Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@23:37:52 GMT

حضور ۲۰۰ اندیشمند خارجی در کنفرانس وحدت اسلامی

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۳۷۴۲

حضور ۲۰۰ اندیشمند خارجی در کنفرانس وحدت اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه شکل‌گیری امت واحده اسلامی وعده حتمی الهی است، گفت: در سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی بیش از ۲۲۰ شخصیت برجسته جهان اسلام و ۳۰۰ میهمان از داخل حضور دارند و بسیاری از این میهمانان برای اولین‌بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنند. ما معتقدیم برای شکل‌گیری تمدن اسلامی، وحدت حرف اول را می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محسن اراکی صبح روز چهارشنبه (هشتم آذرماه) در نشست خبری سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) و هفته وحدت و میلاد امام صادق (ع) و با تسلیت زلزله غرب کشور، اظهار امیدواری کرد که خدمت‌گذاران نظام جمهوری اسلامی با کمک تمام اقشار جامعه شاهد انسجام‌بخشی به درد و رنج مردم غرب کشور باشند.

وی اظهار کرد: ما شاهد آغاز دوره جدیدی در منطقه هستیم و معتقدیم شکست داعش که دولت خودخوانده‌ای را در جهان اسلام آغاز کرده بود، مرحله جدیدی از وحدت‌گرایی و همگرایی جهان اسلام را به دنبال دارد. بزرگترین توطئه دشمنان اسلام که در رأس این مثلث شوم صهیونیست‌ها، وهابیزم و امپریالیسم استعماری آمریکا است، بزرگترین توطئه آن‌ها ایجاد تفرقه در جهان اسلام و از بین بردن عزم اراده ملت‌های اسلامی برای آزادی، استقلال و برقراری عدل و صلح جهانی در جهان است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: با شکست دولت خودخوانده داعش، ما در جهت همگرایی امت واحده اسلامی گام برمی‌داریم و تحقق این امت واحده اسلامی وعده الهی است و ما معتقدیم تاریخ ما را به این امت واحده می‌رساند. با همکاری تمام ملت‌های آزاده جهان و به رهبری پرچم‌دار صلح، مقام معظم رهبری این امر محقق و میسر خواهد شد.

آیت‌الله اراکی با اشاره به فعالیت‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب در طول یک سال گذشته عنوان کرد: ما فعالیت‌های زیادی در مجمع داشته‌ایم و برگزاری کنفرانس‌هایی در جهت تقریب بین مذاهب، کنفرانس‌های علمی و نشست‌های گوناگون در سراسر کشور و در مناطق حاشیه‌ای و مناطق مرکزی، برپایی اردوهای فرهنگی در داخل و خارج از کشور جزء برنامه‌های این مجمع بوده است. توسعه دانشگاه مذاهب اسلامی زمینه بسیار خوبی را برای تحکیم وحدت در بین مذاهب کشور فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ما در خارج از کشور نیز در طول سال گذشته حدود ۲۰ نشست بین‌المللی برگزار کرده‌ایم. در کشورهایی همچون مالزی، ترکیه، عراق، لبنان، برزیل، تونس و... با همکاری جمعیت‌های تقریب‌نهاد کنفرانس‌هایی را برگزار کرده‌ایم و مباحث علمی و فرهنگی بسیار مهمی در این کنفرانس‌ها مطرح شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: از جمله همگرایی جهان اسلام، وحدت مذاهب در سراسر جهان است. سخنرانی اتحادیه علمای مقاومت در بیروت از جمله برنامه‌ها و نشست‌های ما در خارج از کشور بود که قریب به ۱۵۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته در این کنفرانس گرد هم آمدند و تنفر خود را از صهیونیست‌ها اعلام و در جهت وحدت و تحکیم جهان اسلام طرح‌ها و برنامه‌هایی را ارائه کردند. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال گذشته، نشست جمعیت‌های تقریبی در تهران بود که شخصیت‌های بسیار زیادی به این نشست دعوت شدند و ما درصدد هستیم حرکت مجمع در سراسر جهان آغاز شود و به دنبال پیشتیبانی و ترویج جنبش‌های وحدت‌گرا در جهان اسلام هستیم. بر همین اساس، بیش از ۱۱۶ اتحادیه جهانی را در مجمع پی‌ریزی کرده‌ایم.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی در این جهت جهش بسیار خوبی داشته و رشد بیش از ۲۰۰ درصدی در این دانشگاه، نشانه تحول بسیار عظیمی در عرصه وحدت است و امیدواریم در سراسر جهان شاهد موفقیت جریان تقریب و پیشرفت جریان وحدت‌گرا باشیم. امیدواریم این کنفرانس وحدت بتواند مرحله جدیدی از همگرایی در جهان اسلام را کلید بزند.

تشریح برنامه‌های سی‌ویکمین کنفرانس وحدت

وی در ادامه افزود: بیش از ۲۲۰ شخصیت برجسته جهان اسلام در این کنفرانس حضور دارند و ۳۰۰ مهمان داخلی نیز در این کنفرانس شرکت می‌کنند. در مجموع بیش از ۵۰۰ نفر از اندیشمندان داخل و خارج در این کنفرانس حضور دارند و بسیاری از میهمانان برای اولین بار است که در این اجلاس شرکت می‌کنند و این حضور و درخواست نشان دهنده پیروز شدن جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام بر جبهه کفر است. ما امیدواریم که بتوانیم در عرصه وحدت و تقریب بین مذاهب گام‌های بیشتری برداریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: هر ساله مراسم افتتاحیه ۱۵ ربیع‌الاول بود، اما امسال به دلیل اینکه رئیس جمهور در این روز برنامه و جلسه ویژه‌ای داشتند، مراسم افتتاحیه یک روز عقب افتاد. در روز ۱۴ آذرماه مصادف با ۱۶ ربیع‌الاول این کنفرانس با سخنرانی رئیس جمهور و حضور تعداد زیادی از علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از ساعت ۹ صبح در سالن اجلاس سران آغاز می‌شود.

آیت‌الله اراکی یادآور شد: کنفرانس در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذرماه برگزار می‌شود و در دومین روز علما و شخصیت‌های برجسته حاضر در این اجلاس با مقام معظم رهبری دیدار دارند و عصر پنج‌شنبه مراسم افتتاحیه برگزار می‌شود و در این دو روز کمیسیون‌ها و نشست‌های تخصصی را داریم. از ۹۳ کشور جهان در این مراسم میهمان داریم و دوشنبه شب نیز به زیارت مرقد امام راحل می‌رویم که در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی (ره) به سخنرانی می‌پردازد.

وی ادامه داد: ما ۹ کمیسیون داریم که ۵ کمیسیونِ آن اصلی و ۴ کمیسیون تخصصی برپا می‌شود. از جمله این کمیسیون‌ها «اتحادیه علمای مقاومت»، «اتحادیه بانوان»، «کمیسیون جهانی سادات» و «کمیسیون مساعی حمیده» است. در خلال این کنفرانس، نمایشگاه‌هایی از دستاوردهای تقریب داریم و همچنین شب شعر بزرگی با حضور علمای برجسته در قم در شب میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) برگزار می‌شود. همچنین در کنار این اجلاس جشن‌های میلاد زیادی در سراسر کشور داریم. شعار این دوره از اجلاس «وحدت و التزامات تمدن نوین اسلامی» است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: برای شکل‌گیری هر تمدنی، مقدمه آن وحدت است و ما باید براساس آرمان‌های مشترک گام برداریم تا شاهد احیای تمدن نوین و وحدت‌گرای اسلامی باشیم. امت اسلامی به معنای اینکه این امت در مقابل سایر امت‌ها قرار دارد، نیست. امت اسلامی درصدد خدمت به تمام بشریت است. وقتی ما از امت واحده اسلامی سخن می‌گوییم، یعنی به دنبال احیای عقل و صلح جهانی برای تمام بشریت هستیم که رسول اکرم (ص) پرچم‌دار ایجاد وحدت در جامعه بشری است و دین اسلام می‌تواند در سراسر جهان وحدت‌آفرین باشد. ما امیدواریم با این کنفرانس بتوانیم پیام‌های صلح را به جهانیان برسانیم و آن‌هایی که در چنگ استکبار اسیر هستند را رها کنیم. حرکت مقاومت یک حرکت ضد جنگ است.

آیت‌الله اراکی تأکید کرد: تمام نهادهای علمی و فرهنگی باید به طور جدی در صدد مقابله با تهاجم‌های علیه اسلام باشند. از حوزه و دانشگاه گرفته تا موسسات هنری، روشنفکران و هنرمندان باید تلاش خود را مضاعف کنند تا باورهای دروغینی که جریان‌های تکفیری بر علیه جهان اسلام بوجود آورده‌اند را از بین ببرند. بسیاری از این تفکرات در جهت وارونه نشان دادن اسلام است. ما از بیش از ۱۰ نفر از علمای بزرگ شیعه و سنی افغانستان برای این کنفرانس دعوت کرده‌ایم.

وی گفت: دانشگاه الازهر یکی از پایه‌های مهم وحدت است. ما به تلاش‌های امام الازهر مصر در راستای تقریب ارج می‌نهیم و موضع‌گیری ایشان در این چند سال اثرگذار بوده و جای سپاس دارد و ارتباط ما با الازهر از قدیم برپا بوده است. سال گذشته ما از ایشان دعوت کردیم و ایشان ضمن تشکر به دلیل کاری که داشتند نتوانستند در اجلاس حضور داشته باشند. امسال نیز مجددا از او دعوت کرده‌ایم و امیدواریم در این اجلاس حضور پیدا کنند چرا که شرکت علما می‌تواند در ایجاد همگرایی جهان اسلام و شکل‌گیری جامعه وحدت‌گرا بسیار تأثیرگذار باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با بیان اینکه امروز مهمترین مسئله جهان اسلام مسئله فلسطین است، گفت: ما معتقدیم که فلسطین دغدغه کل جهان است و با از بین رفتن رژیم صهیونیستی آرامش به منطقه برمی‌گردد. بزرگترین رنج و غم برای جامعه بشری امروز جامعه فلسطین است و امیدواریم با اتحادیه‌هایی که در این کنفرانس شکل می‌گیرد شاهد نابودی صهیونیسم باشیم. ما در مقابل عربستان روش دعوت به وحدت را در پیش گرفته‌ایم. امروز برخلاف آنچه که حاکمان کم بصیرت عربستان می‌خواستند می‌بینیم آن‌ها در منطقه منزوی شده‌اند. حتی آن‌ها با سعدالحریری که دوست نزدیک آن‌ها بود اینگونه رفتار کردند. ما معتقدیم که این رفتار عربستان حتی امنیت داخلی آن را نیز برهم می‌زند و به نوعی این فعالیت‌ها آتش زیرخاکستر است. ما آرزوی صلح، امنیت و آرامش را برای سراسر جهان اسلام داریم.

آیت‌الله اراکی در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که برگزاری و تشکیل اتحادیه علمای مقاومت با چه هدفی انجام شده و تأثیر آن در معاملات منطقه‌ای و جهانی چه خواهد بود، گفت: اتحادیه علمای مقاومت یک اتحادیه‌ای بسیار عظیم و تأثیرگذار در جهان اسلام است که بیش از ۷۰۰ نفر از علمای جهان اسلام در این اتحادیه حضور دارند و شکل‌گیری این اتحادیه می‌تواند حرکت وحدت‌گرا را در جهان اسلام شکل بدهد. ما با شکل‌گیری این اتحادیه در صدد منسجم کردن فعالیت‌های جهان اسلام هستیم. در حدود چهار سال پیش این اتحادیه شکل گرفت و بسیار اثرگذار است و در موارد مهم جهان اسلام موضع‌گیری‌های بسیار خوبی را داشته است. اکثریت علمای اهل سنت نیز در این اتحادیه عضو هستند و این اتحادیه اثری عمیق بر جهان اسلام دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، گفت: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیت الله رسول فلاحتی در آئین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته رشت با گرامیداشت هفته کار و کارگر و نشست صمیمی کارگران با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حال فعالیت بوده که به احتساب خانواده‌های آنان حدود نیمی از جمعیت کشور را جامعه کارگری تشکیل داده است.


وی با بیان اینکه زندگی مردم با تولیدات کارگران عجین است افزود: ارمغان تولید برای کشور ثروت است وثروت نیز رفاه به بار می‌آورد بنابراین توجه به رفاه، آسایش و آرامش جامعه کارگری لازم و ضروری است.


امام‌جمعه رشت با اشاره به سالروز شهادت آیت الله مطهری و ایام بزرگداشت مقام معلم تصریح کرد: دورنگری در آثار علامه شهیدمطهری در تاریخ مشهود است چرا که شهیدمطهری از عالمان برجسته تاریخ ایران و اسلام شناسی زبده‌ای بود که هنوز اندیشه‌های او می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.


به گفته فلاحتی اگر کسی یک دوره آثار شهیدمطهری را مطالعه کندمی‌تواند اسلام شناس شده و توانایی پاسخگویی به شبهات روز را بدست بیاورد
وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: بدخواهان درصدد بودند تا به خاطر جرایم گروهک‌ها مرز‌های ایران و پاکستان ملتهب باشد لذا عمده هدف سفر رئیس جمهور ایران رفع این التهابات ۲ کشور بوده که تفاهم نامه‌هایی دراین زمینه صورت گرفت.


امام‌جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب، وحدت رویه ملی و جهانی شکل گرفته است، افزود: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد، لذا به زودی شاهد شاهد نابودی رژیم منحوس صهیونیستی در جغرافیای تاریخ اسلام خواهیم بود

دیگر خبرها

  • تسلیت دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت ماموستا ملااحمد فخری
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • کارگر خالق و محور در امر تولید است
  • عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام