Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون المیادین، سردبیر نشریه الکترونیکی رای الیوم با اشاره به این که آمریکا در برابر محور مقاومت در سوریه شکست خورده است، گفت: اسرائیل قادر به حمله به منافع ایران در سوریه نیست.

عبدالباری عطوان در گفتگو با المیادین درباره تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران و در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد نتانیاهو و لیبرمن درباره تعامل با ایران در سوریه اختلاف نظر دارند، آیا ممکن است در صورت وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه، اسرائیل وارد جنگ شود، اختلاف نظر میان مقامات اسرائیلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این اختلاف نظر‌ها جامعه اسرائیل را هدف قرار داده است،

گفت: در حال حاضر اسرائیل آشفته و بحران زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رژیم در وضع آشفته بی سابقه‌ای به سر می‌برد. محاسبه اسرائیل درباره سرنگون شدن نظام سوریه به شدت شکست خورده و امروز محور قوی در منطقه با حضور ایران، روسیه، عراق، حزب الله و بسیج مردمی تشکیل شده و این محور از حمایت قوی روسیه برخوردار است. این رابطه ائتلافی جدید نبرد را در سوریه به سود خود پایان داد همان طور که به جنگ علیه داعش (گروه وهابی صهیونیستی داعش) در عراق و سوریه پایان داده است.

این رابطه ائتلافی جدید، فشار شدیدی علیه مقامات نظامی اسرائیل اعمال می‌کند. آویگدور لیبرمن به عنوان وزیر جنگ اسرائیل بر این باور است هر گونه اقدام تنشی در جبهه سوریه باعث کشانده شدن اسرائیل به جنگی خواهد شد که نمی‌تواند از آن خارج شود و این جنگ آسیب‌های زیادی به این رژیم وارد خواهد کرد. اسرائیل پس از جنگ متفاوت با قبل از جنگ خواهد بود. امروز اسرائیلی‌ها در وضع آشفته‌ای به سر می‌برند. در حال حاضر اختلاف نظر‌های شدیدی میان نتانیاهو و لیبرمن وجود دارد.

وی افزود: اسرائیلی‌ها می‌گویند به صورت غیر مستقیم به رئیس جمهور اسد پیام داده اند در صورتی که پایگاه‌های ایران در سوریه احداث شود، اسرائیل در سوریه مداخله خواهد کرد. هفت سال از تحولات سوریه می‌گذرد و آمریکا، اسرائیل، اروپا و کشور‌های عربی در امور سوریه دخالت کرده و هیچ دستاوردی نداشته اند. آیا اسرائیل از آمریکا، انگلیس و فرانسه قوی‌تر است. آیا اسرائیل بیش از عربستان سعودی و قطر پول دارد؟ ایران نیازی به پایگاه در سوریه ندارد و کل این کشور پایگاه ایران است. سوریه متحد ایران است و میان دو کشور موافقت نامه دفاعی مشترک وجود دارد.

عطوان در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر رابطه ائتلافی قوی میان ایران و سوریه وجود دارد و شاید بود یا نبود این پایگاه نتواند در این رابطه راهبردی تغییری ایجاد کند، آیا اظهارات متفاوت مقامات اسرائیلی برای مصرف داخلی این رژیم است یا این که اسرائیل تلاش می‌کند راهبرد آینده محور مقاومت را در سوریه با توجه به نزدیک بودن پایان نبرد علیه داعش بررسی کند، گفت: اظهارات متفاوت مقامات اسرائیلی بیانگر اختلاف نظر در نهاد‌های نظامی و سیاسی این رژیم است. در زمان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ نیز چنین اختلاف نظری وجود داشت. اسرائیلی‌ها از پیامد جنگ هراسان هستند. تا این لحظه نتانیاهو هیچ حامی برای مقابله با ایران یا سیاست تحریک آمیز خود علیه این کشور ندارد. ایران یک قدرت ضعیف نیست.

من فکر می‌کنم محور مقاومت به دنبال جنگ نیست، ولی منتظر حماقت اسرائیل است تا وارد این جنگ شود تا نتانیاهو مسئول پیامد‌های این جنگ شناخته شود. محور مقاومت در منطقه به شدت قوی است. این محور تسلیحات قوی دارد. این محور از صد‌ها هزار موشک در ابعاد مختلف برخوردار است. افرادی وجود دارند که هفت سال در سوریه جنگیده اند و از توانایی بسیار بالایی در عرصه نبرد ارتش‌های متعارف یا جنگ‌های پارتیزانی برخوردارند. این وضع فشار‌های بی سابقه‌ای علیه نهاد‌های نظامی و سیاسی اعمال کرده و باعث آشفتگی‌های کنونی در این رژیم شده است. امروز اسرائیل هیچ حمایتی ندارد و متاسفانه برخی از رژیم‌های عربی از اسرائیل حمایت می‌کنند. حتی آمریکا نیز در حمایت از اسرائیل تردید دارد چرا که واشنگتن به خوبی به این مسئله واقف است که جنگ با ایران به شدت پرهزینه است.

عبدالباری عطوان در پاسخ به این پرسش که شما اظهارات لیبرمن را مبنی بر تشکیل جبهه جدید علیه ایران چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مدت زیادی است که اسرائیل دست به اقدامات تحریک آمیز علیه ایران می‌زند. نتانیاهو از همه ابزار‌ها در سازمان ملل استفاده کرده است. همه شاهد بودیم که چگونه وی در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل کاغذ نقاشی شده‌ای درباره تاسیسات هسته‌ای ایران و ادعای دستیابی این کشور به بمب اتمی داشت و خواهان اقدام جهان علیه ایران شده بود. همه این گونه اقدامات تحریک آمیز هیچ نتیجه‌ای حتی در آمریکا نداشته است چرا که هزینه جنگ به شدت بالاست. امروز محور مقاومت ایران، سوریه، عراق، حزب الله و گروه‌های فلسطینی دست برتر را در منطقه دارد و این وضع اسرائیلی‌ها را هراسان کرده است.

شاید عربستان سعودی نیز از این محور هراسان است. ما شنیده ایم که نوعی از روابط ائتلافی میان عربستان و اسرائیل ایجاد شده است. این وضع بیانگر نگرانی و تنش است. من فکر می‌کنم اقدامات تحریک آمیز نتانیاهو هیچ نتیجه‌ای ندارد و هیچ طرفی به این تهدیدات توجه نمی‌کند چرا که هیچ طرفی به دنبال رویارویی نظامی با محور مقاومت نیست. در حال حاضر این محور صد‌ها هزار موشک و پهپاد‌های تهاجمی دارد. گروه‌های فلسطینی نظیر حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه موشک دارند و سید حسن نصرالله نیز به صورت آشکارا اعلام کرد موشک‌های کورنت را در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار داده است. ما نمی‌دانیم گروه‌های فلسطینی از چه میزان حمایت نظامی و تسلیحاتی برخوردار شده اند تا از آن در فرصت مناسب استفاده کنند.

سردبیر نشریه الکترونیکی رای الیوم در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از رابطه ائتلافی میان اسرائیل و داعش چیست به ویژه آنکه برخی از محافل رسانه‌ای در اسرائیل به این مسئله اشاره می‌کنند که ممکن است همسویی منافع میان اسرائیل و داعش علیه حضور ایران در سوریه وجود داشته باشد، گفت: من کتابی درباره داعش نوشته ام که به چند زبان ترجمه شده است. شاید روابطی میان جبهه النصره و اسرائیل در مناطق درعا و جنوب سوریه وجود داشته باشد. بیش از سه هزار نفر از نیرو‌های جبهه النصره در بیمارستان‌های اسرائیل درمان شده اند، ولی تا این لحظه هیچ سند و مدرکی درباره همکاری نیرو‌های داعش با دشمن اسرائیلی وجود ندارد. اگر اسرائیل به دنبال همکاری باداعش در این دوره زمانی باشد به معنای یک بازی شکست خورده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از تحولات میدانی به کمک‌های غیر مستقیم اسرائیل به داعش اشاره دارد، ارزیابی شما از خواسته اسرائیل برای ایجاد یک کمربند امنیتی با استفاده از نیرو‌های داعش چیست، آیا نیرو‌های داعش می‌توانند کمربند امنیتی مورد نظر اسرائیل را با توجه به کمک‌های این رژیم ایجاد کنند، گفت:اسرائیل می‌تواند خواسته‌های خود را بگوید و ما نیز این خواسته‌ها را می‌شنویم و باید این خواسته‌ها را محکوم کنیم. امروز اسرائیل بحران زده است. آیا این رژیم توانست از خود در برابر موشک‌های مقاومت در نوار غزه دفاع کند. امروز اسرائیل در محاصره قرار دارد. امروز نیرو‌های حزب الله، ارتش سوریه و مقاومت در منطقه درعا و جنوب سوریه حضور دارند و حضور این نیرو‌ها نگرانی‌های شدیدی برای اسرائیل ایجاد کرده است. همچنین اسرائیل نگرانی‌هایی از جنوب لبنان دارد.

جبهه شمالی اسرائیل تهدید شده است. من با شهید سمیر قنطار قهرمان اسرای آزاده عرب در بیروت به همراه همسر و دوستانش دیدار کردم و با هم غذا خوردیم. وی به من گفت: "جنگ آینده محدود به شلیک موشک نخواهد بود و مقاومت شمال فلسطین اشغالی را درخواهد نوردید و مقاومت ابتکار عمل را در اختیار خواهد داشت و منتظر نمی‌ماند تا اسرائیل به جنوب لبنان بیاید"؛ بنابراین یک راهبرد وجود دارد و این وضع باعث وحشت اسرائیل شده است. داعش و جبهه النصره نمی‌توانند هیچ کمکی به اسرائیل داشته باشند. شصت کشور جهان به سرکردگی آمریکا برای به شکست کشاندن محور مقاومت در سوریه شکست خورده اند. آیا اسرائیل موفق خواهد شد؟ از اسرائیل می‌خواهیم وارد این جنگ بشود. به خدا قسم می‌خورم درسی به اسرائیل داده خواهد شد که هرگز فراموش نخواهد کرد. به خداوند قسم می‌خورم زمانی که سید حسن نصرالله می‌گوید که از یهودیان می‌خواهم از فلسطین اشغالی فرار کنند تا سوخت جنگ آینده نشوند، این سخن توصیه و نصیحتی به یهودیان است.

عطوان در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از تحولات اخیر درباره گروه جبهه النصره و مشخصا بازداشت فرماندهان ارشد این گروه چیست، گفت: من فکر می‌کنم این بازداشت‌ها در چارچوب یک نقشه راه دو مرحله‌ای قرار دارد. در مرحله نخست تلاش می‌شود دودستگی میان اعضای هیئت تحریر الشام و مشخصا میان اعضای القاعده و نیرو‌های خارجی با جناح سوری ابومحمد الجولانی ایجاد شود. پس از این که در مرحله نخست همه نیرو‌های خارجی و عرب از بین رفتند، تلاش خواهد شد از نیرو‌های جبهه النصره در چارچوب تفاهمات موجود در سوریه استفاده شود. ترکیه حامی این طرح بوده و به دنبال استفاده از جبهه النصره به عنوان گروه سوری در عفرین است. استفاده از این گروه با این عنوان است که در آن تروریست و اتباع خارجی حضور ندارند. ترکیه می‌خواهد از عناصر این گروه برای مقابله با کرد‌ها استفاده کند و به نظر می‌رسد این معامله میان ابومحمد الجولانی و ترکیه برای اجرای این ماموریت صورت گرفته، ولی پرسش اساسی این است که آیا ترکیه قادر خواهد بود جبهه النصره را به عنوان یک سازمان غیر تروریستی مطرح کند و آیا به این گروه اجازه خواهد داد در ادلب به عنوان یک گروه قانونی باقی بماند؟ من در توانایی ترکیه شک و تردید دارم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها می‌گویند معامله بزرگ در سوچی رخ داده است، بنابراین مذاکرات ژنو مورد توجه نیست، گفت:دو ساختار آستانه و سوچی وجود دارد. ساختار گفتگو‌های آستانه به شدت موفقیت آمیز بود و امروز ساختار سوچی به دنبال تحمیل خود است. نشست سه جانبه میان روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه و دیدار پوتین با بشار اسد به عنوان یک ساختار جدید است که آینده سوریه و منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) را ترسیم خواهد کرد.

قرار است کنفرانس گفتگو‌های سوری در ماه فوریه آینده در سوچی برگزار شود. راه حل بحران سوریه در این کنفرانس پی ریزی خواهد شد. مذاکرات کنونی ژنو نیز تنها یک تظاهر و تلاشی برای راضی کردن معارضان سوری است. همچنین حضور هیئت معارضان سوری در ژنو ناقص است چرا که گروه‌های معارض مسکو و قاهره در ژنو شرکت نکرده اند. من فکر نمی‌کنم مذاکرات ژنو هیچ نتیجه‌ای داشته باشد. زمانی که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی به ریاض حجاب رئیس مستعفی هیئت مذاکرات معارضان گفته است که باید خواسته کناره گیری رئیس جمهور اسد از قدرت را فراموش کند و به دنبال افکار جدید باشد به معنای دادن پیام روشن به معارضان سوری است و به نظر می‌رسد ریاض حجاب این پیام را درک و استعفا کرده است. امروز اعضای جدید هیئت مذاکرات معارضان مواضع سابق را تکرار می‌کنند. مواضع سابق معارضان باعث به شکست کشیده شدن مذاکرات سابق شده بود.

انتهای پیام/

عبدالباری عطوان در گفتگو با المیادین

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب‌نشینی تیپ «ناحال» و دور تازه شکست‌های اسرائیل در غزه

ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شده بعد از گذشت بیش از ۶ ماه جنگ فرسایشی، تیپ‌های مختلف خود از جمله تیپ‌های زبده را یکی پس از دیگری از محورهای مختلف نوار غزه در پی متحمل شدن خسارات سنگین، خارج کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال خارج کردن نیروهای خود از مناطق مختلف نوار غزه بعد از متحمل شدن شکست سنگین در محورهای متعدد است، چند روز قبل تیپ مشهور و زبده «ناحال» ارتش رژیم اشغالگر مجبور به عقب نشینی از نوار غزه بعد از تحمل خسارت‌ها و تلفات سنگین شد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که تیپ ناحال ارتش اسرائیل بعد از شش ماه جنگ از نوار غزه خارج شد.

خارج کردن تیپ ناحال ارتش صهیونیستی از غزه دو هفته بعد از اقدام «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر در برکناری فرمانده تیپ وابسته به فرماندهی جنوبی این ارتش انجام شده است. این تیپ زبده ارتش رژیم اشغالگر که در شش ماه گذشته تلفات سنگینی متحمل شده بود نهایتا مجبور شد با خفت و شکست از این منطقه خارج شود.

در این راستا «هانی الدالی» کارشناس مسائل مقاومت فلسطین در گفتگو با شبکه المیادین درباره تحولات میدانی جنگ غزه و تحرکاتی که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نجات خود از این باتلاق انجام می‌دهند گفت که رژیم اشغالگر اسرائیل و دولت آمریکا با تهدید به حمله علیه رفح نمی‌توانند موضع مقاومت فلسطین در مذاکرات که شامل آتش بس دائمی، خروج کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به مناطق خود می‌شود را تغییر دهند.

الدالی اظهار داشت که اشغالگران از تهدید حمله به رفح به عنوان کارت فشاری علیه مقاومت فلسطین استفاده می‌کنند تا آن را مجبور به عقب نشینی از مواضع خود در مذاکرات کنند، اما این تهدیدات تنها موجب افزایش استواری و پافشاری مقاومت بر موضع و اصول خود در مذاکرات آتش بس می‌شود.

سرنوشت رژیم اشغالگر در رفح چیزی جز شکست نخواهد بود

این کارشناس امور فلسطین تصریح کرد که سرنوشت رژیم اشغالگر در رفح چیزی جز شکست نخواهد بود؛ زیرا مقاومت یک طرح دفاعی هماهنگ و یکپارچه برای مقابله با تجاوز صهیونیست‌ها به رفح آماده کرده و همچنین از تجربیات خود در شمال و جنوب نوار غزه در جنگ با دشمن صهیونیستی استفاده می‌کند و امکانات و تجهیزات لازم به این منظور را نیز دارد.

وی در ادامه به عقب نشینی تیپ زبده ناحال ارتش رژیم صهیونیستی از نوار غزه اشاره و اعلام کرد که نیروهای اشغالگر اسرائیلی که در محور «نتساریم» مستقر بودند مورد هدف عملیات‌های سنگین رزمندگان مقاومت فلسطین قرار گرفتند و بعد از عملیات‌های مستمر مقاومت در این محور، ارتش اشغالگر مجبور شد تیپ ناحال را از مرکز و شمال نوار غزه بیرون بکشد. امروز هدف میدانی رزمندگان مقاومت فلسطین تمرکز بر خط مرکزی درگیری با دشمن یعنی محور نتساریم است.

هاآرتص راز فرار ارتش اسرائیل از جنوب غزه را افشا کرد

هانی الدالی تاکید کرد که این عقب نشینی ارتش اشغالگر دلیلی آشکار بر خسارات هنگفتی است که در محورهای درگیری در داخل نوار غزه متحمل شده است.

وی افزود که رژیم اشغالگر بر ماندن در خط درگیری در مرکز نوار غزه پافشاری می‌کند اما مقاومت به عملیات‌های مستمر و گسترده خود جهت عقب راندن نیروهای دشمن ادامه می‌دهد و این یکی از اصول اساسی نبرد میدانی رزمندگان مقاومت فلسطین در مرحله کنونی است.

همچنین رزمندگان مقاومت فلسطین به طور مداوم شهرک «ریعیم» را در اطراف غزه مورد هدف قرار می دهند؛ چرا که تیپ غزه ارتش رژیم صهیونیستی در این شهرک مستقر شده و این تیپ مسئول مدیریت همه عملیات های نظامی و اطلاعاتی ارتش اسرائیل در نوار غزه است. ادامه موشکباران این شهرک توسط مقاومت فلسطین بعد از گذشت نزدیک به هفت ماه از آغاز نبرد طوفان الاقصی پیامی آشکار برای تیپ غزه ارتش رژیم صهیونیستی است تا شکست این تیپ را به آن یادآوری کند.

این کارشناس عرب زبان در ادامه به درگیری‌ها میان حزب الله و ارتش رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی اشاره و اعلام کرد که حملات وحشیانه و جنون آمیز رژیم اشغالگر به شهرها و روستاهای جنوبی لبنان نشان می‌دهد که مقاومت اسلامی لبنان تا چه اندازه موفق شده ضربات دردناکی به رژیم اشغالگر وارد کند و صهیونیست‌ها می خواهند انتقام این ضربات دردناک را از غیرنظامیان بگیرند.

وی تصریح کرد که مقاومت در عملیات‌های خود به دنبال وارد کردن بیشترین خسارت جانی و مالی ممکن به ارتش دشمن بوده و عملیات‌های مقاومت وارد یک مرحله کاملا پیشرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در کف میدان شکست خورده است
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • عقب‌نشینی تیپ «ناحال» و دور تازه شکست‌های اسرائیل در غزه
  • مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد
  • عقب‌نشینی تیپ «ناحال» و دور تازه شکست‌های اسرائیل در غزه
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده