Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند- دبیرکل مجمع مجالس آسیایی خواستار تشکیل شورای هماهنگی میراث مستند در خراسان جنوبی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا مجیدی صبح چهارشنبه در نشست تخصصی میراث مکتوب، ایران اسلامی و حافظه جهانی بیان کرد: حفظ فرهنگ ملی نیازمند استفاده از تجارب نیاکان است.

وی با اشاره به کمیته ملی حافظه جهانی بیان کرد: این کمیته از دستگاه های مختلفی مانند صدا و سیما، میراث فرهنگی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، سازمان اسناد ملی کتابخانه ها  و کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی بیان کرد: محافظت از میراث مستند و فراهم کردن زمینه دسترسی جهانی به آن ها از جمله اهداف تشکیل این کمیته است.

مجیدی با بیان اینکه باید این کمیته در خراسان جنوبی نیز تشکیل شود، اظهار کرد: همچنین باید شورای هماهنگی میراث مستند در این استان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه بسیار ی از آثار مکتوب در صندوقچه ها است، افزود: عمر کاغذ محدود بوده و باید قبل از نابودی نیز از آن استفاده کرد.

ضرورت تشکیل موزه میراث مستند

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه بسیاری از افراد حاضر نیستند اسناد تاریخی را در اختیار ما قرار دهند، افزود: باید موزه ای برای میراث مستند تشکیل شود تا صاحبان اثر بتوانند به طور مستمر از این آثار بازدید کنند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی به لحاظ آثار تاریخی استانی غنی است، افزود: متاسفانه بسیاری از نسخ خطی استان ناشناخته مانده است.

مجیدی بیان کرد: باید با استفاده از فرهنگ سازی، عموم مردم را نسبت به شناسایی و حفظ آثار تاریخی و اسناد مکتوب دغدغه مند کنیم.

بانک اطلاعات میراث مستند تشکیل شود

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی خواستار تشکیل بانک اطلاعات میراث مستند شد و افزود: این بانک باید توسط دانشگاه ها تهیه شود.

وی با بیان اینکه احیای نسخ خطی مدیون کاری دانشگاهی است، گفت: باید دانشگاهیان و پژوهشگرانی از این مکان ها نسبت به ایجاد بانک اطلاعاتی میراث مستند اقدام کنند.

مجیدی با بیان اینکه میراث مستند متعلق به همه جهان است، افزود: میراث مستند قابلیت تایپ و تکثیر داشته و متشکل از علائم است.

وی با بیان اینکه تاکنون آثار ملی زیادی در حافظه جهانی ثبت شده است، گفت: خراسان جنوبی باید آثار خود را ابتدا ثبت ملی و ثبت منطقه ای آسیا و سپس در آثار جهانی به ثبت برساند.

مجیدی با اشاره به فرش خراسان جنوبی بیان کرد: باید مجموعه ای از نقشه های فرش تهیه و نگهداری شود تا قابلیت ثبت در حافظه جهانی را داشته باشد.

رویکرد بین المللی در خراسان جنوبی وجود ندارد

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه وجود میراث مکتوب نشان دهنده تاریخ غنی منطقه است، گفت: در خراسان جنوبی رویکرد بین المللی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طی چندین سال گذشته نسبت به تشکیل ستاد معرفی توانمندی های خراسان جنوبی تاکید کردیم اما این ستاد تشکیل نشده است.

مجیدی تاکید کرد: میراث مکتوب و استان تاریخی سرمایه هایی بی بدیل بوده که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر

آفتاب‌‌نیوز :

دادگستری خراسان رضوی اعلام کرد پرونده قضائی برای ضاربان یک آمر به معروف و ناهی از منکر در کاشمر تشکیل و موضوع به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

طبق گزارش دادگستری خراسان رضوی، در پی تذکر یک جوان کاشمری و آمر به معروف و ناهی از منکر به ۲ راکب موتور سیکلت که برای سه دختر نوجوان ایجاد مزاحمت کرده بودند وی از سوی ضاربان با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفت و از ناحیه گردن مجروح شد.

بنا بر این گزارش، پرونده قضائی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کاشمر تشکیل و متهمان با صدور قرار بازداشت موقت تحویل زندان شهرستان شدند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز شد
  • تشکیل پرونده قضایی برای ضاربان آمر به معروف در کاشمر
  • تبریک شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به معلمان و کارگران
  • حمایت از معلمان و کارگران بسترساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس