Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- هشت سال دفاع مقدس آوردگاه حماسه آفريني هاي نيروهاي بسيجي بود که همدوش با همرزمانشان در ارتش و سپاه براي حفظ آرمان هاي مقدس نظام جمهوري از جان خويش گذشتند و با ارتقاي توانمندي هاي نظامي و دفاعي، در برابر تهديدات روزافزون دشمنان ايستادگي کردند.

تجاوز و يورش همه جانبه رژيم بعث عراق به مرزهاي مختلف ايران سبب شد تا رزمندگان دلاور با تمام وجود و اراده اي پولادين در برابر متجاوزان و حاميانش صف آرايي و ماشين جنگي صدام را متوقف کنند و درسي فراموش ناشدني را به دشمنان اين مرز و بوم بياموزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه هاي مختلف در هفته گذشته با انتشار گزارش ها و مطالبي حماسه هاي اين دوران را بررسي کردند.
**حماسه هاي دفاع مقدس و شکل گيري ادبيات پايداري
سال هاي دفاع مقدس به عنوان يک بخش بزرگ از تاريخ ايران به شمار مي رود که به لحاظ محتوايي و ارزشي، تاثير گسترده اي بر عرصه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي نهاد و به شکل گيري ادبيات پايداري انجاميد.
روزنامه «ايران» در گفت وگويي با حجت الاسلام «محمدرضا پروازي» يکي از الگوهاي بسيج در دوران دفاع مقدس با عنوان «بسيج؛ بازوي سازندگي، خادم توسعه ملي»، نوشت: بسيج از وقتي وارد مساله نظامي شد، به حق که در اين بخش سنگ تمام گذاشت و به گونه اي بسيار موثر از نواميس مردم وکشور دفاع کرد. براي همين است که دفاع مقدس ما گل سرسبدش بسيج است. از اينروست که گفته اند؛ آنجايي که مقبوليت رهبران و خلوص مردم درهم آميزند پيروزي حتمي است. موضوعي که در دفاع مقدس به عينه شاهد آن بوديم.
جنگ ايران و عراق نخستين جنگ طولاني تاريخ ايران است که قطعه اي از خاک کشورمان جدا نشده است و در اين بسيجي ها نقش بي بديلي داشتند و هيچ کارشناس و هيچ متخصصي اين مدعا را نفي نمي کند که حماسه آفريني هاي بسيجيان در جبهه ها يکي از عوامل مهمي بود که اجازه نداد مثل جنگ هاي گذشته بخشي از خاک کشورمان جدا شود.
روزنامه «خراسان» در گزارشي با انتشار عنوان «شاهدان وعده صادق»، آورد: در بهار آزادي، جاي شهدا خالي.... اين شعاري بود که در پيروزي انقلاب، زبان به زبان مي گشت و بر دل مردمان مي نشست تا به احترام زنان و مرداني برخيزند که به خون برخاستند تا طاغوت را از صدر به ذيل کشند و در جايي که بايد بنشانند. يادمان بود بايد از آن ميراث، به جان حراست کنيم و اين يادمان ماند و در دفاع مقدس، بر اين ياد مانا، بسيج شديم و از دشمن بي سر و پا، دست و سر و تن شکستيم و نگذاشتيم نهال غرس شده به خون شهيدان، خراش بردارد. نگذاشتيم آرزوهاي بلندي که داريم، به خاک کشيده شود.
روزنامه «جوان» در گزارشي با عنوان «روزي که نيروي دريايي بعثي‌ ها منهدم شد»، نوشت: عمليات «مرواريد» همچون نامش بر تارک تاريخ دفاع مقدس مي‌درخشد. عمليات غرورآفرين و موفقيت‌آميز «مرواريد» تکميل‌کننده دو عمليات «اشکان» و «شهيد صفري»‌ بود که رزمندگان نيروي دريايي ارتش در هفتم آذر سال 1359 توانستند دو سکوي نفتي «البکر» و «الاميه» را منهدم کنند. ناخداهاي حاضر در اين عمليات به تشريح چگونگي عملکرد نيروي دريايي ارتش در اين عمليات مي‌پردازند. عمليات «مرواريد» در راستاي 2 عمليات قبلي انجام شد. عمليات‌ هايي که در آبان 1359 به قصد ضربه زدن به سکوهاي نفتي عراق انجام گرفته بودند و براي نهايي کردن کار نياز به عمليات ‌هاي بعدي بود.
اين روزنامه در گزارشي ديگر با عنوان «گردان‌ هايي که با حضور بسيج لشکر شدند»، آورد: جنگ تحميلي اولين آوردگاهي بود که محکي بر توانايي ‌هاي بسيج زد. بعد از شروع يک جنگ غافلگير کننده و نابرابر، در حالي که ارتش به دليل تسويه سران طاغوتي ‌اش هنوز انسجام لازم را پيدا نکرده بود و سازمان رزم سپاه نيز در حد و اندازه‌هاي گردان بود، بسيج با ورود به جبهه‌ ها توانست خلأ کمبود نيرو را پر و کفه ترازو را به نفع ايران اسلامي سنگين‌تر کند. در دي ماه 1359 که اداره و ساماندهي بسيج در اختيار سپاه قرار گرفت، اين نهاد توانست با بهره ‌گيري از اعزام داوطلبانه بسيجيان، به سرعت سازمان رزم خود را تقويت کند و گسترش دهد. در طول جنگ تحميلي بيش از 800 هزار نفر به صورت بسيجي وارد ميادين جنگ شدند که سپاه با اين حجم از نيرو توانست گردان‌ هاي خود را تبديل به تيپ و تيپ‌ هاي خود را تبديل به لشکر کند.
روزنامه «اطلاعات» در گزارشي با عنوان «تولد اسکادران ايثار در نيروي دريايي ايران»، نوشت: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از علني شدن نيت شوم دشمن و قبل از آغاز تهاجم ددمنشانه ارتش بعث با يک اقدام شجاعانه و به موقع عمده يکان‌ هاي ناوتيپ هشتم که در بن ‌بست خرمشهر مستقر بودند و مي‌رفت تا با آغاز تهاجم دشمن در اين آبراه محبوس شود را به خارج از آبراه اروندرود انتقال داد و با به‌ کارگيري آنها در عرصه‌هاي مختلف عملياتي، برگ‌هاي زريني را به تاريخ دفاع مقدس افزوده است.
**شهيدان؛ الگوهايي از ايثار و شهامت
شهيدان، الگوهايي از ايثار و شهامت هستند که به بالاترين درجه افتخار يعني شهادت و کسب رضايت معبود نايل آمدند، مرور خاطره ها و حماسه هاي اين دلاورمردان، اداي دِيني است براي تمام رزمنده‌ هايي که بي‌ادعا رفتند و از مرزهاي کشورمان دفاع کردند.
روزنامه «کيهان» در گزارشي با انتشار عنوان «اميدوارم اسلام از ايران به جهان صادر شود»، نوشت: شهيد سهراب وجداني گيگاسري فرزند قربانعلي به سال 1341 در روستاي گيگاسر چشم به جهان گشود. تحصيلات خود را تا پايه دوم متوسطه ادامه داد و پس از آن به عضويت پايگاه مقاومت بسيج تازه‌آباد رودپيش پيوست بعد از چند سال براي آموزش به بسيج فومن منتقل گرديد. در نهايت از سوي واحد بسيج فومن به جبهه‌هاي مريوان اعزام و سرانجام در تاريخ 28 آبان ماه 1361 در اين منطقه به درجه والاي شهادت دست يافت.
در بخشي از وصيت ‌نامه اين شهيد آمده است: براي حفظ نظام جمهوري اسلامي ايران تلاش کنيد و اگر پرچمي از دست رزمنده‌اي افتاد شما آن پرچم را برافراشته نگهداريد و پيرو رهبر و مقام عظماي ولايت باشيد، تا به مملکت اسلامي ما گزندي نرسد و اميدوارم که اسلام از ايران به جهان صادر شود.
اين روزنامه در گزارشي ديگر با عنوان «ايران عزيز را به سرسپردگان آمريکا ندهيد»، آورد: شهيد «اسماعيل شکوهي» در سال 1336 در شهر تهران، در خانواده‌اي مؤمن و مذهبي چشم به جهان گشود در مدرسه علميه شهرستان کرج به تحصيل علوم و معارف اسلامي پرداخت با آغاز جنگ تحميلي، در عمليات بدر حضور يافت و به مسلخ عشق رفت تا در مناي شهادت، اسماعيل‌گونه «ذبيح‌الله» شود. او سرانجام در1363.12.22 در منطقه «شرق دجله» در محراب عشق به نماز خونين شهادت ايستاد، شهادت را چون خلعتي بهشتي در بر کرد و به «رضوان ‌الله» رسيد.
اين شهيد در بخشي از وصيت‌ نامه خويش مي نويسد: بهترين وظيفه شما در اين زمان آن است که با اتحاد کار کنيد و اين انقلاب اسلامي را سالم تحويل صاحبش بدهيد. اگر دشمن توهيني به اين اسلام عزيز کرد، با تقواي الهي جلوي او را بگيريد و اين ايران عزيز را به سر سپردگان آمريکا ندهيد.
روزنامه «کيهان» در گزارشي با درج عنوان «در پي شهادت جنوب و غرب را درنورديد»، نوشت: شهيد عليزاده سال 1349 در تهران ديده به جهان گشود. در سن چهارده سالگي پس از ديدن دوره‌هاي لازم رزمي به جبهه کردستان عزيمت نمود پس از مراجعت و اقامتي کوتاه مجدد به جبهه‌هاي جنوب رفت و پس از شرکت در چند عمليات دچار مسموميت شيميايي شد و پس از بهبودي مجدداً عازم رزمگاه حق عليه باطل در جنوب شد. او سرانجام در مرحله آخر عمليات کربلاي پنج هنگامي که براي شکستن محاصره يکي از گردان‌هاي لشگر سيد الشهداء(ع) وارد عمل شدند، پس از شکستن خط محاصره در کنار درياچه ماهي، در حالي که سلاح آرپي‌جي خود را به سوي دشمنان کافر هدف گرفته بود، مورد اصابت گلوله دژخيمان صدامي قرار گرفت و به فيض رفيع شهادت نائل گرديد و هنوز مفقودالاثر است.
اين روزنامه همچنين در گزارشي با عنوان «سخنراني در محضر امام»، آورد: امير سرلشکر شهيد غلامرضا مخبري در سال 1324 در قوچان متولد شد وي در سال1343 با ورود به دانشگاه افسري تحصيلات خود را در تهران دنبال کرد و پس از اتمام دوره مقدماتي به درجه ستوان دومي مفتخر شد و سپس به لشکر 16 زرهي نيروي زميني منتقل و به تيپ 2 زنجان اختصاص يافت.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، فرماندهي يکي از يگان هاي لشکر 16 زرهي را به عهده گرفت و در طول حضور در جبهه‌هاي حق عليه باطل بارها مورد تقدير فرماندهان قرار گرفت به همين علت به سمت فرمانده گردان 125 تيپ 2 لشکر 16 منصوب شد. پس از پيروزي در عمليات طريق‌القدس (آزادي بستان) به عنوان نماينده رزمندگان در محضر امام خميني(ره) سخنراني بسيار زيبايي ايراد کرد. مدتي بعد به سمت فرماندهي تيپ 1 لشکر 16 زرهي نزاجا منصوب شد و در جبهه‌هاي کردستان مشغول ستيز با دشمن زبون شده و در نهايت در تاريخ يازدهم اسفندماه سال 61 به درجه رفيع شهادت نايل شد.
روزنامه «جوان» در گزارشي ديگر با عنوان «شهدايي که رتبه يک کنکور بودند»، نوشت: شايد اين تصور غلط همچنان در اقشاري از جامعه وجود داشته باشد که بسيج و بسيجيان را منحصر به امور نظامي مي‌داند و سهمي براي اين نهاد انقلابي در عرصه‌هاي ديگر قائل نمي‌شود. در صورتي که تنها در ميان شهداي دفاع مقدس به دو نخبه شهيد برمي‌خوريم که هر کدام رتبه يک کنکور در رشته‌هاي انتخابي خود بودند. به مناسبت چهارمين روز از هفته بسيج که به عنوان بسيج، انديشه‌ورزي و توليد علم نامگذاري شده است، مروري کوتاه بر زندگي شهيدان محسن وزوايي و احمدرضا احدي خواهيم انداخت. محسن وزوايي متولد پنجم مرداد ماه 1339 در تهران بود. جواني خوش سيما و مذهبي که در سال 55 به عنوان رتبه يک رشته شيمي وارد دانشگاه صنعتي شريف شد.
شهيد احمدرضا احدي در 25 آبان 1345 در شهرستان اهواز به دنيا آمد و در سال 64 در کنکور سراسري رتبه يک را در کل کشور و در همه رشته‌هاي انتخابي به دست آورد و در رشته پزشکي دانشگاه شهيد بهشتي تهران به ادامه تحصيل پرداخت.
اين روزنامه در گزارشي با عنوان «چهره محمد مثل بسيجي‌هاي زمان جنگ شده بود»، آورد: وقتي خبر شهادت سيد محمد حسيني به خانواده‌اش اعلام شد، مادر برايش حجله عروسي چيد. مي‌گفت پسرم داماد شده و هيچ مادري براي عروسي پسرش سياه نمي‌پوشد. شهيد حسيني از رزمندگان فاطمي بود که در دامان پدر و مادري مؤمن و مذهبي رشد کرد. دايي‌اش شهيد دفاع مقدس بود و پدربزرگش رزمنده اين جبهه. يکي از برادرانش هم جانباز مدافع حرم شد و خودش هم شهيد اين جبهه. متن زير واگويه‌هاي سيد حسين حسيني پدر و رقيه حسيني، مادر شهيد است که پيش رو داريد.
روزنامه «جوان» با درج عنوان «نسل سوم مهاجر افغانستاني در فاطميون درخشيدند»، نوشت: سيد زهير مجاهد، مسئول رسانه‌اي لشکر فاطميون با اشاره به اينکه خانواده شهداي فاطميون امروز از خود افغانستاني‌ها طعنه مي‌خورند که براي ايران و اسد کشته داده‌اند، گفت: با کمال تأسف گاهي شهدا را جدا کردند که اين شهيد افغاني يا ايراني است.
برنامه «57» در فصل جديد به بازخواني انديشه بسيج و تبلور اين تفکر در تعدادي از گروه‌ ها و جريانات حاضر در منطقه که مقابل وابستگان غرب و صهيونيزم بين الملل ايستادگي مي‌کنند، پرداخته مي‌شود. نادر طالب زاده که اجرا و سردبيري اين برنامه را به عهده دارد در ابتدا به مجاهدت هاي بسيار لشکر فاطميون و اينکه اين لشکر باعث عصبانيت بي بي سي و خشم آمريکا و اسرائيل شده است اشاره کرد.
روزنامه «خراسان» در گزارشي با عنوان «ثمره خون مدافعان حرم»، آورد: يادي مي کنيم از شهيدان مدافع حرم و خانواده هاي آنان به نيابت از همه شهيدان مدافع حرم مرداني آسماني که راه نبرد با استکبار جهاني در سوريه را در پيش گرفتند تا مدافع حريم اهل بيت(ع) باشند و حالا خونشان به ثمر نشسته است. رزمندگان مدافع حرم که دلدادگي، ولايت مداري و فرمان پذيري شان زبانزد عالميان شده بود، حالا همراه با خانواده هايشان و همه مسلمانان جهان لبخند مي زنند و به شادي مي نشينند پيروزي بزرگ جبهه مقاومت و پايان سيطره و حکومت داعش را.
پنج شنبه گذشته، شهر مشهد حال و هوايي متفاوت داشت، ميزباني از پيکرهاي مطهر چهار شهيد که عطر و بوي شهادت را در مشام عاشقان زنده کردند، آن هم در روزهايي که عطر شهادت با عطر پيروزي مقاومت در هم آميخته و جلوه اي زيبا از ثمره خون شهيدان را به نمايش گذاشته است. مردم مشهد پنج شنبه نيز در خيابان هاي شهر به شادماني پرداختند.
**آثار دفاع مقدس؛ نماد هويت بخشي و فرهنگ سازي
رمز جاودانگي ارزش هاي دفاع مقدس در انتشار و حفظ اين حماسه ها است و با هويت بخشي و فرهنگ سازي آن مي توان فرهنگ پايداري شهيدان را روايت کرد و در خاطره تاريخ به ثبت رساند.
روزنامه «جوان» با درج عنوان «پوستر «سرداران سربلند» منتشر شد»، نوشت: مرکز هنرهاي تجسمي انقلاب (مهتا) به مناسبت پيروزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نابودي گروه ضاله داعش، پوستر «سرداران سربلند» را منتشر کرد. در اين پوستر تصاوير هفت تن از سرداران سرافراز سپاه پاسدران انقلاب اسلامي، (به ترتيب از سمت راست) سردار سرتيپ اميرعلي حاجي‌زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه، سردار سرتيپ محمد پاکپور فرمانده نيروي زميني سپاه، سردار سرلشکر قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه، سردار سرلشکر محمدعلي(عزيز) جعفري فرمانده کل سپاه، سردار سرتيپ حسين سلامي جانشين فرمانده سپاه، سردار غلامحسين غيب ‌پرور رئيس سازمان بسيج مستضعفين و سردار سرتيپ علي فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه ديده مي‌شود.
در قسمت بالاي اين پوستر عبارت «اين سپاهي که به آن مي‌نازيم؛ فوج فوج مالک ‌اشتر دارد» و در ذيل آن جمله‌اي از بيانات مقام معظم رهبري با عبارت «سپاه، سنگر مستحکم انقلاب و عنصر شاخص دفاع از امنيت داخلي و خارجي است» درج شده است.
روزنامه «ايران» در گزارشي با عنوان «صاحبان اين عکس‌ ها چه کساني هستند؟»، آورد: با گذشت سال‌ ها از پايان جنگ در جست ‌و‌جوي چهره ‌هايي هستم که در دوران صفير گلوله، جان‌هاي سرشار از باور‌هاي شورانگيزشان، قلب من و دوربينم را تسخير کرده بودند. اينک پس از ساليان، چشيدن دوباره طعم ملاقات آنان را که ايمانشان با صلابت آهنين برابري مي‌کرد آرزومندم. هر وقت دلتنگ خوبي‌ ها مي‌شوم و دلم هواي صداقت و خلوص مي‌کند به سراغ عکس‌هايم مي‌روم و به چهره‌ هايي خيره مي‌شوم که روزگاري در خواب و بيداري هم ‌نفس‌شان بودم.
آنان با زبان تصوير با من سخن مي‌گويند و اوقاتم را غنا مي‌بخشند و از ترس و اضطرابم مي‌کاهند. آدم‌هاي درون قاب عکس درعمق سکوتشان حرف‌هاي بسياري دارند که مرا به ياد آن روزهاي آفتابي پر از صداقت مي‌اندازند و امروزم را با ديروزم پيوند مي‌دهند.
اين روزنامه همچنين در گفت‌ وگويي با «مجيد شفيعي» نويسنده، عنوان «روايت‌ هاي خوشخوان از دفاع‌ مقدس براي کودکان ميهن» را منتشر کرد و نوشت: پنج کتاب «خمپاره و صنوبر»، «خرمشهر شهر درخت‌ ها»، «رودخانه ‌اي از نور»، «پرنده من» و «من ابرم، تو ماه مني» با موضوع جنگ تحميلي و هشت سال دفاع مقدس ويژه کودکان توسط دفتر حفظ و نشر ارزش ‌هاي دفاع مقدس استان قزوين و انتشارات «صرير» اواخر سال گذشته منتشر شد. من با اينکه خودم را نويسنده ادبيات پايداري نمي‌دانم اما معتقد هستم همه ما آدم‌ها، نويسنده‌ ها، هنرمندان و... از جنگ تأثير گرفته‌ايم با اينکه حتي ممکن است که همه تجربه مستقيم هم نداشتيم. 8 سال دفاع مقدس براي همه ما بخشي از تاريخ کشورمان محسوب مي‌شود که از نظر زماني 8 سال است اما از لحاظ محتوايي به اندازه قرن‌ها روي همه ما تأثير گذاشته است. من اين مجموعه را نوشتم تا اداي ديني باشد براي همه رزمنده‌هايي که بي‌ادعا رفتند و از مرزهاي کشورمان دفاع کردند.
گروه اطلاع رساني
خبرنگار: کامبيز رضايي**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۶۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی

مسئول روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان از تشییع پیکر مطهر ۴ شهید تازه تفحص شده همزمان با سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، روح‌اله حکیمی‌فرد در جلسه تشییع و خاکسپاری پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی، با گرامیداشت هفته معلم و بسیج سازندگی، درخصوص جزئیات مراسم تشییع و تدفین این شهدا اظهار داشت: همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) رئیس مذهب جعفری، 4 شهید در شهر اصفهان تشییع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در این راستا پیکر پاک 3 شهید دفاع مقدس، شهید عباس رمضانی، شهید مجتبی نادر طهرانی و شهید جواد مراثی که به تازگی تفحص شده اند و همچنین پیکر یک شهید گمنام در شهر اصفهان تشییع خواهند شد.

مسئول روابط عمومی سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) اصفهان افزود: مراسم تشییع این شهیدان والامقام روز شنبه 15 اردیبهشت ماه ساعت 9:00 صبح از فلکه فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود.

تعزیرات همدان میزبان پیکر مطهر شهید رنجنوش شد+تصویرتشییع پیکر شهید «محمدمهدی فانی» بعد از 40 سال در بشرویهپیکر شهید دفاع مقدس بوشهری پس از 40 سال شناسایی شد

وی با بیان اینکه هویت پیکرهای مطهر این شهدا که از شهدای هشت سال دفاع مقدس بوده‌اند، از طریق پلاک هویت و DNA احراز شده، گفت: این شهدا متعلق به شهر اصفهان هستند که پس از سال ها چشم انتظاری خانواده هایشان به آغوش خاک دیار خود بازگشتند.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • جزئیات تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده اصفهانی
  • پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال شناسایی شد
  • فیلم| بازگشت پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۳۷ سال انتظار به آغوش خانواده
  • شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس
  • تشییع و خاکسپاری پیکر ۲۰ شهید دفاع مقدس در ۹ استان‌
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • ورود پیکر ۲ شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس به اهواز
  • عکس/ استقبال از پیکر شهید دفاع مقدس در شیراز
  • شناسایی هویت شهید دفاع مقدس