Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه متاسفانه شاهد بی توجهی به اسناد تاریخی هستیم، گفت: برگزاری نشست های تخصصی تاکیدی بر اهمیت میراث مکتوب است که دردمندانه در استان وضعیت بدی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، حسن رمضانی امروز (8 آذر) در نشست تخصصی میراث مکتوب ایران اسلامی و حافظه جهانی اظهار کرد: اهمیت میراث مکتوب بسیار است و شاید بخشی از پیشرفتی که جهان غرب کرده بخاطر توجه به اسناد و مدارک تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه اسناد و مدارک تاریخی تجارب مکتوب بشر است، گفت: ملت ها فرصت ندارند که بارها موضوعی را تجربه کنند و قطعاً مردمی در حوزه های اندیشه و دانش و فرهنگ می درخشند که از تجارب گذشتگان استفاده کنند.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: علی رغم اینکه تاریخ مکتوب ما طولانی و ارجمند است اما متاسفانه شاهد بی توجهی به اسناد تاریخی هستیم و امروز  بخش عمده ای از این اسناد و مدارک مکتوب استان در مراکز جهانی است و دست ما در این حوزه خالی است.

 

رمضانی بیان داشت: برگزاری این نشست های تخصصی تاکیدی بر اهمیت میراث مکتوب و اسناد و مدارک مکتوب تاریخی است که دردمندانه در خراسان جنوبی وضعیت بسیار بدی دارد.

 

به گفته وی موقوفات و آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاریخ بسیار طولانی دارد و موقوفات به دلیل تعدد موضوعاتی که داشته تمام اسناد آن موجود است اما این ها گردآوری نشده و ما به عنوان متولی نگران شرایط نگهداری این اسناد فرهنگی هستیم و نشانه های بدی از نحوه  نگهداری اسناد و مدارک فرهنگی و تاریخی داریم.

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در مدرسه شوکتیه که مرکز عمده فرهنگی در شرق ایران در دوران خود بوده است اسناد و مدارک تاریخی فراوانی وجود داشته است و اکنون در استان ما خیلی پراکنده و غیرفنی و غیراصولی نگهداری می شود.

 

رمضانی با اشاره به اینکه در مجموعه  اداره میراث فرهنگی استان هیچ یک از همکاران تخصص در حوزه نگهداری از اسناد و مدارک تاریخی ندارند، گفت: برقراری ارتباط ما با مراکز فرهنگی و مرکز کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی این امید را ایجاد می کند تا بتوانیم این نقصان بزرگ را رفع کنیم و همکاران با بهره گیری از آموزش هایی که برگزار خواهد شد وضعیت اسناد و مدارک تاریخی را از مخاطرات به شرایط مناسب تری تبدیل کنند.

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز

ایسنا/البرز فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی البرز از توقیف خودروی تخلیه زباله بر روی تپه تاریخی فرخ‌آباد و دستگیری دو نفر در این زمینه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مهدی داور روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: پیرو کسب خبر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد بلافاصله مأموران این یگان در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان البرز ادامه داد: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضایی و با مساعدت نیروهای خدوم فراجا در حوزه استحفاظی به توقیف خودرو و ابزار مورد استفاده در تخلیه نخاله‌ها در عرصه تپه تاریخی پرداختند.

او با بیان اینکه در این راستا دو نفر نیز دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند، گفت: یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان البرز به صورت شبانه روزی با شماره تلفن ۳۲۸۲۹۱۱۸ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص هرگونه تعرض به آثار فرهنگی تاریخی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد