Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: بدون شک آمریکایی‌ها و حامیان غربی و عربی داعش در منطقه، برای جبران مافات و شکست‌هایشان، از داعش در افغانستان حمایت خواهند کرد.

اسماعیل باقری تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به احتمال ايجاد پايگاه جديد داعش در افغانستان اظهار کرد: شماری از اعضای شورای ولایتی لوگر می‌گویند که شبه نظامیان وابسته به داعش در افغانستان در تلاشند تا از ولایت ننگرهار در جنوب شرق، خودشان را به ولسوالی «ازره» لوگر برسانند و سپس به ولایت‌های مرکزی لوگر، وردک و کابل نفوذ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس مسائل افغانستان افزود: ولسوالی ارزه یکی از ولسوالی‌های ناامن در جنوب شرق ولایت لوگر است. ارزه با ولسوالی‌های «شیرزاد» و «حصارک» ولایت ننگرهار هم‌مرز است؛ ولسوالی‌هایی که به گفتۀ اعضای شورای ولایتی لوگر، در هفته‌های اخیر شاهد پیشروی‌های گروه داعش در جنگ با طالبان بوده اند.

وی ادامه داد: به ادعای عبدالولی وکیل، عضو شورای ولایتی لوگر، ولسوالی ازره که از پایگاه‌های طالبان محسوب می‌شود اخیرا از چهار طرف زیر حمله‌های هوایی قرار دارد تا به صورت گروهی طالبان را مورد هدف قرار داده و به این صورت داعش در بخش‌های خوگیانی استقرار یابند. «برای من زنگ خطر است که خدا ناکرده آنان به «ازره» برسند و آن بخش‌هایی که اکنون به دست طالبان است، به دست داعشیان بیافتند.»

باقری تصریح کرد: این ادعای صورت گرفته در حالیست که حکومت وحدت ملی می‌گوید که نخواهند گذاشت تا گروه‌های منتسب به داعشیان فعالیت‌هایشان را از استان ننگرهار به استان لوگر و سپس کابل گسترش دهند.

کارشناس مسائل افغانستان گفت: ایوب وردک، رئیس امنیت فرماندهی پلیس ولایت لوگر نیز اظهار داشت هیچ گروه مسلحی نه بنام داعش و نه بنام طالبان در فرمانداری ازره حضور ندارد و دولت اجازه عرض اندامی به شبه‌نظامیان نخواهد داد. در همین راستا دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی نیز افزود: «قطعأ داعش به ولسوالی ازره نرسیده‌اند و نه تحرکات دارند؛ تحرکات فعلأ در ولسوالی خوگیانی از سوی داعش است و ما این را تأیید می‌کنیم.»

وی بیان داشت: ولسوالی ازره از ولسوالی‌های راهبردی میان ننگرهار لوگر و حتی کابل به شمار می‌رود که در پانزده سال گذشته، بیشتر پایگاه فعالیت‌های طالبان بوده است. در خصوص اهمیت راهبردی این منطقه، گفته می‌شود اگر به این فرمانداری توجه نشود، قطعا گروه‌های مسلح داعش در زمستان به سوی لوگر و حتی کابل حرکت خواهند کرد. تعدادی از نمایندگان در شورای ملی نیز هشدار می‌دهند که با افزایش ناامنی‌ها در ولایت لوگر، احتمال تهدید کابل نیز افزایش خواهد یافت.

باقری افزود: واقعیت اینست که با وجود شکست داعش در عراق و سوریه، اما داعش در افغانستان در حال تقویت و قدرت‌نمایی است. واقعا جای سوال دارد که در وضعیتی که همه جا از شکست داعش سخن گفته می‌شود، به یکباره خبر شکست طالبان در برابر داعش در ننگرهار رسانه‌ای می‌شود. چگونه است وقتی داعش در پایتخت و زادگاه خود، شکست خورده است، اما در افغانستان قد علم می‌کند؟ آیا حامیان مالی و تسلیحاتی این‌ها غیر از حامیان داعش در عراق و سوریه هست؟ چه کسانی از داعش در منطقه شامات حمایت کردند؟ و چه بازیگرانی از شکست داعش ضرر می‌کنند؟ چطور امکان دارد که داعش در خاستگاه اصلی خود نابود شده باشد، اما شاخه‌هایی از آن، در جای دیگری سربرآورده و قدرت‌نمایی کنند؟

وی یادآور شد: «احمدعلی حضرت» رئیس شورای ولایتی ننگرهار نیز که در عملیات هوایی آمریکا تنها مواضع طالبان بمباران می‌شود و علیه داعش حمله‌ای صورت نمی‌گیرد. وی همچنین دولت افغانستان را به حمایت از داعش و سکوت درباره پیشروی این گروه تروریستی در این ولایت متهم کرده است. گفته می‌شود افراد وابسته به گروه داعش در شهرستان «خوگیانی» ولایت ننگرهار برخی روستا‌ها را تحت کنترل خود درآورده‌اند و اکنون به نظر می‌رسد اظهارات رئیس شورای ولایتی ننگرهار اشاره به موقعیت روبه گسترش و افزایش تحرکات داعش در این منطقه باشد.

کارشناس مسائل افغانستان اضافه کرد: بدون شک آمریکایی‌ها و حامیان غربی و عربی داعش در منطقه، برای جبران مافات و شکست‌هایشان، از داعش در افغانستان حمایت خواهند کرد و افزایش تحرکات داعش در افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که همزمان آمریکا نیز از افزایش نظامیان خود در افغانستان خبر داده است. با این حال به نظر می‌رسد از زمان اجرای استراتژی جدید آمریکا در افغانستان، تحرکات داعش در این کشور جنگ زده نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی گفت: تاکید محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی حکومت افغانستان به شکست داعش در عراق و سوریه، ظاهرا به مذاق حامیان داعش در داخل و خارج افغانستان خوش نیامده و آن‌ها را به نوعی نگران کرده است، بویژه که باید توجه کرد که قابلیت تبدیل برخی از گروه‌های وابسته به طالبان به داعش نیز دور از ذهن نیست. حاج محقق معاون دوم ریاست اجرایی دولت افغانستان اخیرا اعلام کرد که داعش دشمن اصلی مردم افغانستان است و شکست داعش در عراق و سوریه خشنودکننده است. وی همچنین اشاره کرد که کسی افغان‌ها را به سوریه اعزام نکرده، بلکه آن‌ها بر اساس عقاید خود در برابر داعش در سوریه جنگیدند.

باقری اظهار کرد: این در حالیست که اخیرا ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیرو‌های آمریکایی و ناتو در افغانستان به صدای آمریکا گفته است که گروه داعش برنامه‌ریزی کرده است تا «خلافت» خود را در افغانستان تاسیس کند. به گفته نیکلسون، داعش اعلام کرده هرگاه ولایت ننگرهار را تصرف کند، شهر جلال آباد را به عنوان پایتخت خلافت در نظر خواهد گرفت. چنین اخباری تنها از سوی مقامات آمریکایی منتشر می‌شود و معلوم نیست در پشت پرده، چه سیاست‌هایی را دنبال خواهند کرد. نیکلسون که بنوعی به نیابت از داعش، سخنگویی می‌کند؛ عملا به دنبال جا انداختن حضور و نفوذ داعش در افغانستان است و بدون شک تغییر جغرافیای تروریسم و پایگاه داعشی‌ها از شامات به افغانستان و آسیای مرکزی دور از ذهن نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت داعش در افغانستان می‌توان چنین پیش‌بینی کرد که وظیفه استراتژیک این گروهک تروریستی در میان‌مدت، گسترش حضور در شمال افغانستان و دسترسی به مناطق نزدیک مرز‌های کشور‌های آسیای مرکزی و منطقه خودمختار سین‌کیانگ-اویغور چین خواهد بود و به همین جهت نیز تقویت داعش به عنوان پروژ‌ه‌ای آمریکایی- صهیونیستی در دستور کار دولتمردان آمریکا قرار گرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۶۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان ارومیه در حمایت از دانشجویان معترض آمریکایی

به گزارش خبرنگار مهر، با حضور جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ارومیه، تجمع دانشگاهیان دانشگاه ارومیه در حمایت از دانشگاهیان معترض آمریکا و اروپا نسبت به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی ظهر امروز برگزار شد.

دانشگاهیان در این تجمع با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل از دانشگاهیان معترض آمریکا و اروپا نسبت به نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، حمایت کردند و خواستار آزادی هر چه زودتر فلسطین اشغالی و پایان جنگ در غزه شدند.

محمدحسن جوادی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه ارومیه در این تجمع با اشاره به آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی (ره) گفت: آرمان‌های انقلاب اسلامی، الهام بخش این تحولی است که در دانشگاه‌های آمریکا امروز رخ داده است.

وی با اشاره به خواسته‌های دانشجویان معترض آمریکایی گفت: آنها سه خواسته اصلی دارند. خواسته اول توقف جنایت و نسل کشی آشکار در غزه، خواسته دوم این است که کشورهای آمریکایی و اروپایی حمایت‌های خود را از رژیم صهیونیستی قطع کنند و خواسته سوم آنها قطع ارتباط دانشگاه‌های خود با رژیم صهیونیستی است.

جوادی افزود: پدیده عجیب در این اعتراضات برخورد خشن پلیش با دانشجویان معترض است که این نشان می‌دهد که دموکراسی و حقوق بشر در غرب فقط یک شعار است. ابزاری برای سلطه طلبی غرب بر دیگر کشورها است.

وی گفت: ما معتقدیم این حرکت آتش ویرانگر رژیم صهیونیستی خواهد که این نتیجه طوفان الاقصی و نتیجه وعده صادقی است که نیروهای سپاهی و ارتشی بر علیه رژیم صهیونیستی اجرا کردند.

در ادامه این تجمع بیانیه دانشگاهیان دانشگاه ارومیه در حمایت از دانشگاهیان معترض آمریکا و اروپا به زبان انگلیسی توسط یکی از دانشجویان قرائت شد.

کد خبر 6091192

دیگر خبرها

  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • تجمع دانشگاهیان ارومیه در حمایت از دانشجویان معترض آمریکایی
  • حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست
  • بازداشت ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • بازداشت بیش از ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه
  • رشیدی: برخورد با دانشجویان آمریکایی نشان‌دهنده دموکراسی پوشالی آمریکاست
  • جنبش‌های دانشجویی در آمریکا از جنگ ویتنام تا غزه/اهمیت جنبش کنونی