Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بر اساس راي داوران پروفسور گلنبي محققي از کشور ترکيه و محمدامين شکراللهي محقق ايراني برندگان جايزه 2016 شناخته شدند.
به گزارش ايسنا، جايزه مصطفي (ص)، نشان عالي علم و فناوري جهان اسلام است که هر دو سال يک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا مي‌شود. اين جايزه به احترام نام پيامبر اسلام (ص) و به دليل تأکيد بسيار آن حضرت به علم‌آموزي، به نام يکي از القاب ايشان، مصطفي(ص)، به معناي "برگزيده" نامگذاري شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جايزه مصطفي(ص) با شناسايي، معرفي و تقدير شايسته از برترين‌هاي علم و فناوري در جهان اسلام، علم‌آموزي و پژوهش را در جوامع اسلامي ترويج و تشويق مي‌کند. همچنين اين جايزه پيشگام توسعه روابط منطقه‌اي نهادهاي علمي و فناوري در کشورهاي اسلامي است و با تقويت ارتباط علمي ميان دانشمندان و پژوهشگران جهان اسلام به رشد و تعالي علمي در کشورهاي اسلامي کمک خواهد کرد.
جايزه مصطفي (ص) چهار رشته «علم و فناوري اطلاعات و ارتباطات»، «علم و فناوري زيستي و پزشکي»، «علم و فناوري نانو» و «تمام زمينه‌هاي علم و فناوري» را تحت پوشش قرار مي‌دهد. برگزيدگان در هر رشته علاوه بر دريافت لوح و مدال مخصوص جايزه، مبلغ 500 هزار دلار جايزه ويژه نيز دريافت مي‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جايزه تأمين مي‌شود.
اين جايزه در سال 1391 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است. شوراي سياستگذاري متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمي بزرگ ايران و جهان اسلام بر روند اعطاي اين جايزه نظارت مي‌کند. اين جايزه به طرح‌هايي تعلق مي‌گيرد که زمينه‌ساز بهبود زندگي بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوري‌هاي مشهود در مرزهاي دانش و فناوري زده باشند.
اولين دوره جايزه مصطفي (ص) در سال 2015 با معرفي دانشمندان برتر در چهار حوزه علم و فناوري نانو، علم و فناوري زيستي و پزشکي، علم و فناوري اطلاعات و ارتباطات و تمام زمينه‌هاي علم و فناوري برگزار شد.
دومين دوره اين مراسم در روز يکشنبه 12 آذر ماه در تالار وحدت برگزار مي‌شود. در اين دوره از جايزه از ميان پرونده‌هاي ارسالي تنها 2 نفر در حوزه فناوري اطلاعات برگزيده شناخته شدند که به اين شرح است:
رفع مشکلات زيستي و مهندسي با دستاورد محقق ترکيه‌اي
سامي ارول گلنبي دانشمند کامپيوتر، مهندسي الکترونيک و رياضيات کاربردي اهل ترکيه، عضو انجمن علمي ترکيه است و مقام استادي گيور دنيس را در رشته مهندسي برق و الکترونيک دانشگاه سلطنتي لندن دارد.
وي پس از گذراندن کودکي در استانبول و اسکندريه (مصر) در سال 1962 از دانشگاه آنکارا و در سال 1966 از دانشگاه فني خاورميانه فارغ‌التحصيل شد که در اين مدت در پي تلاش و تحقيقاتش در زمينه سيستم‌هاي حافظه مغناطيسي راهگزين شار جزئي جايزه تحقيقاتي کلارک را به دست آورد.
گلنبي با ادامه تحصيل در دانشگاه پلي تکنيک نيويورک موفق به کسب مدرک کارشناسي و ارائه رساله دکتري خود با موضوع اتوماسيون تصادفي با قيود ساختاري شد.
وي در موسسه اينريا و دانشگاه پاريس – اورسي تيمي تشکيل داد که بسته تجزيه و تحليل صف‌بندي شبکه طراحي کردند. اختراع تقرب انتشار براي عملکرد کامپيوتر، استخراج طرح‌هاي مخابره براي بهينه‌سازي عملکرد ارتباطات، دستيابي تصادفي که شالوده پروتکل‌هاي مک هستند و همچنين ايجاد طرح‌هايي براي به حداکثر رساندن قابليت اطمينان در پايگاه‌هاي اطلاعاتي از جمله اقدامات ارزشمند او است.
وي در حالي که در دانشگاه پاريس – دکارت و دانشگاه دوک مشغول به کار بود، محصول جديدي از تئوري صف با مشتريان منفي را طراحي کرد که به شبکه‌هاي G يا شبکه‌هاي گلنبي معروف هستند. اين اختراع نشان مي‌دهد که مي‌تواند عملکرد سيستم‌هاي ICT را که تلفيق کننده توابع مهم کنترلي هستند به صورت رياضيات ارزيابي کرد. به عنوان مثال مي‌توان به رفع اضافه بار و انتقال کار ميان سرورها به صورت پويا اشاره کرد.
علاوه بر اين، وي مدل جديدي از شبکه عصبي احتمالي جهش يافته را مطرح کرد که به "شبکه عصبي تصادفي" نيز معروف است.
وي با طراحي راه حل رياضي و الگوريتم‌هاي يادگيري اين مدل توانست از آن بر مشکلات مهندسي و همچنين در مشکلات زيستي استفاده کند. امروز شاهد سيستم‌هايي مانند اسکايپ به عنوان ابزار ارتباطي مشترک ميان انسان‌ها بر روي بستر اينترنتي بسته‌اي هستيم.
در سال 1978 پيش از به وجود آمدن شبکه‌هاي بسته‌اي نياز به انتقال صدا از راه دور، انگيزه‌اي براي ارول و همکارانش ايجاد کرد تا اختراع بزرگي در خصوص انتقال صدا روي بستر يک روتر شبکه بسته‌اي را در سال 1979 به ثبت رساند.
پروفسور گلنبي بنيانگذار مجموعه کنفرانس‌هاي ISCIS (نشست بين‌المللي در حوزه علوم کامپيوتر) است که از سال 1986 هر ساله در ترکيه، آمريکا و اروپا برگزار مي‌شود.
در خصوص شبکه‌هاي G نيز بايد گفته شود اساس اين شبکه روش‌شناسي عملکرد سيستم ICT مبتني بر تئوري صف و راه حل‌هاي موثر آن از لحاظ محاسباتي است. دستاورد جديد پروفسور گلنبي که به شبکه‌هاي G يا شبکه‌هاي گلنبي مشهور است، تنها پيشرفت بزرگ در اين زمينه پس از دهه 1990 محسوب مي‌شود. اين اختراع نشان مي‌دهد که مي‌توان عملکرد سيستم‌هاي ICT را که تلفيق‌کننده توابع مهم کنترلي هستند به صورت رياضيات ارزيابي کرد.
استفاده جهاني از کدهاي ايراني
پروفسور محمدامين شکراللهي در سال 1964 در ايران متولد شد. وي ديپلم آلماني و دانشنامه کارشناسي ارشد خود را در رشته رياضيات از دانشگاه کارلسروهه در سال 1988 دريافت کرد، سپس در سال 1991 مدرک دکتراي خود را در رشته علوم کامپيوتر و رياضيات از دانشگاه بن آلمان گرفت و عنوان تز دکتري وي «کمک به نظريه کدگذاري و پيچيدگي از طريق زمينه‌هاي تابع جوي» است.
وي از ژانويه سال 2003 همزمان در دانشکده انفورماتيک و علوم ارتباطات و همچنين دانشکده علوم پايه دانشگاه پلي تکنيک سوئيس به مقام استاد تمام رسيد که هم اکنون صاحب کرسي استادي در زمينه الگوريتم و رياضيات الگوريتمي در دو دانشگاه فوق است.
پروفسور شکراللهي در اختراع کدهاي ترنادو همکاري داشته و مخترع کدهاي رپيور است. بخاطر فعاليت‌هاي وي در طراحي و ساخت اين کدها و Fountain در سال 2007 جايزه جهاني "اريک سامنر" از سوي موسسه مهندسان برق و الکترونيک به پاس کمک‌هاي برجسته‌اش در حوزه ارتباطات و همچنين در سال 2012 مدال "ريچارد همينگ" که از معتبرترين جايزه‌هاي IEEE است، به وي اعطا شد.
در اين نظريه يک کد Fountain مي‌تواند با استفاده از چند داده جريان نامحدودي از داده‌هاي خروجي ايجاد کند. به اين صورت که هر مجموعه از اين داده‌ها با حجم کافي مي‌تواند براي بازيابي داده‌هاي اوليه استفاده شود. الگوي کد Fountain کاربردهاي متعددي دارد. از انتقال ماهواره‌اي گرفته تا انتشار اطلاعات تلويزيون ماهواره‌اي، انتقال بي سيم داده‌ها،‌ مخابره چند فرستنده‌اي و شبکه‌هاي نظير به نظير از جمله کاربردهاي اين کد است. براي به وقوع پيوستن اين کاربردها لازم بود مدل کدگذاري بسيار کارآمد شود. از اين رو زماني که شکرالهي به شرکت ديجيتالFountain ملحق شد اين شرکت از اولين نسل کد Fountain با نام کدهاي تبديل لويي يا کدهاي I.T استفاده مي‌کرد.
پروفسور شکراللهي در چند ماه نوع جديدي از کدهاي Fountain به نام کدهاي رپيور را اختراع کرد که نه تنها روي هر «کانال ناشناخته، پاک کننده» به ظرفيت شاتون مي‌رسيد، بلکه اين فرآيند را از طريق يک الگوريتم کاربردي با استفاده از تعداد بهينه‌اي از گام‌هاي محاسباتي انجام مي‌داد.
امروزه کدهاي رپيور پروفسور شکرالهي از سوي شرکت کوالکام که از پيشگامان طراحي سيستم‌هاي بي سيم در جهان است، با برند رپيور Q به بازار عرضه مي‌شوند. در حال حاضر ميليون‌ها محصول در سراسر جهان از تلويزيون‌هاي اينترنتي تا سيستم‌هاي اختصاصي‌تر انتقال داده که توزيع داده به مناطق روستايي را ممکن مي‌کند، در حال استفاده از اين کدها هستند.
اثر وي در زمينه کدهاي رپيور بخاطر تاثير ماندگاري که بر بشريت دارد، به عنوان برگزيده جايزه مصطفي (ص) انتخاب شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۵۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی

ایتنا - یک گروه کارشناسی توصیه کرد فرانسه باید استفاده از گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان محدود کند.
این گروه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده جهانی نسبت به تاثیر منفی گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بر ذهن‌ کودکان و نوجوانان، توسط امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تشکیل شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این کارشناسان در گزارشی اعلام کردند کودکان زیر ۱۱ سال، باید از داشتن تلفن همراه منع شوند و استفاده از تلفن‌های هوشمند با قابلیت دسترسی به اینترنت، باید برای افراد زیر ۱۳ سال ممنوع شود. همچنین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی باید برای کاربران زیر ۱۵ سال ممنوع شود و افراد زیر ۱۵ سال، فقط باید به پلتفرم‌هایی که اخلاقی تلقی می‌شوند، دسترسی داشته باشند. آنها گفتند قانونگذاران وظیفه دارند تصمیم بگیرند که چه پلتفرم‌هایی را می‌توان اخلاقی در نظر گرفت.

مکرون که به دنبال افزایش حمایت‌ها از خود در نظرسنجی‌های عمومی است، در ژانویه وعده داد پیش نویس قوانین سختگیرانه‌تری را برای محدود کردن زمان استفاده کودکان از گوشی و استفاده ازشبکه‌های اجتماعی معرفی کند. تلاش‌های او نشان‌دهنده نگرانی‌های روزافزون بین‌المللی در میان والدین، روان‌شناسان و سیاست‌گذاران است که فناوری‌های جدید ممکن است بیش از آنکه مفید باشد، به سلامت روان خردسالان، آسیب برسانند.

در این باره جراح کل آمریکا در سال میلادی گذشته، اعلام کرد شبکه اجتماعی می‌تواند به سلامت روان افراد کم سن و سال، آسیب عمیقی وارد کند و از شرکت‌های فناوری خواست از کودکان که مغز آنها در مراحل رشد حساسی است، حفاظت کنند.

این گروه کارشناسی که در آن، سروان موتون، متخصص مغز و اعصاب و آمینه بنیامینا، استاد روانپزشکی حضور دارند و همچنین شامل کارشناسان آموزش، حقوق و فناوری است، روز سه‌شنبه یافته‌های خود را به مکرون ارائه کرد.

در حال حاضر هیچ زمان مشخصی برای قانون جدید وجود ندارد و مشخص نیست که تا چه حد به توصیه‌های کارشناسان، عمل خواهد شد. این گروه اعلام کرد هر گونه حرکتی، باید بر تشدید قوانین برای شرکت‌های فناوری تمرکز کند. موتون در یک نشست خبری گفت: اینها کسانی هستند که در درجه اول مسئول هستند.

بر اساس گزارش رویترز، این گزارش همچنین نشان داد سپری کردن زمان طولانی در مقابل صفه گوشی، بر خواب کودکان تاثیر منفی می‌گذارد و یکی از عوامل چاقی مفرط آنها است. همچنین، شبکه اجتماعی می‌تواند خطر اضطراب و افسردگی را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • اظهارات جدید علم‌الهدی درمورد وقایع دانشگاه‌های آمریکا؛ ببینید چطور استاد دانشگاه را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند
  • اینترنت فورجی به قمر زمین می‌رود
  • محدودیت دسترسی به گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی برای کودکان فرانسوی
  • جایزه نوبل ایرانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • طنین شعار «مرگ بر اسراییل» در سراسر جهان
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • بانک دی استخدام می کند (+جزئیات)
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟