Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، عادل المسنی در گفتگو با این شبکه از استانبول درباره کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن و در پاسخ به این پرسش که چرا چنین پایانی برای علی عبدالله صالح رقم خورد،

گفت:علی عبدالله صالح همه کارت‌ها و حزب خود را توسط انقلاب یمنی‌ها از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین وارد رابطه ائتلافی با حوثی‌ها (جنبش انصارالله) شد و کارت‌های باقی مانده خود را نابود کرد. درگیری‌های اخیر در صنعا نیز ضربه نهایی را به وی وارد کرد و در نهایت کشته شد. امروز حزب کنگره هیچ قدرت میدانی و سیاسی در صنعا ندارد و این شهر در سیطره کامل حوثی‌ها قرار دارد. امروز گزینه اصلی همان مشت آهنین حوثی‌ها در همه نقاط شمالی یمن است و حزب کنگره نیز به دلیل از دست دادن علی عبدالله صالح به عنوان یک شخصیت کاریزما شوک و وحشت به سر می‌برد.

وی در پاسخ به این پرسش که شماری از یگان‌های نظامی و اعضای حزب کنگره به علی عبدالله صالح وفادار بودند، آیا ممکن است این طرف‌های سیاسی و نظامی به چالشی برای حوثی‌ها در این مرحله تبدیل شوند، گفت: امید بستن به این کارت‌ها اشتباه و شکست خورده است. علی عبدالله صالح در زمان سقوط صنعا همه کارت‌های نظامی را در اختیار حوثی‌ها قرار داد. حوثی‌ها در سه سال گذشته توانستند وارد بیشتر یگان‌های نظامی شوند و آن را وابسته به خود کنند.

توان نظامی و امنیتی قوی حوثی‌ها بیانگر شکست سریع علی عبدالله صالح در این شهر است. اگر وی از کارت‌های قدرت برخوردار بود از آن استفاده می‌کرد. به نظر می‌رسد وی تنها به روابط خود با ائتلاف (متجاوز به یمن) امیدوار و به این دل بسته بود که ممکن است ائتلاف اوضاع را تغییر بدهد یا این که انقلابی مردمی به دلیل خشم از گرانی‌ها آغاز شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امید بستن علی عبدالله صالح به ائتلاف عربی تصمیم اشتباهی بود، گفت: هر طرفی که به کمک‌های ائتلاف امید ببندد، شکست خواهد خورد. ما در دولت قانونی یمن، ائتلاف را آزموده ایم و امروز به دلیل رابطه خود با ائتلاف عربی بهای سنگینی می‌پردازیم. ائتلاف به دلیل مشغول بودن دولت قانونی یمن به اقدامات خود در بازگشت به این کشور تلاش‌های گسترده‌ای برای اشغال جنوب یمن داشته است. اماراتی‌ها تلاش‌های زیادی برای اشغال جنوب یمن دارند. اماراتی‌ها به رابطه شراکت خود با دولت یمن پشت پا زده اند. امارات گروه‌های شبه نظامی تشکیل داده و هدف این گروه‌ها از بین بردن دولت قانونی یمن است. همچنین امارات در محاصره گسترده تعز نقش دارد و محاصره این شهر سه سال به درازا کشیده است.

در طول سه سال گذشته پرداخت حقوق کارمندان قطع است و کمک‌های آموزشی و تسلیحاتی در اختیار ارتش یمن قرار نمی‌گیرد. این گونه اقدامات ائتلاف برای تضعیف دولت یمن به صورت سازماندهی شده بوده، ولی کشته شدن علی عبدالله صالح نیز چالش‌هایی را برای ائتلاف ایجاد و امروز ائتلاف در برابر گزینه‌های تاریک و دشواری قرار گرفته است. باید ائتلاف در روابط خود با دولت یمن بازنگری کند. نباید ائتلاف روابط تحقیر آمیزی با دولت یمن داشته باشد. باید کمک‌های آموزشی و تسلیحاتی در اختیار ارتش یمن قرار گیرد تا این ارتش بتواند با چالش‌های بزرگ مقابله کند. بر اساس رفتار‌های ائتلاف باید گفت که ائتلاف راهبردی برای حل مسئله یمن ندارد. ائتلاف به سیاست‌های آشفته و کورکورانه خود ادامه می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن قادر است اقدامی در یمن داشته باشد، گفت: امروز عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن به یکی از کارت‌های عربستان تبدیل شده است و این کشور هر زمان که بخواهد از کارت وی استفاده می‌کند. منصور هادی از شخصیت کاریزمایی در میان مردم یمن برخوردار نیست چرا که وی به دلیل ضعف‌های خود تسلیم ائتلاف شده است. مردم یمن انتقادات زیادی از دولت ضعیف منصور هادی دارند. وی نمی‌تواند هیچ اقدام موثری در یمن داشته باشد. وی در سه سال گذشته نتوانست نهاد‌های دولتی را در یمن تقویت و مشکلات مردم این کشور را حل کند.

منصور هادی تسلیم سیاست‌های اشغالگرایانه امارات شده است. امروز عربستان سعودی و امارات از منصور هادی می‌خواهند در برابر حادثه کشته شدن علی عبدالله صالح، اقدامی در یمن داشته باشد. سعودی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال برهم زدن اوضاع در استان‌های شمالی یمن هستند. امروز ائتلاف عربی در وضع بسیار دشواری قرار گرفته است. ائتلاف عربی به دنبال استفاده از دولت یمنی بوده که قدرت تاثیرگذاری آن را در این کشور نابود کرده است.

انتهای پیام/

مصاحبه کارشناس عرب با الجزیره درباره تحولات یمن

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۹۵۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است

یکی از رهبران ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.

به گزارش مشرق، به نقل از العهد، «خلیل الحیه» از رهبران حماس گفت: ما بارها پیشنهاد دادیم که بر سر آتش بس پنج ساله و بیشتر توافق کنیم.

وی تاکید کرد که جنبش حماس خواهان ادامه نقش‌آفرینی قطر به عنوان واسطه است و افزود:‌ تصمیمی برای انتقال دائم دفتر سیاسی حماس به خارج از قطر وجود ندارد و از خواسته‌های خود یعنی توقف کامل جنگ و خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه کوتاه نمی‌آییم.

این عضو ارشد حماس ادامه داد: چرا وقتی مطمئن نیستیم که جنگ پایان خواهد یافت، باید اسرای دشمن را آزاد کنیم؟

وی افزود: ما وجود هیچ نیروی غیرفلسطینی در نوار غزه چه در خشکی و چه دریا را نمی‌پذیریم و با هر نیروی نظامی در این مناطق همچون نیروهای اشغالگر تعامل نخواهیم کرد.

الحیه با بیان اینکه تحرکات اشغالگران برای نابودی حماس در نهایت با شکست روبه رو خواهد شد، اظهار داشت: دشمن صهیونیست نمی تواند مانع از انتفاضه های مسلحانه آتی شود.

این مقام جنبش حماس با اشاره به اینکه جنبش متبوعش شمار اسیران در نوار غزه را نمی‌داند. گفت: ما در زمینه شمار اسیران فلسطینی در روند مبادله احتمالی نرمش نشان داده ایم.

الحیه در ادامه بر حمایت حماس از تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کرانه باختری و غزه به پایتختی قدس و بازگشت آوارگان تاکید کرد.

وی چهارشنبه شب نیز در گفت وگو با شبکه ماهواره ای الاقصی افزود: نبرد طوفان الاقصی روحی تازه در کالبد آرمان فلسطین دمید، ابعاد سیاسی، راهبردی و انسانی این نبرد محقق شد و این عملیات راه را بر طرح‌های دشمن برای کوچاندن ملت فلسطین بست.

به گفته این مقام حماس، طوفان الاقصی ضربه‌ای پیش‌دستانه به دشمن قبل از حمله به نوار غزه بود.

دیگر خبرها

  • افغانستان با شکست عراق در یک قدمی صعود به جام جهانی فوتسال
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد/تحرکات دشمن شکست خورده است
  • 92 گل خورده؛ شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی در تاریخ لیگ برتر انگلیس
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • افتضاح تاریخی؛ رکورد بی‌سابقه چلسی در لیگ برتر انگلیس!