مدیران فرهنگی به سختی وارد پروژههای مربوط به دفاع مقدس میشوند
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۲۱۷۱
یک کارگردان فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه به شدت نیازمند هزینه و سرمایهگذاری است و مدیران فرهنگی به سمت این نوع سینما نمیآیند، این مدیران حاضرند 10 فیلم آپارتمانی بیخطر بسازند اما وارد پروژههای مربوط به دفاع مقدس نشوند.
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، «امیرمهدی صادقی» از فیلمسازان فیلم کوتاه در گفتوگویی درباره رشد کیفی فیلم کوتاه اظهار داشت: فیلمهای کوتاه چه به لحاظ فنی (تصویر، صدا و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: ما شاهد حضور موفق و چشمگیر فیلم کوتاه در خارج از ایران هستیم و به جرات میتوانم بگویم در این راه از فیلم بلند جلو زدهایم.
وی در ادامه گفت: اما اگر بخواهیم به فیلم کوتاه دفاع مقدس در این سالها نگاهی بیاندازیم؛ متاسفانه با صفحهایی خالی بجز چند اسم مواجه میشویم.
صادقی تصریح کرد: هیچ متولی، ارگان و یا مسئولی به سمت فیلم کوتاه نمیآید. چرا که این حوزه به شدت نیازمند هزینه و سرمایه گذاری است. بنابراین مدیران فرهنگی به سمت این نوع سینما نمیآیند. این مدیران حاضرند 10 فیلم آپارتمانی بیخطر بسازند اما وارد پروژههای مربوط به دفاع مقدس نشوند.
این کارگردان فیلم کوتاه اذعان کرد: اگر بستر و شرایط ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس برای فیلمسازان فیلم کوتاه فراهم شود، زمینههای این اتفاق خوب را در فیلم بلند نیز شاهد خواهیم بود؛ چرا که فیلمسازان سینمای کوتاه امتحان خود را پس دادهاند.
صادقی درباره نقش انجمن سینمای جوان در ارتقاء سطح کیفی فیلم کوتاه توضیح داد: متاسفانه چنین چیزی را به ندرت میبینیم. انجمن سینمای جوان تمام تلاش خود را می کند اما بودجه کافی در اختیار ندارد، از طرفی نقش انجمن سینمای جوان در حد حمایت و یا مشارکت در ساخت، آن هم با مبلغی ناچیز محدود شده است. در حالی که نقش انجمن چیزی بالاتر از این باید باشد. به طور مثال من به شدت خواهان ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس هستم اما هیچ موسسهای پشتیبانی کاملی انجام نمیدهد. از سینمای جوان گرفته تا حوزه هنری و مرکز گسترش و حتی انجمن سینمای دفاع مقدس و... چنین وضعیتی دارند.
این دانش آموخته سینما درباره بخش دفاع مقدس در جشنوارههای فیلم گفت: متاسفانه بخش دفاع مقدس در حال تبدیل شدن به یک بخش فرعی در جشنوارههاست. سال پیش بخشی جنبی بنام «جهان اسلام» داشتیم که امسال آن را هم از جشنواره «فیلم کوتاه تهران» حذف کردند. اجازه دهید صریحتر بگویم اگر بخشی هم به این نام باشد فقط برای حفظ بودجه سال بعد جشنواره است. برای برون رفت از این بحران هم آگاهی مدیران باید بالاتر رود و هم اینکه بودجه مشخصی برای تولید گونه فیلمهای کوتاه دفاع مقدس اختصاص پیدا کند. همچنین باید متولی مشخصی همه امور را به عهده گیرد تا از پراکنده شدن بودجه جلوگیری شود. به نظر من این مورد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
صادقی درباره استقبال مخاطبان از فیلم کوتاه دفاع مقدس گفت: همیشه فیلم کوتاه جزو فیلمهای منتخب بوده است. با توجه به حضور 15 سالهام در حوزه فیلم کوتاه، شاهد حضور خوب کارگردانان سینمای کوتاه بودم. فیلم خوب «گذر» ساخته «امید شمس» از جمله این آثار بود که در اکثر جشنواره های داخلی خوش درخشید و دیده شد و بسیار تاثیرگذار بود.
وی درباره نقش ادبیات دفاع مقدس ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید سراغ ادبیات دفاع مقدس هم رفت. نویسندگان ادبیات دفاع مقدس همکاری میکنند تا آثارشان را در اختیار فیلمسازان فیلم کوتاه قرار گیرد. چون در فیلم کوتاه کمتر فضایی برای مباحث اقتصادی وجود دارد و همکاریهای خوبی بین کارگردان و فیلمنامه نویس و نویسنده ادبیات دفاع مقدس بوجود میآید که نتیجه کار زمانی که فیلم اکران میشود، خود را نشان میدهد.
صادقی در پایان گفت: آیندهای درخشان برای این نوع سینما وجود دارد. با پتانسیل بالایی که در این چند سال اخیر در میان کارگردانان فیلم کوتاه شاهد بودیم، نه فقط فیلم کوتاه که فیلم بلند هم پیشرفت زیادی خواهد داشت. اگر همین کارگردانان فیلم کوتاه به بدنه سینمای حرفهای تزریق شوند اندیشههای نویی به کلیت آن افزوده خواهد شد و شاهد آثار متفاوتی در کارنامه سینمای کشور خواهیم بود. البته اگر مدیران سینمایی به فیلم کوتاه نگاه ویژه ای داشته باشند این امر زودتر محقق خواهد شد.
منبع:دفاع پرس
منبع: آنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۲۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته
آریا گازُر نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «قضاوت» با اشاره به اینکه این اثر حاصل تجربه زیسته او است، به خبرنگار مهر گفت: در هنرستان صدا و سیما درس میخواندم و این ایده در واقع از زمان هنرستان دغدغه من بود، مدیر این هنرستان به فیلم ها با سطح بسیار پایین که حداقل استانداردهای فیلمسازی را نداشتند بها میداد و این موضوع از همان زمان برای من مساله شد؛ مدیر هنرستان ما به تعداد تولیدات توجه ویژه ای نشان میداد و بدون توجه به کیفیت بر کمیت و افزایش تولید تاکید و تظاهر میکرد به بچه ها اهمیت میدهد اما اهمیتی نمیداد و صرفا میخواست از میزی به میز دیگر برود.
وی در رابطه با چالش های تولید این فیلم کوتاه، عنوان کرد: در یک سکانس از این فیلم، پلیسی با در دست داشتن لیوان چایی از جلوی دوربین عبور میکند، از ناجی هنر با من تماس گرفتند که پلیس در آن حالت و لیوان چایی بهدست نباید از جلوی دوربین عبور کند. همچنین کار را با دوربین حرفه ای ضبط کردیم که میشد با دوربین ساده تری انجام داد اما این تصویربرداری منجر به افزایش کیفیت اثر شد.
این کارگردان با اشاره به این که روند تولید این فیلم کوتاه حدود ۳ ماه زمان برده است، افزود: فیلم در همان هنرستان محل تحصیل من ضبط شده است و حدودا ۲ روز فیلمبرداری داشتیم اما ایده این کار دو یا سه سال در ذهنم بود و فیلمنامه را قبل تر نوشته بودم اما پایان بندی آن در حین این پروژه تغییر کرد و کارهای اداری آن ۲ ماه زمان برد.
وی با تاکید بر اینکه فیلم کوتاه خود یک سینمای مستقل است، بیان کرد: فیلم کوتاه به عنوان یک سینمای مستقل، زبان مختص خود را در جهان دارد و اینکه برخی تصور میکنند فیلم کوتاه میتواند پله ای به سمت سینمای بلند باشد نباید تنها راه ورود به این عرصه باشد. باید توجه شود ما در قبال فیلم کوتاه پاسخگو هستیم و نباید آن را تنها به شکل یک تمرین ببینیم. باید در فیلم کوتاه پیام را در کوتاه ترین شکل ممکن بگوییم و خیلی خوب است فضای فیلم کوتاه ژانرهای مختلف را تجربه میکند و امیدوارم به سمت کوتاه حرف زدن حرکت کند.
گازر در پایان ضمن اشاره به اینکه مدتی درگیر اجرای تئاتر بوده است، مطرح کرد: برای ساخت فیلم کوتاه سرمایه عامل تعیین کننده ای است و با توجه به اینکه فیلمنامه و طرح فیلم بعدیام را در پرتال ثبت کرده ام، منتظر بررسی توسط انجمن سینمای جوانان هستم و امیدوارم به زودی فیلم بعدی را کار کنم.
«قضاوت» اولین تجربه کارگردانی آریا گازر محسوب میشود که در ژانر کمدی و به شیوه فیلم در فیلم ساخته شده است.
سایر عوامل این فیلم عبارتند از بازیگران: محمد مرغجویی، حمید رضازاده، آریا گازر، امین وکیلی، تدوین: هومن نشتایی، مدیر فیلمبرداری: علی احسانی، صدابردار: حسن شبانکاره، دستیار اول کارگردان: علی ویلان، مجری طرح: فواد رضایی، عکاس: اشکان دانشمند، طراح گرافیک: امیررضا تقوی، گریم: سمیه هامون، اصلاح نور و رنگ: مهران دوستی.
کد خبر 6092321 سید امیر شایان حقیقی