Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@02:28:42 GMT

از ناو خلیج فارس چه می‎دانید؟

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۵۹۹۱۲

در اواسط دهه 70 بود که رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش، دستور ساخت شناورهایی با قابلیت حمل بالگرد و شلیک موشک را صادر کردند و پس از آن ساخت چنین شناورهایی در قالب پروژه موج در دستور کار نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشور قرار گرفت.

بر همین اساس ناوشکن جماران اولین محصول پروژه موج، در اسفندماه سال 88، با حضور فرمانده کل قوا در ناوگان جنوب نداجا عملیاتی شد تا نوید بخش آغاز روندی جدید در ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروی دریایی ارتش برای تبدیل شدن به یک نیروی دریایی راهبردی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن با تولید ناوشکن دماوند و همچنین ساخت ناوچه‌های کلاس سینا این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.

متخصصان نیروی دریایی ارتش دست به کار ساخت یک ناو رزمی و آموزشی با قابلیت دریانوردی در آب‌های آزاد و همچنین حمل تعداد قابل توجهی نیرو برای آموزش شدند. خبر ساخت این شناور جدید که خلیج فارس نامگذاری شده بود، برای اولین بار در شهریور ماه سال 91 و در جریان بازدید فرمانده کل قوا از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش در دانشگاه علوم دریایی نوشهر منتشر شد. بنا برگفته دریادار سیاری با ساخت این ناو، ایران به تنها دارنده چنین شناوری در منطقه غرب آسیا بدل می‌شد.

صبح امروز با حضور دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، از 9 دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش که به دست متخصصان این داخلی طراحی ساخته شده است، رونمایی شد. یکی از مهمترین این دستاوردها، طراحی مفهومی و مهندسی ناو آموزشی خلیج فارس بود که بزرگترین ناو آموزشی غرب آسیا است. این ناو با طول 135 متر و عرض 16 متر از انواع سامانه‌های رانش، هدایت و ناوبری، رادارهای پیشرفته وسلاح به روز نداجا برخوردار است.

 علاوه بر این، ناو آموزشی خلیج فارس با امکان دفاع از خود در شرایط نبرد به گونه‌ای طراحی شده است که در حین ماموریت آموزشی، توانایی آموزش 230 نفر دانش‌آموز و دانشجوی دانشکده‌های علوم دریایی نظامی و غیرنظامی را به طور همزمان دارا می‌باشد.

پیش از ناو خلیج فارس، ناو شکن‌های جماران و دماوند بزرگترین شناورهای بومی ساخت داخل بودند که با رونمایی از ناو خلیج فارس، این شناور بزرگترین ناو ایرانی خواهد بود.

  طول عرض ماموریت ناو خلیج فارس 135 متر 16 متر آموزشی - رزمی ناو شکن جماران 94متر 11 متر رزمی ناوشکن دماوند حدود 100 متر 11 متر رزمی

حالا با این اقدام، نیروی دریایی ارتش یک گام به ساخت برزگترین شناور رزمی و آموزشی ایران و منطقه غرب آسیا نزدیک‌تر شده و این حرکت نوید بخش ساخت شناورهایی مدرن‌تر در نیروی دریایی برای حضور مقتدرانه تر در آب‌های دنیا است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه جشنواره خلیج فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امنیت در خلیج فارس برقرار است، اظهار داشت: خلیج فارس محلی برای ایجاد وحدت بین کشورهای مسلمان منطقه با ایران اسلامی است.

وی افزود: ما طولانی ترین ساحل را در خلیج فارس دارا هستیم و بیشترین جزایر راهبردی در این منطقه حساس قرار دارد، خلیج فارس، خلیج فارس بوده، هست و خواهد ماند و افتخار می‌کنیم در این خلیج فارس امنیت خوبی را برقرار می‌کنیم.

سپاه: اگر کشوری نفتکشی از ایران ببرد جبران خواهیم کرد

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: روز خلیج فارس یعنی روزی که ما خلیج فارس را از دست امپریالیسمی که در منطقه حاضر بود (پرتغالی‌ها) آزاد کردیم، پرتغالی‌ها 127 سال در این منطقه بودند اما ما ماندیم و آنها رفتند.

وی تصریح کرد : ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود.

.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • در ساخت زیردریایی و شناورهای زیرسطحی به بومی‌سازی رسیدیم
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم