Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه جهان‌آرا دوشنبه شب با موضوع دیپلماسی دریایی و با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش روی آنتن شبکه افق سیما رفت. به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دیپلماسی دریایی موضوع برنامه دیگری از جهان‌آرا شد.
میهمان این برنامه امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش بود. امیر حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش طی ارتباط زنده با جهان‌آرا در گفتگو شرکت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وحید یامین‌پور هم مجری کارشناس این برنامه بود.
خانزادی در پاسخ به این سئوال که «چرا ۷ آذر روز نیروی دریایی نامگذاری شده است؟» به بیان مقدمه‌ای پرداخت و گفت: ۱۹ فروردین سال ۱۳۵۹ استاندار وقت خوزستان نامه‌ای به دولت جمهوری اسلامی و نیروی دریایی ارسال و در آن تقاضا کرد مأموریت تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر خاتمه نیابد و آن‌ها آنجا بمانند. کمی جلوتر اوایل شهریور ماه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی طرح ذوالفقار را تقدیم ستاد ارتش کرد که آن طرح شرایطی را فراهم می‌کند که نیروی دریایی ارتش در مقابل هر گونه تهدید دریا آمادگی لازم را کسب کند. پس از تصویب این طرح، در ۲۹ شهریور سال ۱۳۵۹ ستاد گروه رزمی ۴۲۱ در بوشهر تشکیل و جانشین فرمانده نیروی دریایی در آنجا مستقر شد. بلافاصله یگان‌های شناور نیروی دریایی و ناوهای رزمی به دریا برای مقابله با هر گونه تهدید از دریا اعزام شدند.
وی در ادامه افزود: در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ حمله سراسری دشمن بعثی به میهن اسلامی آغاز شد. در آن شرایط هنوز ساختارهای مختلف مملکت اعم از دفاعی، سیاسی و... شکل نگرفته یا اگر شکل گرفته و منسجم نشده بودند. در مورد نیروهای مسلح هم بسیاری از مستشاران خارجی که بخش زیادی از تجهیزات با کمک آن‌ها آماده و راهبری می‌شد از مملکت خارج شده بودند. دشمن بعثی فکر می‌کرد در این شرایط ظرف یک روز خرمشهر را اشغال و بعد آبادان را تصرف و همه سامانه جمهوری اسلامی ایران را فلج می‌کند. سپس با قرار گرفتن در جاده اهواز و حرکت به سمت تهران هیچ‌گونه مقاومتی را در مقابل خودشان نمی‌بینند و پس از یک هفته در تهران جشن پیروزی می‌گیرند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه یادآور شد:، اما تکاوران دریایی که درخواست شده بود در خرمشهر بمانند با مقاومت جانانه ۳۴ روزه استراتژی دشمن مبنی بر اشغال یک روزه خرمشهر را با شکست مواجه کردند. این امر برای سایر رزمندگان اسلام و نیروهای مسلح زمان لازم برای دفاع از شبه جزیره آبادان را فراهم کرد. همزمان با آن نیروی دریایی می‌کوشید اقتصاد جنگ دشمن را در دریا متوقف کند و در عملیات ظفرمندانه مروارید در شصت و هفتمین روز از حمله سراسری دشمن بعثی به ایران اسلامی توانست سکوهای البکر و الامیه را به‌طور کامل منهدم کند و جلوی صادرات نفت عراق را از این طریق بگیرد. ضمن اینکه نیروی دریایی عراق در دریا کاملاً منهدم شد و هسته‌های باقی‌مانده آن تا پایان جنگ نتوانستند در دریا کاری را از پیش ببرند. در عملیات مروارید ناو موشک‌انداز پیکان شجاعانه در دریا جنگید و در این جنگ ناجوانمردانه هدف موشک قرار گرفت و غرق شد. روز ۷ آذر را به افتخار شهدای عملیات مروارید و ناو موشک‌انداز پیکان و جانبازان و ایثارگران آن حماسه روز نیروی دریایی نامیده‌اند.
وی تأکید کرد: امروز گفتمان دریا در جمهوری اسلامی ایران قابل توجه و حائز اهمیت است. تلاش منسجمی شروع شد تا نیروی دریایی از نیروی دریایی آب‌های سبز به نیروی دریایی آب‌های آبی (عمیق) حرکت کند.
خانزادی خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس تلاش بر این بود دفاع با موفقیت انجام شود و حتی یک وجب از خاک کشور و حاکمیت ما در دریا از دست نرود. بعد از دفاع مقدس نیاز به زمانی بود که نیروی دریایی خود را احیا و آماده کند. نیروی دریایی از جمله نیروهایی است که هیچ‌گاه نمی‌تواند به ساحل برگردد و اصلاً کارش در دریاست. بعد از جنگ در دریا ماندیم که این امر نیاز به امکانات، زیرساخت‌ها، تجهیزات و ظرفیت‌هایی داشت که بخشی از آن‌ها خرج دوران دفاع مقدس شده بود و حالا باید احیا، بازسازی و به‌روز رسانی می‌شد. عرصه دریایی بسیار رقابتی است و برای حضور در دریا باید مراقب تغییرات، به‌ویژه فناوری باشیم. در این راستا بخشی از تجهیزات که به هر دلیلی مثلاً خروج مستشاران خارجی فعال یا ظرفیت‌هایش آماده بهره‌گیری نشده بود باید به مرحله بهره‌برداری می‌رسید.
وی در پاسخ به این سئوال که «از چه مقطعی تحول در اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد یا دست‌کم شتاب گرفت؟» اظهار کرد: از دهه ۸۰ تحول و اقتدار نیروی دریایی آغاز شد. کلیدش وقتی خورد که از ما برای شرکت در رزمایش کشورهای حاشیه دریای خزر دعوت شد. به‌واسطه عهدنامه‌های ننگین قدیمی امکان حضور در آن دریا را نداشتیم، چون اصلاً آنجا تجهیزات نظامی نداشتیم. مقام معظم رهبری دستور فرمودند: هر جوری شده است شناورهای جنوب را به دریای خزر منتقل و در رزمایش شرکت کنید. با بررسی‌های انجام شده به رهبری عرض کردیم انتقال ممکن نیست. ایشان فرمودند: ببینید از چه طریقی می‌شود به دریای خزر شناوری را منتقل کرد. بررسی کردیم اگر از کانال سوئز، دریای سیاه و رودخانه ولگا عبور کنیم این امکان وجود دارد وارد دریای خزر شویم. به این ترتیب ناوگروه حرکت کرد. در مسیر پیش از کانال سوئز طرف روسی اعلام کرد امکان ندارد از رودخانه ولگا شناور نظامی وارد دریای خزر شود. در آن مقطع در دریای خزر تن‌ها ناوگان نظامی موجود نیروی دریایی روسیه بود. به مقام معظم رهبری اطلاع دادیم این هم نشد. ایشان فرمودند: تحقیر شدید. حالا اگر مَردید بروید و خودتان بسازید.
خانزادی اشاره کرد: کار ساخت شناور نظامی در دریای خزر در دهه ۸۰ شروع شد که نقطه عطفی بود. مقام معظم رهبری در بازدید از کارخانجات نیروی دریایی جنوب ابلاغ فرمودند: بروید شناور جنگی خوب با قابلیت حمل بالگرد و موشک بسازید. جماران مولود این تدبیر در ناوگان جنوب است که در ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۸ به دست مقام معظم رهبری به ناوگان نیروی دریایی ملحق شد. نکته مهم اینجاست که برای اولین بار بود مقام معظم رهبری شخصاً برای الحاق یک آرایه دفاعی به نیروهای مسلح حضور می‌یافتند. این نشان می‌داد دریا و نیروی دریایی برای ایشان و مملکت بسیار حائز اهمیت است. نقطه پیک این حرکت تاریخی الحاق جماران به دست مبارک مقام معظم رهبری به نیروی دریایی است.
وی در جواب این پرسش که «آیا در عرصه دریایی خودمان توانستیم تحول تکنولوژیک ایجاد کنیم یا خارجی‌ها هم دست داشتند؟» اظهار کرد: در نیروی دریایی تجهیزات در کنار نیروی انسانی نقش بسیار اساسی را ایفا می‌کنند. در بین فناوری‌ها بالاترین و پیچیده‌ترین سطح فناوری مربوط به نیروی دریایی است. تکنولوژی‌های این حوزه جنبه راهبردی دارند و می‌توانند بازدارندگی‌های قابل وثوقی را ایجاد کنند. به همین دلیل کشور‌ها به‌راحتی آن‌ها را در اختیار سایرین نمی‌گذارند مگر اینکه به این اتقان رسیده باشند که به‌طور کامل در مقابل آن‌ها تسلیم هستید و آنچه را انجام می‌دهید که مطالبه آنهاست. در غیر این‌صورت امکان ندارد این فناوری‌ها را در اختیار بگذارند. آنچه که تحت عنوان به‌روز رسانی در فناوری نیروی دریایی انجام می‌شود تماماً با اتکا به ظرفیت‌های بومی و داخلی است. مقام معظم رهبری در این باره به ما تأکید کرده‌اند ممکن است بروید و فلان موشک را از فلان کشور بیاورید و مهندسی معکوس کنید و نمونه‌اش را بسازید. به نظر خوب است، اما فراموش نکنید همیشه از آن عقب هستید.
فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق ناو موشک‌انداز سپر به نیروی دریایی در هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: این آخرین شناوری است که در این ایام به نیروی دریایی ملحق می‌شود. البته این روند همچنان ادامه دارد. سپر از کلاس ناو موشک‌انداز پیکان است. همان پیکان که در هفتم آذر سال ۱۳۵۹ آن حماسه را آفرید. ضمن اینکه داشتن ابعاد و اندازه‌های پیکان ویژگی‌های بسیار کامل‌تر، روزآمدتر و سرعت بالاتری را دارد.
وی در جواب این پرسش که «الان از لحاظ پیشرفت در فناوری‌های دریایی در چه سطحی و آیا قابل رقابت با رقبای بزرگ دنیا هستیم؟» شرح داد: این پاسخ چند قسمت دارد. آیا آرمان‌های انقلاب اسلامی ـ. که بخش قابل توجهی از آن‌ها استقلال و قسمتیش آزادی بود ـ. در نیروی دریایی محقق شده‌اند؟ بله و به جرأت می‌توانم بگویم برای ساختن تجهیزات شناوری سطحی و زیر سطحی در نیروی دریایی به هیچ عنوان هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم. تمام آن‌ها داخل کشور و به همت جوانان همین مملکت با پشتیبانی صنایع دفاعی، صنعت‌گران بخش خصوصی کشور، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، همه حوزه‌های علمی، دانشی و فناوری کشور ساخته می‌شوند. حتی یک پیچ ناو موشک‌انداز سپر خارجی نیست. همه تجهیزاتی که امکان حرکت با قدرت مانور بالاتر را به آن می‌دادند ساخته جوانان همین آب و خاک و صنایع داخلی است.
خانزادی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و آموزه‌های دینی ـ. انقلابی که به‌شدت بدان‌ها پایبندیم نمی‌خواهد در ائتلاف کشورهای مختلف دنیا در حوزه فناوری دریایی قرار بگیرد. در این ائتلاف هر یک از قسمت‌های یک آرایه دفاعی توسط یکی از کشورهای عضو ائتلاف ساخته می‌شود. قرار گرفتن در این ائتلاف به معنی سر سپرده شدن است. از آنجا که می‌خواهیم محکم در برابر استکبار جهانی بایستیم همه تجهیزات دفاعی در این حوزه صفر تا صد به دست جوانان همین مرز و بوم ساخته می‌شوند. این موضوع در طرح‌های دفاعی ما هست و در آینده هم همین‌گونه خواهد بود.
وی در خصوص راهبردی بودن نیروی دریایی گفت: مقام معظم رهبری هوشمندانه تأکید می‌کنند امروز نیروی دریایی در کشور ما و بسیاری از نقاط دنیا یک نیروی راهبردی است. ما مرزهای گسترده‌ای حدود ۳۰ درصد با دریا و اقیانوس‌ها داریم که بالغ بر ۹۰ درصد صادرات و واردات از طریق همین مرز‌ها انجام می‌شود. نیروی دریایی برای حفاظت از این منافع، منابع و حاکمیت در دریا نیاز دارد در این مسیر حرکت کند و در کنار این سازه کلان ملی و سامانه بزرگ اقتصادی قرار بگیرد، از این‌رو نیروی دریایی با حوزه‌های کلان ملی ارتباط می‌یابد. ضمن اینکه بخش قابل توجه تهدیدات استکبار جهانی متوجه دریاست.
خانزادی در ادامه یادآور شد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند دشمنی که ما احتمال حمله او را می‌دهیم کسی است که در اقیانوس‌ها گسترش پیدا کرده است. مقابله با این تهدید هم به عهده نیروی دریایی است. اقدامات تاکتیکی نیروی دریایی تأثیرات کلان و راهبردی دارد و هم در برابر تهدید دزدی دریایی است و هم خطوط مواصلاتی راهبردی دریایی کشور را مصون نگه می‌دارد و هم امنیت ۹۳ درصد صادرات و واردات کشور را تأمین می‌شود.
وی در خصوص مأموریت عبور از کانال سوئز که یکی از پرحاشیه‌ترین اخبار در عرصه بین‌الملل در باره قدرت نیروی دریایی بود، شرح داد: روزانه به‌طور معمول شناورهای نظامی و تجاری زیادی از کانال سوئز عبور می‌کنند و رسانه‌ای هم نمی‌شود، اما علت بازتاب جهانی عبور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از این کانال این بود که آن‌ها جنگ را به ما تحمیل کردند و در آن دوره کوشیدند تا جایی که می‌توانند انرژی ما را تحلیل ببرند و ما را مهار کنند. بعد از جنگ تحریم‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی و دفاعی به ما تحمیل شد. تصورشان این بود که با این تحریم‌ها نیروهای مسلح ما توانایی حضور در دریا را ندارند، به‌ویژه نیروی دریایی. هنگامی که نیروی دریایی از تنگه باب‌المندب و کانال سوئز عبور کرد، چون آن‌ها تصور برافراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران را بر فراز یک ناوشکن نداشتند غافلگیر و بهت‌زده شدند.
وی ابراز امیدواری کرد: نیروی دریایی نه‌تن‌ها در آب‌های خلیج‌فارس و اسکله‌هایش متوقف نشد، بلکه امروز ناوشکنش حرکت کرده است و با قدرت تمام از کانال سوئز عبور می‌کند تا وارد مدیترانه شود. بیشتر از همه تن اسرائیلی‌ها لرزید و به‌خوبی دریافتند با وجود همه تحریم‌ها قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران به حدی رسیده اس که می‌تواند آزادانه در دریا‌ها حضور یابد. به تعبیر مقام معظم رهبری این قضیه برای همه ملت‌های جهان الهام‌بخش بود که می‌شود پنجه در پنجه استکبار جهانی انداخت، تحریم‌ها را تحمل کرد و در اقیانوس‌ها حضور معنادار داشت.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در باره عبور از همسایگی رژیم صهیونیستی طی مأموریت مزبور تصریح کرد: اولاً عبور از همسایگی رژیم صهیونیستی کاملاً محاسبه شده بود و ثانیاً ما نیروی دریایی این رژیم را به عنوان یک نیروی دریایی قابل وثوق و معنادار قبول نداریم و نمی‌پذیریم و یارای مقابله با خودمان نمی‌دانیم. به همین دلیل هیچ نگرانی نداشتیم.
وی خبر از آماده شدن برای عبور مجدد از کانال سوئز به‌منظور حضور در اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک داد.
سیاری در خصوص فرمانده فعلی نیروی دریایی ارتش گفت: امیر دریادار خانزادی به عنوان یک افسر خوب، مؤمن، متعهد، متخصص، متفکر، ایثارگر و ولایت‌مدار تا امروز وظایفی را که به عهده‌شان گذاشته شده است انجام داده‌اند. با انگیزه‌ای در ایشان می‌بینم قطعاً خواهند توانست رهنمود‌ها و دستورات فرمانده معظم کل قوا را در باره نیروی دریایی گام به گام جلو برند و همه موارد را سرلوحه کارشان قرار بدهند و راه نیروی دریایی را در جهت فرمود: ه رهبری ـ. که نیروی دریایی‌ای در شأن ملت ایران بسازید ـ. ادامه خواهند داد و آینده توانمندی بالای ایشان را ثابت خواهد کرد.
وی در تبیین دیپلماسی دریایی مطرح کرد: دیپلماسی دریایی زیر مجموعه‌ای از دیپلماسی دفاعی است، اما فرمانده معظم کل قوا فرمودند: نیروی دریایی می‌تواند مثل وزارت امور خارجه در توسعه دیپلماسی کشور اثرگذار باشد. ما به عنوان نیروی دریایی راهبردی با حضور در دریاهای آزاد با کشورهای منطقه، همسایه و بعضاً کشورهای فرامنطقه‌ای ارتباط داشتیم. منظور از منطقه کشورهای حاشیه اقیانوس هند، جنوب‌شرق آسیا، مدیترانه و حتی کشورهای اروپایی و اقیانوس هند جنوبی است.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش خبر داد: ۵ آذر امسال چهل و نهمین یا پنجاهمین ناوگروه‌مان در خلیج بنگال در کشور بنگلادش با حدود ۲۰ کشور دنیا در حال اجرای یک رزمایش امداد و نجات است. طی ده سال گذشته ۵۰ ناوگروه رزمی و شش هفت ناوگروه صلح و دوستی اعزام کردیم که همه این‌ها از بنادر منطقه و فرامنطقه‌ای بازدید کردند. هر بازدید حرکت و توسعه ارتباطی با یک کشور منطقه‌ای و یا فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود. حدود ۶۰ بازدید از بنادر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام شده است که در انتقال فرهنگ کشورمان، توسعه ارتباط با این کشور‌ها و جلوگیری از ایران‌هراسی مؤثر بودند. این‌ها امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نیروی راهبردی و قدرتمند در منطقه قبول دارند.
وی افزود: اخیراً به عنوان میهمان ویژه در همایش قدرت دریایی مدیترانه که در ایتالیا برگزار شد حضور داشتیم و سخنرانی کردیم. اینکه یک کشور اروپایی عضو ناتو از جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه دعوت می‌کند که راجع به قدرت دریایی مربوط به مدیترانه و دریای سیاه سخنرانی کند نشان می‌دهد نیروی دریایی ارتش را به عنوان نیروی دریایی قدرتمند و صاحب تجربه قبول دارند و می‌شناسند و به صحبت‌ها و جایگاهش احترام می‌گذارند و در همه همایش‌ها از او به عنوان سخنران دعوت می‌کنند. همه این‌ها حاکی از آن است که توانسته‌ایم در این مدت دیپلماسی دریایی و فرمود: ه رهبری را ـ. که نیروی دریایی می‌تواند به دیپلماسی کشور کمک کند ـ. به‌خوبی اجرا کنیم.
فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در پایان صحبت‌هایش گفت: امیر دریادار خانزادی به دو موضوع مهم اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران واقفند و در این دو زمینه تلاششان را به کار خواهند بست. دریا منبع ثروت و قدرت است و نیروی دریایی باید به عنوان مظهر اقتدار مردم در دریا بدرخشد و مأموریت انجام دهد.
خانزادی در خصوص دیپلماسی دریایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: کشور ما از طریق سواحل مکران بلاواسطه به دوسوم سطح کره زمین که آب هست متصل می‌شود. دریا فرصتی برای ایجاد امتدادهای عمقی است که به معنای دیپلماسی دفاعی از طریق دریاست. دیپلماسی دفاعی جنبه‌های مختلفی دارد که بخشی از آن‌ها در دریا پیگیری می‌شوند و مقام معظم رهبری می‌فرمایند نفس حضور در دریا قدرت است، ولو اینکه روی فلان شناور فلان تسلیحات هم نباشد. جنبه دیگر ساحل است که کشور‌ها دور هم جمع می‌شوند و برای برقراری امنیت در منطقه خاصی تصمیم‌گیری می‌کنند و مطالب و دیدگاه‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند.
وی با اشاره به اجلاس اخیر قدرت دریایی در ایتالیا یادآور شد: پس از سخنرانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همگان، از جمله فرمانده نیروی دریایی ایتالیا پای سن آمدند و اعلام کردند سخنرانی شما سطح اجلاس ما را بالا برد و جهانی کرد و بر ارزش اجلاس ما افزود. در این اجلاس بیشتر کشورهای ناتو حضور داشتند. اولین بار بود که از یک کشور غیر ناتو دعوت می‌کردند که در اجلاس حضور یابد و سخنرانی کند. در آنجا فاصله معنادار بین تفکر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های راهبردی، تاکتیکی و تکنیکی و سایر کشور‌ها به‌شدت احساس کردیم. ما داریم روی مرز دانش قدرت دریایی حرکت می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به این سئوال که «آیا کشوری در منطقه رقیب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هست؟» گفت: در معادلات قدرت دریایی هر کسی که در دریا حضور دارد بدواً به عنوان رقیب محسوب می‌شود. این حضور ممکن است با تجهیزات سنتی یا پیشرفته باشد که شکل متقارن یا نامتقارن می‌یابد. رویکرد جمهوری اسلامی ایران در دریا در قالب نیروی دریایی تعامل، دوستی و دستیابی به امنیت جمعی با همکاری و مشارکت همه کشورهای منطقه است.
وی اشاره کرد: در جهان گذرگاه راهبردی تنگه هرمز گذرگاه راهبردی انرژی شناخته می‌شود. اگر کشورهای منطقه در کنار هم قرار بگیرند و ائتلاف منطقه‌ای را شکل بدهند این منطقه می‌تواند قدرت زیادی را تولید کند و برای همین استکبار جهانی همیشه در آنجا حضور دارد و اجازه نمی‌دهند این ائتلاف شکل بگیرد تا مبادا پایشان از آنجا قطع شود و منافع نامشروعشان از دست برود.
خانزادی بیان کرد: اعزام ناوگروه‌ها به بنادر دوردست و حضور در بندرهای کشورهای مختلف جهان بخشی از راهبرد ایجاد امتدادهای عمقی برای جمهوری اسلامی ایران است. نیروی دریایی تن‌ها نیرویی است که ناوشکن آن با تمامی تسلیحات و تجهیزات مثل موشک و توپ وارد بندر کشور دیگری می‌شود. این فرصتی برای نمایش اقتدار و توانمندی در علم، دانش، تجربه و ظرفیت‌های علمی و توانایی‌های دریانوردی است. در واقع یک ناوشکن نمایشگاهی از تسلیحات دفاعی را همراه خودش می‌برد و قدرت کشورش را به نمایش می‌گذارد که این بخشی از بازدارندگی مورد تأکید است. مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند در زمان صلح می‌شود کارهایی کرد که به اندازه یک رزم خوب بازدارندگی ایجاد می‌کنند و بخشی از آن دیپلماسی دریایی از طریق بازدید ناوگروه‌ها از بنادر کشورهای دیگر است.
وی مؤکداً گفت: قطعاً اهتزاز پرچم و نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران جزو برنامه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هست. مأموریت‌های طولانی مدت سه ماهه و چهار ماهه برای حضور در بنادر کشورهای دیگر باعث کسب تجربه و توانمندی بیشتر کارکنان نیروی دریایی در مسیرهای طولانی‌تر و محک خوردن در دریاهای سخت‌تر و سنگین‌تر می‌شود. ضمن اینکه حضور در دریاهای آزاد حق شناخته شده ملت ایران است که می‌توانیم با رعایت حقوق و قوانین بین‌المللی در همه دریاهای آزاد جهان حضور یابیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش از حضور در اقیانوس اطلس در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: حتماً از بنادر کشورهای دوست در امریکای جنوبی هم بازدید خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: برای بروز قدرت دریایی کشور باید همه ظرفیت‌های کشور بسیج شوند. بالغ بر ۸۰ درصد جمعیت جهان کنار دریا‌ها یا اقیانوس‌ها یا حداکثر در ۲۰۰ کیلومتری ساحل زندگی می‌کنند تا از ظرفیت‌های اقیانوس و دریا برای افزایش مرز امکان تولید ملی استفاده کنند. برای افزایش تولیدات کشور باید منابعی را به آن بیفزاییم. غیر از ۴۴ کشور دنیا که در خشکی محصورند بقیه این امکان را دارند. تمدن دریایی کشور در کنار سواحل جنوبی باید احیا باشد و ارتباط معناداری با دریا برقرار کند و دریا مهم‌ترین درگاه ارتباطی آن با جهان بیرون باشد. در این صورت یک‌سری چرخه‌های قابلیت‌ساز در ساحل شکل می‌گیرند که در ترکیب با هم و تعامل با دریا قدرت دریایی را شکل می‌دهند و تقویت می‌کنند. اینجا نیاز است مردم و دولت پای کار باشند. ما هم به عنوان پرچمدار توسعه سواحل مکران ایستاده‌ایم و تعهد داریم امنیت را در دریاهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و منافع کشور را در دریاهای آزاد تأمین کنیم.
خانزادی در خصوص اهمیت نیروی انسانی در نیروی دریایی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند می‌شود تجهیزات را یک شبه به دست آورد، اما نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه ارتش جمهوری اسلامی ایران است که یک شبه به دست نمی‌آید و باید در فرآیند توسعه شکل بگیرد. به لطف خداوند متعال امروز نیروی دریایی از کارکنان شاداب، سرزنده، توانمند، مسلط به دانش و تجربه بسیار بالا برخوردار است. ضمن اینکه در عقبه خود پیشکسوتانی را دارد که دفاع مقدس را تجربه کرده‌اند و در کنار این جوانان هستند و جوانان بسیار علاقمندی هم در حوزه‌های مختلف دارد. نیروی دریایی یک خانواده بزرگ است و همه دست به دست هم حرکت می‌کنند. موفقیت‌هایی که امروز شاهد آن هستیم به دست همین عزیزان به دست آمده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۱۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است

امیر سرتیپ «الهامی» با بیان اینکه عملیات وعده صادق، اقتدار نظام را به نمایش گذاشت، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

به گزارش ایسنا،‌ امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران در نیروی پدافند هوایی برای انجام وظیفه به معنای واقعی، جان خود را کف دست گرفته و با احدی برای امنیت مردم و مرزها تعارف ندارد.

وی با تاکید بر اینکه امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است، گفت: امروز با تکیه بر سلاح‌ها و تجهیزات کاملا ایرانی، دانش بومی و اراده پولادین فرزندان غیرتمند و شجاع ایرانی با حرکت در خط ولایت و توکل بر خداوند متعال برای حفظ امنیت کشور ذره‌ای تردید نداریم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش عنوان کرد: تجهیزات بومی و اراده پولادین ما آماده است تا جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی به کشور را با قدرت و توفنده بدهد و با تمام قدرت از مرزهای کشور دفاع می‌کنیم.

سرتیپ الهامی با بیان اینکه فرمانده معظم کل قوا در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص «قوی شدن» تذکرات مهمی داده‌اند و راه برون رفت مشکلاتی که دشمن به نظام تحمیل می‌کند را همین مسئله می‌دانند، افزود: نمونه‌ای از اجرای رهبری را در عملیات «وعده صادق» می‌توان دید که هم اقتدار نظام را به نمایش گذاشت و هم مردم را شاد کرد.

وی اضافه کرد: «قوی شدن» تکلیف آحاد مدیران در همه حوزه‌های علمی، فنی و مهندسی به ویژه نظامی است و دستور ولایی فرماندهی کل قوا برای نیروهای مسلح لازم‌الاجراست، پس «قوی شدن» برای همگان فرمان محسوب می‌شود لذا هر کسی در حوزه اختیارات و مسئولیت خود باید قوی شود و این یک تکلیف است و اگر کوتاهی کنیم باید پاسخگوی خدا باشیم.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: آنچه در اهداف عالیه نظام و تمدن نوین اسلامی ترسیم شده و ما به عنوان نیروی مسلح تضمین کننده تحقق آن وعده رهبر معظم انقلاب هستیم، باید ببینیم امروز ملزومات آن چیست.

امیر سرتیپ الهامی افزود: برای اینکه بتوانیم مأموریت دفاع از حریم آسمان کشور را با شایستگی و اقتدار انجام دهیم از هیچ تلاش و کوششی فروگذار نمی‌کنیم و امروز برای انجام وظایف به هیچ جا وابسته نیستیم.

وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده از منطقه پدافند هوایی شرق کشور و قدردانی از انجام اقدامات اثرگذار، ماندگار و وسیع در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: اقدامات عمرانی با حجم زیاد در سایت‌ها با کاربری‌های مختلف انجام شده و فعالیت‌های حوزه ورزش و توان رزم نیز چشمگیر است.

جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: در حوزه توان رزم اقدامات اثرگذاری برای منطقه پدافند هوایی شرق انجام شده و ساخت و تعمیر خلاقانه برخی قطعات و سامانه‌های راداری که امکان بازآماد آن وجود ندارد، جزو این اقدامات بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره‌مندی هرچه بیشتر از علم و پژوهش با برجسته‌سازی معنویت، نیاز پیش‌ِ روی ما به حساب می‌آید
  • نیروی دریایی امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده
  • پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • امروز پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • امروز ارتش و به‌ویژه پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • بیگانگان به دنبال فروش سلاح در خلیج فارس هستند