار اصلی علم در جامعه مقام معظم رهبری بوده است و اگر بخواهیم فعالیت‌های علمی برگزار شده زیر نظر ایشان را لیست کنیم، فهرست آنها ده‌ها صفحه می‌شود. رهبری بارها اشاره کرده‌اند که مشکلات فرهنگی باعث شده من شب خوابم نبرد و این نشان دهنده اهمیت فرهنگ در جامعه ماست. بهترین سرمشق نهاد در دانشگاه فرمایشات حضرت آقاست؛ چراکه او کارشناس‌ترین شخصیت علمی و فرهنگی کشور در حوزه دانشگاه است که این واقعا در دنیا بی‌نظیر است.

تأکید نخست رهبری تبیین علمی دین است

وی درباره مأموریت‌های نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: تبیین علمی دین، که تاکید نخست رهبری بر این ماموریت نهاد است، ارتقای بعد معنوی دانشگاهیان، تبلیغ علمی دین و ارزش‌های اسلامی در دانشگاه‌ها از ماموریت‌های اصلی نهاد در دانشگاه‌هاست.

کلانتری درباره کارنامه فعالیت خود در سال‌های گذشته گفت: در حوزه مأموریت اول، طرح‌های بصیرت و همایش‌های علمی و اردوهای علمی و مسابقات کتابخوانی برگزار شده است که در جزء جزء اجرای آنها حضور فعال داشته‌ام. همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی ولایت فقیه و مهدویت، بیش از صد دوره طرح دانش‌افزایی اساتید، همایش‌های تخصصی برای استادان درس انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها، کارگاه‌های ویژه ائمه جماعات و تلاش برای راه‌اندازی دانشکده معارف اسلامی در دانشگاه تهران که اکنون با یک ظرفیت عظیم در حال فعالیت است، از جمله اقدامات ما برای تحقق مأموریت دوم بوده است. راجع به حوزه سوم یعنی تبلیغ عملی دین، ساماندهی مساجد و نمازخانه‌ها را انجام داده‌ایم که اکنون در طول شبانه‌روز 60 نماز جماعت در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در مسجد دانشگاه تهران و برگزاری 10 دوره همایش سوختگان وصل که تأثیرگذاری عجیب و فوق‌العاده‌ای در دانشگاه داشته، از جمله فعالیت‌های فرهنگی ما در طول سالیان گذشته است.

نهاد پناهگاه دانشجویان است 

کلانتری افزود: حضرت آقا پناهگاه بودن نهاد را برای دانشجویان ذکر کرده‌اند و ما بدین منظور دفتر مشاور امین را در دانشگاه تهران تاسیس کردیم. این دفتر در دانشگاه توانست دانشجویان گرفتار، دارای افسردگی، مترصد خودکشی و دارای معضلات عظیم را حمایت کند و بسیاری از مشکلات آنها را حل و فصل کند.

وی در نهایت با یاد کردن از مرحوم عمید زنجانی رییس اسبق دانشگاه تهران که در زمان انتصاب او رییس دانشگاه تهران بوده است، گفت: در طول این سال‌ها همواره صمیمیت و همدلی میان ریاست دانشگاه و مسئولان نهاد وجود داشته است.

در عرصه هم‌اندیشی و معرفت‌افزایی الگو بوده‌ایم

در ادامه این مراسم دکتر بهرامی، به نمایندگی از استادان دانشگاه تهران، در سخنانی درباره دفتر هم‌اندیشی دانشگاهیان گفت: ابتدا در این مسئله تردید بود که بتوان فضای وفاق و هم‌اندیشی و گفت‌وگو در دانشگاه شکل داد، اما الان به جایی رسیده‌ایم که جلسات هم‌اندیشی از مرز زمانی رسمی خودش عبور می‌کند و به فضل الهی در عرصه هم‌اندیشی و معرفت‌افزایی الگو بوده‌ایم.

وی در ادامه ضمن تعریف از صبوری و تدبیر حجت‌السلام کلانتری و تبریک به حجت‌السلام کرمی ابراز امیدواری کرد که با ویژگی‌های مثبتی که حجت‌السلام کرمی دارد، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در انجام وظایفش موفق باشد.

اعتماد به خود دانشگاهیان راه‌حل معضلات فرهنگی در دانشگاه است

در ادامه مراسم اقرلو، به نمایندگی از دانشجویان ضمن توصیف فضای نامناسب فرهنگی دانشگاه همچون وجود فساد علمی و بی‌تفاوتی عمومی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی در دانشگاه، انقلابی بودن و شفافیت در مواضع و تصمیمات و استقلال از تعلقات سیاسی و اعتماد به خود دانشگاهیان در مسئولیت‌ها و ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با دانشجویان و توسعه ضریب نفود نهاد در دانشگاه و حمایت از تشکل‌های انقلابی را راه‌حل معضلات فرهنگی در دانشگاه دانست.

در دوران مسئولیت من معنویت و معرفت محور فعالیت‌های ما قرار خواهد داشت

در ادامه حجت‌الاسلام کرمی، رییس جدید دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران ضمن اشاره به مناسبت آغاز امامت حضرت ولی عصر گفت: امیدواریم وظایفی را که امام عصر بر عهده ما گذاشته است، انجام دهیم.

وی ضمن تشکر از زحمات حجت‌الاسلام کلانتری، افزود: در دوران مسئولیت من معنویت و معرفت محور فعالیت‌های ما قرار خواهد داشت. گمشده اصلی ما در جهان امروز معنویت و اخلاق است و بیش از هر چیز باید تلاش منین سبک زندگی اسلامی را چنانکه مقام معظم رهبری تأکید داشته‌اند، ترویج دهیم، چیزی که تاکنون به آن دست نیافته‌ایم.

کرمی ادامه داد: هماهنگی برنامه‌ها در دوران مدیریت ما جدی‌تر ادامه پیدا خواهد کرد و متحد با دیگر فعالان فرهنگی دانشگاه در قالب «طرح راهبری» عمل خواهیم کرد تا موازی‌کاری‌ها از بین برود و امیدواریم در این راستا قدم‌های مناسبی برداریم. رسالت اصلی نهاد که بحمدالله در دوران حجت‌الاسلام محمدیان یک مطالبه جدی از مسئولان بوده توجه به مصالح دانشگاه بوده است. لذا اختلاف آرا و رأی‌گیری در موضوعاتی که می‌توانیم به اشتراک نظر برسیم در میان دانشگاه و نهاد معنا نخواهد داشت.

نهاد نباید تصدی‌گری داشته باشد

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم افزود: نزدیک شدن به تشکل‌های دانشجویی یکی از اصلی‌ترین هدف ما خواهد بود و چنانکه اقرلو اشاره کردند، نهاد نباید تصدی‌گری داشته باشد و کارها باید به دانشجویان واگذار شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در دوره ایشان، توفیقاتی در ایجاد روحیه نشاط و امید به زندگی در دانشجویان و استادان بزرگوار حاصل شود.

وظیفه دانشگاه پرورش و آموزش انسان است

دکتر نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران  نیز ضمن به فال نیک گرفتن این مراسم با سالروز آغاز امامت ولی عصر گفت: آنچه که دانشگاه را در همه دنیا مهم و خاص کرده است، یکی علم است و یکی انسان. امروز همه متفق هستند که علم نقش محوری در توسعه جوامع دارد و انسان از آن بهره‌برداری می‌کند. لذا بسیار مهم است که این انسان چگونه تربیت می‌شود و پرورش پیدا می‌کند. وظیفه دانشگاه پرورش و آموزش انسان است.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: در میان دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران علاوه بر قدمت و توانمندی‌هایش، ویژگی‌هایی دارد مثل وجود فضای تنفس و فعالیت دانشجویان که آنها را تربیت و آماده می‌کند برای رهبری جامعه و عهده‌دار شدن مسئولیت‌های اجتماعی در آینده. از این رو نباید مرزی میان آموزش، پژوهش، دین و اخلاق باشد و باید هرکه در دانشگاه درس می‌خواند، نه تنها در علم بلکه در اخلاق و دین هم سرآمد باشد.

نیلی افزود: یک ارتباط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای میان دانشگاه و نهاد وجود دارد و باید گفت مرز مشخصی نیست، بلکه بیشتر سبقت در خیرات است تا رقابت. اگرچه ممکن است میان دانشجویان و اساتید با نهاد اختلافات ممکن فرهنگی و سیاسی وجود داشته باشد اما این مانع از همدلی میان آنها نمی‌شود.

برای خدا حرف بزنیم و کار کنیم

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ضمن اشاره به اینکه وقت اذان است به خواندن یک آیه از قرآن اکتفا کرد و بافزود: «قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.» برای خدا قیام کنید چراکه هرکجا برای خدا کار انجام گرفته موفق بوده و هرکجا شرک در کار بوده، شکست بوده است. برای خدا حرف بزنیم و کار کنیم و رضای خدا را بر هر چیزی مقدم بشماریم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۲۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دانشگاهیان تهران، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل با شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، مرگ بر انگلیس اقدام پلیس امریکا را در ضرب و شتم دانشجویان مجکوم کردند.
بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، بسیج اساتید، بسیج کارکنان، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و سایر تشکل‌های دانشگاه تهران از دانشگاهیان برای حضور در این تجمع دعوت کردند. حاضران در این تجمع که با حضور رئیس دانشگاه هیئت رئیسه و اساتید دانشکده‌های مختلف دانشگاه و دانشجویان همراه بود با در دست داشتن دست نوشته‌هایی در حمایت از مردم غزه و دانشگاهیان و پرچم ایران و فلسطین و با سر دادن شعارهایی نظیر مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمایت دولت آمریکا از این جنایات را محکوم کرده و از آزاد اندیشی جامعه دانشگاهی در سراسر دنیا حمایت کردند.رئیس دانشگاه تهران نیز در این تجمع به بیان سخنانی پرداخت و برخورد دوگانه دولتهای غربی در مقوله آزادی بیان را مورد ارزیابی قرار داد.حضور دانشجویان بین الملل دانشگاه تهران در این تجمع و حمایت از جامعه دانشگاهی معترض به جنایات رژیم صهیونیستی از دیگر نکات این مراسم بود.دانشگاهیان دانشگاه‌های فردوسی مشهد و جندی شاپور اهواز نیز امروز با برگزاری تجمع اعتراضی، این اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در دانشگاه کلمبیا گسترده‌ شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا است. 

 

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا
  • درخواست رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای تدوین بسته عملیاتی ساماندهی دانشگاه هنر
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از دانشجویان آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +جزئیات
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران درحمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان ضد صهیونیستی
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان  آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا